Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Motor nazicht: verschil tussen theorie en praktijk

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
CapoJan
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 nov 2016, 10:40
Locatie: Gent

Motor nazicht: verschil tussen theorie en praktijk

Bericht door CapoJan »

Een klassiek probleem met (oude) diesels: mijn 1.9 atmosferische diesel wil niet aanslaan. Dat is al zo sinds vorige week.
Stap 1: is de accu nog goed? Die heeft de hele week aan de (druppel-)lader gehangen. Het laden op zich duurde zes of zeven uren; het druppelladen ging door tot gisteren. Test: startmotor draait flink rond, maar de motor slaat niet aan.
Goed: de accu is dus niet het probleem.
Stap 2: zekering voor gloeikaarsen controleren (naast de accu). Check: zekering in orde.
Stap 3: gloeikaarsen nazien.
En dan begint het. De theorie zegt: draai vier bouten los en klap de radiator naar voor. De praktijk zegt: geen beweging in te krijgen. De rechterkant (kant linker koplamp-) wil wel, maar de andere kant lijkt muurvast te zitten.
Dit is voor mij een eerste. De eerste keer dat ik dit doe. Ik heb er ook geen idee van hoe lang het al geleden is dat dit ooit gebeurde. En nu? Hoe kan ik verder zonder schade te veroorzaken? Wie heeft tips uit ervaring?
T4 Multivan 1.9D 1X (omgebouwd tot kampeerauto) - 1994
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Motor nazicht: verschil tussen theorie en praktijk

Bericht door Pascal-141 »

Je moet de radiator niet alleen naar voor bewegen , maar je moet eerst het pakket naar boven trekken (met het "handvat"/slotvanger motorkap) , en dan naar voor kantelen. Dat ding weegt stevig door , dus je moet stevig heffen hoor .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Ronald-T4
Berichten: 168
Lid geworden op: 02 sep 2016, 20:13
Locatie: Net over de grens bij N.W. Schans

Re: Motor nazicht: verschil tussen theorie en praktijk

Bericht door Ronald-T4 »

Voordat je de hele auto uit elkaar trekt, komt er wel rook uit de uitlaat tijdens het starten,
of niet?
Gebruikersavatar
CapoJan
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 nov 2016, 10:40
Locatie: Gent

Re: Motor nazicht: verschil tussen theorie en praktijk

Bericht door CapoJan »

Pascal-141 schreef:Je moet de radiator niet alleen naar voor bewegen , maar je moet eerst het pakket naar boven trekken (met het "handvat"/slotvanger motorkap) , en dan naar voor kantelen. Dat ding weegt stevig door , dus je moet stevig heffen hoor .
Dat had ik al gelezen op de Duitse wikipagina's. Dat heffen lukt wel (slangen in het oog houden), maar misschien moet ik de kant die niet mee wil nog wat meer optillen.
Morgen nieuwe poging.
T4 Multivan 1.9D 1X (omgebouwd tot kampeerauto) - 1994
Gebruikersavatar
CapoJan
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 nov 2016, 10:40
Locatie: Gent

Re: Motor nazicht: verschil tussen theorie en praktijk

Bericht door CapoJan »

Ronald-T4 schreef:Voordat je de hele auto uit elkaar trekt, komt er wel rook uit de uitlaat tijdens het starten,
of niet?
Aangezien ik het alleen doe, kan ik dat niet zien. Maar direct na de startpogingen rook het wel sterk naar dieselolie achter de auto. Ik denk dat ik dus 'ja' mag zeggen.
T4 Multivan 1.9D 1X (omgebouwd tot kampeerauto) - 1994
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Motor nazicht: verschil tussen theorie en praktijk

Bericht door Pascal-141 »

Vooraan op de motor zitten de gloeibougies , die zitten onder de verstuivers . De gloeibougies zijn verbonden met een "strip" , deze zit vast met een paar kleine moertjes op de gloeibougies. Draai de moertjes eraf en verwijder de strip .
Neem nu een elektr draad (kabel min 2,5mm) die voldoende lang is om vanaf de plus vd batterij naar de 4 gloeiers te gaan. Bevestig de kabel aan de plus klem vd batterij , en het ander eind in je hand zodat je zeker geen contact maakt . Hou het (licht gestripte)uiteinde van de kabel tegen het schroefdraadgedeelte van ieder gloeibougie , springen er enkele vonkjes vanaf dan werkt de gloeibougie nog . Dat doe je bij alle 4 de gloeibougies.
Zo kun je op een simpele manier testen of je gloeiers nog alle 4 werken.

Werken ze niet allemaal, kun je ze best alle 4 meteen vervangen.

werken ze wel , dan moet je eens gaan testen of de gloeiers wel stroom krijgen als het contact aangaat
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
CapoJan
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 nov 2016, 10:40
Locatie: Gent

Re: Motor nazicht: verschil tussen theorie en praktijk

Bericht door CapoJan »

Bedankt voor de informatie. Morgen, als het weer klaar is, test ik verder. Maar ik denk niet dat ik erbij kan zonder de radiator naar voor te kantelen?
T4 Multivan 1.9D 1X (omgebouwd tot kampeerauto) - 1994
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Motor nazicht: verschil tussen theorie en praktijk

Bericht door Pascal-141 »

CapoJan schreef:Bedankt voor de informatie. Morgen, als het weer klaar is, test ik verder. Maar ik denk niet dat ik erbij kan zonder de radiator naar voor te kantelen?
Ja , daarvoor best de radiator naar voor klappen
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Ronald-T4
Berichten: 168
Lid geworden op: 02 sep 2016, 20:13
Locatie: Net over de grens bij N.W. Schans

Re: Motor nazicht: verschil tussen theorie en praktijk

Bericht door Ronald-T4 »

Als je er een beetje bij kan, zou ik eerst kijken of er bij het inschakelen van het contact ook
spanning op de gloeibougies komt.
Even een testlampje op aansluiten.
Als er 3 stuk zijn, moet ie in elk geval nog proberen aan te slaan.
Kan dus ook nog het relais zijn.
Gebruikersavatar
CapoJan
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 nov 2016, 10:40
Locatie: Gent

Re: Motor nazicht: verschil tussen theorie en praktijk

Bericht door CapoJan »

Wel, toen ik gisteren een poging waagde, merkte ik bij één of twee omwentelingen dat de motor wel wilde. Helaas bleef het daarbij.

