Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

probleem achterbank, wie heeft er een goed idee?

vragen over de T4
Plaats reactie
jones
Berichten: 393
Lid geworden op: 26 jun 2015, 19:49

probleem achterbank, wie heeft er een goed idee?

Bericht door jones »

Ik heb een probleem met mijn t4 camperombouw.
Het gaat om het volgende, ik ben met mijn t4 lwb in de weer om hem om te bouwen naar camper.
Was vroeger een omos dubbele cabine, heb hem nu omgebouwd naar een camper met voorin 2 stoelen uit een alfa en achterin ook 2 stoelen van een alfa op het frame van de dubbele cabine.
Op heel de bodem achterin ligt een houten plaat bekleed met vinyl, vaste kast/keukenruimte achterin en bed.
Eigenlijk was de planning om binnen enkele weken naar het rdw te gaan om hem op om te laten keuren naar camper met 4 zitplaatsen.
Nu komt het probleem, er komt onverwacht gezinsuitbreiding. Dus binnen nu en een paar maanden een zitplaats te weinig.
Ik heb geen ruimte om nog een stoel op het frame te monteren, een originele 2+1 van vw kan ik niet bevestigen omdat er een houten plaat op de vloer ligt en dan echt alles er weer uit zou moeten.
Ik ben dus eigenlijk op zoek naar iets van een 3 persoons achterbank die klapbaar moet zijn (niet perse helemaal plat)
Hij moet rechtop blijven staan zoals bij een stoel zonder dat hij met de rugleuning ergens in valt zoals bij de achterste bank van een t4.
En hij moet bij voorkeur een laag/simpel frame hebben zodat hij makkelijk pas gemaakt kan worden op het originele frame.
Mocht er iemand een idee hebben dan hoor ik het graag.
Maakt niet uit uit wat voor auto model merk enz alles ideen zijn welkom
jones
Berichten: 393
Lid geworden op: 26 jun 2015, 19:49

Re: probleem achterbank, wie heeft er een goed idee?

Bericht door jones »

Ja dat is idd waar maar het gaat me meer om het verzinnen van een definitieve oplossing voor de achterbank.
Dit jaar staan er 2 trips van enkele duizenden kilometers op de planning en dan moet ik gewoon 2 goede stoelen voorin hebben dus als ik voor de rdw die voorstoel zou aanpassen dan moet ik hem alsnog terug uitwisselen en iets voor de achterbank verzinnen.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: probleem achterbank, wie heeft er een goed idee?

Bericht door Multivan Generation »

jan2009 schreef:Het lijkt mij wijs om met iets goeds naar de rdw te gaan om je zitplaatsen officieel op kenteken te krijgen.
Wijzigen kan daarna altijd nog.
:toppie :toppie
jones
Berichten: 393
Lid geworden op: 26 jun 2015, 19:49

Re: probleem achterbank, wie heeft er een goed idee?

Bericht door jones »

Ik ga naar de rdw zodra het goed is, niet eerst iets maken en later aanpassen.
De stoelen achterin was de perfecte oplossing helaas kan ik er geen 3 naast elkaar kwijt.
Heb dezelfde stoelen voorin staan, zitten echt super en ze zijn heel makkelijk te bevestigen.
Foto van de stoelen achterin heb ik niet, heb ze er weer uitgehaald om aan het meten te gaan hoe ik dit nu ga aanpakken.
Heb eigenlijk een achterbank nodig die volgens hetzelfde principe werkt als een klapbare voorstoel
Gebruikersavatar
nieknaam
Berichten: 140
Lid geworden op: 05 jan 2016, 22:21
Locatie: Gouda

Re: probleem achterbank, wie heeft er een goed idee?

Bericht door nieknaam »

Heb dezelfde stoelen voorin staan, zitten echt super en ze zijn heel makkelijk te bevestigen.
Uit welk model Alfa komen die stoelen? En kun je iets vertellen over de modificatie?

