Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

waterdamp uit luchtrooster

vragen over de T4
Plaats reactie
Hella
Berichten: 279
Lid geworden op: 10 feb 2015, 20:46

waterdamp uit luchtrooster

Bericht door Hella »

In mijn California (1991) zitten achter / onder de beide voorstoelen in de verblijfsruimte 2 ventilatieopeningen.
De linker (in rijrichting) is voor de standkachel, de rechter ...... ?????

Toen ik gisteren voor het eerst na de winterpauze weer reed en de verwarming aandeed kwam er na ca 20 km stoom (net als uit een stoomstrijkijzer) uit de rechterventilatieopening. Onder de auto zit daar een grote zwarte doos en er liep water uit een slangetje midden onder de auto.
De hoeveelheid stoom/waterdamp bleek afhankelijk van de mate van verwarming van het interieur. Zette ik die op koud bleef de stoom weg, op warm kwam die weer. Ook liep er een klein beetje water over de randen van de ventilatieopening (condensatie?).
Ik heb tijdens die rit ongeveer 350 km gereden. Hoe meer km's ik reed hoe minder de waterdamp werd en op het laatst kwam er ook bij hoge verwarming geen stoom meer uit.
Natuurlijk schrik je wel even want het leek in het begin eerder op rook :ie dan op stoom; maar het bleek waterdamp.

Mijn vraag is waar dient dat rooster voor en wat zit er bij dat ventilatierooster onder de auto (met een verbinding naar het rooster bij de instap schuifdeur) en hoe kan het dat er stoom uitkomt na een lange periode van stilstand (onder de carport)?
Ik de Westfalia handleiding noch in de handleiding van de T4 staat dat rooster niet beschreven. Had ik iets voor de winter moeten aftappen? Of moet ik dat alsnog doen / iets schoonmaken?
Overigens werkt de standkachel normaal (ventilator slaat aan, er komt warmte en na het afzetten slaat na ongeveer 30 seconden ook de ventilator uit).
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: waterdamp uit luchtrooster

Bericht door Multivan Generation »

dat is de 2de warmtewisselaar,
die werkt op koelvloeistof.
Dus ik zou je adviseren om je koelvloeistof peil bij de koude motor even te controleren.
Is dat normaal, dan zou het kunnen zijn,
dat die 2de warmtewisselaar een scheurtje of barstje of gaatje vertoont, waar wat water tijdens het rijden in is gekomen.
Zit tenslotte onder de auto.

Dus op je dashboard heb je een extra knop voor de achterzijde, en daarmee regel je dus de uitstroom warmte van die kachelunit of 2de warmtewisselaar.
Hella
Berichten: 279
Lid geworden op: 10 feb 2015, 20:46

Re: waterdamp uit luchtrooster

Bericht door Hella »

Koelvloeistof niveau van de motor is goed. Er is niet te zien dat daar wat verdwenen zou zijn. Ook de temperatuur tijdens de rest van de rit bleef als vanouds.
De grote vierkante 'doos' die onder de auto zit is zo te zien van plastic en ziet er niet beschadigd. De slang waar wat water uit druppelde onder de auto (althans dat was zo toen ik op de vluchtstrook stopte na 20 km en onder de auto keek) zit midden onder meer richting de standkachel; lijkt wel de uitlaat van de standkachel.
Allemaal een beetje ingewikkeld uit te leggen zonder foto of tekening.

Zal bij komende ritten wel zien of er nog steeds waterdamp opstijgt of dat dit eenmalig was.
Laatst gewijzigd door Hella op 04 mar 2016, 14:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: waterdamp uit luchtrooster

Bericht door Multivan Generation »

Je hebt aan de linkerzijde onder de auto gekeken?
Dat is de lucht standkachel en die heeft de vorm zoals jij beschrijft.
De uitstroom daarvan is uit het linker rooster in de vloer.

Je beschreef dat het uit het rechter rooster kwam, dus 2de warmtewisselaar,
dus 2 mogelijkheden, of koelvloeistof, of een lekje in de behuizing waardoor er wat vocht tijdens rijden in is gekomen.
Die 2de warmtewisseler zit aan de rechterzijde ter hoogte van de schuifdeur ongeveer 40 cm vanaf de zijkant.
Hella
Berichten: 279
Lid geworden op: 10 feb 2015, 20:46

Re: waterdamp uit luchtrooster

Bericht door Hella »

Nee, ik kijk aan de rechterzijde van de auto, onder de schuifdeur.
Daar zit een grote zwart plastic doos met ribbels die ook een uitmonding heeft naar het rooster in de instap van de schuifdeur.
De damp steeg op uit het rooster achter / onder de bijrijdersstoel (dus niet uit de uitstroomopening in de instapbak).
Het 'slangetje' waar water uit druppelde lijkt mij bij nader inzien met een zaklamp de uitlaat van de standkachel te zijn. En de uitstroomopening van de standkachel zit onder / achter de bestuurdersstoel. Althans als ik de standkachel aan zet dan hoor ik daar een klik, een ventilator die aanslaat en komt er gaandeweg warme lucht uit.

Zou het kunnen dat er zich in de winterperiode vocht heeft verzameld wat nu bij het opwarmen als waterdamp verdwijnt? Of als er toch een lek mocht zitten in die 'zwarte doos' kan ik die doos er gewoon onderuit schroeven / openmaken?

Heeft iemand een foto / tekening van deze warmtewisselaar?
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: waterdamp uit luchtrooster

Bericht door Hanz »

Er zijn twee warmtewisselaars, een achter het dashboard en een onder het voertuig ongeveer ter hoogte van de schuifdeur. Deze laatste warmtewisselaar is verbonden met het uitstroomrooster achter de bijrijder stoel. Voor plaatjes kun je hier kijken:
http://www.t4-wiki.de/wiki/W%C3%A4rmetauscher

Als er stoom uit het rooster komt zal er op een of andere manier vocht in de warmtewisselaar gezeten hebben, door condens of koelwater. Als je de kachel opstookt gaat dit water verdampen en wordt als stoom/damp uit het rooster geblazen. Ik zou toch het koelwaterniveau maar goed in de gaten houden.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Hella
Berichten: 279
Lid geworden op: 10 feb 2015, 20:46

Re: waterdamp uit luchtrooster

Bericht door Hella »

Hoop op condens (omdat de stoom na een aantal km's niet meer uitstroomde) maar zal inderdaad het koelwaterniveau van de motor goed in de gaten houden. Binnenkort de test in de vorm van een rit van 1000 km naar mijn boerderij in Frankrijk.
Hella
Berichten: 279
Lid geworden op: 10 feb 2015, 20:46

Re: waterdamp uit luchtrooster

Bericht door Hella »

Was inderdaad de warmtewisselaar die lek was. Mooi aan de onderzijde opgegeten door continue nat zand in zijn behuizing. (zie foto)
Nieuwe warmtewisselaar geplaatst door Josh Schippers voor nog geen € 100,--.
Bijlagen
DSC_0012 (3).JPG
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: waterdamp uit luchtrooster

Bericht door Hanz »

Bedankt voor de terugkoppeling, altijd goed om dit soort dingen te weten. Gelukkig viel de schade nog mee en nu weer lekker warme voeten achterin de bus.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: waterdamp uit luchtrooster

Bericht door Multivan Generation »

:knipoog
Plaats reactie