Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

temperatuurprobleem

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 837
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37

temperatuurprobleem

Bericht door raf_construct »

Ik heb problemen met mijn vervangauto -T4. Ik heb 'm nog maar een paar weken, en heb hem nodig tot zolang mijn syncro niet afgebouwd is.
Het is een 1.9TD uit 2000. Hij loopt heet. De ventilators sloegen niet aan, maar draaien wel op rechtstreekse spanning. Dus maar begonnen met een nieuwe schakelaar.
Hij doet het nog steeds. Hij loopt warm, ventilators draaien niet, en wat opvalt, de radiator blijft lauw.
Dus, het meest logische gedaan, de thermostaat verwijderd. Opnieuw water erop, en jawel, hij loopt heet. Nu wat ik niet snap, de radiator blijft nog steeds lauw :muur .
Het lijkt wel alsof er geen circulatie is.

Een waterpomp kan in principe toch niet zodanig kapot dat ze niet draait ofwel ? De poulie draait gewoon. En ik heb geen afzetting in het expansietankje, dus een kapotte koppakking lijkt me ook niet logisch ?
Het nalooppompje doet ook niks, maar dat lijkt me eerder bijzaak.

Iemand nog een idee ?
busbart schreef: 17 dec 2018, 08:44 je hebt God, en dan; de Belgische keuring... :bifun
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: temperatuurprobleem

Bericht door Pascal-141 »

als de radiator nog altijd niet warm word nadat de thermostaat eruit is gehaald , dan blijft alleen de waterpomp nog over ...
Of de radiator zit verstopt , maar dat gebeurd slechts heel zelden .

waterpomp op een 1.9 vervangen is een simpel klusje
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: temperatuurprobleem

Bericht door odorf »

Als een vorige gebruiker een keer verkeerde koelvloeistof erin heeft gedaan kan het wel dat er steeds meer gel-achtige drab in de radiatorkanalen ontstaat toch?

En dan kan er volgens mij geen circulatie meer zijn.

Ook bijzaak:
Zijn de zekeringen van de Ventilatoren nog wel heel?

Misschien check, radiatorslangen los en aan de ene ene kant water erin gieten en kijken of het net zo snel aan de andere kant eruit komt?

Succes!
Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33768
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: temperatuurprobleem

Bericht door Multivan Generation »

Wat geeft je temperatuur meter op je dashboard aan?
Ik zou ook eerst de zekeringen en aansturing van de ventilatoren vervangen..
Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 837
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37

Re: temperatuurprobleem

Bericht door raf_construct »

Multivan Generation schreef:Wat geeft je temperatuur meter op je dashboard aan?
Ik zou ook eerst de zekeringen en aansturing van de ventilatoren vervangen..
Die gaat tot op het rood en gaat in alarm, dan zet ik de verwarming vol om schade te vermijden.

Aan de ventilatorschakelaar heb ik gewoon spanning hoor, en ze draaien ook als ik die overbrug. Maar aangezien die schakelaar in de -lauwe- radiator zit, wordt de schakelaar niet warm genoeg om de ventilatoren te starten.

Als ik de waterpomp vervang zal ik alles eens doorspoelen. Het lijkt me alleen sterk dat een waterpomp het ineens opgeeft.
busbart schreef: 17 dec 2018, 08:44 je hebt God, en dan; de Belgische keuring... :bifun
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: temperatuurprobleem

Bericht door Pascal-141 »

raf_construct schreef:
Als ik de waterpomp vervang zal ik alles eens doorspoelen. Het lijkt me alleen sterk dat een waterpomp het ineens opgeeft.
Ik heb al gehad dat het waaierwieltje (wat dus het water moet rondpompen) in de pomp loos draaide op het asje vd waterpomp , dus de poelie aan de buitenzijde draaide wel en het asje ook , maar de waaier vanbinnen niet meer ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
edwinh
Berichten: 222
Lid geworden op: 11 mar 2013, 20:40
Locatie: Fryslan

Re: temperatuurprobleem

Bericht door edwinh »

Pascal-141 schreef:
raf_construct schreef:
Als ik de waterpomp vervang zal ik alles eens doorspoelen. Het lijkt me alleen sterk dat een waterpomp het ineens opgeeft.
Ik heb al gehad dat het waaierwieltje (wat dus het water moet rondpompen) in de pomp loos draaide op het asje vd waterpomp , dus de poelie aan de buitenzijde draaide wel en het asje ook , maar de waaier vanbinnen niet meer ...

Leuk he die plastic meuk, ook wel eens meegemaakt, maar dan loopt ie alleen onder toeren warm, stationair pakt ie hem wel weer iet op ( athans toen bij ons)
** VERKOCHT T4 2.4D 1998 123000km, Hoogdak, 15inch VW LMV, Smokey lampunits, Vast toiletruimte Porta Potti , 3 pits, 2pers bed, Victron Phoenix 1600VA , Eberspacher D2 , AGM 135ah, > NU EEN BOXER 2013 29DKM TE VEEL OPTIES OM OP TE NOEMEN
Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 837
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37

Re: temperatuurprobleem

Bericht door raf_construct »

Helaas de waterpomp was ook niet de oorzaak. Ik heb hem daarnet vervangen maar het probleem blijft hetzelfde, hete motor met lauwe radiator.
De radiator zit niet dicht als ik hem met perslucht doorblaas. Ik kon niet proberen of er effectief ook debiet doorkan omdat ik hier geen tuinslang heb.
Is het enigszins mogelijk dat er onderdelen van de nalooppomp afbreken en zo ergens een verstopping veroorzaken?
busbart schreef: 17 dec 2018, 08:44 je hebt God, en dan; de Belgische keuring... :bifun
Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 837
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37

Re: temperatuurprobleem

Bericht door raf_construct »

Ik geef nog effe mee dat het probleem opgelost is met een nieuwe radiator. Ik had ergens toch de koppakking verwacht, omdat de radiator niet geheel verstopt zat. Maar ook dat wil dus niks zeggen. Ik heb er in eerste instantie schone koelvloeistof afgelaten, maar er zal toch ooit iets mee gebeurd zijn. Ik vermoed nu dat er stop-leak op gezeten heeft. :politie
Maar goed, hij tort weer vrolijk verder :driveT4 :T44EVER
busbart schreef: 17 dec 2018, 08:44 je hebt God, en dan; de Belgische keuring... :bifun
Plaats reactie