Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
vacuümpomp tik.........oud probleem..... nieuwe vraag
vacuümpomp tik.........oud probleem..... nieuwe vraag
Beste
Je snapt het al
Beruchte tik vacuümpomp... heb ik ook.
Een tijd geleden deze pomp bij mijn schoonzoon Arjan eruitgehaald.
Vacuüm gecontroleerd op lekken.
Deze pomp uit elkaar gehaald en veel spannends kwam ik ook niet tegen.
Terugslagklepjes schijf met Oring op plunjerstift met veer.
Dus toch maar "schoongemaakt"" en gezorgd voor een goede afdichting.
Terug geplaatst .........tikt niet meer
Niet bepaald bevredigend
Dit tikken verdwijnt bij mijn T4 als ik het rempedaal gebruik hierdoor gaat de vacuümpomp weer een grotere slag maken via stift op de nok.
Mijn conclusie is dat het tikken het beste te horen is op het moment dat de pomp het vacuüm niet dieper krijgt.
Stift beweegt dan ook niet meer terug richting nokkenas lijkt mij.
Mogelijke oorzaak misschien net dit laatste stukje slag waardoor de tik te horen is, nok raakt nog net de stift.
Lekken doet hij zeker niet want na een uur een vacuümslangetje losgemaakt...nog steeds vacuüm.
En bij lekken is de kans groot hij dan niet zal tikken .?????
Wat is nou de werkelijke veroorzaker van deze TIK: De losse/zwevende stift in het motorblok of de vacuümpomp?
Groeten Wim
Je snapt het al
Beruchte tik vacuümpomp... heb ik ook.
Een tijd geleden deze pomp bij mijn schoonzoon Arjan eruitgehaald.
Vacuüm gecontroleerd op lekken.
Deze pomp uit elkaar gehaald en veel spannends kwam ik ook niet tegen.
Terugslagklepjes schijf met Oring op plunjerstift met veer.
Dus toch maar "schoongemaakt"" en gezorgd voor een goede afdichting.
Terug geplaatst .........tikt niet meer
Niet bepaald bevredigend
Dit tikken verdwijnt bij mijn T4 als ik het rempedaal gebruik hierdoor gaat de vacuümpomp weer een grotere slag maken via stift op de nok.
Mijn conclusie is dat het tikken het beste te horen is op het moment dat de pomp het vacuüm niet dieper krijgt.
Stift beweegt dan ook niet meer terug richting nokkenas lijkt mij.
Mogelijke oorzaak misschien net dit laatste stukje slag waardoor de tik te horen is, nok raakt nog net de stift.
Lekken doet hij zeker niet want na een uur een vacuümslangetje losgemaakt...nog steeds vacuüm.
En bij lekken is de kans groot hij dan niet zal tikken .?????
Wat is nou de werkelijke veroorzaker van deze TIK: De losse/zwevende stift in het motorblok of de vacuümpomp?
Groeten Wim
Laatst gewijzigd door LAYCA op 08 jul 2016, 00:23, 1 keer totaal gewijzigd.
viewtopic.php?f=12&t=47265
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa
- Endebendebus
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
- Locatie: Midden Nederland
Re: vacuümpomp tik.........oud probleem..... nieuwe vraag
Hoi Wim,
Interessante theorie. Ik heb onlangs een elektrische vacuümpomp ter ondersteuning gemonteerd (zie topic viewtopic.php?f=2&t=47267 )en het tikken van de mechanische pomp is veel minder
Interessante theorie. Ik heb onlangs een elektrische vacuümpomp ter ondersteuning gemonteerd (zie topic viewtopic.php?f=2&t=47267 )en het tikken van de mechanische pomp is veel minder
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Re: vacuümpomp tik.........oud probleem..... nieuwe vraag
Hallo wim,
Ik ben maar een leek maar mij is me eens uitgelegd (toen mijn vacuümpomp vervangen werd), dat de stift kan verslijten, daardoor korter wordt en vervolgens het tikken veroorzaakt. Op den duur door de slag op de nok, de nokken as kan breken..... Ik weet niet of dit klopt, maar misschien helpt je dit opweg....Ps duur onderdeel ter vervanging.
Ik ben maar een leek maar mij is me eens uitgelegd (toen mijn vacuümpomp vervangen werd), dat de stift kan verslijten, daardoor korter wordt en vervolgens het tikken veroorzaakt. Op den duur door de slag op de nok, de nokken as kan breken..... Ik weet niet of dit klopt, maar misschien helpt je dit opweg....Ps duur onderdeel ter vervanging.
