Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Korte afstanden rijden

vragen over de T4
Plaats reactie
jbakker
Berichten: 5
Lid geworden op: wo jul 20, 2016 10:47

Korte afstanden rijden

Bericht door jbakker »

Hallo,

Ik gebruik mijn T4 graag voor zowel lange vakanties als kortere weekendjes weg (paar keer per jaar), maar ik gebruik het ook voor dagelijks woon-werk verkeer van ca. 12 km per dag hooguit. Nou heb ik wel meer gehoord en gelezen over hoe slecht het is voor je diesel (T4) om te vaak korte afstanden te rijden. Wat is jullie ervaring/ advies hiervoor? Hoe vaak moet je langere afstanden rijden en is het dan het beste op de snelweg met hogere snelheid (ipv provinciale wegen bv.) of gaat het meer om de duur van de rit? Hoe snel en waarvan zou je last kunnen krijgen indien je dit niet vaak genoeg doet..?
Bedankt
:ikrij
koensch
Berichten: 616
Lid geworden op: di sep 27, 2011 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: Korte afstanden rijden

Bericht door koensch »

in de winter merk ik dat na ca 1 uur rijden de kachel pas echt heet wordt..... (mijn T4 heeft geen zusatzheitzung). vul maar in wanneer een T4 gemiddeld op bedrijfstemperatuur komt.

de gevolgen van veel "koude" ritjes:
- olie komt niet op temperatuur en bereikt nimmer de gewenste smeerkwaliteit
- de uitlaat wordt niet heet, er gaat zich condens vormen in de uitlaat (en roest van binnen naar buiten)
- accu gaat versneld achteruit omdat deze nooit volledig geladen wordt.
- vocht ophoping in cabine door onvoldoende ventilatie

ik denk dat je al een heleboel negatieve effecten kan elimineren door de fiets te pakken. in de winter ben je meer tijd kwijt aan het krabben van die gigantische voorruit dan het kost om 12 km te fietsen.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +640.000km
Blue Star
Berichten: 1081
Lid geworden op: zo dec 29, 2013 15:36
Locatie: Den Helder

Re: Korte afstanden rijden

Bericht door Blue Star »

Hoi Jbakker,

Als een motor en zeker een diesel motor niet op (bedrijfs) temperatuur komt, zal deze inwendig vervuilen.
Met name bij koude motor is de roetontwikkeling erg hoog, vandaar dat bij moderne dieselmotoren de gloeistiften niet alleen vóór gloeien,
maar ook nadat de motor draait enige tijd blijven gloeien. Dit om te zorgen dat de motor zo snel mogelijk op temperatuur komt en hierdoor ook de roetuitstoot verminderd. Tegenwoordig is een defecte gloeistift ook een APK afkeurpunt in NL, indien gemeten wordt met een OBD stekker. De oudere diesel zonder OBD stekker moeten nog steeds 3 X vol gas draaien om de uitstoot te kunnen meten.
Met mogelijk een afkeurpunt bij de APK.
Indien je regelmatig korte stukjes rijdt zal dus de roet enorm aankoeken in de EGR klep en inlaatspruitstuk en je vermogen afnemen.
Daarnaast is je brandstofverbruik hoger bij koude motor c.q. korte ritten.
En tevens vervuild je motorolie eerder.
Wanneer een koude motor opwarmt ontstaat condensvorming in de motor, bij lange ritten verdampt deze condens, maar bij korte ritten niet.
Hierdoor wordt je olie door deze condens verdund en zal je dus ook regelmatiger je olie moeten verversen.
Dus de mensen die zeggen, mijn olie hoeft niet ververst te worden dit jaar, want ik heb bijna niet gereden, gaat niet op.
Juist als je weinig rijdt en ook korte stukjes is olie verversen veel belangrijker, dan wanneer je elke dag een paar honderd kilometers rijdt.
Natuurlijk rij ik ook wel korte stukjes met de Blue Star, maar beide genieten als we weer naar Andrea gaan en op de Autobahnen zitten
en weer 750 kilometer rijden met zo'n snelheid van ca. 130km/u. :adhd

Grüsse Fred
Service Berater Renault
Ehrmalig Werkstätmeisster VW
Blue Star Bulli XXL :zwaai :zwaai
No road ? Not a problem ! :ikrij
jbakker
Berichten: 5
Lid geworden op: wo jul 20, 2016 10:47

Re: Korte afstanden rijden

Bericht door jbakker »

Bedankt voor de reacties, daar heb ik tenminste wat aan! Geeft mij een duidelijker beeld van de gevolgen. En met goed weer is de fiets natuurlijk zeker een optie ;-), maar in regen, sneeuw of kou zal ik toch ook voor korte afstanden vaker rijden.

