Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Opkrikken T4

vragen over de T4
Gebruikersavatar
RobMG
Berichten: 76
Lid geworden op: 19 apr 2016, 20:28
Locatie: Hoevelaken

Opkrikken T4

Bericht door RobMG »

Beste WJW'ers,

Binnenkort moet ik een balg van de hulpluchtveren vervangen ( T4 2.4D CC 1,0>dus ca 2500kg). Nu heb ik meerdere keren gelezen op dit forum dat het niet verstandig is om de standaard krik daarvoor te gebruiken, ivm mogelijke schade aan de dorpels. Het betreffende wiel moet naar beneden hangen om de balg los te kunnen halen, dus een krik / steun onder de wielophanging is geen optie. Op welke plaats / manier kan ik het beste opkrikken en steun plaatsen?
bij voorbaat dank, mvrgroet Rob.
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Opkrikken T4

Bericht door Snautzer »

Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Opkrikken T4

Bericht door Pascal-141 »

RobMG schreef:Beste WJW'ers,

Binnenkort moet ik een balg van de hulpluchtveren vervangen ( T4 2.4D CC 1,0>dus ca 2500kg). Nu heb ik meerdere keren gelezen op dit forum dat het niet verstandig is om de standaard krik daarvoor te gebruiken, ivm mogelijke schade aan de dorpels. Het betreffende wiel moet naar beneden hangen om de balg los te kunnen halen, dus een krik / steun onder de wielophanging is geen optie. Op welke plaats / manier kan ik het beste opkrikken en steun plaatsen?
bij voorbaat dank, mvrgroet Rob.
De beste en stevigste plaats om te krikken achteraan bij een T4 , is de krik (rolkrik! , niet de originele T4 krik) onder het bevestigingspunt van de wielophanging . Is een soort van U-vorm , waarin de ophangingsdriehoek op en neer draait. Dat is het sterktste punt achteraan, en als de krik daar staat , kan de ophanging nog altijd vrij op en neer bewegen. Ik plaats de krik altijd daar .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Opkrikken T4

Bericht door Multivan Generation »

Pascal-141 schreef:.... onder het bevestigingspunt van de wielophanging . Is een soort van U-vorm , waarin de ophangingsdriehoek op en neer draait. Dat is het sterktste punt achteraan, en als de krik daar staat , kan de ophanging nog altijd vrij op en neer bewegen. Ik plaats de krik altijd daar .
Hoe groot is je schotel van je krik dan?
Ik heb een schotel diameter van ruim 10 cm en voorzien van rubber, en krijg datgene wat jij schrijft dus niet voor elkaar.
En daarmee bedoel ik, dat de ophanging dan niet meer helemaal vrij kan bewegen.
Tuurlijk zit er nog beweging in, maar wel gewoon veel minder en zeker niet vrij..
En alleen op de U-profiel je krik plaatsen is in mijn ogen niet veilig..
Gebruikersavatar
RobMG
Berichten: 76
Lid geworden op: 19 apr 2016, 20:28
Locatie: Hoevelaken

Re: Opkrikken T4

Bericht door RobMG »

Wat zou jij dan voorstellen , Peter?

groet, Rob.
Gebruikersavatar
RobMG
Berichten: 76
Lid geworden op: 19 apr 2016, 20:28
Locatie: Hoevelaken

Re: Opkrikken T4

Bericht door RobMG »

Nog even een aanvullende vraag /opmerking. Voor het vervangen van de luchtbalg kan ik natuurlijk de rolkrik gebruiken. Ik denk er echter aan om de originele krik te vervangen voor een potkrikje (voor onderweg), deze is uitgevoerd met een heel klein schoteltje. Daarop kan ik natuurlijk een blokje hout met uitsparing voor het schoteltje plaatsen. Maar waar deze het beste te plaatsen? Voor een rolkrik kan ik me nog wel iets voorstellen onder het genoemde ophangpunt, is vast een heel sterk punt, maar voor de potkrik met blokje zou ik toch een niet beweegbaar punt prefereren.
Groet, Rob
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Opkrikken T4

Bericht door Pascal-141 »

Multivan Generation schreef:
Pascal-141 schreef:.... onder het bevestigingspunt van de wielophanging . Is een soort van U-vorm , waarin de ophangingsdriehoek op en neer draait. Dat is het sterktste punt achteraan, en als de krik daar staat , kan de ophanging nog altijd vrij op en neer bewegen. Ik plaats de krik altijd daar .
Hoe groot is je schotel van je krik dan?
Ik heb een schotel diameter van ruim 10 cm en voorzien van rubber, en krijg datgene wat jij schrijft dus niet voor elkaar.
En daarmee bedoel ik, dat de ophanging dan niet meer helemaal vrij kan bewegen.
Tuurlijk zit er nog beweging in, maar wel gewoon veel minder en zeker niet vrij..
En alleen op de U-profiel je krik plaatsen is in mijn ogen niet veilig..
En waarom zou de krik op de U vorm plaatsen niet veilig zijn ? Ik doe dat daar al 15 jaar zo bij T4's . De U is daar in de buurt het enige stevige én vaste punt .
Als je T4 op een 2 palen brug gaat , word hij normaalgezien ook op dat punt ondersteund.
Ik zal morgenavond eens een foto nemen van de krik onder de U bij de achterophanging.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Opkrikken T4

Bericht door Pascal-141 »

