Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Syncrovraag

vragen over de T4
Plaats reactie
Kristienvh
Berichten: 116
Lid geworden op: 09 dec 2015, 20:19

Syncrovraag

Bericht door Kristienvh »

Ik heb een t4 syncro 2.5 tdi en ik vraag me af, moest ik er problemen mee hebben onderweg mag ik deze dan laten slepen met z’n achterwielen rijdend en voorwielen op de takelwagen?Hoe zit dit dan met de viscokoppeling? Gaat deze dan niet in werking komen (en stuk gaan) door het feit dat de achterwielen bollen en de voorwielen niet?

Gr,
Kristien
freek
Berichten: 682
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Syncrovraag

Bericht door freek »

hallo kristien,
Goede vraag! Wij hebben ook een syncro en ik wist het ook niet. Dus meteen maar even in het duits gegoogled. Mijn ervaring is dat vrijwel alle problemen die wij met onze T4's en T5's hebben al meerdere keren op duitse fora zijn behandeld.
Zo ook deze: slepen van een syncro waarbij de voorwielen van de grond zijn getild mag niet (en kan niet). Na zo'n 10m blokkeert de visco koppeling em dan kan er al schade zijn
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Syncrovraag

Bericht door bvddobb »

Staat wel ergens in je instructieboekje, denk ik?

Ik weet het niet precies voor de Syncro, maar zal toch wel hetzelfde zijn als de 4Motion? Het koppelingsprincipe is hetzelfde, alleen de 4Motion-aansturing heeft een hoop electronica. De 4Motion kun je gewoon met stang of kabel slepen, en dan met de motor aan (stuur- en rembekrachtiging!). Als 'ie met twee voorwielen van de grond moet, dan moet de motor/het contact uit omdat anders inderdaad de aandrijflijn beschadigd kan raken. Dan beter in zijn geheel op een autoambulance.

[EDIT]Freek, je was net eerder. Mag bij een klassieke Synchro dus niet. Weer wat geleerd![/EDIT]
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Syncrovraag

Bericht door bvddobb »

Maakt het nog verschil voor een T3 of een T4 Syncro? Omdat de T3 achterwiel aangedreven is, en de Syncro de voorwielen waar nodig 'bijschakelt', en een T4 voorwiel aangedreven, waar de Syncro de achterwielen 'bijschakelt'? Of ben ik nou te ver van het padje af?
Kristienvh
Berichten: 116
Lid geworden op: 09 dec 2015, 20:19

Re: Syncrovraag

Bericht door Kristienvh »

Bedankt voor de duidelijke antwoorden! Bij onze bus was geen instructieboekje meer bij vandaar dat ik het niet kon opzoeken. Goede tip om ook een op Duitse fora te gaan zien al is mijn duits niet echt top :groteogen
Als hij gesleept moet worden (met een t4is de kans uiteraard heel klein :ikrij )gaat hij volledig op de taxi!

Gr
Kristien
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Syncrovraag

Bericht door Multivan Generation »

Ik kan je wel wat scans van een instructie boekje mailen,
of een instructieboekje ter download aanbieden zodat je het uit kunt printen.

Staat volgens mij ook op een DVD die rondgaat.
Zie hiervoor: viewtopic.php?f=7&t=36034

Groeten Peter
Hanssyncro
Berichten: 915
Lid geworden op: 22 okt 2015, 16:01
Locatie: Maasbracht

Re: Syncrovraag

Bericht door Hanssyncro »

Ik heb even vluchtig gezocht op de DVD's Peter en kan niks vinden. Zou je mij scans van het instructieboekje willen mailen?
Hartelijk dank!
Groetjes, Petra
kimisinnl
Berichten: 259
Lid geworden op: 23 dec 2012, 11:47
Locatie: Zeeland (provincie)

Re: Syncrovraag

Bericht door kimisinnl »

