Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

PP0.5 – The new PP2 Injector. meer pk zonder remapping

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33764
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: PP0.5 – The new PP2 Injector. meer pk zonder remapping

Bericht door Multivan Generation »

AXL heeft kleinere turbo als de AXG, is ook een andere onderdeelnummer van Garrett.
Grote interkoeler klopt wel..
Verstuivernozzles zou kunnen, maar dat weet ik niet zeker. Mijn gevoel zegt dat ze net iets kleiner zijn, dat zou ik uit moeten zoeken.
Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 837
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37

Re: PP0.5 – The new PP2 Injector. meer pk zonder remapping

Bericht door raf_construct »

Multivan Generation schreef:AXL heeft kleinere turbo als de AXG, is ook een andere onderdeelnummer van Garrett.
Grote interkoeler klopt wel..
Verstuivernozzles zou kunnen, maar dat weet ik niet zeker. Mijn gevoel zegt dat ze net iets kleiner zijn, dat zou ik uit moeten zoeken.
Deze turbo zit er bij mij op.
Afbeelding
busbart schreef: 17 dec 2018, 08:44 je hebt God, en dan; de Belgische keuring... :bifun
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: PP0.5 – The new PP2 Injector. meer pk zonder remapping

Bericht door Erdem50 »

Bij de AHY en AXG zit er een GT22V op
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
feddah
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 apr 2016, 22:14

Re: PP0.5 – The new PP2 Injector. meer pk zonder remapping

Bericht door feddah »

Hallo,

Ik ben nieuw hier, sommige zullen mij wel kennen via mijn naam Fedde van bijvoorbeeld andere forums.

ik haak zomaar even in op wat onderwerpen.

Een turbo van een acv draait bij 4000rpm 0,85 bar overdruk om 102pk te halen
Een turbo van een AXG/AHY draait bij 4000RPM 0,95bar overdruk om 150pk te halen

De flow van een Variabele turbo is zoveel beter dat de druk een stuk lager hoeft te zijn om vermogen te halen zonder te roken
bij tuning word dit alleen maar erger, vandaar dat een ACV/AJT turbo niet verder komt dan 130pk en met een perfecte motor/uitlaat misschien een keer 140pk, maar dan draai je al 1.1 a 1,2 bar

Een variabele turbo is een stuk efficiënter, wat zich uit in vermogen en verbruik. ook qua opspoelen is er een groot verschil

De auto waar jos het hier over had waar eerst een volvo turbo op zat, en nu een turbo van een v6 tdi deed met originele 10mm Pomp 172 pk en 370nm
Pak je bij een acv ook nog een 11mm pomp dan doet deze 190pk en 360nm. in beide gevallen met Volvo verstuivers (0.232mm)

koppel word in beide gevallen begrensd ivm vliegwiel, zo ook laag in toeren

ik stuur bij dit bericht van beide een rollenbank uitdraai voor de geïnteresseerden. voor de lol: de uitdraai van de auto met 11mm pomp is nog wel met originele acv intercooler. beide auto`s zijn vrijwel rookvrij.

De Axl waar ook over word gesproken is dus eigenlijk dezelfde turbo als die van een v6 tdi. deze kan afhankelijk van de setup max 190-210pk draaien
bij een standaard axl is monteren van volvo nozzles en afstelling al een flinke verbetering, en kan dan 160-170pk doen
met 11mm pomp word het nog wat interessanter, nog wat meer vermogen maar vooral een hogere inspuitdruk, wat ook nog zorgt voor wat lager verbruik.
Bijlagen
0,232mm verstuivers vnt20 turbo
0,232mm verstuivers vnt20 turbo
0,232mm verstuivers. 11mm pomp originele intercooler acv
0,232mm verstuivers. 11mm pomp originele intercooler acv
feddah
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 apr 2016, 22:14

Re: PP0.5 – The new PP2 Injector. meer pk zonder remapping

Bericht door feddah »

Nog even ter informatie,

een AXL draait standaard op 0.7 bar overdruk bij 4000rpm om 102pk te halen :ikrij
Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 837
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37

Re: PP0.5 – The new PP2 Injector. meer pk zonder remapping

Bericht door raf_construct »

Dus voor mijn AXL zit er nog wel wat winst in.
busbart schreef: 17 dec 2018, 08:44 je hebt God, en dan; de Belgische keuring... :bifun
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33764
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: PP0.5 – The new PP2 Injector. meer pk zonder remapping

Bericht door Multivan Generation »

raf_construct schreef:Dus voor mijn AXL zit er nog wel wat winst in.
Zeker is er winst te behalen, als je de turbo van de AXG er op zou zetten,
dat is dus een GT22V ipv de GT20V die je nu hebt, en de verstuivernozzles van de AXG met .216.
Probleem is wel dat je dan eigenlijk als basis een AXG hebt, maar zonder ABS en ESP (want dat was volgens mij niet op een AXL te verkrijgen). Zou dus een complete custom set-up moeten worden, maar zou wel mogelijk moeten zijn.
Neem anders een contact op met Michisoft van hier op het forum :knipoog
Waar je wel aan zou kunnen denken, is dat jouw eerste 3 versnellingen behoorlijk tot zeer kort zijn.
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 658
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: PP0.5 – The new PP2 Injector. meer pk zonder remapping

Bericht door jos_br »

Affijn, alle gekheid op een stokje, lijkt me in ieder geval wel duidelijk dat de truuk met de verstuivers waarmee TS begon niet gaat werken......

