Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Electrisch probleem

vragen over de T4
Ruudweer
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 jan 2017, 18:43

Re: Electrisch probleem

Bericht door Ruudweer »

Nee geen veranderingen geweest
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Electrisch probleem

Bericht door Multivan Generation »

Waar de grijze draad naartoe loopt
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Electrisch probleem

Bericht door sgsdebruijn »

Relais 109 en/of contactblokje door de sluiting verrot?
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5267
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Electrisch probleem

Bericht door René »

Heb je oude contactblokje nog?
Zo ja
Stekker onder contsctslot los nemen.
Oude contactblokje aansluiten op losgenomen stekker.
Sleutel in contactslot op contact zetten ( er gebeurd niets ivm losnemen stekker)
Met schroeven draaier oude contactblokje bedienen en testen of het nu wel wil lukken met starten en als ie aanslaat of ie ook weer wilt stoppen.

Zo ja, contactslot gebroken
Zo nee, tja.............
Maar wel weer wat uitgesloten

Grtzzzzz René
Ruudweer
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 jan 2017, 18:43

Re: Electrisch probleem

Bericht door Ruudweer »

Beste meedenkers,
beetje druk geweest met andere zaken, maar wil nu graag weer de draad oppakken met de T4.

Is er iemand in of rond utrecht (ikzelf cothen) die de mogelijkheid heeft om mijn auto uit te lezen?
Of weet iemand waar en wat er kan worden doorgemeten?

Wat ik tot nu toe zelf heb uitgesloten is het volgende.
Starten doe ik momenteel via een nieuw contactslot blokje start de motor snel zonder problemen.
Helaas als ik dan het contact uitdoe, gaan wel mijn ventilator e.d. uit, maar blijft de motor lopen. ook kan ik gewoon de ramen blijven bedienen. ook als de deur is geopend.
wel gaat de motor uit als ik relais 109 los haal. Helaas gaat dan niet de spanning van het systeem. Ook niet na uitzetten van het contact.
Opvallend is ook dat de auto start als ik de lezer van de sleutel weghaal.
Als relais 100 los is draait de motor gewoon.
relais 109 100 83 werken voelbaar bij sleutel verdraaiing.

Ik ben dus iets verder dan eerst. start nu weer via contactblok, maar nu wil ik hem ook helemaal uit kunnen zetten. wie o wie kan mij verder helpen...... Het is alles behalve handig om steeds de accu los te gooien..
Ruud
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2213
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: Electrisch probleem

Bericht door Oskar 725 »

Hallo Ruud,
als de auto rijdbaar is kun je naar mij komen om uit te lezen heb ook mogelijkheden tot reparatie (onderdelen).
Ik woon in Asperen (bij Leerdam). Laat maar weten per mail of PB. :toppie
Groet, Oskar.
Ruudweer
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 jan 2017, 18:43

Re: Electrisch probleem

Bericht door Ruudweer »

Wil graag van je aanbod gebruik maken. Heb alleen een probleem in het donker. Als mijn lichten aan zijn dan vallen functies als richtingaanwijzer uit. Moet wel ff een route vinden buiten de snelweg. Bus is momenteel geschorst. Zal je een pb
sturen
Ruudweer
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 jan 2017, 18:43

Re: Electrisch probleem

Bericht door Ruudweer »

Zo.
Heb het ff laten afweten te reageren maar nu even een update over de storing.
Na interventie van een mede forum gebruiker is het volgende gebeurd.

Op de vrijde dag met de bus de reis gemaakt naar de redder( zoals later zal blijken).
Eenmaal aangekomen, ik nogal gestrest doordat de auto toch wel wat problemen heeft, ee bak koffie gedronken en een en ander mondeling nogmaals aangegeven. Opvallend de rust die hij behield terwijl ik toch radeloos was op dit moment. Al zoveel geprobeerd zonder gewenst resultaat.
Uiteindelijk stelt hij voor om de bus aan de computer te hangen en uit te gaan lezen.
Pompiedompiedom. ff wachten en dan weet ik het gaat er door mijn hoofd. Maar na enige tijd van rustig wachten komt er geen duidelijk antwoord uit het digitale geheugen van mijn zo geliefde bus. Wat nu gaat er door mijn hoofd heen. Dit is niet zoals ik had gehoopt. weer een dood spoor. de Beste gaat even in wat documentatie bladeren en doet een aantal conclusies. bepaalde relais zitten in de zekeringkast die er niet in horen te zitten. Heb hier geen antwoord op. Nog nooit is er door een ander dan de garage aan deze T4 gesleuteld, Altans dat dacht ik.
Maar na wat nadenken kom ik tot de conclusie dat er in een verleden met de vrouw een probleem was met de richtingaanwijzers. Toen is er in friesland eens een ander bedrijf mee bezig geweest. Misschien dat daar ooit iets veranderd is? Zal er nooit achter komen vrees ik.
Denk denk denk zie ik aan het gezicht van hem. probeert nog wat maar komt tot de conclusie dat het allemaal niet de oorzaak is van het probleem.
Al mijn moed die ik had zie ik door de zolen van mijn schoenen op straat weglopen. Weer geen geluk. Bus moet ik misschien maar voor export gaan aanbieden. Zo jammer. Wil je nog niet kwijt.
Maar de beste zegt opeens "Ik zal eens de zekeringkast vervangen voor een ander exemplaar". Ik dacht die heeft lef, en wil ik dat wel, nu kan ik hem nog starten en rijden via een omweg. Er zitten wel 1000 draden achter aan de kast. Straks staat de bus hier stil als sloper. Maar voordat ik het in de gaten heb begint hij al met het verwijderen van de aansluitingen. O shit als dat maar goed gaat.
Ding is los en ik zie een enorme hoeveelheid losse draden. Ben ik nu een zwartkijker? Maar hij gaat gewoon ongestoord door en pakt vanuit zijn voorraad een nieuwe kast. En nu denk ik krijg het er nog maar in. Ik had hier mijn spreekwoordelijk jas aan de bomen gehangen, maar zonder enige uiting van onmacht begint hij er rustig aan en na een klein half uurtje krijg ik te horen "zo dat zit allemaal weer op zijn plek, We gaan kijken of we hem nu kunnen starten".
Ik Hoopvol , maar wel met enige twijfel draai de sleutel om. . . . . verdomd de motor reageert en slaat aan. Ik kijk hem aan en kan niets anders doen dan min blijdschap te uiten. draai de sleutel weer op uit en zowaar de motor gaat uit. Pff wat een opluchting. Zelfs mijn richting aanwijzers werken weer.
Ongelooflijk dat een statische zekeringskast kapot kan gaan. Ik had hier zelf nooit uitgekomen.
Nog even een bak koffie gedronken, en hierna afscheid genomen en de terugreis ingezet.
De straat uit gereden met een ongelooflijk goed gevoel. hij kan weer normaal gebruikt worden yeah. Stoppen voor de volgende kruising.
Schakelen, he hij schakeld niet lekker. Hu geen koppeling meer? Pedaal blijft op de grond liggen. In versnelling zetten starten en terug naar mijn hulp. Nog steeds zoo behulpzaam als eerder h=geeft hij een diagnose. koppelingscilinder in de bak lek. hij vult even olie bij en ontlucht de boel en ja hoor koppeling doet het weer.
Nu weer ingestapt en de reis naar huis begonnen. En zowaar zonder verdere problemen aangekomen.
Nu verder met het klaarmaken van de bus en kijken of we hem op camper kenteken kunnen krijgen.

Bedankt Oskar
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Electrisch probleem

Bericht door Multivan Generation »

En weet je wat? Hij kikt daar nog op ook.
Zowat zijn natte droom.

Drogen doet hij met standkachel,
vind hij ook leuk om te doen..
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2213
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: Electrisch probleem

Bericht door Oskar 725 »

En Ruud, heb je de koppelings-cilinder nog (laten) vervangen?
Leuk te horen dat je bus het nog steeds goed doet. (maar daar was ik ook vanuit gegaan) :ikrij :toppie
Groet, Oskar.
Plaats reactie