Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Syncro uit 98

vragen over de T4
Plaats reactie
Howie
Berichten: 29
Lid geworden op: 19 jan 2016, 18:40

Syncro uit 98

Bericht door Howie »

Is het nog zinvol om te investeren in een T4 syncro uit 1998 met ruim 250.000 op de teller en dus om te bouwen tot camper. Want op zich zie je niet veel T4 syncro 332 (lang model). En vraag mij af of dit komt omdat er weinig van verkocht zijn of dat dit zwakke bussen zijn met het oog op de syncro etc.
Graag jullie advies
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Syncro uit 98

Bericht door Pascal-141 »

De syncro is niet zwakker of sterker dan een FWD versie , die zijn evenwaardig .
Mits de syncro techniek zijn onderhoud heeft gekregen zoals het hoort(zoals op tijd de correcte siliconeolie op het achterste diff enz) , gaan deze evenlang mee dan de niet syncro , en kun je er gerust nog een paar 100.000km bij draaien.
In Duitsland vind je vaker syncro's dan in NL of B , er rijden er best veel rond hoor .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Syncro uit 98

Bericht door Multivan Generation »

Lange wielbasis in combinatie met syncro zie je stukken minder als de korte wielbasis.
Ik schat dat de verhouding KWB+syncro : LWB+syncro = 80:20 (in de Alpenlanden)
In de lage landen is die verhouding nog meer in het voordeel van de KWB.

Als je hem wil ombouwen naar camper om er op een iets andere manier van te genieten,
waarom zou je het dan niet doen? :gekte
Veel plezier met uitdenken en bouwen :knipoog
Hanssyncro
Berichten: 915
Lid geworden op: 22 okt 2015, 16:01
Locatie: Maasbracht

Re: Syncro uit 98

Bericht door Hanssyncro »

Wij kochten in 2003 een LWB kastenwagen uit '95...die we in 2008 ombouwde naar camper en in 2015 (auto is op dat moment al 20 jaar!) ook ombouwde naar syncro. Of de auto het waard is, is een keuze van jezelf. Je moet er geld in investeren om er die auto van te maken die je graag zou willen hebben.

LWB Syncro zijn er inderdaad niet zo heel veel. Het korte model werd veel meer verkocht.

Succes met je keuze!

Groet
Groetjes, Petra
Gebruikersavatar
motorjan
Berichten: 394
Lid geworden op: 28 dec 2011, 12:01

Re: Syncro uit 98

Bericht door motorjan »

het goedkoopste hefdakje kost 680,- dan nog wat hout en een keukentje maken.
als je alles zelf kunt ben je voor 1250,- klaar incl.keuren.
met koelkast en netjes 2000,-
zelf hefdakje doen en mooi inbouwen (nordvan)ben je compleet wel 6000,-kwijt.
de investering ivm belasting heb je in een paar jaar terug verdiend.
de waarde vd bus is aanzienlijk hoger.
succes. :toppie
freek
Berichten: 683
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Syncro uit 98

Bericht door freek »

Mits de syncro techniek zijn onderhoud heeft gekregen zoals het hoort(zoals op tijd de correcte siliconeolie op het achterste diff enz) , gaan deze evenlang mee dan de niet syncro , en kun je er gerust nog een paar 100.000km bij draaien.
even een correctie: de achterwielaandrijving bestaat uit een visco-koppeling en een achterdifferentieel. Van de visco-koppeling moet je absoluut afblijven. Die is gevuld met siliconen-olie van een speciale specificatie en de hoeveelheid luistert op de gram nauwkeurig. De olie in het achterdifferentieel dient wel periodiek ververst te worden met dezelfde oliespecificatie als de versnellingsbak.
Alles valt of staat met de kennis van de eigenaar die de syncro berijdt: altijd alle 4 de banden tegelijk vervangen. niet met verkeerde bandenspanning rijden en altijd op alle wielen dezelfde banden. Als je dit niet doet verbrandt de siliconenolie in de viscokoppeling en heb je zo > 1500,- schade. Rijdt je hiermee door dan wringt de aandrijving en kan je de auto afschriven: reparatie van differentielen is heel kostbaar. In Engeland heeft een t4-syncro eigenaar een hele studie van de viscokoppeling gemaakt en bij hem kan je of een gereviseerde visco-koppeling kopen of je oude visco-koppeling opsturen en dan vervangt hij de olie (met een keukenweegschaaltje) en de keerringen. Zie http://www.vwt4forum.co.uk/showthread.php?t=289806. (ik heb hier overigens geen ervaring mee).
Onze syncro doet het overigens al 491.000 km probleemloos.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 837
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37

