Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Weinig 'power' boven 100, LMM?

vragen over de T4
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 388
Lid geworden op: vr mei 03, 2013 0:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Weinig 'power' boven 100, LMM?

Bericht door whizzi »

bluebird schreef:Pierburgje in Oirschot t4 specialist ooit iets van 93euri betaald dat is voor garage denk ik de gangbare prijs.Misschien goed adres voor jouw in de toekomst? Helmond /Oirschot valt toch wel mee? :zwaai
20-30 minuten, ik ben daar al eens geweest. Alleen was dat nu qua tijd/vervoer geen optie. Volgende week woensdag rij ik naar Engeland.

En de garage bij mij om de hoek (5 minuten lopen) had geen tijd om dit te onderzoeken (en ook daar is geen software aanwezig om de bus uit te lezen, maar die huren ze weer van iemand anders). Dus de enige optie was de garage naast mijn werk die ook bereid waren om dat te doen, alleen staat de bus nu een paar kilometer verder (en heeft een collega mij daar net opgehaald) bij THS-Automotive die wel alles heeft om het ding weer in orde te krijgen. :jumpklap
Directeur van het HomeComputerMuseum en, net als mijn dochter, groot fan van mijn VW T5
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 388
Lid geworden op: vr mei 03, 2013 0:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Weinig 'power' boven 100, LMM?

Bericht door whizzi »

Opgelost :yes :yes

Zoek het verschil:
IMG_7817.JPG
IMG_7816.JPG
Ja, heel slordig van de garage hier naast dat men dit niet heeft gezien en zonder turbodruk gaat het inderdaad niet heel snel.

Gelukkig zag Thomas van THS automotive dit wel en heeft het dan ook opgelost. Het schijnt, naar zeggen van Thomas, nu weer goed te rijden. Er lijkt niks mis te zijn met de N75 of de LMM, motor loopt ook erg netjes (zegt Thomas).

Dus ik ga vanmiddag even een:
Afbeelding

doen naar de garage hier naast mijn werk (en daarna ga ik zelf in een hoekje staan te schamen dat ik dit ook niet heb gezien)
Directeur van het HomeComputerMuseum en, net als mijn dochter, groot fan van mijn VW T5
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 30423
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Weinig 'power' boven 100, LMM?

Bericht door Multivan Generation »

Ik zou het slangetje maar meteen vervangen.
Daardoor gaat de druk richting de druksensor in de motorcomputer.
Deze ziet er een beetje kaas uit..
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: zo mar 20, 2011 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: Weinig 'power' boven 100, LMM?

Bericht door Geert G »

Mooi Bart, dat het opgelost is. :lach
Geen wonder dat ie niet trekt, als de MAP-sensor in de ECU niet aangestuurd wordt.
Heeft je busje al die tijd in de noodloop modes gedraaid.

De oude Pierburg LMM was ik niet zo bang voor, dat ie kapot zou zijn.
Dit is een LMM met alleen een simpele weerstand draad.

Bij de 1e generatie ACV's (tot modeljaar 2000) zit niet veel elektronica voor na-controle.
Mede hierdoor worden er maar weinig foutcodes opgeslagen in het storingsgeheugen.
Meestal zijn deze klachten met een wastegate turbo te herleiden tot:
1) Vacuüm lekken
2) kapotte N75 klep
3) Kapotte MAP sensor inwendig in de ECU
4) Katalysator dicht geslipt.

Nu de kat er nog onderuit.....gewoon een stukje rechte uitlaatbuis inlassen.
Spoolt de turbo ook weer wat eerder op. :toppie
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10342
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Weinig 'power' boven 100, LMM?

Bericht door Pascal-141 »

Multivan Generation schreef:Ik zou het slangetje maar meteen vervangen.
Daardoor gaat de druk richting de druksensor in de motorcomputer.
Deze ziet er een beetje kaas uit..
Inderdaad , zou ik ook doen . Slangetje heeft inderdaad zijn beste tijd gehad .
My current cars:
T3 doka Syncro
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 388
Lid geworden op: vr mei 03, 2013 0:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Weinig 'power' boven 100, LMM?

