Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

vraagje over het oude model en een "wijsneus"

vragen over de T4
Plaats reactie
busbart
Berichten: 655
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

vraagje over het oude model en een "wijsneus"

Bericht door busbart »

Ik weet niet of het klopt, maar ik sta hier voor twee bussen uit 1998, een uit maart en een uit augustus.
wat ik vreemd vind, is dat die uit maart (een tdi) oud model carrosserie is, maar wel een computer motorsturing heeft, en die uit augustus (1,9TD) een wijsneus, dit niet heeft maar alles nog ouderwets met een gaskabel loopt?

nog een vraagje, waar dit oude model een "servicestand" heeft voor de radiateur, hoe zit dit bij de wijsneus? heeft die dat ook? :ikrij

(ik probeer de verschillen in de series te begrijpen)

Groet, Bart
Groet, Bart
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: vraagje over het oude model en een "wijsneus"

Bericht door Pascal-141 »

Een 1.9TD is een antieke diesel , zonder enige vorm van electronica . (En ja , altijd met gaskabel)
Een 2.5TDI heeft inderdaad een ECU (motorsturing) . (en electronisch gaspedaal)

Een korte neus is geen "oud model" carrosserie , de korte neus was tot op einde loopbaan T4 verkrijgbaar . De wijsneus was een optie vanaf '96 (of standaard op Caravelle en Multivan , niet standaard op Transporter)

Een wijsneus IS onderhuids een korte neus , met gewoon ander plaatwerk enz erop vooraan

Korte neus kun je in "servicestand" zetten , een wijsneus niet . (bij een wijsneus kun je hooguit de dwarse radiatordrager bovenaan losschroeven , paar cm naar voor trekken en dan vastbinden met een touw of zo. Een wijsneus is 12cm langer , dus je hebt zowieso al wat meer plaats dan bij een korte neus .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
busbart
Berichten: 655
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: vraagje over het oude model en een "wijsneus"

Bericht door busbart »

Aha, weer wat geleerd!
Dus als ik je goed begrijp, de mijne is van 8-98, kan ik ook een "oud model" tegenkomen die van '99/2000 is?
Groet, Bart
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: vraagje over het oude model en een "wijsneus"

Bericht door Pascal-141 »

busbart schreef:Aha, weer wat geleerd!
Dus als ik je goed begrijp, de mijne is van 8-98, kan ik ook een "oud model" tegenkomen die van '99/2000 is?
als je met "oud model" een korte neus bedoeld : ja , dat kan . Ik vermeldde al dat de korte neus tot 2002 verkrijgbaar was.
Maar een "oud model" is wat anders : de "oude modellen" T4 zijn diegene met bwj tot eind '95 . Vanaf '96 is het "nieuwe" model gekomen (welke nu ook al lang niet meer nieuw is :lach )
Uiterlijk lijken de T4 voor '96 en die van na '96 heel sterk op elkaar , maar schijn bedriegt want bijna alles is anders ... Om maar enkele verschillen op te noemen = bumpers , deuren , spatborden , delen van carrosserie , dashboard, zetels , subframe , remmen , voorwielophanging, achterwielophanging , uitlaat , enz ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
busbart
Berichten: 655
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: vraagje over het oude model en een "wijsneus"

Bericht door busbart »

Ok, bedankt dat is goed om te weten.
Groet, Bart
Plaats reactie