Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

starten doet 'ie af en toe niet?!

vragen over de T4
Gebruikersavatar
T4-Rider
Berichten: 79
Lid geworden op: 08 jan 2016, 20:40
Contacteer:

Re: starten doet 'ie af en toe niet?!

Bericht door T4-Rider »

Snautzer schreef:Startmoter heb ik nog geennweek geleden laten vervangen a 175, _ garage ismet de lieden . Maandag gebeld , dinsdag 12 .00 afspraak, en 12:45 reed ik weer weg . 06 43744094.
Dank voor je tip, Snautzer. Helaas is Vijfhuizen vanuit Leeuwarden wel wat ver ;)
En bovendien: de auto start momenteel überhaupt niet, ik krijg 'm dus ook niet bij een garage.
(en ik heb eigenlijk ook niet zoveel zin om €175 uit te geven)
Blije eigenaar van een voor mijn gevoel belachelijk luxe en spiksplinternieuwe verlengde DC T4 (2002) met 75kW 2.5TDI motor.
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: starten doet 'ie af en toe niet?!

Bericht door Snautzer »

Dat is idd wel te ver om het leuk te houden. Ik hoop dat je een ander oplossing kan vinden .
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: starten doet 'ie af en toe niet?!

Bericht door LAYCA »

Testje::::

Neem een draad doe hier voor je eigen veiligheid een zweefzekering tussen van 25 A.
Draad op aansluiting stuurstroom bendix.
Dit gedaan andere zijde aan + pool van accu.
Als de startmotor nu werkt kun je dus dit uitsluiten.
Let op controleer of de bus in zijn vrij staat en op de handrem.
Moet hij er uit???
3 inbusbouten waarvan een heel ver weg zit.............. Verlengtool gebruiken. :zwaai
Dit moet je zelf ook kunnen toch :knipoog


Succes :werkaanT4

Groeten Wim
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Gebruikersavatar
T4-Rider
Berichten: 79
Lid geworden op: 08 jan 2016, 20:40
Contacteer:

Re: starten doet 'ie af en toe niet?!

Bericht door T4-Rider »

Dankje, Wim!
Ga ik vanmiddag proberen!
En bedoel je met "aansluiting stuurstroom Bendix" de klem-moer aansluiting die jij in je plaatje "hoofdstroom rechtstreeks accu" hebt aangeduid?
Voelend kon ik trouwens slechts 2 inbus-bouten ontdekken.
Trouwens, die 'Tek', was dat het klik-geluid dat je bedoelde?
Blije eigenaar van een voor mijn gevoel belachelijk luxe en spiksplinternieuwe verlengde DC T4 (2002) met 75kW 2.5TDI motor.
Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 583
Lid geworden op: 26 jul 2007, 16:24
Locatie: Amersfoort

Re: starten doet 'ie af en toe niet?!

Bericht door Roel »

Jullie hebben het elke keer over de "bendix" maar de bendix is het tandwiel wat de starterkrans rond draait.
Jullie bedoelen het relais.
En bovendien is slaan op een starter sowieso niet zo'n goed idee, er zitten permanente magneten in (als het een Bosch is) en als je dus op het huis gaat slaan heb je kans dat je deze kapot slaat.
Bij het doorverbinden moet je de 50 aansluiting pakken op het relais (schuifje) en dan doorverbinden met de bovenste m8 bout (dat is de plus die naar de accu gaat)


Als hij dan nog klikt is de startmotor overleden, gewoon eraf halen en naar een revisie bedrijf in de buurt brengen die kunnen hem meestal voor een redelijk bedrag repareren. (vooral niet die Chinese troep kopen die massaal op het internet wordt aangeboden, daar krijg je uiteindelijk spijt van :knipoog originele Valeo heb je al voor €145,- incl. btw)

Succes
..........................................
Vermogen is hoe hard je de muur raakt, koppel is hoe ver je de muur meeneemt!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: starten doet 'ie af en toe niet?!

Bericht door Multivan Generation »

T4-Rider schreef:(en ik heb eigenlijk ook niet zoveel zin om €175 uit te geven)
Waarom begin je niet met een contactblokje?
Is het goedkoopste en veel voorkomend.
Uitleesring van wegrijblokkering rondom contactslot kan ook problemen geven.
De spanning die inklapt.
Nu begin je met het duurste onderdeel, lijkt me niet logisch..

groeten Peter
Gebruikersavatar
T4-Rider
Berichten: 79
Lid geworden op: 08 jan 2016, 20:40
Contacteer:

Re: starten doet 'ie af en toe niet?!

