Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Motor nazicht: verschil tussen theorie en praktijk
Motor nazicht: verschil tussen theorie en praktijk
Een klassiek probleem met (oude) diesels: mijn 1.9 atmosferische diesel wil niet aanslaan. Dat is al zo sinds vorige week.
Stap 1: is de accu nog goed? Die heeft de hele week aan de (druppel-)lader gehangen. Het laden op zich duurde zes of zeven uren; het druppelladen ging door tot gisteren. Test: startmotor draait flink rond, maar de motor slaat niet aan.
Goed: de accu is dus niet het probleem.
Stap 2: zekering voor gloeikaarsen controleren (naast de accu). Check: zekering in orde.
Stap 3: gloeikaarsen nazien.
En dan begint het. De theorie zegt: draai vier bouten los en klap de radiator naar voor. De praktijk zegt: geen beweging in te krijgen. De rechterkant (kant linker koplamp-) wil wel, maar de andere kant lijkt muurvast te zitten.
Dit is voor mij een eerste. De eerste keer dat ik dit doe. Ik heb er ook geen idee van hoe lang het al geleden is dat dit ooit gebeurde. En nu? Hoe kan ik verder zonder schade te veroorzaken? Wie heeft tips uit ervaring?
Stap 1: is de accu nog goed? Die heeft de hele week aan de (druppel-)lader gehangen. Het laden op zich duurde zes of zeven uren; het druppelladen ging door tot gisteren. Test: startmotor draait flink rond, maar de motor slaat niet aan.
Goed: de accu is dus niet het probleem.
Stap 2: zekering voor gloeikaarsen controleren (naast de accu). Check: zekering in orde.
Stap 3: gloeikaarsen nazien.
En dan begint het. De theorie zegt: draai vier bouten los en klap de radiator naar voor. De praktijk zegt: geen beweging in te krijgen. De rechterkant (kant linker koplamp-) wil wel, maar de andere kant lijkt muurvast te zitten.
Dit is voor mij een eerste. De eerste keer dat ik dit doe. Ik heb er ook geen idee van hoe lang het al geleden is dat dit ooit gebeurde. En nu? Hoe kan ik verder zonder schade te veroorzaken? Wie heeft tips uit ervaring?
T4 Multivan 1.9D 1X (omgebouwd tot kampeerauto) - 1994
- Pascal-141
- Berichten: 10820
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Motor nazicht: verschil tussen theorie en praktijk
Je moet de radiator niet alleen naar voor bewegen , maar je moet eerst het pakket naar boven trekken (met het "handvat"/slotvanger motorkap) , en dan naar voor kantelen. Dat ding weegt stevig door , dus je moet stevig heffen hoor .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Ronald-T4
- Berichten: 168
- Lid geworden op: 02 sep 2016, 20:13
- Locatie: Net over de grens bij N.W. Schans
Re: Motor nazicht: verschil tussen theorie en praktijk
Voordat je de hele auto uit elkaar trekt, komt er wel rook uit de uitlaat tijdens het starten,
of niet?
of niet?
Re: Motor nazicht: verschil tussen theorie en praktijk
Dat had ik al gelezen op de Duitse wikipagina's. Dat heffen lukt wel (slangen in het oog houden), maar misschien moet ik de kant die niet mee wil nog wat meer optillen.Pascal-141 schreef:Je moet de radiator niet alleen naar voor bewegen , maar je moet eerst het pakket naar boven trekken (met het "handvat"/slotvanger motorkap) , en dan naar voor kantelen. Dat ding weegt stevig door , dus je moet stevig heffen hoor .
Morgen nieuwe poging.
T4 Multivan 1.9D 1X (omgebouwd tot kampeerauto) - 1994
Re: Motor nazicht: verschil tussen theorie en praktijk
Aangezien ik het alleen doe, kan ik dat niet zien. Maar direct na de startpogingen rook het wel sterk naar dieselolie achter de auto. Ik denk dat ik dus 'ja' mag zeggen.Ronald-T4 schreef:Voordat je de hele auto uit elkaar trekt, komt er wel rook uit de uitlaat tijdens het starten,
of niet?
T4 Multivan 1.9D 1X (omgebouwd tot kampeerauto) - 1994
- Pascal-141
- Berichten: 10820
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Motor nazicht: verschil tussen theorie en praktijk
Vooraan op de motor zitten de gloeibougies , die zitten onder de verstuivers . De gloeibougies zijn verbonden met een "strip" , deze zit vast met een paar kleine moertjes op de gloeibougies. Draai de moertjes eraf en verwijder de strip .
Neem nu een elektr draad (kabel min 2,5mm) die voldoende lang is om vanaf de plus vd batterij naar de 4 gloeiers te gaan. Bevestig de kabel aan de plus klem vd batterij , en het ander eind in je hand zodat je zeker geen contact maakt . Hou het (licht gestripte)uiteinde van de kabel tegen het schroefdraadgedeelte van ieder gloeibougie , springen er enkele vonkjes vanaf dan werkt de gloeibougie nog . Dat doe je bij alle 4 de gloeibougies.
