Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Herstellen of niet: that's the question
Herstellen of niet: that's the question
Mijn eerste stapjes op weetjewel...
Heb een T4 TD van het jaar 1998 dubbele cabine, verlengde basis. Fantastische auto maar helaas na het ronden van de kaap van 400.000 km is mijn versnellingsbak stuk. Mijn gebruikelijke garagehouder probeert mij ervan te overtuigen géén kosten meer te doen aan de wagen...
Hij wijst niet alleen op de versnellingsbak maar ook op andere potentiële problemen die zich aandienen. De wagen vertoont ook wat roest.
Heeft iemand advies ? Of een adresje in Vlaanderen van een garagist t4 liefhebber ?
Op internet vond ik reeds verschillende tweedehands versnellingsbakken voor rond de 300 euro is dit verstandig...
Gr
Bobje
Heb een T4 TD van het jaar 1998 dubbele cabine, verlengde basis. Fantastische auto maar helaas na het ronden van de kaap van 400.000 km is mijn versnellingsbak stuk. Mijn gebruikelijke garagehouder probeert mij ervan te overtuigen géén kosten meer te doen aan de wagen...
Hij wijst niet alleen op de versnellingsbak maar ook op andere potentiële problemen die zich aandienen. De wagen vertoont ook wat roest.
Heeft iemand advies ? Of een adresje in Vlaanderen van een garagist t4 liefhebber ?
Op internet vond ik reeds verschillende tweedehands versnellingsbakken voor rond de 300 euro is dit verstandig...
Gr
Bobje
Re: Herstellen of niet: that's the question
Nee, Pascal is me niet bekend....
Re: Herstellen of niet: that's the question
Beste Bobje,
Welkom op
Ik denk dat voor een goed advies er nog wat vragen open staan.
Voor een 1.9TD is dit al een aardig volle kilometerstand en is zo rond deze km standen het blok aardig op.
Al zie je soms nog wel een 100.000 meer, maar dat zijn echte uitzonderingen.
Versnellingsbak gaan geloof ik de synchronisatieringen nogal eens kapot.
-Gebruikt(e) de motor veel olie? Roet hij veel?
-Wat is er mis met de bak?
… Wat deed hij niet meer?
-Hoe erg is het met de roest?
… Dorpels compleet door? gaten? of minder erg?
(Foto’s geven voor ons vaak een veel duidelijker beeld
)
Wat kun je zelf? Hoe erg ben je gehecht aan deze T4
Wat heb je grofweg ervoor over?
2e hands bak is grofweg 3-500 euro. Gereviseerde rond de 1000.
Maar met deze stand komt er ook een revisieblok aan, ook weer 800-1000.
Hoe is de turbo? vervangen is ook weer minimaal 300,-
En dat exclusief werkuren garagist.
Ik denk dat jouw garagist dat ook probeert te zeggen.
Economisch gezien zal het slimmer zijn om grofweg het totaalbedrag van hierboven te investeren in een iets jongere verlengde TDI.
Deze gaan (met wat geluk) weer veel km mee. Vaak veel meer dan een 1.9 TD aankan.
Dubbelcabine en misschien nog wat andere zaken overzetten? En de rest evt. in onderdelen verkopen?
Of idd geluk hebben en voor een kleiner bedrag een 2e hands bak eronder en nog even doorkarren.
Maar met inbouw samen zal ook een 2e hands bak nog aardig wat gaan kosten.
Maar dat hangt van doe roest en andere zaken af.
Voor de adressen in Vlaanderen denk ik dat er hier wel een paar zijn die daar antwoord op weten.
Welkom op