één, twee, drie (T) vier's
Re: vacuümpomp tik.........oud probleem..... nieuwe vraag
Dus bij jou werkt de originele pomp nog mee begrijp ik?Endebendebus schreef:Hoi Wim,
Interessante theorie. Ik heb onlangs een elektrische vacuümpomp ter ondersteuning gemonteerd (zie topic viewtopic.php?f=2&t=47267 )en het tikken van de mechanische pomp is veel minder
Dan krijg je het vacuüm dus wel dieper verwacht ik.
Ik heb nog FF de pomp uitgebouwd gedemonteerd niks aan te zien dus weer in elkaar.
Stift vertoond geen slijtage lengte moet zijn 67,5 mm dat is hij ook.
Afdichting plunjerschijf prima.
Het enige wat niet te controleren is zijn de terugslagklepjes.(4 stuks)
Deze zijn gemaakt van synthetisch rubber en mogelijk wel onderhevig aan veroudering.
Pomp teruggeplaatst blijft gewoon TIKKEN.
Handdoek in de ring gegooid en een nieuw pomp gekocht.
Wat mij meteen opviel was dat bij remmen met nieuwe vacuümpomp het minder kracht vergt dus het vacuüm is dieper en dan blijft de plunjer ook verder weg bij de stift.
Voorlopige conclusie: klepjes werken blijkbaar minder goed en hierdoor blijft de plunjer dus iets te ver terug staan en raakt dan de stift.
Groeten Wim
viewtopic.php?f=12&t=47265
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa
- Multivan Generation
- Berichten: 33714
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: vacuümpomp tik.........oud probleem..... nieuwe vraag
Nokkenas zit aan de ene zijde en stuurt de stift aan.
Aan de andere zijde zit de pomp met een sterke veer,
de lengte van de stift kan in mijn ogen dus geen invloed hebben op wel of niet getik.
Nieuwe pomp met gebruikmaking van oude/gebruikte stift en tikken is weg.
Dus zit echt in de pomp.
Als je een tikkende pomp demonteert, zit daarin, in het deksel ook altijd olie.
Mijn vermoeden is dat als je de rubberen manchet aan de binnenzijde inclusief de 2 klepjes zou kunnen vervangen/vinden dat dit een langduriger tik vrije oplossing geeft/brengt.
Aan de andere zijde zit de pomp met een sterke veer,
de lengte van de stift kan in mijn ogen dus geen invloed hebben op wel of niet getik.
Nieuwe pomp met gebruikmaking van oude/gebruikte stift en tikken is weg.
Dus zit echt in de pomp.
Als je een tikkende pomp demonteert, zit daarin, in het deksel ook altijd olie.
Mijn vermoeden is dat als je de rubberen manchet aan de binnenzijde inclusief de 2 klepjes zou kunnen vervangen/vinden dat dit een langduriger tik vrije oplossing geeft/brengt.
Re: vacuümpomp tik.........oud probleem..... nieuwe vraag
@Multivan
Mijn heeft een tik bij langzame snelheden (onder de 30km/u) wanneer ik het koppelingspedaal laat opkomen, zowel bij afremmen als bij het optrekken. Dit is zeker niet dezelfde tik als die hierboven wordt beschreven? (wordt er langzamerhand er een beetje getikt van... )
Mijn heeft een tik bij langzame snelheden (onder de 30km/u) wanneer ik het koppelingspedaal laat opkomen, zowel bij afremmen als bij het optrekken. Dit is zeker niet dezelfde tik als die hierboven wordt beschreven? (wordt er langzamerhand er een beetje getikt van... )
Re: vacuümpomp tik.........oud probleem..... nieuwe vraag
@Multivan
Mijn heeft een tik bij langzame snelheden (onder de 30km/u) wanneer ik het koppelingspedaal laat opkomen, zowel bij afremmen als bij het optrekken. Dit is zeker niet dezelfde tik als die hierboven wordt beschreven? (wordt er langzamerhand er een beetje getikt van... )
Mijn heeft een tik bij langzame snelheden (onder de 30km/u) wanneer ik het koppelingspedaal laat opkomen, zowel bij afremmen als bij het optrekken. Dit is zeker niet dezelfde tik als die hierboven wordt beschreven? (wordt er langzamerhand er een beetje getikt van... )
- Multivan Generation
- Berichten: 33714
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: vacuümpomp tik.........oud probleem..... nieuwe vraag
Koppeling wel of niet laten opkomen heeft geen invloed op de vaccuumpomp tik.
