Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Milieuzone Amsterdam (actie en vragen)

vragen over de T4
DeGemeneDehler
Berichten: 68
Lid geworden op: 20 okt 2014, 18:03

Milieuzone Amsterdam (actie en vragen)

Bericht door DeGemeneDehler »

Eergister een brief in de bus gekregen van de gemeente over de "invoering van een milieuzone voor bestelauto's met dieselmotor in de voertuigcategorie N1. Mijn auto is Voertuigsoort N1. Nu staat er dat M1 uitgezonderd is. Onder 'Inrichting' staat echter wel kampeerwagen. Het is ook gewoon een camper.

Zie voor meer info: https://www.nkc.nl/actueel/2016/februar ... r-campers/

Nu heb ik een aantal vragen
Vraag 1) Is het mogelijk om M1 op het kenteken te krijgen?
Vraag 2) Wat moet daarvoor gebeuren en wat kost dat?
Vraag 3) Wat zijn de gevolgen van deze omzetting?

Volgens de website van de RDW lijkt het erop dat het omzetten €800 kost.
https://www.rdw.nl/SiteCollectionDocume ... 202016.pdf

Verder wil ik iedereen oproepen om bezwaar te maken via de website van de gemeente:
https://formulieren.amsterdam.nl/triple ... ulierIntro

Als je geen zin hebt om te typen, gebruik dan mijn tekst:

Wat is de klacht?
Ik wil bezwaar indienen tegen de invoering van een milieuzone voor bestelauto's met dieselmotor in de voertuigcategorie N1.

Ten tweede wil ik bezwaar indienen tegen het bestempelen van mijn auto als een auto die onder de maatregel valt.

Ten derde wil ik bezwaar indienen tegen het besluit om de regels omtrent parkeervergunningen voor dergelijke voertuigen aan te passen.

Mijn argumenten:

Ten eerste: mijn auto is een camper, kampeerwagen dus, ook al staat er N1 op het kentekenbewijs. Zie nl. bij 'Inrichting' de omschrijving 'kampeerwagen'.

Ten tweede: de invoering van de maatregel treft iedereen, ook als die zijn wagen zelden gebruikt. Dat is onevenredig.

Ten derde: uit onderzoek is gebleken dat het weren van dergelijke auto's de luchtkwaliteit nauwelijks verbetert. Ik verwijs naar dit rapport:
https://www.tno.nl/nl/over-tno/nieuws/2 ... angetoond/


Wat wilt u dat de gemeente gaat doen naar aanleiding van uw klacht?
Oplossingen zijn:

1) De milieuzone niet invoeren.
2) Een uitzondering maken voor mijn type auto (N1).
3) De regels omtrent parkeervergunningen voor dergelijke auto's niet aanpassen.
Laatst gewijzigd door DeGemeneDehler op 07 jul 2016, 21:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Gretschi
Berichten: 1394
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Westfriesland omg.Hoorn

Re: Milieuzone Amsterdam (actie en vragen)

Bericht door Gretschi »

Onze T4 staat op invalide kenteken, via Cition mogen we overal in Amsterdam vrij parkeren tenminste geldig tot 05-2017
Wanneer het ging verlopen kregen we de altijd de vraag of we dit willen verlengen, ben benieuwd wat de milieuzone gaat brengen,

Groetjes
Gebruikersavatar
Roberto
Berichten: 25
Lid geworden op: 31 aug 2009, 19:13

Re: Milieuzone Amsterdam (actie en vragen)

Bericht door Roberto »

Mijn klacht zojuist ingediend bij de gemeente Amsterdam! :driveT5 :T44EVER :toppie
DeGemeneDehler
Berichten: 68
Lid geworden op: 20 okt 2014, 18:03

Re: Milieuzone Amsterdam (actie en vragen)

Bericht door DeGemeneDehler »

super!
andor
Berichten: 22
Lid geworden op: 08 jul 2016, 22:35

Re: Milieuzone Amsterdam (actie en vragen)

Bericht door andor »

Same here! Ik heb tekst gebruikt in een mail aan: luchtkwaliteit@amsterdam.nl

Dat is wat makkelijker dan het officiele klachten formulier, dan vervang ik liever een koppakking.

thx! Ik ga ze nog bellen ook, de sukkels
andor
Berichten: 22
Lid geworden op: 08 jul 2016, 22:35

Re: Milieuzone Amsterdam (actie en vragen)

Bericht door andor »

Heb je de amsteldijk wel eens gezien? Aan het aantal invalideparkeerplaatsen te zien zit daar een erugh rijke huisarts! Dat is ook nog een (echt onvervalscht amsterdamse) weg om te volgen... Lekkere hinkend de milsjeu zone in en nog gratis parkeren ook! Nu moet ik het met mij olielekkende volvo 144 op lpg doen...
Moest laatst naar Pernis, dat moest dus ook met de 144! Wat daar de lucht in gaat... En wat dacht je van die riverboats, cruisejongens? Verbieden! Dan ga ik ook op de fiets.
DeGemeneDehler
Berichten: 68
Lid geworden op: 20 okt 2014, 18:03

Re: Milieuzone Amsterdam (actie en vragen)

Bericht door DeGemeneDehler »

andor schreef:Same here! Ik heb tekst gebruikt in een mail aan: luchtkwaliteit@amsterdam.nl

Dat is wat makkelijker dan het officiele klachten formulier, dan vervang ik liever een koppakking.

thx! Ik ga ze nog bellen ook, de sukkels
Goed bezig!