Zo kun je op een simpele manier testen of je gloeiers nog alle 4 werken.
Werken ze niet allemaal, kun je ze best alle 4 meteen vervangen.
werken ze wel , dan moet je eens gaan testen of de gloeiers wel stroom krijgen als het contact aangaat
Neem nu een elektr draad (kabel min 2,5mm) die voldoende lang is om vanaf de plus vd batterij naar de 4 gloeiers te gaan. Bevestig de kabel aan de plus klem vd batterij , en het ander eind in je hand zodat je zeker geen contact maakt . Hou het (licht gestripte)uiteinde van de kabel tegen het schroefdraadgedeelte van ieder gloeibougie , springen er enkele vonkjes vanaf dan werkt de gloeibougie nog . Dat doe je bij alle 4 de gloeibougies.
Zo kun je op een simpele manier testen of je gloeiers nog alle 4 werken.
Werken ze niet allemaal, kun je ze best alle 4 meteen vervangen.
werken ze wel , dan moet je eens gaan testen of de gloeiers wel stroom krijgen als het contact aangaat
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Motor nazicht: verschil tussen theorie en praktijk
Bedankt voor de informatie. Morgen, als het weer klaar is, test ik verder. Maar ik denk niet dat ik erbij kan zonder de radiator naar voor te kantelen?
T4 Multivan 1.9D 1X (omgebouwd tot kampeerauto) - 1994
- Pascal-141
- Berichten: 10820
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Motor nazicht: verschil tussen theorie en praktijk
Ja , daarvoor best de radiator naar voor klappenCapoJan schreef:Bedankt voor de informatie. Morgen, als het weer klaar is, test ik verder. Maar ik denk niet dat ik erbij kan zonder de radiator naar voor te kantelen?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Ronald-T4
- Berichten: 168
- Lid geworden op: 02 sep 2016, 20:13
- Locatie: Net over de grens bij N.W. Schans
Re: Motor nazicht: verschil tussen theorie en praktijk
Als je er een beetje bij kan, zou ik eerst kijken of er bij het inschakelen van het contact ook
spanning op de gloeibougies komt.
Even een testlampje op aansluiten.
Als er 3 stuk zijn, moet ie in elk geval nog proberen aan te slaan.
Kan dus ook nog het relais zijn.
spanning op de gloeibougies komt.
Even een testlampje op aansluiten.
Als er 3 stuk zijn, moet ie in elk geval nog proberen aan te slaan.
Kan dus ook nog het relais zijn.
Re: Motor nazicht: verschil tussen theorie en praktijk
Wel, toen ik gisteren een poging waagde, merkte ik bij één of twee omwentelingen dat de motor wel wilde. Helaas bleef het daarbij.
Nog een vraag over dat radiatorgedeelte: dat zou eerst opgetild moeten worden, maar een deel van die voorzijde zit onder de koplampen en haakt in de vleugels. Hoe moet dat dan?
Nog een vraag over dat radiatorgedeelte: dat zou eerst opgetild moeten worden, maar een deel van die voorzijde zit onder de koplampen en haakt in de vleugels. Hoe moet dat dan?
T4 Multivan 1.9D 1X (omgebouwd tot kampeerauto) - 1994
- Pascal-141
- Berichten: 10820
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Motor nazicht: verschil tussen theorie en praktijk
Euh , je hebt toch wel eerst de grille en de plaat rond de grille (onder de koplampen) verwijderd ?CapoJan schreef:Wel, toen ik gisteren een poging waagde, merkte ik bij één of twee omwentelingen dat de motor wel wilde. Helaas bleef het daarbij.
Nog een vraag over dat radiatorgedeelte: dat zou eerst opgetild moeten worden, maar een deel van die voorzijde zit onder de koplampen en haakt in de vleugels. Hoe moet dat dan?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Motor nazicht: verschil tussen theorie en praktijk
Voor ik verder nog iets ondernam, heb ik me gisteravond verdiept in de lectuur hierover. Eerst iets eigenaardigs: mijn T4 is er een van de eerste generatie, maar de plaat lijkt van de tweede generatie te zijn
Dus moet ik nu even zoeken hoe dat allemaal in elkaar zit. Lijkt erop dat ik iets zal moeten verzinnen om die plaat eraf te kunnen halen.
Vanmiddag doe ik er verder mee. Eerst koplampen van de ligfiets (eigenlijk velomobiel) vervangen door lampen met een veel bredere lichtbundel. Is nu even belangrijker, maar (zoals gewoonlijk) er zal weer redelijk wat tijd in kruipen.
Dus moet ik nu even zoeken hoe dat allemaal in elkaar zit. Lijkt erop dat ik iets zal moeten verzinnen om die plaat eraf te kunnen halen.
