Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Lichtzoemer/waarschuwing verlichting aan

vragen over de T4
DeGemeneDehler
Berichten: 68
Lid geworden op: 20 okt 2014, 18:03

Lichtzoemer/waarschuwing verlichting aan

Bericht door DeGemeneDehler »

Sinds enige tijd doet dit dit het meestal wel, maar soms niet. En laat ik er nu zo aan gewend zijn dat ik het dus vergeet als ie niet zoemt...

Na wat zoeken op dit forum kwam ik erachter dat het vaak in de deurschakelaar zit. Nu vraag ik me af of dat waarschijnlijk is nu hij meestal dus wel zoemt maar soms niet. Bovendien vraag ik me af waar het nog meer aan kan liggen. Ik heb het al twee keer aan mijn monteur voorgelegd maar die heeft geen idee. Vervelend want ik heb al een paar keer met een lege accu gestaan.

Bedankt.
Gebruikersavatar
Lutra
Berichten: 614
Lid geworden op: 21 nov 2015, 11:08
Locatie: Oost Nederland

Re: Lichtzoemer/waarschuwing verlichting aan

Bericht door Lutra »

Als het de deurschakelaar is gaat de binnenverlichting ook niet aan bij het openen van de deur.
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
DeGemeneDehler
Berichten: 68
Lid geworden op: 20 okt 2014, 18:03

Re: Lichtzoemer/waarschuwing verlichting aan

Bericht door DeGemeneDehler »

Aha. Welnu, de binnenverlichting gaat altijd aan dus dat kan het dan niet zijn... Waar zou het nog meer in kunnen zitten?
DeGemeneDehler
Berichten: 68
Lid geworden op: 20 okt 2014, 18:03

Re: Lichtzoemer/waarschuwing verlichting aan

Bericht door DeGemeneDehler »

Gebeld met de VW dealer voor de deurschakelaar: 'Niet op voorraad, maar als u langskomt en op voorhand betaalt, dan is hij er morgen.'
DeGemeneDehler
Berichten: 68
Lid geworden op: 20 okt 2014, 18:03

Re: Lichtzoemer/waarschuwing verlichting aan

Bericht door DeGemeneDehler »

Haha, ja, zo klinkt ik vast.

Die deurschakelaar is het volgens mij niet, want de binnenverlichting doet het gewoon. Iemand vertelde me dat het mogelijk aan het relais ligt, dus ik daarvoor bellen: eerst werd me bij A-point in Amsterdam ZO verteld dat de zoemer op het instrumentenpaneel zat en het tussen de €250 a €600 zou gaan kosten. Toen ik vervolgens dezelfde vraag in Badhoevedorp stelde, zou het maar €30 kosten.

Hoe dan ook, wat denken jullie ervan dat het aan het relais ligt? Het probleem is dus dat ie het af en toe wel en af en toe niet doet.
wilko
Berichten: 315
Lid geworden op: 08 jun 2007, 21:30

Re: Lichtzoemer/waarschuwing verlichting aan

Bericht door wilko »

Voor dat je gaat investeren in de vw dealer zou ik eerst de contacten van de deurschakelaartjes even opschuren. Zeer waarschijnlijk is dat het probleem en komt vaak voor dat er wat corosie op de contacten zit. Blijft je probleem dan kun je dat in iedergeval uitsluiten. Kost niks en is een fluitje van een cent. Let wel op dat de aansluitdraden niet is de caroserie verdwijnen want dan wordt het een stuk lastiger. Je kunt de schakelaartjes eventueel ook omruilen met elkaar, dat wil ook wel eens helpen.
Succes ermee.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Lichtzoemer/waarschuwing verlichting aan

Bericht door Hanz »

DeGemeneDehler schreef:Haha, ja, zo klinkt ik vast.

Die deurschakelaar is het volgens mij niet, want de binnenverlichting doet het gewoon. Iemand vertelde me dat het mogelijk aan het relais ligt, dus ik daarvoor bellen: eerst werd me bij A-point in Amsterdam ZO verteld dat de zoemer op het instrumentenpaneel zat en het tussen de €250 a €600 zou gaan kosten. Toen ik vervolgens dezelfde vraag in Badhoevedorp stelde, zou het maar €30 kosten.