Nog een vraag over dat radiatorgedeelte: dat zou eerst opgetild moeten worden, maar een deel van die voorzijde zit onder de koplampen en haakt in de vleugels. Hoe moet dat dan?
T4 Multivan 1.9D 1X (omgebouwd tot kampeerauto) - 1994
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Motor nazicht: verschil tussen theorie en praktijk

Bericht door Pascal-141 »

CapoJan schreef:Wel, toen ik gisteren een poging waagde, merkte ik bij één of twee omwentelingen dat de motor wel wilde. Helaas bleef het daarbij.

Nog een vraag over dat radiatorgedeelte: dat zou eerst opgetild moeten worden, maar een deel van die voorzijde zit onder de koplampen en haakt in de vleugels. Hoe moet dat dan?
Euh , je hebt toch wel eerst de grille en de plaat rond de grille (onder de koplampen) verwijderd ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
CapoJan
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 nov 2016, 10:40
Locatie: Gent

Re: Motor nazicht: verschil tussen theorie en praktijk

Bericht door CapoJan »

Voor ik verder nog iets ondernam, heb ik me gisteravond verdiept in de lectuur hierover. Eerst iets eigenaardigs: mijn T4 is er een van de eerste generatie, maar de plaat lijkt van de tweede generatie te zijn :nuts
Dus moet ik nu even zoeken hoe dat allemaal in elkaar zit. Lijkt erop dat ik iets zal moeten verzinnen om die plaat eraf te kunnen halen.

Vanmiddag doe ik er verder mee. Eerst koplampen van de ligfiets (eigenlijk velomobiel) vervangen door lampen met een veel bredere lichtbundel. Is nu even belangrijker, maar (zoals gewoonlijk) er zal weer redelijk wat tijd in kruipen.
T4 Multivan 1.9D 1X (omgebouwd tot kampeerauto) - 1994
Gebruikersavatar
CapoJan
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 nov 2016, 10:40
Locatie: Gent

Re: Motor nazicht: verschil tussen theorie en praktijk

Bericht door CapoJan »

Volgende fase: het is gelukt om de boel naar voor te klappen, mits wat bestuderen. Leve de wikipagina's!
Maar die gloeikaarsen en de strip die ze verbindt, is helemaal niet makkelijk te bereiken. Geen wonder dat je voor de garage bedragen van honderden euro's leest om die te vervangen.
De motorruimte is zo smerig, dat ik besloot van die eerst maar wat netter te maken (recent tweedehands gekocht en daarvoor niet zo denderend onderhouden). Daarna zal ik, in de loop van de volgende week, nog eens verder die moeren losdraaien. Zal een hele kunst zijn om die niet te verliezen.

Wordt vervolgd.
T4 Multivan 1.9D 1X (omgebouwd tot kampeerauto) - 1994
Gebruikersavatar
Ronald-T4
Berichten: 168
Lid geworden op: 02 sep 2016, 20:13
Locatie: Net over de grens bij N.W. Schans

Re: Motor nazicht: verschil tussen theorie en praktijk

Bericht door Ronald-T4 »

Alles even mooi schoon maken en dan een beetje WD40 rond de bougies spuiten.
Kan dat mooi even inwerken.
Gebruikersavatar
CapoJan
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 nov 2016, 10:40
Locatie: Gent

Re: Motor nazicht: verschil tussen theorie en praktijk

Bericht door CapoJan »

Goed, we zijn ondertussen heel wat later. Ik was tot de conclusie gekomen dat hoogstwaarschijnlijk de gloeikaarsen naar de vaantjes waren. Ik had ook gemerkt dat die bijna niet te bereiken zijn en zeker niet zonder aangepaste sleutels.
Daarbij leerde ik nog iets: bij de T4 1ste generatie zit een metaalplaat over het radiatorrooster. Die bestaat uit drie delen. Bij die van mij is dat één deel... De auto heeft dus al een geschiedenis achter zich.
De T4 werd dus naar de garage gebracht, dat wil zeggen: getakeld. Mijn diagnose was correct, want drie van de vier gloeikaarsen bleken stuk. Niet moeilijk dat de auto niet startte.
Meteen zijn ook de filters (olie, lucht, brandstof) vervangen. Aangezien de onderhoudsgeschiedenis van de auto niet gekend was, heb ik nu een referentie. Opmerking van de garage: over maximum 10.000 km moeten de rempads vooraan vervangen worden. Dat betekent: over zowat een jaar of bij de volgende beurt.
Nu is het weer aan mij:
- het gekende probleem met brandstof- en koelvloeistoftemperatuurmeters oplossen
- het interieur in orde brengen (nieuwe kast voor onder het fornuis)
- usb- en 12V-stopcontacten inbouwen
- de radio op de HH-accu aansluiten
- 230V stopcontact in de achterbumper inbouwen
Kortom: de kampeerauto echt kampeerklaar maken.
T4 Multivan 1.9D 1X (omgebouwd tot kampeerauto) - 1994
Plaats reactie