Bericht door T4-Rider »

@Peter - omdat het mij (als leek) logischer lijkt dat het weer en de temperatuur invloed heeft op de startmotor dan het contactblokje; en omdat het mij makkelijker leek te checken of de startmotor wel of niet werkt. Maar je hebt gelijk, dat blokje kan ik sowieso bestellen, al gebruik ik 'm niet, dan komt 'ie nog wel 'ns van pas.

@Roel - Slaan op het 'blokje' bovenop de startmotor is dus geen goed idee? (op de startmotor leek me indd. al niet ideaal)
En begrijp ik het goed als ik dat schuifstekker-aansluitinkje op dat blokje direct moet verbinden (kortsluiten) met de bovenste bout op dat blokje (enige die ik zie overigens)? Zorg ik dan niet voor kortsluiting?

Sorry, jongens, ik ben een leek en stel waarschijnlijk allerlei beginnersvragen, maar vind eigenlijk dat ik zo'n probleempje zelf zou moeten kunnen oplossen, dan kan ik het ook als ik geen garage of anwb in de buurt heb.
Blije eigenaar van een voor mijn gevoel belachelijk luxe en spiksplinternieuwe verlengde DC T4 (2002) met 75kW 2.5TDI motor.
Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 583
Lid geworden op: 26 jul 2007, 16:24
Locatie: Amersfoort

Re: starten doet 'ie af en toe niet?!

Bericht door Roel »

Het slaan op het relais kan niet zoveel kwaad.
Met het doorverbinding zorg je niet voor kortsluiting maar omzeil je al het andere (contactslot, bedrading en eventueel alarm) kortsluiting krijg je alleen als je de plus en min met elkaar in contact laat komen.
Maar zoals eerder gezegd moet je hem wel in z'n vrij zetten (wel op contact anders slaat hij niet aan)

Je kan ook als je dat makkelijker vind een stuk draad nemen met aan het einde een schuifje, deze op de startmotor doen en met de andere kant van de draad contact maken op de plus van de accu. in feite doe je dan hetzelfde alleen loop je niet zo onderaan te klooien.

Succes
..........................................
Vermogen is hoe hard je de muur raakt, koppel is hoe ver je de muur meeneemt!
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: starten doet 'ie af en toe niet?!

Bericht door LAYCA »

T4-Rider schreef:Dankje, Wim!
Ga ik vanmiddag proberen!
En bedoel je met "aansluiting stuurstroom Bendix" de klem-moer aansluiting die jij in je plaatje "hoofdstroom rechtstreeks accu" hebt aangeduid?
Voelend kon ik trouwens slechts 2 inbus-bouten ontdekken.
Trouwens, die 'Tek', was dat het klik-geluid dat je bedoelde?
Zie foto boven....... Amp steker aansluiting bendixspoel draad van startrelais.
Dus NIET op de Hoofdstroom aansluiting. (M8 moeren)

Die 3e bout zit tussen motorblok en startmotor alleen zichtbaar van af achterzijde startmotor.

Groeten Wim
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Gebruikersavatar
T4-Rider
Berichten: 79
Lid geworden op: 08 jan 2016, 20:40
Contacteer:

Re: starten doet 'ie af en toe niet?!

Bericht door T4-Rider »

Ik weet niet of ik vanmiddag het goede heb gedaan, maar het werkte wel:
Vanmorgen startte de auto nog prima, maar toen 'ie een tijd in de volle zon had gestaan niet meer.
Ik heb toen mijn startkabel aangesloten op de moer van de startmotor, en het andere eind op de plus-pool van de accu. Daarna gestart, en meteen deed 'ie 't. Later op de middag overigens ook zonder deze startkabel.
Ook had 'n vriend nog even de spanning tijdens het sleutel-omdraai-starten gemeten tussen min-pool en stekkertje van de startmotor: ±11 volt.
Kan hier de conclusie uit worden getrokken dat de startmotor inderdaad nog goed functioneerd, en het iets anders is? (contactblokje?)
Blije eigenaar van een voor mijn gevoel belachelijk luxe en spiksplinternieuwe verlengde DC T4 (2002) met 75kW 2.5TDI motor.
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: starten doet 'ie af en toe niet?!

Bericht door LAYCA »

T4-Rider schreef:Ik weet niet of ik vanmiddag het goede heb gedaan, maar het werkte wel:
Vanmorgen startte de auto nog prima, maar toen 'ie een tijd in de volle zon had gestaan niet meer.
Ik heb toen mijn startkabel aangesloten op de moer van de startmotor, en het andere eind op de plus-pool van de accu. Daarna gestart, en meteen deed 'ie 't. Later op de middag overigens ook zonder deze startkabel.
Ook had 'n vriend nog even de spanning tijdens het sleutel-omdraai-starten gemeten tussen min-pool en stekkertje van de startmotor: ±11 volt.
Kan hier de conclusie uit worden getrokken dat de startmotor inderdaad nog goed functioneert, en het iets anders is? (contactblokje?)