Ik denk dat voor een goed advies er nog wat vragen open staan.
Voor een 1.9TD is dit al een aardig volle kilometerstand en is zo rond deze km standen het blok aardig op.
Al zie je soms nog wel een 100.000 meer, maar dat zijn echte uitzonderingen.
Versnellingsbak gaan geloof ik de synchronisatieringen nogal eens kapot.
-Gebruikt(e) de motor veel olie? Roet hij veel?
-Wat is er mis met de bak?
… Wat deed hij niet meer?
-Hoe erg is het met de roest?
… Dorpels compleet door? gaten? of minder erg?
(Foto’s geven voor ons vaak een veel duidelijker beeld

Wat kun je zelf? Hoe erg ben je gehecht aan deze T4
Wat heb je grofweg ervoor over?
2e hands bak is grofweg 3-500 euro. Gereviseerde rond de 1000.
Maar met deze stand komt er ook een revisieblok aan, ook weer 800-1000.
Hoe is de turbo? vervangen is ook weer minimaal 300,-
En dat exclusief werkuren garagist.
Ik denk dat jouw garagist dat ook probeert te zeggen.
Economisch gezien zal het slimmer zijn om grofweg het totaalbedrag van hierboven te investeren in een iets jongere verlengde TDI.
Deze gaan (met wat geluk) weer veel km mee. Vaak veel meer dan een 1.9 TD aankan.
Dubbelcabine en misschien nog wat andere zaken overzetten? En de rest evt. in onderdelen verkopen?
Of idd geluk hebben en voor een kleiner bedrag een 2e hands bak eronder en nog even doorkarren.

Maar met inbouw samen zal ook een 2e hands bak nog aardig wat gaan kosten.
Maar dat hangt van doe roest en andere zaken af.
Voor de adressen in Vlaanderen denk ik dat er hier wel een paar zijn die daar antwoord op weten.
Re: Herstellen of niet: that's the question
Hey Bob
mocht je nu even een indicatie geven in welke streek je zit?
mocht je nu even een indicatie geven in welke streek je zit?
Re: Herstellen of niet: that's the question
Ik vertoef in het Brugse ommeland :-)
Re: Herstellen of niet: that's the question
Oeieioei,
De geplogendheden op het net weetjewel....
Ik geef toe dat ik niet zo bekend ben met forum-gesprekken...maar kan in ieder geval zeggen dat ik enorm veel heb gehad aan de bemerkingen van Odorf. Na 400.000 km ben ik vanzelfsprekend gehecht aan de wagen om nog te zwijgen van de kindjes die hun hele bestaan reeds hebben doorgebracht in de wagen.
De bedoeling was om hem na de 400.000 km op pensioen te stellen en hem enkel nog voor korte afstanden te gebruiken (max. 60 km). Uitzonderlijk moest ik nog eens 200 km bollen en dan heeft het noodlot toegeslaan.
Enorm stroef om te schakelen en plots een hels lawaai onder de motorkap. Ik kon nog rijden maar bijvoorbeeld vijfde versnelling lukte me niet meer. Heb
laten takelen en daags nadien naar de garage gereden waar hij totnogtoe staat.
Roest is er voornamelijk aan de randen van de ruiten en een kleine plek aan het spatbord.
Het olieverbruik was aanwezig maar niet dramatisch. Rook was er ook nog niet in extreme mate bij maar
had veel vermogen verloren. Bergop was op een slakkegangetje mee met het zwaar verkeer. Nu moet ik wel zeggen dat de garagist zei dat hij hem gisteren heeft gestart waarbij enorm veel rookontwikkeling was...
Helaas heb ik zelf geen kaas gegeten om de wagen te repareren. Ik wil gewoon goed geïnformeerd al dan niet aan een avontuur beginnen.... Ik zou het bijzonder fijn vinden om nog een 50 a 100.000 km te bollen op een gezapig tempo en heb er een beetje geld voor over zolang het geen kosten op het sterfhuis zijn...
Afgaand op het bericht van Odorf zoek ik beter naar een vervanging en moet ik Bobje als 'op' beschouwen...
Enfin, ik volg aandachtig hetgeen hier op het forum verschijnt en zal proberen te reageren
De geplogendheden op het net weetjewel....
Ik geef toe dat ik niet zo bekend ben met forum-gesprekken...maar kan in ieder geval zeggen dat ik enorm veel heb gehad aan de bemerkingen van Odorf. Na 400.000 km ben ik vanzelfsprekend gehecht aan de wagen om nog te zwijgen van de kindjes die hun hele bestaan reeds hebben doorgebracht in de wagen.
De bedoeling was om hem na de 400.000 km op pensioen te stellen en hem enkel nog voor korte afstanden te gebruiken (max. 60 km). Uitzonderlijk moest ik nog eens 200 km bollen en dan heeft het noodlot toegeslaan.
Enorm stroef om te schakelen en plots een hels lawaai onder de motorkap. Ik kon nog rijden maar bijvoorbeeld vijfde versnelling lukte me niet meer. Heb