Re: Syncro uit 98

Bericht door raf_construct »

freek schreef:
Mits de syncro techniek zijn onderhoud heeft gekregen zoals het hoort(zoals op tijd de correcte siliconeolie op het achterste diff enz) , gaan deze evenlang mee dan de niet syncro , en kun je er gerust nog een paar 100.000km bij draaien.
even een correctie: de achterwielaandrijving bestaat uit een visco-koppeling en een achterdifferentieel. Van de visco-koppeling moet je absoluut afblijven. Die is gevuld met siliconen-olie van een speciale specificatie en de hoeveelheid luistert op de gram nauwkeurig. De olie in het achterdifferentieel dient wel periodiek ververst te worden met dezelfde oliespecificatie als de versnellingsbak.
Alles valt of staat met de kennis van de eigenaar die de syncro berijdt: altijd alle 4 de banden tegelijk vervangen. niet met verkeerde bandenspanning rijden en altijd op alle wielen dezelfde banden. Als je dit niet doet verbrandt de siliconenolie in de viscokoppeling en heb je zo > 1500,- schade. Rijdt je hiermee door dan wringt de aandrijving en kan je de auto afschriven: reparatie van differentielen is heel kostbaar. In Engeland heeft een t4-syncro eigenaar een hele studie van de viscokoppeling gemaakt en bij hem kan je of een gereviseerde visco-koppeling kopen of je oude visco-koppeling opsturen en dan vervangt hij de olie (met een keukenweegschaaltje) en de keerringen. Zie http://www.vwt4forum.co.uk/showthread.php?t=289806. (ik heb hier overigens geen ervaring mee).
Onze syncro doet het overigens al 491.000 km probleemloos.

Geweldige informatie!
:toppie
busbart schreef: 17 dec 2018, 08:44 je hebt God, en dan; de Belgische keuring... :bifun
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Syncro uit 98

Bericht door Pascal-141 »

freek schreef:
Mits de syncro techniek zijn onderhoud heeft gekregen zoals het hoort(zoals op tijd de correcte siliconeolie op het achterste diff enz) , gaan deze evenlang mee dan de niet syncro , en kun je er gerust nog een paar 100.000km bij draaien.
even een correctie: de achterwielaandrijving bestaat uit een visco-koppeling en een achterdifferentieel. Van de visco-koppeling moet je absoluut afblijven. Die is gevuld met siliconen-olie van een speciale specificatie en de hoeveelheid luistert op de gram nauwkeurig. De olie in het achterdifferentieel dient wel periodiek ververst te worden met dezelfde oliespecificatie als de versnellingsbak.
.
Correct , de silicone olie zit in de visco koppeling , en ook die kan best eens vervangen worden om de x-aantal tijd , net zoals de olie op de achter diff . En ja , dat komt heel precies , die silicone olie .
Op tijd onderhoud geven , en dingen preventief vervangen is altijd beter dan gewoon rijden tot het uit elkaar valt ...
Net zoals VW opgeeft dat bvb de versnellingsbak olie van een T4 niet hoeft vervangen te worden , dat is alleen maar goed voor HUN portemonnee wanneer ze een nieuwe bak kunnen aanbieden omdat de oude geen onderhoud gekregen heeft . :knipoog (tot je na bvb 100-150.000km de olie er eens aflaat en dan ziet hoe bruin ze kan geworden zijn ... )
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
freek
Berichten: 683
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Syncro uit 98

Bericht door freek »