Re: vacuümpomp tik.........oud probleem..... nieuwe vraag
Enig idee wat het wel zou kunnen zijn? Het is namelijk niet elke keer het geval, maar af en toe. Daarbij moet ik wel vermelden dat ie de ene keer beter/lekkerder schakelt dan de andere keer.Multivan Generation schreef:Koppeling wel of niet laten opkomen heeft geen invloed op de vaccuumpomp tik.
Re: vacuümpomp tik.........oud probleem..... nieuwe vraag
kijk hier maar even :
http://mam.kspg.com/mc/epaper?guid=14c14583dc179e2c
is de fabrikant van de pomp.
http://mam.kspg.com/mc/epaper?guid=14c14583dc179e2c
is de fabrikant van de pomp.
- Multivan Generation
- Berichten: 33714
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: vacuümpomp tik.........oud probleem..... nieuwe vraag
klepje tussen 5 en 6 is dus de boosdoener als ik het juist interpreteer..
Re: vacuümpomp tik.........oud probleem..... nieuwe vraag
wat er dus gebeurd is dat er olie/vervuilde olie, aanslag, sludge (nr 6) zich ophoopt bij de zuiger nr 4 daardoor kan deze zuiger dus niet volledig terug keren in zijn oorspronkelijke positie.
hierdoor ontstaat speling bij de stift. iedere keer als de nok van de nokkenas draait slaat deze als het ware op de stift.
dit veroorzaakt dus het tikken. hoe groter de speling hoe luider de klop/tik.
hierdoor ontstaat speling bij de stift. iedere keer als de nok van de nokkenas draait slaat deze als het ware op de stift.
dit veroorzaakt dus het tikken. hoe groter de speling hoe luider de klop/tik.
Re: vacuümpomp tik.........oud probleem..... nieuwe vraag
Multivan Generation schreef:Nokkenas zit aan de ene zijde en stuurt de stift aan.
Aan de andere zijde zit de pomp met een sterke veer,
de lengte van de stift kan in mijn ogen dus geen invloed hebben op wel of niet getik.
Nieuwe pomp met gebruikmaking van oude/gebruikte stift en tikken is weg.
Dus zit echt in de pomp.
Als je een tikkende pomp demonteert, zit daarin, in het deksel ook altijd olie.
Mijn vermoeden is dat als je de rubberen manchet aan de binnenzijde inclusief de 2 klepjes zou kunnen vervangen/vinden dat dit een langduriger tik vrije oplossing geeft/brengt.
Ik had dezelfde gedachte maar er niets van te krijgen dus gewoon helemaal vervangen
Bij mijn schoonzoon na demontage en "schoonmaken" was de Tik wel weg ... was gewoon geluk dus.
Groetjes Wim
viewtopic.php?f=12&t=47265
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa
- BenTDI
- Berichten: 656
- Lid geworden op: 26 mei 2009, 14:55
- Locatie: G...= Kaasstad+ Stroopwafels-Zuidholland
Re: vacuümpomp tik.........oud probleem..... nieuwe vraag
Hallo.
Beste Volkswagen liefhebbers ik heb 4 jaar geleden de vacuümpomp laten vervangen omdat er een irritante tik in zat en de monteur die 'm vervangen heeft zei dat er nu een gemodificeerde stift in zit en inderdaad de tik is na deze vier jaar nog steeds niet terug
Orgineel pierburg dus.... Garage is d&d in Gouda kampenringweg 15 groet
Beste Volkswagen liefhebbers ik heb 4 jaar geleden de vacuümpomp laten vervangen omdat er een irritante tik in zat en de monteur die 'm vervangen heeft zei dat er nu een gemodificeerde stift in zit en inderdaad de tik is na deze vier jaar nog steeds niet terug
Orgineel pierburg dus.... Garage is d&d in Gouda kampenringweg 15 groet
PLUK PLEZIER RIJ T4 EN VOOR JE HET WEET HEB JE EEN T4 DATE
Re: vacuümpomp tik.........oud probleem..... nieuwe vraag
Hoi BenBenTDI schreef:Hallo.
Beste Volkswagen liefhebbers ik heb 4 jaar geleden de vacuümpomp laten vervangen omdat er een irritante tik in zat en de monteur die 'm vervangen heeft zei dat er nu een gemodificeerde stift in zit en inderdaad de tik is na deze vier jaar nog steeds niet terug
Orgineel pierburg dus.... Garage is d&d in Gouda kampenringweg 15 groet
Kun je ook meer vertellen over deze gemodificeerde stift?
Als ik het goed begrijp bedoel jij de stift die in het motorblok zit tegen de nok.
Wat is hier anders aan?
Als deze stift aangepast is wil ik graag weten hoe dit werkt.
Graag jou reactie.
Groeten Wim
viewtopic.php?f=12&t=47265
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa