Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

D+ dynamo, waar komt hij vandaan?

vragen over de T4
Plaats reactie
Mercury
Berichten: 87
Lid geworden op: 23 mei 2015, 19:03

D+ dynamo, waar komt hij vandaan?

Bericht door Mercury »

Mijn dynamo krijgt geen spanning meer op D+ en daardoor laadt hij niet meer bij, wanneer ik 12 volt erop zet dan laad hij wel.
Ik heb de draad gevolg tot vlak bij de startmotor, daar ook nog geen spanning.
Het laadlampje brandt ook niet meer, ook niet bij contact.

Waar komt de D+ daarvoor vandaan? Van contact? Via het laadstroomlampje? Hoe loopt dit?

Ik moet alles uitpluizen, het was een ratjetoe aan draden. Net te veel opgeruimd denk ik....

Groeten,

Adam
1992 T4, lang, AAB, camper
Afbeelding
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: D+ dynamo, waar komt hij vandaan?

Bericht door busbart »

probeer het electrodeel achter het contactslot eens? tenslotte moet je als je start ook meteen de velden van de dynamo bekrachtigen zodat die stroom kan leveren. in dat circuit zit als ik me niet vergis ook het rode dynamolampje in het dashboard.

succes
Groet, Bart
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33764
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: D+ dynamo, waar komt hij vandaan?

Bericht door Multivan Generation »

In je vorige topic heb ik een linkje gegeven waar je de D+ achter de zekeringenkast kunt weghalen :zwaai
Mercury
Berichten: 87
Lid geworden op: 23 mei 2015, 19:03

Re: D+ dynamo, waar komt hij vandaan?

Bericht door Mercury »

Multivan Generation schreef:In je vorige topic heb ik een linkje gegeven waar je de D+ achter de zekeringenkast kunt weghalen :zwaai
Dat heb ik gebruikt, daar zat ook geen spanning.

Ik heb de tellerunit eruit gehaald en gekeken wat er allemaal erachter gebeurd. Het was een radjetoe aan alternatieve verbindingen. De blauwe draad uit de tellerunit bleek los te bungelen, Er was zoveel gebeurd hierachter, om dit weer orgineel te maken is een klus van dagen. Alles lijkt verder te werken (ik heb de bus ruim een jaar en heb er 10.000 km mee gereden.

Ik heb de D+ nu rechtstreeks op de draad welke direct geschakeld wordt vanuit het contactslot. De dynamo werkt nu naar behoren. Ik hoop dat het nu opgelost is.

Groeten,

Adam
1992 T4, lang, AAB, camper
Afbeelding
Plaats reactie