Hoe dan ook, wat denken jullie ervan dat het aan het relais ligt? Het probleem is dus dat ie het af en toe wel en af en toe niet doet.
Kijk eerst eens hier: http://www.t4-wiki.de/wiki/Warnsummer_J ... tes_Licht)
Gezien het bouwjaar van jouw bus zit de zoemer op de relaisplaat en is deze eenvoudig zelf uit te wisselen. Zo'n relais zal inderdaad ongeveer € 30 kosten, dus Badhoevedorp begrijpt beter wat er aan de hand is.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
vw_camper
Berichten: 641
Lid geworden op: 24 mei 2008, 13:06

Re: Lichtzoemer/waarschuwing verlichting aan

Bericht door vw_camper »

De deurschakelaar aan de bestuurderskant heeft 2 schakelaars waarvan, als ik het goed heb, een voor de binnenverlichting en de andere de zoemer laat werken. Eerst even de deurschakelaar schoonmaken of vernieuwen.
Groeten, Bert
DeGemeneDehler
Berichten: 68
Lid geworden op: 20 okt 2014, 18:03

Re: Lichtzoemer/waarschuwing verlichting aan

Bericht door DeGemeneDehler »

Volgens mij is er maar 1 deurschakelaar want als ik die indruk dan gaat de zoemer, als die werkt, wel uit. Dat is ook de reden dat ik denk dat het niet aan de deurschakelaar ligt. Maar ik heb iig deurschakelaar gekocht wat elke keer met een lege accu staan is behoorlijk kl*te..
Gebruikersavatar
vw_camper
Berichten: 641
Lid geworden op: 24 mei 2008, 13:06

Re: Lichtzoemer/waarschuwing verlichting aan

Bericht door vw_camper »

Als je de schakelaar losschroeft, kun je zien dat het een dubbele schakelaar is. Je kunt dat ook op de genoemde Wiki pagina zien in het schema.
Daarom heeft de schakelaar 3 aansluitingen: massa en 2 draden. Zo zit het tenminste bij mij, maar die is van 2002.
Groeten, Bert
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Lichtzoemer/waarschuwing verlichting aan

Bericht door Hanz »

vw_camper schreef:Als je de schakelaar losschroeft, kun je zien dat het een dubbele schakelaar is. Je kunt dat ook op de genoemde Wiki pagina zien in het schema.
Daarom heeft de schakelaar 3 aansluitingen: massa en 2 draden. Zo zit het tenminste bij mij, maar die is van 2002.
Kijk op deze pagina http://www.t4-wiki.de/wiki/T%C3%BCrkontaktschalter onder het kopje ' TKmL und TKoL'
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
DeGemeneDehler
Berichten: 68
Lid geworden op: 20 okt 2014, 18:03

Re: Lichtzoemer/waarschuwing verlichting aan

Bericht door DeGemeneDehler »

Bedankt.

Misschien begrijp ik het niet goed, maar volgens mij kan het niet aan de deurschakelaar liggen omdat de binnenverlichting wel goed reageert op het openen en sluiten van de deur, maar de zoemer niet.

Laat ik exact uitleggen wat ik doe:

- De motor loopt en het licht staat aan (d.w.z. de koplampen schijnen)
- Ik zet het contact uit zet en haal de sleutel eruit.
- Ik laat het licht aanstaan.
- Ik doe de bestuurdersdeur open.

Nu reageert de binnenverlichting wel op het openen en sluiten van de deur open, maar:
1) als de zoemer het niet doet, dan reageert die ook NIET op het openen en sluiten van de deur.
2) als de zomer het wel doet, dan reageert die WEL het openen en sluiten van de deur.

De vraag is dus: kan het toch aan de deurschakelaar liggen als de binnenverlichting wel goed reageert op het openen en sluiten vd deur?
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Lichtzoemer/waarschuwing verlichting aan

Bericht door Hanz »

DeGemeneDehler schreef:Bedankt.

Misschien begrijp ik het niet goed, maar volgens mij kan het niet aan de deurschakelaar liggen omdat de binnenverlichting wel goed reageert op het openen en sluiten van de deur, maar de zoemer niet.
Als je even kijkt op de T4-wiki pagina zal je zien dat in de deur een tweepolige schakelaar zit. Het ene deel van de schakelaar bedient de binnenverlichting (TKmL) en het andere deel (TKoL) schakelt een aantal andere zaken, onder andere de zoemer. In dat deel zit wellicht een slecht contact.
Als je de draden loshaalt wel oppassen dat ze niet in de zuil verdwijnen, dus even zekeren met bijvoorbeeld een klemmetje.
Elektrik_Schalter_TK_Uebersicht.jpg
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
DeGemeneDehler
Berichten: 68
Lid geworden op: 20 okt 2014, 18:03

Re: Lichtzoemer/waarschuwing verlichting aan

Bericht door DeGemeneDehler »

Bedankt voor het nogmaals helder uitleggen. Ik begreep het niet, maar nu wel. Ik ga de deurschakelaar vervangen en bekijken of een van de twee contacten slecht is.
DeGemeneDehler
Berichten: 68
Lid geworden op: 20 okt 2014, 18:03

Re: Lichtzoemer/waarschuwing verlichting aan

Bericht door DeGemeneDehler »

Nou, ik heb hem vervangen. De draad van de connectors hield niet over idd. Het dingetje zag er oud en aangetast uit, maar op zich niets opvallends. Heb de nieuwe gemonteerd met het oude rubbertje en ga overmorgen een nieuw relais halen. Vermoed dat het oude relais nog wel goed is, want toen ik hem uit elkaar haalde zag ik er niets aan maar ik neem het zekere voor het onzekere maar.
Plaats reactie