Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

golf blok T4

vragen over de T4
Plaats reactie
arie oudshoorn
Berichten: 137
Lid geworden op: 28 jan 2008, 12:56

golf blok T4

Bericht door arie oudshoorn »

Nadat vorige week mijn krukas bout was afgebroken een harde klap uit het blok, snel de vlucht strook op en tot mijn verbazing werd ik ingehaald door de krukas poelie zag deze nog een 100 meter door rollen en door de berm de sloot in.
Na de nokken as gedemonteerd te hebben blijven 3 klep stoters lager staan dan de rest dus 3 kleppen zijn geraakt en krom.

Een maat van mij had nog een goed draaiend golf D blok liggen dus nu alles over zetten van mijn oude blok.
Echter las ik dat alles gewoon zou passen maar dat blijkt op 1 ding na, de motor steun aan de distributie zijde heeft bij de t4 3 m 10 gaten en bij dit golf blok is het m8, morgen even de juiste maat boren en m10 tappen zodat ook deze steun weer past.

Wilde dit toch even melden zodat anderen hier ook weet van hebben.
MVG Arie Oudshoorn.
Laatst gewijzigd door arie oudshoorn op 02 feb 2016, 23:05, 1 keer totaal gewijzigd.
arie oudshoorn
Berichten: 137
Lid geworden op: 28 jan 2008, 12:56

Re: golf blok

Bericht door arie oudshoorn »

Vandaag krukas vliegwiel overgezet naar het golf blok versnelling bak op blok gemonteerd en weer in de bus gehangen.
Nieuwe dist. snaar gemonteerd, en natuurlijk ruim 360 graden nagedraaid voor controle , vreemd maar waar maar verder dan 350 graden kwam ik niet want de boel liep vast, nokken as los maar geen verandering.
Weer het blok uit de bus en het krukas vliegwiel verwijdert , niks aan te zien , alles weer gemonteerd en hoe vreemd het ook klinkt ,, probleem is opgelost krukas draait weer gewoon 360 rond. Mooi dat het opgelost is maar hoe kan dit???????
Alles met moment sleutel op de zelfde waardens vast gezet.

Oja die verdomde uit laat klemmen van veren staal,, iemand had een foto geplaatst van een uitlaat klem waar mee het kinder spel is om deze klemmen weer te demonteren. hoog uit 10 min.
Wie dit ondekt heeft weet ik niet maar krijgt van mij een dikke pluim voor het delen van deze simpele, goedkope , snelle en veilige oplossing.

Arie Oudshoorn
arie oudshoorn
Berichten: 137
Lid geworden op: 28 jan 2008, 12:56

Re: golf blok T4

Bericht door arie oudshoorn »

Kom toch weer een probleem tegen bij het golf blok in de bus, de olie peilstok bij de t4 zit aan de achterkant van het blok en bij het golf blok aan de voorkant, deze zit ook veel lager, zo laag zelfs dat ik er niet bij kan.

volgende probleem is dat bij een golf het blok recht op staat en bij de bus ligt deze voorover waardoor de aftap plug veelste hoog zit om deze te kunnen aftappen.
Morgen kijken of carterpan over gezet kan worden.

Verder loop het blok netjes.

MVG Arie
MrMillion
Berichten: 254
Lid geworden op: 09 mei 2012, 21:56
Locatie: Oldehove

Re: golf blok T4

Bericht door MrMillion »

Arie,

Je moet echt zoveel mogelijk van het t4 blok pakken. Dus inderdaad de pijlstok, carterpan en volgens mij ook de oliepomp of in ieder geval de aanzuigbuis. Anders loopt dit motortje ook maar even ;)
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: golf blok T4

Bericht door Pascal-141 »

arie oudshoorn schreef:Kom toch weer een probleem tegen bij het golf blok in de bus, de olie peilstok bij de t4 zit aan de achterkant van het blok en bij het golf blok aan de voorkant, deze zit ook veel lager, zo laag zelfs dat ik er niet bij kan.

volgende probleem is dat bij een golf het blok recht op staat en bij de bus ligt deze voorover waardoor de aftap plug veelste hoog zit om deze te kunnen aftappen.
Morgen kijken of carterpan over gezet kan worden.

Verder loop het blok netjes.

MVG Arie
Om een Golf blok in een T4 te zetten , moet je inderdaad de carter van de T4 blok overzetten .
De oliepeilstok van het T4 blok moet je ook overbouwen in het Golf blok , daarvoor moet je wel een gat boren in het blok onderaan . Je kan het T4 blok als voorbeeld nemen om te zien waar je precies moet boren .
Als je gaat boren , doe dat dan wanneer het carter er NIET op zit , zodat de boorspanen niet in het carter vallen !!
Het is echt nodig om de oliepeilstok van de T4 blok over te zetten , want de peilstok van de Golf blok is niet meer correct , aangezien het blok onder een andere hoek in de T4 ligt !
Ook het kleppendeksel van het T4 blok kun je best overzetten om de lange olievul tuit te behouden .
Ik heb zelf een Golf blok en mijn vroegere T4 gehad.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
arie oudshoorn
Berichten: 137
Lid geworden op: 28 jan 2008, 12:56

Re: golf blok T4

Bericht door arie oudshoorn »

Bedankt voor je reactie pascal.

Bij het golf blok heb ik carterpan van de t4 gemonteerd, kon van binnen uit de buis van lijlstok los tikken naar buiten, deze iets verbogen zodat ik pijlstok kan gebruiken.
Verder nieuw olie filter gemonteerd en 5 liter nieuwe olie, even stukje gereden zodat filter vol olie zit. Even later rusten en opnieuw pijlen, op de golf pijlstok een nieuwe streep gegraveerd, niet de meest voor de hand liggende manier maar wist even niets beters.
Denk overigens dat ik je raad opvolg pascal om toch maar het gat tegaan boren aan de binnen kant, had er wel naar gekeken, had echter gehoopt dat het gat er wel zou zitten en eventueel aan de buiten kant afgestopt zou zijn maar dat was niet het geval.

MVG Arie
Plaats reactie