Ik heb ooit eens uit de verschillende boekjes die bij mijn bus zitten een samenvatting gedistilleerd, oa ook voor de APK remmentest die sommige garageboeren zo nodig op de rollenbank willen uitvoeren...
Handleiding_syncro_sper_remmentest_slepen_Page_1.png
Handleiding_syncro_sper_remmentest_slepen_Page_2.png
Handleiding_syncro_sper_remmentest_slepen_Page_3.png
VW Transporter Syncro 2.5TDI 2000 (ACV)
Kristienvh
Berichten: 116
Lid geworden op: 09 dec 2015, 20:19

Re: Syncrovraag

Bericht door Kristienvh »

Peter,het zou geweldig zijn om een instructieboekje te hebben. Het downloaden en afprinten zou een prima oplossing zijn. Ik stuur je mijn mailadres door in een pb. Super bedankt!

Bij ons hier in belgie doen ze ook de remmentest op rollen en om als vrouw te zeggen dat ik dat niet wil en er ook de uitleg bij te geven is niet altijd even aanvaardbaar voor de keuringsmedewerkers dus ik ga degedistileerde samenvatting ook afprinten en in september mee nemen. Ben al nieuwsgierig wat dat gaat geven! :T4politie

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Syncrovraag

Bericht door Multivan Generation »

Hanssyncro schreef:Ik heb even vluchtig gezocht op de DVD's Peter en kan niks vinden. Zou je mij scans van het instructieboekje willen mailen?
Hartelijk dank!
Nee,
dat gaat niet.
Reden: te groot.

Ik zet ze wel op mijn website ter download,
en geïnteresseerden zal ik de link geven.

Groeten Peter
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Syncrovraag

Bericht door Pascal-141 »

Kristienvh schreef:Peter,het zou geweldig zijn om een instructieboekje te hebben. Het downloaden en afprinten zou een prima oplossing zijn. Ik stuur je mijn mailadres door in een pb. Super bedankt!

Bij ons hier in belgie doen ze ook de remmentest op rollen en om als vrouw te zeggen dat ik dat niet wil en er ook de uitleg bij te geven is niet altijd even aanvaardbaar voor de keuringsmedewerkers dus ik ga degedistileerde samenvatting ook afprinten en in september mee nemen. Ben al nieuwsgierig wat dat gaat geven! :T4politie

Alvast bedankt!
En op de Belgische keuring hangt overal een melding : als je 4x4 aandrijving hebt moet je dat melden aan de keurder ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Hanssyncro
Berichten: 915
Lid geworden op: 22 okt 2015, 16:01
Locatie: Maasbracht

Re: Syncrovraag

Bericht door Hanssyncro »

Pascal, ook bedankt voor deze info en moeite. Peter natuurlijk ook. Top en nogmaals bedankt.
Groetjes, Petra
bart seinwezen
Berichten: 268
Lid geworden op: 22 jul 2014, 21:15
Locatie: haarlem

Re: Syncrovraag

Bericht door bart seinwezen »

Ik blijf het een raar verhaal vinden, het achterdifferentieel heeft toch een vrijloopmechaniek? Dat wordt bij mijn weten alleen geblokkeerd bij achteruitrijden. Ik kan de achterwielen dan ook gewoon vooruit laten draaien als de wielen van de grond zijn. en de bak in vrij of 1/2/3/4/5 staat. Achteruit spinnen lukt idd niet, dan zit je aan je visco te trekken.
freek
Berichten: 682
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Syncrovraag

Bericht door freek »

ik vind dit ook een lastig onderwerp. Heb daarom toch ook maar even de bewuste pagina uit het instructieboekje gedownload (met dank aan de site van Peter). Bij slepen met opgetilde vooras moeten dus echt de voorwielen vrij kunnen draaien. Door de viscokoppeling gaan deze dus meedraaien zodra de auto gesleept wordt.
Bijlagen
slepen2.jpg
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Plaats reactie