Niek.
VW T4 TDI AXG 2002 - omgebouwd naar California
jones
Berichten: 393
Lid geworden op: 26 jun 2015, 19:49

Re: probleem achterbank, wie heeft er een goed idee?

Bericht door jones »

Heb stoelen uit een alfa 147, zitten echt super en ze zijn echt mooie stoelen.
Heb voorin 2 voorstoelen uit een 5 deurs en achterin 2 voorstoelen uit een 3 deurs.
Zijn dezelfde stoelen alleen die uit de 3 deurs kun je voorover klappen.
De stoelen zijn heel makkelijk te monteren, ze zijn iets breder dan de t4 stoelen.
Ik heb bij allebei de stoelen 2 stalen strips gemonteerd op het t4 stoelframe die aan de kant van de deur iets uitsteken en waar de alfa stoel op komt. 6 bouten in totaal per stoel ipv 4. Half uurtje per stoel ongeveer.
Achterin had ik op het frame van de dubbele cabine 2 strips gelast over de gehele lengte.
Alles aan de onderkant van de stoel er vanaf gehaald en op het frame gezet en met bouten door de strips gemonteerd.
Maar dat gaat er nu uit, heb vanmiddag een zafira achterbank opgehaald die ik erin ga maken.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: probleem achterbank, wie heeft er een goed idee?

Bericht door Multivan Generation »

Je kunt gaan maken wat je wilt,
als je naar de RDW gaat met een WV1 chassisnummer,
en je wilt de zitplaatsen op het kenteken bewijs vermeld zien,
dan wens ik je veel succes.

Lees de reactie van Jan2009 nog eens.
En lees vooral de ombouw naar camper topics in het T4 en T5 projecten forum er eens op na..

Heb je al contact opgenomen met het RDW? en dan bedoel ik dus er even langs gaan om te overleggen.
jones
Berichten: 393
Lid geworden op: 26 jun 2015, 19:49

Re: probleem achterbank, wie heeft er een goed idee?

Bericht door jones »

Ik heb de rdw technische man uitgebreid gesproken voordat ik de dubbele cabine eruit haalde en ik met de ombouw begon.
Volgens de rdw man waren de stoelen achterin geen probleem.
De bank die nu ipv de stoelen komt heb ik nog niet besproken, dat zou ik beter nog even kunnen doen idd
Gebruikersavatar
limburger
Berichten: 760
Lid geworden op: 30 sep 2009, 19:06
Locatie: zuid limburg

Re: probleem achterbank, wie heeft er een goed idee?

Bericht door limburger »

jones schreef:Ik heb geen ruimte om nog een stoel op het frame te monteren, een originele 2+1 van vw kan ik niet bevestigen omdat er een houten plaat op de vloer ligt en dan echt alles er weer uit zou moeten.
de gaten zou je ook van onderuit kunnen boren, de bouten komen precies uit in de gaten van de dwarsbalkjes onder de vloer. de gaten waar je moeilijk bij komt achter de uitlaat kun je weer van boven meten als je de overige gaten wel al hebt. vw heeft de bevestigings schroeven in 2 verschillende lengtematen. ik heb ook een houten vloer erin en die schroeven netjes uitgefreest in de plank zodat de grote schijf mooi gelijk valt en je de bank over de vloer kunt schuiven tot die netjes vast klikt.

:driveT4 :T44EVER
jones
Berichten: 393
Lid geworden op: 26 jun 2015, 19:49

Re: probleem achterbank, wie heeft er een goed idee?

Bericht door jones »

Dat had idd ook nog een optie geweest, heb vanmiddag mijn plan uitvoerig met het rdw besproken en de bank die ik nu wil plaatsen moet geen probleem zijn alleen had hij een opmerking over de gordel die op de bank in het midden zit.
Zoals de gordel in de middenpositie zit mag officieel niet maar hij zei laat hem zitten en kijken wat ze er bij de keuring van zeggen en dan kun je hem er alsnog even uithalen mocht de keurmeester het er niet mee eens zijn
Plaats reactie