Roest is er voornamelijk aan de randen van de ruiten en een kleine plek aan het spatbord.
Het olieverbruik was aanwezig maar niet dramatisch. Rook was er ook nog niet in extreme mate bij maar

Helaas heb ik zelf geen kaas gegeten om de wagen te repareren. Ik wil gewoon goed geïnformeerd al dan niet aan een avontuur beginnen.... Ik zou het bijzonder fijn vinden om nog een 50 a 100.000 km te bollen op een gezapig tempo en heb er een beetje geld voor over zolang het geen kosten op het sterfhuis zijn...
Afgaand op het bericht van Odorf zoek ik beter naar een vervanging en moet ik Bobje als 'op' beschouwen...
Enfin, ik volg aandachtig hetgeen hier op het forum verschijnt en zal proberen te reageren
Re: Herstellen of niet: that's the question
Kijk nu kunnen we iets dieper op de zaak in gaan
Overigens wist ik ook werkelijk niets van autotechniek en plaatwerk.
Maar inmiddels heel wat aangeleerd, ja ook door schade en schande.
Ik weet er ook werkelijk niet alles van (verre van dat), maar afgelopen 7 jaar heel wat geleerd.
Als het roest meevalt en je wilt de gok wagen ...
De reden waarom veel 5e versnellingen de geest geven is dat deze tandwielen hoog zitten
en met een iets te laag olieniveau in de bak niet goed gesmeerd worden.
Mocht alleen de 5e stuk zijn kan het met een paar nieuwe tandwielen opgelost zijn.
En hier kan men van de zijkant af redelijk eenvoudig bij. Hier hoeft niet de hele bak ervoor onderuit.
Maar als er andere gevolgschade is ontstaan IN de bak -of er is een andere oorzaak- dan is het vervangen van de hele bak noodzakelijk.
Zoek (rechtsboven onder uw naam) maar eens hier op Versnellingsbak en 5e versnelling kapot
En dan het minder 'Pit' hebben van de afgelopen tijd ...
Dat kunnen natuurlijk een heleboel kleinere oorzaken bij elkaar zijn.
Vervuild luchtfilter, vervuild inlaatluchttraject door de EGR, lucht lekkages etc. versleten verstuivers.
Dat zou met schoonmaken/vervangen etc best wel wat beter kunnen worden.
Maar dat kunnen ook versleten zuigerveren en een versleten Turbo zijn.
En dan zit je snel aan het in mijn vorige topic geschetste kostenplaatje.
Als je voor weinig een compressietest kunt laten doen weet je misschien al wat meer.
Maar dat zijn keuzes ...
Grofweg in het kort:
-Niets investeren, bus in heel, of in stukjes verkopen (in stukjes kost wat tijd maar levert nog best iets op.)
-Gok wagen en voor een vastgesteld budget nog wat oplappen, in de hoop dat de rest heel blijft.
(Mits compressietest geen compleet versleten blok laat zien en alleen de 5e versnelling stuk is)
-Sparen voor een vervanger. Voor 3-4000 euro staan er al flink wat TDI's op bijvoorbeeld Mobile.de
Maar dat zijn mijn vrijblijvende ideeën.
Succes met kiezen!
En we horen uiteraard graag het vervolg
Odorf

