Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

gebruikerservaring VW T4 met 2.4 dieselmotor

vragen over de T4
Plaats reactie
HenkS
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 aug 2016, 23:25

gebruikerservaring VW T4 met 2.4 dieselmotor

Bericht door HenkS »

Geachte forumlezers,

Ben van plan in de toekomst een VW westfalia T4 camper te kopen. Diverse sites bekeken en wat mij opvalt dat er diverse dieselmotoren worden gebruikt, zoals 1.9 -2.4(5 cilinder) 2.5 TDI. Mijn keuze is op de 2.4 dieselmotor gevallen en kan iemand mij vertellen de gebruikerservaring van deze motor. Wat is zijn kruissnelheid? Voor vakantie wil ik deze camper met 2.4 dieselmotor in Frankrijk toeren. Berg je op en bergje af hoe voldoet deze motor zich in die omstandigheden. Waar moet ik opletten bij aankoop van de VW Westfalia T4 2.4 diesel.

Hopende op veel reacties.

Mvg. Henk
freek
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: gebruikerservaring VW T4 met 2.4 dieselmotor

Bericht door freek »

waarom specifiek een 2.4?
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: gebruikerservaring VW T4 met 2.4 dieselmotor

Bericht door Beckontheroad »

Zoekfunctie al gevonden?
Staat genoeg over.

Groet
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
anita-sushi
Berichten: 227
Lid geworden op: 06 apr 2009, 13:41
Locatie: Veluwe

Re: gebruikerservaring VW T4 met 2.4 dieselmotor

Bericht door anita-sushi »

Onze 2.4 voldoet aan onze wensen. Berg op rustig aan en bij de borden 'vehicules lents' lekker achter de vrachtwagens aan. Ik ben geen techneut, maar als je veel in de bergen wil rijden, kun je m.i. óf accepteren dat een 2.4 niet de beste bergrijder is, óf toch kiezen voor een andere.
HenkS
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 aug 2016, 23:25

Re: gebruikerservaring VW T4 met 2.4 dieselmotor

Bericht door HenkS »

Forum lezers bedankt voor de info, ik zal op het internet naar info zoeken.

groetjes Henk
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: gebruikerservaring VW T4 met 2.4 dieselmotor

Bericht door Beckontheroad »

Hi Henk
Het is niet bedoeld je "het internet"op te sturen, op weetjewel staat een schat aan info over de 2.4 AAB en ervaringen en meningen die mensen over het type hebben.
Zelf heb ik 10 jaar/ 80k km met een T4 Reimo AAB '95 gereden en naar volle tevredenheid.
Met de ca 70pk/ 2300 kg is het geen snelheidsmonster, wij reden dan ook ronde de 110, berg op soms even aan de kant om achterliggers voorbij te laten.
Motor liep prima, nagenoeg geen olieverbruik, diesel ca 1:11- 1:12.Eenvoudig te onderhouden, weinig electronica kan dus ook weinig aan stuk.
Warm worden altijd in de gaten gehouden of de thermostaat mooi reageerde, nooit problemen gegeven.

Maar er zijn ook alternatieven, met ongetwijfeld een ander prijskaartje.

gebruik de zoekfunctie en vul je kennis aan.
btw, vond de Reimo op onderdelen praktischer dan de Westfalia.

Suc6

JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Mercury
Berichten: 87
Lid geworden op: 23 mei 2015, 19:03

Re: gebruikerservaring VW T4 met 2.4 dieselmotor

Bericht door Mercury »

Ik vind het een top motor. Beetje weinig koppel onderin, maar op toeren prima.
Afgelopen week met mijn camper en aab een golf naar Frankrijk gebracht en een Kever opgehaald. Dat deed hij prima. 110 kruissnelheid met deze combinatie, wel terug bij het omhoog gaan.
Normaal 120/130 kruissnelheid, hij kan nog een beetje harder (145?).

Mijn aab heeft inmiddels 390.000 km gelopen, olieverbruik, minimaal. Hij geeft eigenlijk nooit problem. Ik ben er erg blij mee.

Een 2.5 tdi is, denk ik, superieur, maar een aab is ook top.