Ik zou in Nederland het vervangen van de siliconenolie niemand toevertrouwen. De specificatie van de olie en de hoeveelheid is naar mijn weten nooit officieel bekend gemaakt. Je hebt in zwitserland een specialist, Walter Hurlimann van de Dorfbrunnen garage die dit deed m.n. voor de t3 syncro maar die man is al op leeftijd volgens mij. De engelsman is volgens mij de enige die hier serieus studie van heeft gemaakt door allerlei tests. Vw houdt de lippen op elkaar.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Howie
Berichten: 29
Lid geworden op: 19 jan 2016, 18:40

Re: Syncro uit 98

Bericht door Howie »

Super deze adviezen :proost . Dus handjes af van de viscosekoppeling maar hoe kan ik checken of de syncro nog oke is.
freek
Berichten: 683
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Syncro uit 98

Bericht door freek »

Enige uitleg en hoe je de werking kan controleren:
http://www.home.zonnet.nl/syncro4wd/techniek.html
Het is best een uniek systeem, ontwikkeld en gerpoduceerd door Steyer-Puch: de aandrijving va de achterwielen werkt puur op de hoge viscositeit van de siliconenolie (of -gel). Er komt geen electronica aan te pas (itt de 4-motion techniek). Door verschil in toerental tussen voor- en achterwielen wordt door wrijving deze gel warm en neemt de viscositeit enorm toe. Dit gaat heel snel.
Als de siliconenolie verouderd is (door verhitting) en een te hoge viscositeit heeft gekregen waardoor de verbinding met de achterwielen altijd bestaat wringt de aandrijving. Dat merk je door met hoge snelheid zeer scherpe bochtjes te draaien. Hij gaat dan 'happen'. Op buitenlandse fora is veel informatie te vinden over de syncro aandrijving.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
bart seinwezen
Berichten: 268
Lid geworden op: 22 jul 2014, 21:15
Locatie: haarlem

Re: Syncro uit 98

Bericht door bart seinwezen »

Ik heb een paar maanden geleden mijn viscokoppeling gereviseerd, overigens van een 1996 T4 met vier ton op de teller (wel een jonger blok) waar ik een slordige berg geld tegenaan aan het gooien ben om op expeditie naar verweggistan te gaan.

viewtopic.php?f=12&t=50666

Ik zag er huizenhoog tegenop maar het bleek een eitje, iedereen kan het doen. De befaamde engelsman stuurt je de set op en voor de rest is het een hoop poetsen. De nauwkeurigheid waar zo hoog over op wordt gegeven valt ook alles mee, al geeft het meer rust om met de grammenweger te werken.
De viscokoppeling is enigszins te vergelijken met je distributieriem, als je 'm niet tijdig service'd (ik meen zo elke 120.000 Km) kan je tegen dure schade aanlopen (ontplofte trommel). Doen!

Dat je precies dezelfde banden moet hebben is niet waar, wat van belang is is dat je achterwielen NOOIT groter mogen zijn dan je voorwielen. Dat heeft te maken met je vrijloopsper en gebeurt helaas nogal vaak omdat de voorste banden nu eenmaal sneller slijten. Regelmatig wisselen is het devies dan ook, liefst in combinatie/roulatie met twee reservewielen, voor gelijkmatige slijtage.
bart seinwezen
Berichten: 268
Lid geworden op: 22 jul 2014, 21:15
Locatie: haarlem

Re: Syncro uit 98

Bericht door bart seinwezen »

Als je je synco wilt checken, trouwens, kun je het beste een spekglad weiland inrijden en iemand van buitenaf laten controleren of je achterwielen ook meedoen, dat is het simpelste. Als je het systeem echt wilt testen kun je het beste de bus op een brug zetten die de wielen vrij laat (met van die armen, geen idee of daar een naam voor is). Maar dan zal je eerst een paar uur moeten studeren op viscokoppeling, differentieel en vrijloopsper, anders snap je er niets van. Aanrader, dat wel, want die kennis helpt je de bus niet te mishandelen. De dummietest op de zelfde brug is motor starten, in zijn 1 schakelen, kijken of alle wielen draaien ( als dat niet lukt is danwel de versnellingsbak, aandrijfas, visco, differentieel of aandrijfassen kapot of niet aanwezig), vervolgens proberen de achterste wielen stil te zetten met de handrem. Als dat niet lukt is de visco naar zijn grootje.
Plaats reactie