Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Nieuwe verstuivers ACV, welke opties?

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
vw_s
Berichten: 140
Lid geworden op: 29 apr 2009, 19:04
Locatie: Bilzen (B)
Contacteer:

Nieuwe verstuivers ACV, welke opties?

Bericht door vw_s »

Ik heb het volgende euvel aan mijn bus;
Bij koude start is er niks aan de hand, echter bij een warme start (na een korte stop bijv) start hij nooit in 1x. De eerste keer valt hij meestal gelijk uit ofwel blijft hij lopen maar gebeurt er bijna niks bij gas geven. Alsof hij verstopt zit. Bij een tweede keer starten is het vrijwel altijd weg en loopt/rijd hij als normaal. Wel komt er een zwarte pluim uit de uitlaat bij 1e keer flink gas geven...

Hoogst waarschijnlijk moet ik dus nieuwe verstuivers gaan zetten. Buiten bovenstaande is de km stand nu 299k en door de algehele staat van onderhoud (met dank aan de vorige eigenaar...) kan ik er wel van uit gaan dat de verstuivers nog nooit vervangen zijn...

Nu is een chip 'remap' sowieso aanstaande dus ik ben niet gebonden aan nieuwe/gereviseerde originele verstuivers.
Mijn vraag is dus ook: welke opties heb ik?

Wat ik nu reeds heb is de egr afgedicht en een Pipercross luchtfilter. De bus is een 2.5tdi ACV en heeft zoals gezegd bijna 300000km gelopen.
2.5tdi ACV 2000
Op zoek naar een 2e...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Nieuwe verstuivers ACV, welke opties?

Bericht door Multivan Generation »

Laat eerst maar eens je brandstofpomp controleren op juiste werking.
Gebruikersavatar
vw_s
Berichten: 140
Lid geworden op: 29 apr 2009, 19:04
Locatie: Bilzen (B)
Contacteer:

Re: Nieuwe verstuivers ACV, welke opties?

Bericht door vw_s »

Laat eerst maar eens je brandstofpomp controleren op juiste werking.
Die zou ook dergelijke symptomen kunnen veroorzaken? Hij is wel zo'n 10000km geleden op tijd gezet, dat was niet gebeurd door de vorige eigenaar na de riem wissel op 284000km.
2.5tdi ACV 2000
Op zoek naar een 2e...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Nieuwe verstuivers ACV, welke opties?

Bericht door Pascal-141 »

lijkt mij inderdaad ook eerder brandstofpomp dan verstuivers
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
koensch
Berichten: 723
Lid geworden op: 27 sep 2011, 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: Nieuwe verstuivers ACV, welke opties?

Bericht door koensch »

mijn T4 heeft welliswaar ander type verstuivers, maar na 533.000 km nog steeds op de originele verstuivers.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
busbart
Berichten: 655
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: Nieuwe verstuivers ACV, welke opties?

Bericht door busbart »

Eigenlijk moet je de verstuivers en de inspuitpomp als één geheel zien, en dat zijn "verslijtdelen".

Ik weet wel dat dat niet gebeurt, maar ik zal uitleggen waarom: als je de verstuivers en pomp nieuw monteert, en afsteld op de fabrieksgegevens loopt alles zoals het hoort.
nu zijn we 200.000 Km verder, en de verstuivers worden vervangen voor nieuwe/gereviseerde, en aan de pomp word niets gedaan.
de afstelling van de pomp is feitelijk een stationaire afstelling. doordat de pomp al een stukje meer versleten is als de nu nieuwe verstuivers, zal de inspuiting van de diesel in de cilinder op een ander moment gebeuren als dat alles nieuw was; als voorbeeld: de zuiger bevond zich in de nieuw toestand op 5mm vóór het bovenste dode punt wanneer de diesel ingespoten werd, en nu, met de oude pomp en nieuwe verstuivers, bevind de zuiger zich op 7mm vóór het bovenste dode punt, zie je het verschil?
door dit verschil zal je een mindere prestatie/rendement van je liter brandstof hebben als dat je de pomp ook gelijk vervangt door een vers gereviseerde (en op opbrengst/druk gecontroleerde) pomp.

Toch kun je het in de situatie met de oude pomp, nieuwe verstuivers óók goed voor elkaar krijgen, maar dan moet je dynamisch het inspuitmoment afstellen, en daar zijn maar weinig mensen die daar de uitrusting/kennis voor hebben.
vandaar dat wil je het maximale uit je motor halen, je het beste de verstuivers SAMEN met de pomp kunt reviseren.

En ja, ook ik weet dat daar een financieel plaatje aan hangt :bonk
succes
Groet, Bart
guust
Berichten: 169
Lid geworden op: 12 apr 2009, 12:53

Re: Nieuwe verstuivers ACV, welke opties?

Bericht door guust »

busbart schreef:Eigenlijk moet je de verstuivers en de inspuitpomp als één geheel zien, en dat zijn "verslijtdelen".

