Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Diode veroorzaakt piekspanning (motor loopt niet soepel) | 2.4D 1996

vragen over de T4
Plaats reactie
tonsieben
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 jan 2016, 17:04

Diode veroorzaakt piekspanning (motor loopt niet soepel) | 2.4D 1996

Bericht door tonsieben »

Hoi allemaal,

Sinds korte tijd zijn mijn vriendin en ik de trotse eigenaars van een VW T4 2.4D uit 1996. Wij zijn beiden nagenoeg leken op autogebied dus zou ik graag jullie ervaring en kennis willen raadplegen. Onze T4 is een oud Defensie voertuig en daarvoor is er een diode in geplaatst. Nu begrijpen wij dat het deze diode is die piekspanningen veroorzaakt en dat, omdat wij (nog) geen extra stroomverbruikers in de auto hebben, dit voor pieken zorgt die de motor onregelmatig laten lopen. Dit lijkt te kloppen aangezien wanneer de bekrachtiging van de diode wordt ontkoppeld de motor als een zonnetje klinkt. Zou het kunnen dat het verbruik van de auto ook hoger is door deze diode?

Weet iemand misschien hoe wij de diode zouden kunnen omzeilen? Of is er misschien iemand die ons verder zou kunnen helpen in het zuiden van Nederland? Hij hoeft er niet per se uit omdat mijn vriendin filmmaakster is en het nog wel eens goed zou kunnen zijn om in de toekomst extra apparatuur aan te kunnen sluiten.

We horen/lezen graag wat jullie denken.
Groeten,
Ton
Gebruikersavatar
vw_camper
Berichten: 641
Lid geworden op: 24 mei 2008, 13:06

Re: Diode veroorzaakt piekspanning (motor loopt niet soepel) | 2.4D 1996

Bericht door vw_camper »

Geen idee wat je bedoelt met een "diode" in jullie bus. Een gewone diode is het zeker niet, die heeft geen bekrachtiging nodig.
Groeten, Bert
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: Diode veroorzaakt piekspanning (motor loopt niet soepel) | 2.4D 1996

Bericht door LAYCA »

Er van uitgaand dat de motor niet soepel loopt bij stationair toerental.

Zoals voorgaande reacties aangeven wordt er stroom afgenomen waardoor het toerental/ geluid van de motor anders klinkt.
Deze diode is meestal om de huishoudaccu (als die aanwezig is) te laden maar om te voorkomen dat je de startaccu leeg trekt bij stilstand.
Het kan zijn dat er verbruikers aan staan die op deze accu zijn aangesloten?
Heb je een huishoudaccu en is deze nog goed?

En ja het verbruik is hoger maar dit kan nooit veel zijn want met je licht en ruitenwissers en verwarming ventilator aan is ook een situatie die normaal voorkomt.

Groeten Wim
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Plaats reactie