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
guust
Berichten: 169
Lid geworden op: 12 apr 2009, 12:53

Re: PP0.5 – The new PP2 Injector. meer pk zonder remapping

Bericht door guust »

feddah schreef:
Een turbo van een acv draait bij 4000rpm 0,85 bar overdruk om 102pk te halen
Een turbo van een AXG/AHY draait bij 4000RPM 0,95bar overdruk om 150pk te halen

De flow van een Variabele turbo is zoveel beter dat de druk een stuk lager hoeft te zijn om vermogen te halen zonder te roken
bij tuning word dit alleen maar erger, vandaar dat een ACV/AJT turbo niet verder komt dan 130pk en met een perfecte motor/uitlaat misschien een keer 140pk, maar dan draai je al 1.1 a 1,2 bar
Dit snap ik dus niet zo goed. Met meer flow meer vermogen?
Je wil toch zoveel mogelijk zuurstof in je verbrandingskamer hebben, en dat kan toch door je turbo druk te verhogen?
Je flow kan dan zoveel beter zijn, maar als de kamer vol zit dan flowed er niets meer. Alleen met meer druk krijg je er meer in.
Of maak ik hier een denk fout?
T5.2 140 pk 4motion
guust
Berichten: 169
Lid geworden op: 12 apr 2009, 12:53

Re: PP0.5 – The new PP2 Injector. meer pk zonder remapping

Bericht door guust »

jos_br schreef:Affijn, alle gekheid op een stokje, lijkt me in ieder geval wel duidelijk dat de truuk met de verstuivers waarmee TS begon niet gaat werken......

Jos.
Werkt dus wel.
Maar om het netjes te doen is remappen nodig.
T5.2 140 pk 4motion
feddah
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 apr 2016, 22:14

Re: PP0.5 – The new PP2 Injector. meer pk zonder remapping

Bericht door feddah »

Turbodruk laat niet zien hoeveel lucht er de motor in gaat

een turbo gebruikt uitlaatgassen om druk op je inlaatspruitstuk te zetten. dit kost uiteraard energie
hoe meer turbodruk je draait, hoe meer energie het kost.

dit komt omdat de uitlaatdruk ook hoger word als de turbodruk hoger word. hoe meer uitlaatdruk. hoe meer restwarmte boven de zuiger achterblijft, hoe minder verse lucht erbij kan. dit is ook als er meer brandstof word ingespoten, een acv turbo kan gewoon niet meer lucht verplaatsen dan nodig is voor boven de 130-140PK en ga je dus domweg gewoon niet redden

bij een variabele turbo worden de uitlaatgassen nauwkeurig op het uitlaatschoepenwiel gericht, hierdoor heb je veel minder uitlaatdruk en komt er dus met minder turbodruk veel meer verse lucht door je motor

De auto waarmee jos is bezig geweest was reeds getuned en liet toen licht zien dat het een diesel was, na monteren van een andere turbo was dit weg, en was de auto sneller, daarna pomp volledig open gezet met originele acv verstuivers en je kon hem niet meer laten roeten, gewoon omdat er veel meer lucht doorheen ging.
Gebruikersavatar
S E B A S
Berichten: 307
Lid geworden op: 30 nov 2012, 14:38

Re: PP0.5 – The new PP2 Injector. meer pk zonder remapping

Bericht door S E B A S »

Duidelijk verhaal, ik zou ook wel zo'n variabele turbo erop willen schroeven....
T4 2.5 TDI AJT zelfbouw camper -> verkocht
T5 GP 140pk
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 658
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: PP0.5 – The new PP2 Injector. meer pk zonder remapping

Bericht door jos_br »

S E B A S schreef:Duidelijk verhaal, ik zou ook wel zo'n variabele turbo erop willen schroeven....
Is allemaal mogelijk.......... :knipoog :knipoog

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Gebruikersavatar
powerpiep
Berichten: 881
Lid geworden op: 25 jul 2014, 18:03
Locatie: Bree - België
Contacteer:

Re: PP0.5 – The new PP2 Injector. meer pk zonder remapping

Bericht door powerpiep »

Dit is een zeer interessant topic geworden :adhd
Jos, wat waren de problemen met de Volvo turbo? Ik heb er namelijk ook nog een op de werkbank klaarliggen...

Over een axg turbo; heeft die eigenlijk water nodig?
'TETANUS' een OFF-ROAD T4 2.5 TDi met 191PK en 378Nm, nu grotere nozzles
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm

Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
feddah
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 apr 2016, 22:14

Re: PP0.5 – The new PP2 Injector. meer pk zonder remapping

Bericht door feddah »

Een axg turbo is niet water gekoeld.

een axg/ahy turbo is niet heel makkelijk te vinden, een turbo van een v6 tdi is een stuk gemakkelijker. moet wel pas worden gemaakt
maar doet het erg goed op een 2.5 5 cilinder tdi
dit is een vnt20, vermoedelijk hetzelfde als op een AXL zit qua grootte, deze turbo is goed voor 190-210PK
Plaats reactie