Volgende vraag, maar als ik min 1x per week in weekend wel grotere afstanden rij ermee, bv half uur tot uur, zal dat de gevolgen dan voldoende beperken?

Daarnaast gaan we er wel regelmatig een weekendje weg mee hoor en op vakantie, maar goed dat zal in voorjaar/ zomer meer zijn dan in de winter...
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1132
Lid geworden op: zo aug 10, 2014 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: Korte afstanden rijden

Bericht door LAYCA »

Zoals voorgaande reactie's is het gewoon slecht zeker in de winter die korte ritjes.
Hier liep ik ook tegen aan dus.
Nu verwarm ik de motor met een Eberspacher standkachel.
2e hands gekocht en zelf ingebouwd.
In ongeveer 10 minuten is het water in het blok op 70 graden.(buitentemp 4 graden)
En voor ik de straat uit ben is de temperatuurmeter op dashboard al aan het klimmen.
En het is geen moeilijke klus om zelf te doen.
Het meer brandstofverbruik wordt daardoor kleiner omdat de motor niet meer zo ver hoeft op te warmen.

En inderdaad zoals Fred hierboven al beschreef als er vaker toch wel grote afstanden mee wordt gereden dan verdampt het condenswater dat de olie heeft opgenomen weer dat dan kunnen een paar korte ritjes geen kwaad.
Bij "korte ritjes auto's" die dan ineens een langere afstand afleggen daalt soms het oliepeil drastisch na zo'n lange rit.
Maar dat komt door het uitgedampte water wat de olie heeft opgenomen.

Groeten Wim :zwaai
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
koensch
Berichten: 616
Lid geworden op: di sep 27, 2011 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: Korte afstanden rijden

Bericht door koensch »

jbakker schreef:.......
Volgende vraag, maar als ik min 1x per week in weekend wel grotere afstanden rij ermee, bv half uur tot uur, zal dat de gevolgen dan voldoende beperken?
........
als je grofweg aanneemt dat elke ritje (met een koude motor) gelijke slijtage geeft van 1000km rijden met een motor op bedrijfstemperatuur en elk ritje (met een koude motor met veel vocht in de olie) een gelijke slijtage geeft van 2000km, je dit niet ongedaan kan maken met een lang ritje in het weekend.

natuurlijk verdampt het water uit de olie, natuurlijk laadt de accu geheel op, maar de aanslag op het bewegende deel van de motor (en aandrijving) draai je niet terug. De corrosie binnen in de uitlaat kan je ook niet terug draaien.

waarom draait een vrachtauto met gemak 1.000.000 km? niet alleen omdat het een hoogwaardige motor heeft, maar een goede (dure!) vrachtwagen wordt continue gebruikt (vaak met roulerende chauffeurs) en is nagenoeg altijd op bedrijfstemperatuur. Rijden en blijven rijden.

daar komt bij dat de T4 er relatief lang over doet om op bedrijfstemperatuur te komen (als de koelwater meter 90 graden aangeeft wil dat nog niet zeggen dat de motor volledig op bedrijfstemperatuur is).
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +640.000km
Beckontheroad
Berichten: 1648
Lid geworden op: za jan 13, 2007 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Korte afstanden rijden

Bericht door Beckontheroad »

koensch schreef:
jbakker schreef:.......
Volgende vraag, maar als ik min 1x per week in weekend wel grotere afstanden rij ermee, bv half uur tot uur, zal dat de gevolgen dan voldoende beperken?
........
als je grofweg aanneemt dat elke ritje (met een koude motor) gelijke slijtage geeft van 1000km rijden met een motor op bedrijfstemperatuur en elk ritje (met een koude motor met veel vocht in de olie) een gelijke slijtage geeft van 2000km, je dit niet ongedaan kan maken met een lang ritje in het weekend.
Vind je 1.000km wel aardig veel, benieuwd waarop dit is gebaseerd, of is het inflatie?Hoorde voorheen altijd 100 km..
Wel duidelijk dat er met koude olie en mindere smering meer slijtage optreedt, ook een veel hoger brandstof verbruik en ook meer vocht/water in de olie waardoor kwaliteit sneller achteruit gaat.
En, je eerste besparing is de korte ritten met de fiets te doen, beter voor je Portemonnaie, je auto en jezelf (veel gezonder!)

JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Plaats reactie