Doe het inderdaad ook maar via de juiste weg want een klacht indienen is een formeel gebeuren, dus als je het niet volgens de regels doet dan zou het kunnen zijn dat ze het niet als een klacht accepteren... 14020 bellen en daar je klacht indienen is voldoende. Succes.
DeGemeneDehler
Berichten: 68
Lid geworden op: 20 okt 2014, 18:03

Re: Milieuzone Amsterdam (actie en vragen)

Bericht door DeGemeneDehler »

Zijn hier verder geen camperaars die last van de milieuzone krijgen?!
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Milieuzone Amsterdam (actie en vragen)

Bericht door odorf »

Bedoel je met 'hier' Amsterdam of bedoel je met hier Weetjewel. Als je met hier Wjw bedoelt ...

Ja hoor er zijn meer camperaars en T4 rijders die last hebben van de milieuzonde(s) maar dan in mijn geval vooral die van Rotterdam. Behoorlijk last zelfs. Heb daar ook een tijd een topic over bijgehouden in het mededelingen gedeelte. (Is inmiddels verdwenen)

Ik zou behalve je protestbrief of klacht (goed initiatief) ook daadwerkelijk in bezwaar gaan tegen deze maatregel. Hoe en wanneer dat moet zal de gemeente duidelijk moeten maken. Als duidelijk is hoe je schriftelijk bezwaar indient ... Wacht dan niet te lang. Er staat een beperkte termijn voor.
Als het hetzelfde werkt als in Rotterdam dan kun je daarna dit schriftelijke bezwaar in een hoorzitting. ( hopelijk samen met veel andere gedupeerden) mondeling toelichten. Een bezwaarcommissie geeft na beraad een onafhankelijk advies aan het college.
In Rotterdam heeft het college dat advies naast zich neergelegd, maar we hebben daarmee wel een goede basis voor verdere stappen.

Succes!
Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Peterk
Berichten: 121
Lid geworden op: 04 mei 2012, 23:13
Locatie: Assendeft
Contacteer:

Re: Milieuzone Amsterdam (actie en vragen)

Bericht door Peterk »

Ik heb ook een bezwaar ingedient
Hier in Zaanstad is er veel overlast van de kolen overslag van Amsterdam.
Als de wind verkeert staat, waait het zwarte stof hierheen.
Verder woon ik in de aanvliegroute van Schiphol.
Dit geeft hier ook veel fijnstof en zwarte kozijnen.verder vindt ik het leeftijd discriminatie, aangezien mijn bus tot 2003 gemaakt is.
Dezelfde auto van een jaar jonger mag er wel in.
Verder heb ik geschreven dat Amsterdam graag de cruiseschepen binnen haalt.
1 schip heeft de uitstoelt van 1000 auto's .
Ben benieuwd naar de reachtie :yes
Peter :T44EVER
Jor
Berichten: 518
Lid geworden op: 12 aug 2013, 22:29
Locatie: Amsterdam

Re: Milieuzone Amsterdam (actie en vragen)

Bericht door Jor »

Ben benieuwd hoe dat allemaal gaat,heb een westfalia met N1 kampeerwagen uit juni 2000 nog niet aan de beurt maar toch.

Ik blijf het volgen Gr. Jor
VW T4 Westfalia generation Bj 2000 102pk :peace
Jor
Berichten: 518
Lid geworden op: 12 aug 2013, 22:29
Locatie: Amsterdam

Re: Milieuzone Amsterdam (actie en vragen)

Bericht door Jor »

RDW gebeld,en omzetten van een originele vw westfalia van 2000 van N1 naar M1 kost 60E.

Dus valt mee Gr. Jor
VW T4 Westfalia generation Bj 2000 102pk :peace
Jor
Berichten: 518
Lid geworden op: 12 aug 2013, 22:29
Locatie: Amsterdam

Re: Milieuzone Amsterdam (actie en vragen)

Bericht door Jor »

Ik neem verder aan dat het omzetten geen gevolgen heeft voor parkeer vergunning maar dat mogen jullie uitvogelen :T44EVER
VW T4 Westfalia generation Bj 2000 102pk :peace
DeGemeneDehler
Berichten: 68
Lid geworden op: 20 okt 2014, 18:03

Re: Milieuzone Amsterdam (actie en vragen)

Bericht door DeGemeneDehler »

Goed bezig, mensen.