RobMG schreef:Nog even een aanvullende vraag /opmerking. Voor het vervangen van de luchtbalg kan ik natuurlijk de rolkrik gebruiken. Ik denk er echter aan om de originele krik te vervangen voor een potkrikje (voor onderweg), deze is uitgevoerd met een heel klein schoteltje. Daarop kan ik natuurlijk een blokje hout met uitsparing voor het schoteltje plaatsen. Maar waar deze het beste te plaatsen? Voor een rolkrik kan ik me nog wel iets voorstellen onder het genoemde ophangpunt, is vast een heel sterk punt, maar voor de potkrik met blokje zou ik toch een niet beweegbaar punt prefereren.
Groet, Rob
Rob, die U vorm waar ik het over heb , is HET vaste punt bij de achterophanging. Daar kun je best je krik onder plaatsen , en ja , ook je potkrik .
Vooraan kun je ze plaatsen onder de "kriksteun" , dat is het "balkje" achter het voorwiel , zit tussen chassisbalk en de dorpel.
Vooraan plaats ik mijn rolkrik meestal achter het voorwiel door , onder het subframe . Als de T4 niet te laag is , anders is het ook onder de kriksteun.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Opkrikken T4

Bericht door Multivan Generation »

@ Pascal,
ik snap je en dat doe ik ook,
alleen kan de arm dan niet vrij bewegen.
Heeft dan wat tegenwerking van de schotel van de krik, in mijn geval diameter 10 cm.


Ik zou de geplande werkzaamheden op een brug uitvoeren, zeker gezien het gewicht van de zware camper.
Misschien bij een hobbygarage.
Bijlagen
kriknietbewegelijk.jpg
krik niet veilig.jpg
Gebruikersavatar
RobMG
Berichten: 76
Lid geworden op: 19 apr 2016, 20:28
Locatie: Hoevelaken

Re: Opkrikken T4

Bericht door RobMG »

@Pascal, een foto zou zeker verhelderend werken, alvast dank.
@Peter, ik snap je opmerking, daar heb ik nog niet aan gedacht en ik zal bij ons in de buurt eens zoeken of er iets is. Maar dan toch blijft de vraag: waar plaats ik dan de krik of steun?
mvrgroet, Rob.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Opkrikken T4

Bericht door Pascal-141 »

Multivan Generation schreef:@ Pascal,
ik snap je en dat doe ik ook,
alleen kan de arm dan niet vrij bewegen.
Heeft dan wat tegenwerking van de schotel van de krik, in mijn geval diameter 10 cm.


Ik zou de geplande werkzaamheden op een brug uitvoeren, zeker gezien het gewicht van de zware camper.
Misschien bij een hobbygarage.
De arm kan inderdaad niet vrij bewegen , als je de krik te ver onder de arm plaatst . Maar als je de krik op de goeie plaats zet , lukt het wel .Ik gebruik deze werkwijze constant , ook voor verlagen/vervangen van veren , en daarvoor moet de arm ook naar beneden kunnen bewegen . :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Opkrikken T4

Bericht door Pascal-141 »

Afbeelding

hier staat de rolkrik onder de "U vorm" achteraan , dus onder het vaste deel van de ophanging.
Ik heb hier de krik vrij ver naar voor gezet onder de "U" , om te tonen dat dit perfect mogelijk is , en veilig . De krik kan gerust nog een cm of 2 verder naar achter , en dan kan de arm van de ophanging nog steeds goed en voldoende bewegen .

Aan de voorzijde kun je de rolkrik onder de kriksteun plaatsen :
Afbeelding

Maar , ik geef de voorkeur er aan om de krik onder het subframe (op de hoek) te plaatsen :
Afbeelding
Maar dit is niet altijd mogelijk , wanneer de T4 bvb te stevig verlaagd is .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Opkrikken T4

Bericht door frank884 »

Ik heb er altijd een blokje hout tussen (de schotel is me ook te klein en ijzer op ijzer is (op de krikpunten voor meer kans op roest en ijzer op ijzer is glad) en dan een goedkoop garage krikje http://www.ebay.de/itm/351905076822?_tr ... EBIDX%3AIT( die heeft als voordeel dat die altijd recht onder het krikpunt zit) De standaard krik heb ik weggegooid
in de auto voor onderweg een potkrik (is kleiner) maar de potkrik staat opgekrikt er iets schuin onder en de range is aan de kleine kant van een potkrik
(als de auto een platte band heeft van Velg tot hoog genoeg uit de vering om het wiel te verwijderen dan heb je eigenlijk een potkrik nodig met een cylinder die in 2 delen uitgaat een gewone redt dat meestal niet, of je moet opblokken en uitdraaien en nogmaals krikken of zo een potkrik zoals deze http://www.ebay.de/itm/1x-Weber-Wolf-Wa ... SwFe5X0TbM is eigenlijk het beste dan

als ik onder de auto ga werken met de wielen of wiel eraf dan NOOIT alleen op de krik werken maar altijd een bokje plaatsen veiligheid.
http://www.ebay.de/itm/2x-3000KG-UNTERS ... SwM4xXaPmx
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Opkrikken T4

Bericht door Multivan Generation »

Pascal-141 schreef:Afbeelding
Ja, tuurlijk kan dat.
Diameter van schotel een cm of 5?
Ik zal je eens een foto sturen van mijn schotel, en dan kun je dat dus niet.
Gebruikersavatar
RobMG
Berichten: 76
Lid geworden op: 19 apr 2016, 20:28
Locatie: Hoevelaken

Re: Opkrikken T4

Bericht door RobMG »

Hartelijk dank voor jullie reacties, foto,s, tekeningen en suggesties. Is me duidelijk en gaat helemaal lukken. Originele krik gaat er uit en m'n potkrikje met houten blokjes en een assteun gaat er in (voor onderweg dan) .

@frank884> bij een platte band heeft een van mijn oprijblokken me al eens gered ( ook met de caravan), wiel met platte band er even oprijden en meestal is er dan voldoende hoogte om de krik er onder te zetten.

Nogmaals, dank allemaal, top!!

Groet, Rob.
Plaats reactie