Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Verlichting aanpassen

vragen over de T4
Plaats reactie
Cally
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 mei 2016, 19:45

Verlichting aanpassen

Bericht door Cally »

Hallo Weetjewellers,

Ik zit hier met een uitdaging. Ik heb net het lichtknopje gedemonteerd om te kijken wat er mogelijk is maar ik kom er zo zonder beschrijving niet uit.

Het volgende: Ik wil mijn licht tijdens het rijden altijd aan hebben en als ik de sleutel er uit haal dan wil ik dat het licht uit gaat.

Huidige situatie: Druk het knopje in van de dimverlichting en haal het contactslot er uit dan schakelt hij zelf over naar dagrijverlichting(stadslicht). Sleutel er weer in gaat hij weer naar dimlicht.

Wat ik wil: verlichtingknop uit is licht uit (sleutel er in of er uit) verlichtingknop stadslicht stadslicht aan (sleutel er in of er uit) verlichtingsknop dimlicht (dimlicht aan bij sleutel er in en dimlicht uit bij sleutel er uit)

Ik vermoed dat het een simpel draadje doorknippen/verbinden is maar ik kom er niet uit.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Groetjes,
Sjoerd
Bijlagen
IMG_5650.JPG
IMG_5649.JPG
IMG_5648.JPG
Cally
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 mei 2016, 19:45

Re: Verlichting aanpassen

Bericht door Cally »

Nieuwe bevindingen.

Hier zou ik de constante + kunnen vervangen door de geschakelde plus. Dan heb je wat ik wil de lampen kunnen nu alleen aan als de sleutel in het contact zit. Het rare hier is schakeling 1 waarom 2 polen? als ik plus met pol 1 verbind gaat het stadslicht branden en als ik plus met pol 2 verbind gaat het stadslicht ook branden

Plaatje 2 wat doet relais 18 op plaats 4? schakelt precies wanneer de lichten aan gaan en net voor de controle lampjes op het dashboard gaan branden.

Merkte ik nu pas op: als ik de sleutel uit het contact haal en ik doe richtingaanwijzer naar beneden of omhoog gaan het stadslicht branden. Hebben jullie dat ook?

Toevallig iemand met verstand van elektronica in de zaal?
Bijlagen
IMG_5670.jpg
IMG_5671.jpg
Gebruikersavatar
vw_camper
Berichten: 641
Lid geworden op: 24 mei 2008, 13:06

Re: Verlichting aanpassen

Bericht door vw_camper »

Als je de richtingaanwijzer naar boven of beneden laat staan, gaan de parkeerlichten branden. Dat is normaal.
Groeten, Bert
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4810
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Verlichting aanpassen

Bericht door Hanz »

Cally schreef:Merkte ik nu pas op: als ik de sleutel uit het contact haal en ik doe richtingaanwijzer naar beneden of omhoog gaan het stadslicht branden. Hebben jullie dat ook?
Het stadslicht gaat dan maar aan een kant branden, of links, of rechts, net welke kant je de richtingaanwijzer gezet hebt. Dit is het parkeerlicht. De waarschuwingszoemer voor licht laten branden werkt dan ook als het goed is.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Cally
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 mei 2016, 19:45

Re: Verlichting aanpassen

Bericht door Cally »

Bedankt voor uw bericht. Dacht al dat ik weer een storing had veroorzaakt.

Wat is hier de reden van?

-edit- parkeer licht dus
Laatst gewijzigd door Cally op 05 jul 2016, 22:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Cally
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 mei 2016, 19:45

Re: Verlichting aanpassen

Bericht door Cally »

Hanz schreef:
Cally schreef:Merkte ik nu pas op: als ik de sleutel uit het contact haal en ik doe richtingaanwijzer naar beneden of omhoog gaan het stadslicht branden. Hebben jullie dat ook?
Het stadslicht gaat dan maar aan een kant branden, of links, of rechts, net welke kant je de richtingaanwijzer gezet hebt. Dit is het parkeerlicht. De waarschuwingszoemer voor licht laten branden werkt dan ook als het goed is.
Ik heb er geen zoemer in zitten. Bij mij maakt het niet uit welke kan ik aan zet. Ze gaan links en rechts branden.

-edit- Heb een vermoeden dat ze hem bij de trekhaar hebben door gekoppeld. Daar had ik ook al een andere fout in gevonden: als ik het knipperlicht links aanzetten ging op de trekhaar links en rechts knipperen en als ik rechts aan zette dan gebeurde er niks. Wie dit heeft aangelegd en hoelang de bus er al mee rondrijd heb ik geen idee van.
Cally
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 mei 2016, 19:45

Re: Verlichting aanpassen (opgelost)

Bericht door Cally »

Oplossing: De constante plus loshalen en de geschakelde plus er opzetten. Werkt fantastisch nu.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4810
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Verlichting aanpassen

Bericht door Hanz »

:yes
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Noorfalia
Berichten: 249
Lid geworden op: 30 dec 2015, 10:00
Locatie: oost-Veluwe

Re: Verlichting aanpassen

Bericht door Noorfalia »

:goodidea Dit is precies wat ik ook wil.
Mijn Volvo heeft dit standaard en je vergeet zo nooit het licht aan of uit te doen.

Alleen, loopt er nu niet te veel stroom via het contactslot, of loopt de schakeling via een relais?
Verkocht in mei 2021: T4 California 2.4D AAB 1992
Cally
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 mei 2016, 19:45

Re: Verlichting aanpassen

Bericht door Cally »

Onze Volvo doet dit ook (alle nieuwere auto's doen dit) sterker nog tijdens het rijden krijg ik de lampen van onze Volvo niet uit zelfs niet op de 0 stand.

Ik heb gemeten er staat nu op de schakeling 9,6A i.p.v. 8,3A dus lijkt mij dat dit wel goed zit. Heb het niet kunnen horen maar het lijkt niet via een relais te gaan. Relais nummer 18 op plaats 4 is voor de dingen als ruitenwisser, airco, knipperlichten enz. niet voor het licht. Verder hoor ik niks schakelen.
Noorfalia
Berichten: 249
Lid geworden op: 30 dec 2015, 10:00
Locatie: oost-Veluwe

Re: Verlichting aanpassen

Bericht door Noorfalia »

Cally schreef:Onze Volvo doet dit ook (alle nieuwere auto's doen dit) sterker nog tijdens het rijden krijg ik de lampen van onze Volvo niet uit zelfs niet op de 0 stand.
Tja, dat is dan weer Volvo. Weet niet wat jullie hebben, maar bij een 940 kun je dit oplossen door zekering 25 eruit te halen. Dan schakelt hij in de 'aan'-stand mee met het contact en uit is gewoon altijd uit. (slightly off-topic, maar oké :zwaai)

Binnenkort maar eens aan de klus om het in de bus ook zo te krijgen.
Verkocht in mei 2021: T4 California 2.4D AAB 1992
Cally
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 mei 2016, 19:45

Re: Verlichting aanpassen

Bericht door Cally »

Een V70 nieuw type. 1 zekering er uit en de auto doet niks meer.

Heb het gewoon met dit klemmetje gefixt.
Bijlagen
aftakklemmen-voor-aftakken-van-kabel.jpg
aftakklemmen-voor-aftakken-van-kabel.jpg (14.2 KiB) 1460 keer bekeken
Plaats reactie