Ik weet wel dat dat niet gebeurt, maar ik zal uitleggen waarom: als je de verstuivers en pomp nieuw monteert, en afsteld op de fabrieksgegevens loopt alles zoals het hoort.
nu zijn we 200.000 Km verder, en de verstuivers worden vervangen voor nieuwe/gereviseerde, en aan de pomp word niets gedaan.
de afstelling van de pomp is feitelijk een stationaire afstelling. doordat de pomp al een stukje meer versleten is als de nu nieuwe verstuivers, zal de inspuiting van de diesel in de cilinder op een ander moment gebeuren als dat alles nieuw was; als voorbeeld: de zuiger bevond zich in de nieuw toestand op 5mm vóór het bovenste dode punt wanneer de diesel ingespoten werd, en nu, met de oude pomp en nieuwe verstuivers, bevind de zuiger zich op 7mm vóór het bovenste dode punt, zie je het verschil?
door dit verschil zal je een mindere prestatie/rendement van je liter brandstof hebben als dat je de pomp ook gelijk vervangt door een vers gereviseerde (en op opbrengst/druk gecontroleerde) pomp.

Toch kun je het in de situatie met de oude pomp, nieuwe verstuivers óók goed voor elkaar krijgen, maar dan moet je dynamisch het inspuitmoment afstellen, en daar zijn maar weinig mensen die daar de uitrusting/kennis voor hebben.
vandaar dat wil je het maximale uit je motor halen, je het beste de verstuivers SAMEN met de pomp kunt reviseren.

En ja, ook ik weet dat daar een financieel plaatje aan hangt :bonk
succes
Als je de pomp afstelt met behulp van vagcom en het verstellen van de spanrol, dan stel je hem toch dynamisch af?
T5.2 140 pk 4motion
busbart
Berichten: 655
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: Nieuwe verstuivers ACV, welke opties?

Bericht door busbart »

Hoi Guust,

Ik zie mezelf als "old scool mechanic", van werken met computers heb ik geen verstand. daarentegen ben ik tot nu toe met puur mechanische dingen enorm ver gekomen.

met vagcom heb ik geen ervaring.
Groet, Bart
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Nieuwe verstuivers ACV, welke opties?

Bericht door Multivan Generation »

@ guust,
Als je dat in basic settings, tdi timing doet, wel ja. :toppie
guust
Berichten: 169
Lid geworden op: 12 apr 2009, 12:53

Re: Nieuwe verstuivers ACV, welke opties?

Bericht door guust »

Multivan Generation schreef:@ guust,
Als je dat in basic settings, tdi timing doet, wel ja. :toppie
Dat bedoel ik ja.
Beter kan je de pomp niet op tijd zetten. Met meetklokje zet je de basis ongeveer goed, met vagcom perfect op tijd.
T5.2 140 pk 4motion
guust
Berichten: 169
Lid geworden op: 12 apr 2009, 12:53

Re: Nieuwe verstuivers ACV, welke opties?

Bericht door guust »

@ busbart
Wordt wel een duur grapje om je pomp te laten reviseren om hem mechanisch op tijd te krijgen.
T5.2 140 pk 4motion
busbart
Berichten: 655
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: Nieuwe verstuivers ACV, welke opties?

Bericht door busbart »

Nou, ik gaf al aan dat dat wat kost, Ik weet ook dat vaak alleen de verstuivers gedaan worden, en als de pomp naar z'n moer is, er gewoon voor een tweedehands uitgekeken word.

Maar, als je alles helemaal maximaal netjes wilt maken, is de manier die ik boven beschreef, DE manier!

en nogmaals, dat kost wat...
maar jij bent diegene die jouw bus rijd en moet onderhouden, en dus ben jij ook diegene die de keuze Mag/Moet maken.
Succes!
Groet, Bart
Gebruikersavatar
vw_s
Berichten: 140
Lid geworden op: 29 apr 2009, 19:04
Locatie: Bilzen (B)
Contacteer:

Re: Nieuwe verstuivers ACV, welke opties?

Bericht door vw_s »

Bedankt allemaal voor de reacties zo ver!
Nieuwe verstuivers én een nieuwe/gereviseerde pomp gaat hem financieel niet worden. Maar ik begreep uit de eerste reacties dat het waarschijnlijker is dat er iets aan de pomp scheelt als de aan de verstuivers...?
Waar kan ik evt nog uit opmaken dat het de pomp is?
Ik merk namelijks niks anders aan het verbruik, dat is netjes en constant 1 op 13 of meer...
2.5tdi ACV 2000
Op zoek naar een 2e...
Gebruikersavatar
ptr1968
Berichten: 177
Lid geworden op: 03 jun 2008, 17:00

Re: Nieuwe verstuivers ACV, welke opties?

Bericht door ptr1968 »

Misschien een temperatuur sensor ofzo iets.
Ja kan om te beginnen de motor uit laten lezen door iemand met een vagcom.

Een 2e hands inj.pomp is niet zo duur, gaan geloof ik niet zo gauw kapot.

grt. Peter
Plaats reactie