Vanmiddag doe ik er verder mee. Eerst koplampen van de ligfiets (eigenlijk velomobiel) vervangen door lampen met een veel bredere lichtbundel. Is nu even belangrijker, maar (zoals gewoonlijk) er zal weer redelijk wat tijd in kruipen.
T4 Multivan 1.9D 1X (omgebouwd tot kampeerauto) - 1994
Re: Motor nazicht: verschil tussen theorie en praktijk
Volgende fase: het is gelukt om de boel naar voor te klappen, mits wat bestuderen. Leve de wikipagina's!
Maar die gloeikaarsen en de strip die ze verbindt, is helemaal niet makkelijk te bereiken. Geen wonder dat je voor de garage bedragen van honderden euro's leest om die te vervangen.
De motorruimte is zo smerig, dat ik besloot van die eerst maar wat netter te maken (recent tweedehands gekocht en daarvoor niet zo denderend onderhouden). Daarna zal ik, in de loop van de volgende week, nog eens verder die moeren losdraaien. Zal een hele kunst zijn om die niet te verliezen.
Wordt vervolgd.
Maar die gloeikaarsen en de strip die ze verbindt, is helemaal niet makkelijk te bereiken. Geen wonder dat je voor de garage bedragen van honderden euro's leest om die te vervangen.
De motorruimte is zo smerig, dat ik besloot van die eerst maar wat netter te maken (recent tweedehands gekocht en daarvoor niet zo denderend onderhouden). Daarna zal ik, in de loop van de volgende week, nog eens verder die moeren losdraaien. Zal een hele kunst zijn om die niet te verliezen.
Wordt vervolgd.
T4 Multivan 1.9D 1X (omgebouwd tot kampeerauto) - 1994
- Ronald-T4
- Berichten: 168
- Lid geworden op: 02 sep 2016, 20:13
- Locatie: Net over de grens bij N.W. Schans
Re: Motor nazicht: verschil tussen theorie en praktijk
Alles even mooi schoon maken en dan een beetje WD40 rond de bougies spuiten.
Kan dat mooi even inwerken.
Kan dat mooi even inwerken.
Re: Motor nazicht: verschil tussen theorie en praktijk
Goed, we zijn ondertussen heel wat later. Ik was tot de conclusie gekomen dat hoogstwaarschijnlijk de gloeikaarsen naar de vaantjes waren. Ik had ook gemerkt dat die bijna niet te bereiken zijn en zeker niet zonder aangepaste sleutels.
Daarbij leerde ik nog iets: bij de T4 1ste generatie zit een metaalplaat over het radiatorrooster. Die bestaat uit drie delen. Bij die van mij is dat één deel... De auto heeft dus al een geschiedenis achter zich.
De T4 werd dus naar de garage gebracht, dat wil zeggen: getakeld. Mijn diagnose was correct, want drie van de vier gloeikaarsen bleken stuk. Niet moeilijk dat de auto niet startte.
Meteen zijn ook de filters (olie, lucht, brandstof) vervangen. Aangezien de onderhoudsgeschiedenis van de auto niet gekend was, heb ik nu een referentie. Opmerking van de garage: over maximum 10.000 km moeten de rempads vooraan vervangen worden. Dat betekent: over zowat een jaar of bij de volgende beurt.
Nu is het weer aan mij:
- het gekende probleem met brandstof- en koelvloeistoftemperatuurmeters oplossen
- het interieur in orde brengen (nieuwe kast voor onder het fornuis)
- usb- en 12V-stopcontacten inbouwen
- de radio op de HH-accu aansluiten
- 230V stopcontact in de achterbumper inbouwen
Kortom: de kampeerauto echt kampeerklaar maken.
Daarbij leerde ik nog iets: bij de T4 1ste generatie zit een metaalplaat over het radiatorrooster. Die bestaat uit drie delen. Bij die van mij is dat één deel... De auto heeft dus al een geschiedenis achter zich.
De T4 werd dus naar de garage gebracht, dat wil zeggen: getakeld. Mijn diagnose was correct, want drie van de vier gloeikaarsen bleken stuk. Niet moeilijk dat de auto niet startte.
Meteen zijn ook de filters (olie, lucht, brandstof) vervangen. Aangezien de onderhoudsgeschiedenis van de auto niet gekend was, heb ik nu een referentie. Opmerking van de garage: over maximum 10.000 km moeten de rempads vooraan vervangen worden. Dat betekent: over zowat een jaar of bij de volgende beurt.
Nu is het weer aan mij:
- het gekende probleem met brandstof- en koelvloeistoftemperatuurmeters oplossen
- het interieur in orde brengen (nieuwe kast voor onder het fornuis)
- usb- en 12V-stopcontacten inbouwen
- de radio op de HH-accu aansluiten
- 230V stopcontact in de achterbumper inbouwen
Kortom: de kampeerauto echt kampeerklaar maken.
T4 Multivan 1.9D 1X (omgebouwd tot kampeerauto) - 1994