Adam
1992 T4, lang, AAB, camper
Afbeelding
Hanssyncro
Berichten: 918
Lid geworden op: 22 okt 2015, 16:01
Locatie: Maasbracht

Re: gebruikerservaring VW T4 met 2.4 dieselmotor

Bericht door Hanssyncro »

Onze T4 was een AAB toen we 'm kochten. Achteraf een miskoop om heel veel redenen. Kilometerstand was terug gedraaid, dieselpomp fout afgesteld en nog veel meer. De meningen over de AAB motor zijn erg verdeeld. De een spreekt vol lof, de ander (zoals wij) hebben er alleen maar ellende van gehad. Onze is vele jaren terug omgebouwd naar TDI en dat was/is hij dubbel en dik waard. Geen gedoe met bergje op en bergje af. Hij kan het nu gewoon. Geen vrachtverkeer dat ons meer inhaalt omdat onze niet sneller kan. Als je het financieel kunt en je wilt de bergen in in Frankrijk, dan zou ik toch voor een TDI gaan. Succes met je keuze.
Groetjes, Petra
HenkS
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 aug 2016, 23:25

Re: gebruikerservaring VW T4 met 2.4 dieselmotor

Bericht door HenkS »

Forumlezers bedankt voor de info, mijn keuze is toch voor de tdi(102pk) gevallen, kijk om me heen wat voor aanbod er is op het internet.

Bijvoorbaat dank voor de info!

groet Henk
Gebruikersavatar
VerbalKint
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 jul 2019, 14:30

Re: gebruikerservaring VW T4 met 2.4 dieselmotor

Bericht door VerbalKint »

Ik kan alleen over mijn 2.4 praten, de rest heb ik niet mee gereden.

Ten eerste moet je een auto die 30 jaar oud is, rijden, zoals de auto het zelf aanvraagt.
Luister naar je motor en bij mijn motor hoor je onder de 2000rpm dat hij dat niet wil... Dan schakel je terug en gaat hij weer prima! Boven de 3500rpm hoor je dat hij wederom weinig lol heeft en schakel je op. Zo simpel werkt het naar mijn mening.
Alles buiten dit toerenbereik kan natuurlijk wel, maar dan zie je de temperatuur oplopen, hoor je rammeltjes, en heb je geen power.

Wij hebben in Schotland de https://en.m.wikipedia.org/wiki/Bealach_na_Bà bergweg genomen (1 baan met passeerhavens) met een overvolle T4 2.4d. Compleet gezin met volle bepakking, volle watertank etc, met hellingen van 20% en haarspeldbochten. Voor ons zat een (ongeladen) T4 2.5 tdi en we moesten na elke 250 meter samen stoppen om tegenliggende auto’s te laten passeren en optrekken om snel bij de volgende passeerhaven te komen. Veel zwaarder parcours is er niet in Europa. Wij hielden die 2.5 tdi prima bij, en kwamen zonder problemen op de top. Verschillende auto’s waren van de weg geraakt in de greppel en er stonden diverse Campers met stomende motor langs de kant. Kortom: een T4 2.4 (zwaar beladen) kan elke weg in Europa aan, met de juiste rijder.

Ik denk dat je jezelf af moet vragen wat voor rijder je bent, en dan de camper moet kopen die daarbij past. Geen interesse in techniek of geen geduld om te luisteren naar je auto? Dan is de 2.5tdi beter, maar is een T5 of T6 nog beter voor je.

Is het rijden een hobby voor je en heb je wat meer geduld? Dan is de T4 2.4 een prima en betrouwbaar ding. En alles wat eerder gebouwd is, geeft misschien nog meer charme. :ikrij
1993 VW T4 Karmann Karuso 2.4D :T44EVER
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: gebruikerservaring VW T4 met 2.4 dieselmotor

Bericht door Beckontheroad »

In 2016 heef Hans al bericht een 102pk versie gekocht te hebben...
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
VerbalKint
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 jul 2019, 14:30

Re: gebruikerservaring VW T4 met 2.4 dieselmotor

Bericht door VerbalKint »

Haha, dat zal best. Ik was 2 maanden geleden op dit forum aan het zoeken welke versie ik wilde kopen. Toen las ik verhalen over mensen die schrik hadden dat de T4 geen hellingen van 15% kon nemen. Mijn ervaring was dus niet direct voor Hans, maar meer voor mensen die via Google op zoek zijn naar ervaringen, Sorry! :bonk
1993 VW T4 Karmann Karuso 2.4D :T44EVER
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: gebruikerservaring VW T4 met 2.4 dieselmotor

Bericht door Beckontheroad »

VerbalKint schreef: 05 aug 2019, 11:31 Haha, dat zal best. Ik was 2 maanden geleden op dit forum aan het zoeken welke versie ik wilde kopen. Toen las ik verhalen over mensen die schrik hadden dat de T4 geen hellingen van 15% kon nemen. Mijn ervaring was dus niet direct voor Hans, maar meer voor mensen die via Google op zoek zijn naar ervaringen, Sorry! :bonk
Das ook weer waar.....
Geen sorry hoor...
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Plaats reactie