Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Handigheidje - hulppootje voor hefdak

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4800
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Handigheidje - hulppootje voor hefdak

Bericht door Hanz »

Het is al eens eerder ter sprake geweest maar hierbij nog een keer met plaatjes. Het hulppootje zorgt ervoor dat het hefdak niet meteen helemaal dicht gaat maar nog een klein stukje open blijft staan. Je kunt dan nog even rondom de wagen checken of het tentdoek overal naar binnen zit. Het pootje is een standaard deuruitzetter die in elke bouwmarkt voor een paar euro te koop is. Montage is in tien minuutjes gedaan. Let op! Niet te lange schroeven gebruiken zodat je niet door het dak heen prikt, een parkertje van 5x12 is al genoeg, op de schroefjes komt geen kracht te staan en het materiaal waar je in schroeft is toch niet dikker. De plaatjes spreken verder denk ik voor zich.
Pootje (1).jpg
Pootje (1).jpg (24.46 KiB) 1121 keer bekeken
Pootje (2).jpg
Pootje (2).jpg (24.6 KiB) 1121 keer bekeken
Pootje (4).jpg
Pootje (4).jpg (23.45 KiB) 1121 keer bekeken
Pootje (3).jpg
Pootje (3).jpg (28.75 KiB) 1121 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Hanz op 26 sep 2017, 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3231
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Handigheidje - hulppootje voor hefdak

Bericht door J vd Pal »

SUPER HANDIG!! Eindelijk in je eentje het dak dichtdoen zonder dat het doek niet goed zit.

Ik heb mijn pootje aan een plaatje aluminium geschroefd en toen met dubbelzijdig tape (Bison, Tape car fix, die zwarte) aan het dak vast gemaakt, kan je ook niet door het dak heen met je schroefje.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4800
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Handigheidje - hulppootje voor hefdak

Bericht door Hanz »

Goede oplossing! Zoals gezegd hebben de schroefjes niet veel te houden, ze moeten alleen maar zorgen dat het pootje niet gaat schuiven en het gewicht van het pootje stelt ook niets voor.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Noorfalia
Berichten: 249
Lid geworden op: 30 dec 2015, 10:00
Locatie: oost-Veluwe

Re: Handigheidje - hulppootje voor hefdak

Bericht door Noorfalia »

Ik wilde eigenlijk ook zo'n pootje maken voor het het hefdak, maar de noodoplossing die ik vorig jaar even snel voor de eerste vakantie gemaakt had bevalt zo goed dat het er waarschijnlijk niet meer van komt.
Balkje van 6x4x20 cm
Balkje van 6x4x20 cm
De uiteinden heb ik iets hol gemaakt zodat hij ook tussen bed en hefbeugel gezet kan worden en dan niet weg glijdt.
Tussenstand
Tussenstand
Ik zet hem altijd eerst in deze stand. Het dak staat dan wat verder open en zodoende is er aan de achterkant wat meer ruimte om het doek er goed onder te duwen. Vervolgens het balkje vooraan zoals op de eerste foto, dan de zijkanten van het doek goed leggen en daarna kan het dak veilig dicht. Balkje wordt opgeborgen op de rand van het dak vooraan zodat het bij hefdakacties altijd onder handbereik is.

Bij warme nachten werkt het overigens ook prima als 'achterklepopenhouder' voor wat extra ventilatie. Ook daar in twee standen bruikbaar; dwarsliggend voor een kiertje en in lengterichting houdt hij de klep wat verder open.

De uitgebreide omschrijving op het balkje is om ervoor te zorgen dat hij niet per ongeluk tussen het brandhout belandt :knipoog
Verkocht in mei 2021: T4 California 2.4D AAB 1992
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4800
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Handigheidje - hulppootje voor hefdak

Bericht door Hanz »

Ja, zo kan het natuurlijk ook. De voorganger van mijn hulppootje was ook zo'n blokje.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Plaats reactie