Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

roetfilter wel/niet

vragen over de T4
Plaats reactie
gaasterland
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 jan 2007, 21:42

roetfilter wel/niet

Bericht door gaasterland »

Ik hoorde op de radio-reclame de subsidieregeling voor het laten plaasen van een roetfilter.

Tot 500 euro subsidie.

Wie heeft hiermee ervaring?
Ik heb zelf een 2.5 TDI van 11-'99 met 220.000 km. (loopt als een naaimachientje!!)

Is het verstandig voor mij om zo'n ding te plaatsen. (Hoorde op het werk dat over een tijdje zo'n ding sowieso verplicht wordt, dus dan zou je zeggen: Plaatsen maar, en pak die 500 eurie subsidie...!!)

Hoor graag jullie mening.
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

roetfilter niet voor t4

Bericht door matje86 »

volgens mij is roetfilter toepasbaar van af 2003 zie hier http://www.vrom.nl/pagina.html?id=20474
ik kan niks vinden van voor 2003
t5 is wel geschikt vanaf 2001

lijstje ingevult nu maar hopen op de camera!!!!!!!!
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
t4johnny
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:40
Locatie: Almere T4
Contacteer:

roetfilter wel/niet

Bericht door t4johnny »

Ik had ook nog geinformeerd bij mijn garage maar die zei ook dat ze nog niets weten of het nu wel of niet moet hij zou me op de hoogte houden
Gebruikersavatar
Eldert 895
Berichten: 68
Lid geworden op: 13 jan 2007, 13:11
Locatie: Beek-Ubbergen
Contacteer:

Bericht door Eldert 895 »

Heren,

Misschien snap ik het niet helemaal, maar een roetkat is toch eigenlijk roetfilter. En die zit standaard al op je tdi. Alleen slopen velen hem ertussen uit omdat die kan verstoppen. (Dat krijg je met onze gechipte roet blazers)

Ik heb ook de site van VROM bekeken, en kom tot de conclusie dat de standaard roetkat het eigenlijk beter moet doen dan een later geplaatst roetfilter. Die heeft een grotere doorlaat, zodat die niet kan verstoppen, maar vangt daardoor maar 30 tot 50 % van de roet op. Dat doen ze omdat een later geplaats roetfilter niet warm genoeg wordt om zijn eigen roet te verbranden. Daar ga ik geen geld aan uitgeven.
Verder heb ik de indruk dat die Vrom lijst niet door autokenners is samengesteld.

Om de roetkat schoon te krijgen moet hij door eigen opwarming zijn roet gaan verbranden, en bij de standaad roetkat zou dat normalieter op een lange snelweg rit moeten gebeuren.
Klopt het wat ik schrijf?

Groet Eldert
Gebruikersavatar
black caravelle
Berichten: 173
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:16
Locatie: limburg

subsidie roetfilter ?

Bericht door black caravelle »

hoi ,

ik snap het hele verhaal ook niet meer, en waar zit het addertje onder het gras want geld van de overheid krijgen ???
Ik ben benieuwd welke poot ze ons straks weer uittrekken !

de EGR klep is er gekomen om de NOx in de uitlaatgassen te verminderen, met als gevolg dat de auto's meer gaan roeten, dan maar weer een roet filtertje met als gevolg dat het vermogen weer omlaag gaat, krijen wij dan ook subsidie als we de auto laten chippen??
:goodidea :happy
groetjes black caravelle 111kW
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: subsidie roetfilter ?

Bericht door frank884 »

black caravelle schreef:hoi ,

ik snap het hele verhaal ook niet meer, en waar zit het addertje onder het gras want geld van de overheid krijgen ???
Ik ben benieuwd welke poot ze ons straks weer uittrekken !

de EGR klep is er gekomen om de NOx in de uitlaatgassen te verminderen, met als gevolg dat de auto's meer gaan roeten, dan maar weer een roet filtertje met als gevolg dat het vermogen weer omlaag gaat, krijen wij dan ook subsidie als we de auto laten chippen??
:goodidea :happy
Mijn werkgever heeft 18 vrachtwagens en die stoken per stuk jaarlijks
niet 2000 a 3000 liter diesel op als een T4 maar 45000 liter
er zitten er bij met een euro 1 moter ik hoor niks van roetfilters "verplicht"
op voertuigen waarbij het veel meer effect zou hebben gezien de grote hoeveelheid brandstof die per voertuig wordt verstookt.
De vliegtuigen vliegen nog op belastingvrije brandstof Uitstoot = geen thema.
het is altijd weer de gewone burger die naar de kassa gehaald wordt
of het nu het grijze kenteken is of dit weer.
Als het verlicht wordt, dan zit die er bij mij alleen onder met de apk
(eventueel in een wissel Pool met andere) en dan gaat die ook het langste
mee.
Want bij korte stukjes gaat het ding helemaal dicht zitten, en als die er eenmaal op heeft gezeten staat die ook op het kenteken, en is die als die kapot is ook verplicht om weer zo uitgevoerd te worden.
Plaats reactie