Bericht door whizzi »

Het slangetje zal ik nog proberen te vervangen. Volgens Thomas was dit geen probleem omdat er hooguit 0,8bar op komt te staan. Vervangen kan nooit kwaad en liever safe than sorry ;)

Ook weer een kort filmpje gemaakt. Wederom vol gas, dit keer met een warme motor overigens:
Directeur van het HomeComputerMuseum en, net als mijn dochter, groot fan van mijn VW T5
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 388
Lid geworden op: vr mei 03, 2013 0:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Weinig 'power' boven 100, LMM?

Bericht door whizzi »

Hij is gechipt ja. Nou ligt er wel een drumstel en basversterker achter in, maar dat was gisteren ook. Roetkat moet ook nog leeg ;)
Directeur van het HomeComputerMuseum en, net als mijn dochter, groot fan van mijn VW T5
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 30423
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Weinig 'power' boven 100, LMM?

Bericht door Multivan Generation »

whizzi schreef:Volgens Thomas was dit geen probleem omdat er hooguit 0,8bar op komt te staan.
Er komt ongeveer 0,95 bar op te staan bij een gechipte 102 pk TDI
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4331
Lid geworden op: wo okt 22, 2008 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Weinig 'power' boven 100, LMM?

Bericht door sgsdebruijn »

Dat van dat spul achterin zal ie niet gaan kruipen, is idd niet heel vlot.
VW T4 Multivan 2.5TDI++
Ford Focus Titanium
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 388
Lid geworden op: vr mei 03, 2013 0:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Weinig 'power' boven 100, LMM?

Bericht door whizzi »

Eerst naar de UK, daarna weer een dagje bij Thomas om het verder te optimaliseren. :)
Directeur van het HomeComputerMuseum en, net als mijn dochter, groot fan van mijn VW T5
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3172
Lid geworden op: za jun 27, 2015 21:45

Re: Weinig 'power' boven 100, LMM?

Bericht door Snautzer »

De mijne is zover ik weet niet gechiped maar een heel stuk rapper. Bjj wie is het gechipted?
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3172
Lid geworden op: za jun 27, 2015 21:45

Re: Weinig 'power' boven 100, LMM?

Bericht door Snautzer »

bluebird schreef:Dat ie niet rap is was al geconstateerd.... :knipoog
Als mijn on gechipte lange caravelle al sneller is is het minder als niet rap. Dan is het denk ik niet alleen de slang is voor wat betreft vermogen .
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4331
Lid geworden op: wo okt 22, 2008 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Weinig 'power' boven 100, LMM?

Bericht door sgsdebruijn »

Snautzer schreef:
bluebird schreef:Dat ie niet rap is was al geconstateerd.... :knipoog
Als mijn on gechipte lange caravelle al sneller is is het minder als niet rap. Dan is het denk ik niet alleen de slang is voor wat betreft vermogen .
Dat zegt toch ook niemand! Enne het verschil in accelereren tussen een lange en korte versie zal niet zoveel uitmaken.
VW T4 Multivan 2.5TDI++
Ford Focus Titanium
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 388
Lid geworden op: vr mei 03, 2013 0:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Weinig 'power' boven 100, LMM?

Bericht door whizzi »

Zodra ik terug kom van Engeland gaat de bus nog een keer een dagje naar Thomas om technisch na te lopen. Dan wordt o.a. de roetkat vervangen door een pijp en wordt het misschien nog net wat beter afgesteld.

Het interesseert mij echt niet dat de bus in 5 seconden van 100 naar de 140 gaat of dat ie daar 20 of 30 seconden over doet. Het gaat er mij over dat ik genoeg kracht heb in de bus om volgeladen de heuvels in zuidwest Engeland op te kunnen zonder dat ik word ingehaald door vrachtauto's en het liefst ook nog met zo min mogelijk diesel verbruik (ik ben maar een arme muzikant).

Bij terugkomst wordt als eerste de roest aangepakt en delen opnieuw gespoten (dat stond al gepland) en nu gaat de bus ook voor technisch onderzoek naar Thomas. Ik heb er vertrouwen in dat Thomas de meest optimale kracht uit mijn motor kan halen. :yes

Overigens ben ik erg blij met :wjw , dit korte 'avontuur' heeft mij weer veel doen leren over de T4 en heeft mij een nieuwe garage opgeleverd waarvan ik 100% vertrouwen in heb dat hij T4 kennis heeft (en ik weet nu ook waar ik mijn bus niet meer heen moet brengen :gekte )

:T44EVER
Directeur van het HomeComputerMuseum en, net als mijn dochter, groot fan van mijn VW T5
Plaats reactie