Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Advies gevraagd voor luifel

vragen over de T4
Plaats reactie
Mercury
Berichten: 87
Lid geworden op: za mei 23, 2015 19:03

Advies gevraagd voor luifel

Bericht door Mercury »

Dag,

Ik ben mijn 1992 verlengde T4 camper aan het verbeteren. Volgende week gaat hij naar de plaatswerker om alle roestschade te repareren.
We zijn afgelopen zomer en de nazomer heel veel met "het busje" weg geweest. Een van de dingen die ik onhandog vond was de losse inschuif luifel. Eigenlijk gebruikten wij die nooit.

Een cassette luifel lijkt mij perfect, even draaien en klaar. Maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

De camper heeft nu een inschuifgoot, die zal er wel af moeten. Hij heeft een Reimo hefdak. Er zal wel een soort beugel geboord op gezet moeten worden die onder het hefdak loopt. Ik hoor de namen omnistor en Fiamma?

Welk type is een aanrader? Welke lengte? Rond de 2,75 tot 3,00 meter?

Iemand nog een tweedehandsje liggen?

Groeten,

Adam
1992 T4, lang, AAB, camper
Afbeelding
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 2534
Lid geworden op: za feb 14, 2015 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Advies gevraagd voor luifel

Bericht door Hanz »

Reimo heeft adapters om een Fiamma luifel aan een Reimo rail of een Brandrup rail te bevestigen. https://www.reimo.com/nl/433201-t4_adap ... _brandrup/
Dan kun je de rail (inschuifgoot) laten zitten en dat heeft het voordeel dat je meteen een regengoot hebt. Als het even kan zou ik die rail er dan ook niet afhalen.
Op een T4 (korte wielbasis) zit meestal een 2,5 meter luifel. Op een verlengde heb je 40 cm meer lengte, dus 2,75 zal ook wel passen.
Laatst gewijzigd door Hanz op zo jan 24, 2016 18:51, 1 keer totaal gewijzigd.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 903
Lid geworden op: do nov 20, 2014 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: Advies gevraagd voor luifel

Bericht door brugseb »

op de onze zit een Fiamma F45, ik vermoed dat dit de standaard is voor T4/T5; op de bus zit ook nog een profiel om een luifel door te trekken, type Brandrup, die is gewoon blijven zitten, staat niet in de weg en je weet nooit waar je die nog kan voor gebruiken...
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Mercury
Berichten: 87
Lid geworden op: za mei 23, 2015 19:03

Re: Advies gevraagd voor luifel

Bericht door Mercury »

Past dat hiermee, iemand toevallig een plaatje van deze adapter? Website niet.

Afbeelding
De situatie
1992 T4, lang, AAB, camper
Afbeelding
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 2534
Lid geworden op: za feb 14, 2015 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Advies gevraagd voor luifel

Bericht door Hanz »

Dat is inderdaad een andere rail dan de Brandrup rail of de Reimo multirail. Hiervoor ken ik geen adapters. Je kunt nog overwegen om deze rail te vervangen door een Brandrup of Reimo Multirail met adapters voor een luifel. Wel een duurdere oplossing maar je kunt dan wel alle kanten op qua luifel en een eventuele bustent.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
T4Optima
Berichten: 212
Lid geworden op: zo okt 18, 2015 20:14
Locatie: Oudenbosch

Re: Advies gevraagd voor luifel

Bericht door T4Optima »

Hallo Mercury,

Misschien kan je hier iets mee
viewtopic.php?f=2&t=48286&hilit=luifel+lambiek

mvg

Steven
Mercury
Berichten: 87
Lid geworden op: za mei 23, 2015 19:03

Re: Advies gevraagd voor luifel

Bericht door Mercury »

Dus de adapter plaats je op/in de toprail, aha. Dat wordt duidelijker. De huidige zit met een paar popnagels vast, lijkt mij niet geschikt. Ik stop over over op Brandrup. Dan een adapter.


