Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Temperartuur LIJKT te hoog: klokprobleem?

vragen over de T4
Plaats reactie
leovr
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 jun 2011, 12:10
Locatie: Nijmegen

Temperartuur LIJKT te hoog: klokprobleem?

Bericht door leovr »

Kan iemand mij helpen?

Eindelijk heb ik sinds gisteren mijn campertje weer thuis. Hij loopt weer: na meer dan zes maanden is de versnellingsbak vervangen, zit er weer een apk op (met de nodige dingetjes), is de aircopomp vervangen en een klep die daar in de buurt zit. Een stevige rekening. Nu heb ik echter nog het laatste probleem waar ik vorig jaar vanuit Spanje mee terug moest rijden.

De bus lijkt binnen de kortste keren tijdens het rijden veel te heet te worden (temperatuur boven de 110 en het rode lampje brandt), maar dat is ie dan niet (koelwater zat, de ventilatoren lopen en de thermostaat schijnt vervangen te zijn). In Spanje zei een monteur waar die toen stond i.v.m. de bijna versleten versnellingsbak (met handen en voeten en een beetje Engels konden we elkaar net verstaan) dat het in de klok zou zitten. Hij liet het zelfs zien in een andere bus. Hij had daar helaas zelf geen verstand van en we hadden de tijd niet om de klok door hem naar een vriend in Barcelona te laten brengen.

Ik heb toen ik de bus kocht in 2011 al eerder van die gekke problemen gehad en het leek toen dat het doorsolderen bij de spanningsregelaar de oplossing bood. De spanningsregelaar zelf heb ik toen niet vervangen. Sindsdien had ik bijna geen gekke lampjes meer. Bijna, want één bleef er raar doen: het lampje van het koelwater. Dat blijft altijd aan, behalve als je het licht aandoet dan gaat het uit. Verder leek hij de temperatuur normaal aan te geven, maar nu dus in ieder geval niet meer.

Kan iemand mij helpen om me uit te leggen wat ik hier aan kan doen of beter nog mij helpen het op te lossen? Zelf ben ik niet zo technisch en ben ik geen held met de soldeerbout, dat wordt één groter kliederboel als ik het zelf doe.

Groet,
Leo van Rossum.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Temperartuur LIJKT te hoog: klokprobleem?

Bericht door Multivan Generation »

Over welke motor spreken we hier eigenlijk?

Is misschien handig om te vermelden als je gerichte antwoorden wilt ontvangen. :knipoog
leovr
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 jun 2011, 12:10
Locatie: Nijmegen

Re: Temperartuur LIJKT te hoog: klokprobleem?

Bericht door leovr »

Ik had inderdaad wel wat meer basisinformatie kunnen geven:
Kenteken 26-BF-PJ,  een T4 2.4 diesel, 5 versnellingen, 5 cilinders, met motorcode AAB, eerste toelating feb 1993.
(Als ik het goed lees en begrijp is het chassisnr. WV2ZZZ70ZMH085670)
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Temperartuur LIJKT te hoog: klokprobleem?

Bericht door Multivan Generation »

Ik zou voor de snelle oplossing de koel lamellen achter de ventilatoren handmatig open zetten.
Zie ook het forum hierover(zoekfunctie) is pas nog een topic over geweest.

Ten tweede is het raadzaam om het koelsysteem eens goed door te spoelen, en om na te gaan,
of de radiateur nog voldoende doorstroming heeft.
Bij een bus van 23 jaar oud kun je daar je vraagtekens bij gaan zetten.

De spanningsregelaar komt vaak voor samen met de brandstofmeter die vreemd doet.

Maar ja, zo denk ik er maar over..
leovr
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 jun 2011, 12:10
Locatie: Nijmegen

Re: Temperartuur LIJKT te hoog: klokprobleem?

Bericht door leovr »

Maar Multivan, dan zou ik toch echt heet moeten zijn? Toen de temperatuur volgens de meter zo op liep, heb ik voorzichtig even gevoeld aan het vaatje van het koelwater en aan het motorblok. Beiden waren niet heet, terwijl de tempwijzer al boven de 110 aangaf.
En dan heb ik nog de monteur uit Spanje die aangaf dat de temperatuur die de meter aangeeft niet strookt met de werkelijke temperatuur.
Plaats reactie