Op dat moment wel en 11 volt is goed mogelijk als op dat moment de startmotor in werking is dus alles voor de startmotor werkt op dat moment ook goed.
Wat je gedaan hebt is de hoofdstroom rechtstreeks aan de accu verbonden dan kun je zeggen dat de koolborstels en motoranker hun werk doen.
Maar je hebt nog niet uitgesloten of de bendixspoel aantrekt en het hoofdstroomcontact in de bendixspoel sluit.
Op het moment dat hij het weer laat afweten gelijk testje met draadje op bendixspoel ampstekkertje.
Hoor je een klik....dan moet daarna gelijk de startmotor gaan draaien.
Dan weet je zeker dat dit goed is.
Hoor je een klik...en de startmotor draait niet ..... dan sluit het hoofdstroomcontact in de bendixspoel niet.


groeten Wim
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Gebruikersavatar
T4-Rider
Berichten: 79
Lid geworden op: 08 jan 2016, 20:40
Contacteer:

Re: starten doet 'ie af en toe niet?!

Bericht door T4-Rider »

Dankje, Wim, ga ik doen.
Dus sleutel op contact, en een draad (mag dat gewoon een VD installatiedraad 2,5mm2 zijn? en moet er een smelt-zekering tussen (gesoldeerd?) want de startkabel krijg ik daar natuurlijk niet in gewurmd) in het stekkertje steken, en die dan verbinden met de plus van de accu.
Klik (of ték) + draaien = goed (en dan 't contactblokje maar 'ns vervangen); klik zonder draaien = bendix-spoel kapot (startmotor eruit en voor revisie?)
Blije eigenaar van een voor mijn gevoel belachelijk luxe en spiksplinternieuwe verlengde DC T4 (2002) met 75kW 2.5TDI motor.
Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 583
Lid geworden op: 26 jul 2007, 16:24
Locatie: Amersfoort

Re: starten doet 'ie af en toe niet?!

Bericht door Roel »

Nogmaals.... een bendixspoel bestaat niet !! het is een relais waar jullie het over hebben.
dit is een bendix (en die heeft geen spoel)

Een relais spoel gaat bijna nooit kapot, of hij moet verbrand zijn maar dan doet hij het helemaal niet meer..
Het kan hoogstens zo zijn dat de relaiscontacten versleten zijn en af en toe wel en geen verbinding maken.

Een extra draad kan je gewoon bij je huidige schuifje monteren (hoeft geen zekering tussen) alleen moet je deze afdoppen aan de accu kant. op het moment dat hij niet werkt en met het "testdraadje" wel is gewoon de startmotor aan zijn eind. (wat ik ook denk wat je probleem is)
Mijn advies zou dan ook zijn, haal hem eruit en breng hem naar een revisie bedrijf om hem na te laten kijken (meestal is het nakijken gewoon kosteloos)
..........................................
Vermogen is hoe hard je de muur raakt, koppel is hoe ver je de muur meeneemt!
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: starten doet 'ie af en toe niet?!

Bericht door LAYCA »

Dit bendix (ronsel met freewielkoppeling) wordt wel door deze spoel via een een armpje met een vork in de starterkrans gebracht toch?

Groeten Wim
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: starten doet 'ie af en toe niet?!

Bericht door LAYCA »

T4-Rider schreef:Dankje, Wim, ga ik doen.
Dus sleutel op contact, en een draad (mag dat gewoon een VD installatiedraad 2,5mm2 zijn? en moet er een smelt-zekering tussen (gesoldeerd?) want de startkabel krijg ik daar natuurlijk niet in gewurmd) in het stekkertje steken, en die dan verbinden met de plus van de accu.
Klik (of ték) + draaien = goed (en dan 't contactblokje maar 'ns vervangen); klik zonder draaien = bendix-spoel kapot (startmotor eruit en voor revisie?)
gebruik een AMP schuifstekkertje of een 2e persoon.
Deze zekering moet niet maar ik weet niet als ik een advies geef hoe handig de persoon is die ik een advies geef.
Dit voorkomt ongelukken zoals sluiting maken met deze draad naar aarde waardoor de draad vast kan branden.
En dan laat je deze draad echt wel los!!!! ( wordt roodgloeiend) :groteogen :groteogen :groteogen
En dan is het leed niet te overzien want een voertuig is als je pech hebt in 10 minuten tot schroot verbrand.
Dit is iets wat ik zelf gezien heb vandaar :toppie
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Plaats reactie