Nog suggesties voor een cassette luifel type Fiamma F45 S? Is dat wat?
1992 T4, lang, AAB, camper
Afbeelding
Mercury
Berichten: 87
Lid geworden op: za mei 23, 2015 19:03

Re: Advies gevraagd voor luifel

Bericht door Mercury »

T4Optima schreef:Hallo Mercury,

Misschien kan je hier iets mee
viewtopic.php?f=2&t=48286&hilit=luifel+lambiek

mvg

Steven
Top!
1992 T4, lang, AAB, camper
Afbeelding
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 29634
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Advies gevraagd voor luifel

Bericht door Multivan Generation »

Ik zou voor een lange wielbasis voor een luifel lengte van 3,0 meter gaan,
Scheelt net even als het regent voor wat betreft droog oppervlak onder de luifel.

Het frontaal oppervlak van de F45 is groter als van de F35, en de F45 is ook zwaarder.
Dit zou je dus kunnen merken met rijden..

Wij hadden een omnistor 2000 en zijn overgestapt op de F35, scheelde ruim 7 kg gewicht.
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 903
Lid geworden op: do nov 20, 2014 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: Advies gevraagd voor luifel

Bericht door brugseb »

F35 komt iets minder ver dan de F45, en is lichter van materiaal en gewicht (scheelt >10 kg); dat extra gewicht en paar extra vierkante cm front zal de bus wel trekken zeker? Lijkt me eerder keuze wat je aan stevigheid wil. Beide types bestaan in diverse maten... Zelf in ieder geval bijzonder tevreden over onze F45 - heeft vorig jaar een gigantische winderige plensbui doorstaan zonder gevolg. :jumpklap
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 29634
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Advies gevraagd voor luifel

Bericht door Multivan Generation »

brugseb schreef:F35 komt iets minder ver dan de F45, en is lichter van materiaal en gewicht (scheelt >10 kg); dat extra gewicht en paar extra vierkante cm front zal de bus wel trekken zeker? Lijkt me eerder keuze wat je aan stevigheid wil. Beide types bestaan in diverse maten... Zelf in ieder geval bijzonder tevreden over onze F45 - heeft vorig jaar een gigantische winderige plensbui doorstaan zonder gevolg. :jumpklap
Is inderdaad net wat je zoekt.
dat extra gewicht en paar extra vierkante cm front zal de bus wel trekken zeker?
De bus trekt dat gemakkelijk,
maar bedenk je wat het doet als je 140+ in Zuid-Duitsland op de Autobahn rijdt op een mooie dalbrug,
en hoeveel vliegenlijken er extra op die paar vierkante cm meer passen :bifun.

:knipoog En nu niet aankomen met, op vakantie ben je aan het onthaasten,
lekker met de bus een beetje sturen is voor mij vakantie en rustgevend.. (170+ km/u met een hartslag van 49 bpm).
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 903
Lid geworden op: do nov 20, 2014 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: Advies gevraagd voor luifel

Bericht door brugseb »

yep Peter
zal ik es proberen 170 km/u met onze ouwe 2.4 D - ik laat je het resultaat weten als ik er ooit aankom :bifun :bifun :bifun
Lijkt me gewoon kwestie van wat je wil en onder welke omstandigheden je gaat gebruiken - ben zelf niet zo secuur op dat soort dingen...
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Gebruikersavatar
J.F.A.
Berichten: 554
Lid geworden op: ma jul 20, 2009 10:44

Re: Advies gevraagd voor luifel

Bericht door J.F.A. »

:knipoog En nu niet aankomen met, op vakantie ben je aan het onthaasten,
lekker met de bus een beetje sturen is voor mij vakantie en rustgevend.. (170+ km/u met een hartslag van 49 bpm).[/quote]

Hoi Peter,

Denken je dochter en vrouw daarnet zo over ?? met 170 p/u over de wegen rijden ?? :bifun :bifun

Fred
T4 EXCLUSIVE 2001 TDI 150 PK Met een beetje tolerantie is het altijd vakantie
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 29634
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Advies gevraagd voor luifel

Bericht door Multivan Generation »

ja
Gebruikersavatar
Lutra
Berichten: 334
Lid geworden op: za nov 21, 2015 11:08
Locatie: Oost Nederland

Re: Advies gevraagd voor luifel

Bericht door Lutra »

Ben zelf erg tevreden over de omnistor 2000.
Heeft geen draaislinger maar dat is met een T4 ook niet nodig, tenzij je kleiner bent dan 1 meter 25. :jump
Op internet relatief goedkoop aan te schaffen. Alleen de steunen voor montage op de brandrup rail zijn niet de mooiste.
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
Plaats reactie