Oforf, kun je me laten weten wat jullie bezwaar/beroep inhoudt? Misschien kan ik dat gebruiken en kunnen we de krachten bundelen.

Dit is de reactie van RDW op mijn vragen:
U vraagt informatie over het ombouwen van een bedrijfsauto naar een personenauto.

Als u een bedrijfsauto ombouwt naar personenauto, dan verandert het voertuig van voertuigcategorie. Dit houdt in dat het voertuig moet voldoen aan de toelatingseisen voor een personenauto. Om dit te controleren moet u het voertuig laten keuren bij één van de keuringsstations van de RDW. Als de personenauto een kampeerwagen, een ambulance of een lijkwagen betreft gelden afwijkende eisen.

In gebruik genomen voor 1 januari 1998
Als het voertuig in gebruik is genomen voor 1 januari 1998 moet het voertuig na de ombouw voldoen aan de permanente eisen. De permanente eisen zijn de eisen voor de APK, aangevuld met onder andere eisen ten aanzien de geluidsproductie, verlichting en lichtdoorlatendheid van ruiten.

Mee te nemen naar de keuring
U moet het volledige kentekenbewijs meenemen naar de keuring.

Keuringskosten
De kosten voor deze keuring bedragen € 55,00.

[de informatie over het maken van een afspraak heb ik weggelaten]

BPM
U kunt bij de BelastingTelefoon Auto informeren of u bij de ombouw ook belasting voor personenauto’s en motorrijwielen (BPM) moet betalen. Deze is te bereiken onder telefoonnummer 0800 07 49, via het internetadres http://www.belastingdienst.nl.
De keuring kost dus niet veel maar het is mij onduidelijk of de BPM een probleem is. De RDW geeft dus aan dat ik contact op moet nemen met de Belastingdienst maar de Belastingdienst snapt de vraag of ik BPM moet betalen niet, omdat zij geen onderscheid maken tussen campers die geregistreerd staan als bedrijfsauto's en campers die geregistreerd staan als personenauto's... Overigens is biedt het BPM formulier ook geen duidelijkheid en is het een crime...

Verder is een deel van de reactie van de gemeente op mijn bezwaar:
Door het herkeuren valt het voertuig niet meer onder de bestelauto’s en kunt u er gewoon mee de milieuzone in. Dit moet wel voor medio 2016 gebeuren aangezien er in de tweede helft van dit jaar strengere eisen verbonden worden aan de aanvraag van een parkeervergunning.
Toen ik belde en vertelde dat medio 2016 al voorbij is (...) werd aangegeven dat dat geen probleem is maar wel dat de herkeuring zsm dient te gebeuren. Nu mij nog niet duidelijk is wat de consequenties zijn, zoek ik dat eerst uit.

Bovendien, los van de moeite en kosten vind ik dit bureaucratische verhaal de grootste onzin. ALLEEN OP PAPIER verandert er is, IN FEITE niets!
andor
Berichten: 22
Lid geworden op: 08 jul 2016, 22:35

Re: Milieuzone Amsterdam (actie en vragen)

Bericht door andor »

Ik heb volgend reactie gehad:

"Beste heer,

De gemeente Amsterdam kiest voor een eenduidig beleid: iedereen die een vervuilend vervoersmiddel in de stad gebruikt, moet de verantwoordelijkheid nemen om bij te dragen aan gezondere lucht. Hierbij geldt dat camperbezitters hun voertuig zouden kunnen laten herkeuren bij de RDW (van de N1-categorie die niet is toegestaan, naar de M1-categorie die wel is toegestaan).

Als uw voertuig een N1 voertuig is, maar wel geregistreerd staat als een kampeerauto, dan kunt u hem over laten schrijven naar een M1 voertuig.
Dit doet u door een herkeuring aan te vragen bij het RDW. U krijgt dan een ander kenteken en kunt alsnog de milieuzone inrijden.
Dit kost ongeveer 50 euro.
Daarmee valt het voertuig niet meer onder de bestelauto’s en kunt u er gewoon mee de milieuzone in. Dit moet wel voor medio 2016 gebeuren aangezien er in de tweede helft van dit jaar strengere eisen verbonden worden aan de aanvraag van een parkeervergunning.

Ik hoop u zo voldoende te hebben geïnformeerd.
Mocht u nog vragen hebben dan hoor ik het graag.

Thomas Klink
Loket Duurzaamheid

Gemeente Amsterdam
Team Duurzaamheid
Bezoekadres Weesperplein 8
Postbus 95089, 1090 HB Amsterdam
Telefoon 020 254 55 56
www.amsterdam.nl/slimenschoon
"

Zoals met alle marketing moet ik concluderen dat
"slim en schoon" fout is en gewijzigd moet worden in:
dom en vies

wat een (milieuvervuilende) onzin
Plaats reactie