Overigens wist ik ook werkelijk niets van autotechniek en plaatwerk.
Maar inmiddels heel wat aangeleerd, ja ook door schade en schande.
Ik weet er ook werkelijk niet alles van (verre van dat), maar afgelopen 7 jaar heel wat geleerd.
Als het roest meevalt en je wilt de gok wagen ...
De reden waarom veel 5e versnellingen de geest geven is dat deze tandwielen hoog zitten
en met een iets te laag olieniveau in de bak niet goed gesmeerd worden.
Mocht alleen de 5e stuk zijn kan het met een paar nieuwe tandwielen opgelost zijn.
En hier kan men van de zijkant af redelijk eenvoudig bij. Hier hoeft niet de hele bak ervoor onderuit.
Maar als er andere gevolgschade is ontstaan IN de bak -of er is een andere oorzaak- dan is het vervangen van de hele bak noodzakelijk.
Zoek (rechtsboven onder uw naam) maar eens hier op Versnellingsbak en 5e versnelling kapot
En dan het minder 'Pit' hebben van de afgelopen tijd ...
Dat kunnen natuurlijk een heleboel kleinere oorzaken bij elkaar zijn.
Vervuild luchtfilter, vervuild inlaatluchttraject door de EGR, lucht lekkages etc. versleten verstuivers.
Dat zou met schoonmaken/vervangen etc best wel wat beter kunnen worden.
Maar dat kunnen ook versleten zuigerveren en een versleten Turbo zijn.
En dan zit je snel aan het in mijn vorige topic geschetste kostenplaatje.
Als je voor weinig een compressietest kunt laten doen weet je misschien al wat meer.
Maar dat zijn keuzes ...
Grofweg in het kort:
-Niets investeren, bus in heel, of in stukjes verkopen (in stukjes kost wat tijd maar levert nog best iets op.)
-Gok wagen en voor een vastgesteld budget nog wat oplappen, in de hoop dat de rest heel blijft.
(Mits compressietest geen compleet versleten blok laat zien en alleen de 5e versnelling stuk is)
-Sparen voor een vervanger. Voor 3-4000 euro staan er al flink wat TDI's op bijvoorbeeld Mobile.de
Maar dat zijn mijn vrijblijvende ideeën.
Succes met kiezen!
En we horen uiteraard graag het vervolg

Odorf
- Multivan Generation
- Berichten: 30341
- Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Herstellen of niet: that's the question
Laat eerst eens de schakelbolletjes controleren,
dan het peil van de versnellingsbak olie,
en is dit te laat, dan kan dit wel eens een indicatie kunnen zijn voor bakschade door te weinig olie.
Wanneer is het brandstoffilter voor het laatst vervangen?
Als dat door bacteriegroei een beetje dicht gaat zitten, dan ga je ook vermogen missen.
Groeten Peter
dan het peil van de versnellingsbak olie,
en is dit te laat, dan kan dit wel eens een indicatie kunnen zijn voor bakschade door te weinig olie.
Wanneer is het brandstoffilter voor het laatst vervangen?
Als dat door bacteriegroei een beetje dicht gaat zitten, dan ga je ook vermogen missen.
Groeten Peter
Re: Herstellen of niet: that's the question
Hoi Bobje
je hebt PB
(en voor nieuwelingen op het forum
dat betekent een Persoonlijk Bericht wat je kunt lezen in je gebruikerspaneel)
greetz
BrugseB
je hebt PB
(en voor nieuwelingen op het forum


greetz
BrugseB
Re: Herstellen of niet: that's the question
Hoi Bob
zag deze week een groene bus bij de garage
hopelijk raken je twijfels opgelost
greetz Bart
zag deze week een groene bus bij de garage



hopelijk raken je twijfels opgelost
greetz Bart