Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Olieverbruik T4 1993 2.4 liter AAB @ 240.000 km

vragen over de T4
Plaats reactie
BokkieT4
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 okt 2016, 14:13
Locatie: Zuid-Holland

Olieverbruik T4 1993 2.4 liter AAB @ 240.000 km

Bericht door BokkieT4 »

Hoi allemaal,

Sinds een half jaartje heb ik een Westfalia T4 met 2.4 liter AAB motor. Na wat onderhoud loopt de motor nu prettig - het gestamp en toerentalverschillen bij stationair draaien wat hij eerder had is er nu uit. De cilinderkop is ongeveer 10.000 km terug vervangen, want daar bleek een breuk in te zitten. In totaal is er zo'n 240.000 km mee gereden. Ik rijd er nog steeds behoorlijk voorzichtig mee, probeer me zo rond de 100 km/uur te houden, en de toerenteller komt dan ook maar zelden boven de 3000 toeren / minuut. Dus dat ik de motor nou zo belast? Nee, niet bepaald. Het dieselverbruik bij 100 km/uur zit zo rond de 1:10, maar het olieverbruik is aan de hoge kant: pakweg 1 liter 10W40 op 700 km. Ik zie geen enkele lekkage, de uitlaatgassen kleuren ook niet donker ofzo, dus zie niet direkt een reden waarom het verbruik zo hoog zou kunnen zijn. Heeft iemand hier ideeën over wat het zou kunnen zijn en wat er mogelijk aan te doen is? Zou je de motor opnieuw helemaal laten checken of reviseren of dit verbruik gewoon accepteren? Suggesties?

Bedankt!
Herbert

Ik had dit topic al eerder op de verkeerde plek geopend. Daar ga ik het nu sluiten. In ieder geval gaf Odorf me al de volgende bruikbare reactie:
odorf schreef: 28 mar 2017, 16:00 Beste Herbert,

Zulke (motor)technische vragen passen beter in het onderwerp T4.
Krijg je sneller en gerichter antwoord denk ik.
Dit topic is meer voor camperspecifieke onderwerpen.
En ik zou in de onderwerpsregel specifiek Olieverbruik benoemen.

Het olieverbruik;
1liter op 700 km is bijzonder hoog. Het kan dat de zuigerveren zijn versleten,
maar het lijkt me ook dat bij zulke klachten -vrees ik- het blok veel meer heeft gelopen dan de 240.000 die je weergeeft.
Wat je kunt proberen is of een dikkere olie 15W40, (eventueel kwam ik 20W50 nog tegen) het probleem oplost.
Dikkere olie voorkomt dat de (warme) olie langs de zuigerveren loopt en verbrand wordt. Want dat is wat ik denk wat er nu gebeurt.
Is denk ik ook de meest eenvoudige oplossing om uit te sluiten of dit het is.

Odorf
Laatst gewijzigd door BokkieT4 op 28 mar 2017, 18:03, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ptr1968
Berichten: 177
Lid geworden op: 03 jun 2008, 17:00

Re: Olieverbruik T4 1993 2.4 liter AAB @ 240.000 km

Bericht door ptr1968 »

Hallo,

Ik zou niet reviseren, is nogal prijzig als je het laat doen.

2e hands Tdi blok met bak erin, of (schade) tdi bus kopen, evt. delen uitwisselen.
Voordeel hiervan is als je een busje van na ca. '97 koopt, roest nauwelijks (verzinkte carroserie), en rijden stuk zuiniger (ik rij met dit weer 1:15) en meer vermogen.

grt, Peter
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Olieverbruik T4 1993 2.4 liter AAB @ 240.000 km

Bericht door odorf »

@peter,
Het gaat om een 2.4D California camper. Dat is niet 'even' delen uitwisselen maar zou dan neerkomen op complete overbouw van interieur en hefdak.
:toppie

TDI erin kan, maar een beetje redelijke bus gaat ver boven het bedrag van een rivisieblok dat ik laatst zag. Pascal kwam ermee, was uit de UK Maar ik kan het even niet terugvinden.
Pascal??? Help

@Herbert,
Er zijn in -mijn optiek- uiteraard vele mogelijheden.

-gewoon zo laten,
Flink wat olie in de aanbieding inslaan en grofweg iedere tankbeurt er een liter bij knikkeren.
-wisselen voor dikkere olie
Dan kun je meteen wat meer uitsluiten.
Kijken hoe het gaat en verzinnen wat je wilt.
-revisie onderblok
Cylinderkop is vrij nieuw, dat scheelt al in kosten.
-ombouw naar TDI
Als je dit -laat- doen zit er een redelijk kostenplaatje aan, kun je zelf veel dan kan dat een hoop schelen. Het makkelijkste is om de TDI uit een complete donorbus te halen, zodat je alle belangrijke delen 1:1 over kunt zetten, en niet later bij elkaar moet sprokkelen.

Maar dit alles hangt ook af van de staat van de California, wat je budget is en hoeveel je zelf kunt.

Er staan hier op het forum diverse projecten van ombouw van 2.4 naar TDI, met de zoekfunctie kom je misschien ook al iets verder. En kun je een beetje zien wat erbij komt kijken.

Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Olieverbruik T4 1993 2.4 liter AAB @ 240.000 km

Bericht door Pascal-141 »

1L motorolie verbruik op 700km is al ver boven de max slijtgrens van VW (max 1L olie per 1000km)

Met zo'n hoog olieverbruik kun je wel stellen dat het blok gewoon op is. Je kan hem laten reviseren , maar je kan ook een klaargemaakt revisieblok kopen .
Ik heb goede ervaringen met TES engines (UK) . (The Engine Shop) Ze zitten in de buurt van Londen , je kan er een dagtripje van maken .
Het is een ruilsysteem : s'morgens neem je het oude blok mee , en tegen s'avonds ben je terug thuis met een nieuw blok :lach

http://www.theengineshop.info/acatalog/ ... 1BVXV.html
kost 1495pond , en dat vind ik een heel mooie prijs
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
davisja
Berichten: 74
Lid geworden op: 11 mar 2016, 19:09

Re: Olieverbruik T4 1993 2.4 liter AAB @ 240.000 km

Bericht door davisja »

Sorry lees dit nu pas

heeft de auto misschien lang stil gestaan ?

Heb dit ook gehad bij een oldtimer die na een jaar weer uit de schorsing kwam, voorheen nooit extreem olieverbruik daarna wel.

Heb op aanraden de motor geflush met Forte vloeistof, motor 1 uur stationair laten draaien, daarna

olie afgetapt en nieuwe olie en filter gemonteerd.

olieverbruik weer op peil van voor de schorsing , zuigerveren waren schijnbaar vast gaan zitten.

succes.
BokkieT4
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 okt 2016, 14:13
Locatie: Zuid-Holland

Re: Olieverbruik T4 1993 2.4 liter AAB @ 240.000 km

Bericht door BokkieT4 »

Hoi Davisja,

Dat klinkt hoopvol. En hoewel ik niet de hele geschiedenis van de auto weet, zou het zomaar kunnen dat die een tijdje stil heeft gestaan. Ik ben nu na onderhoud opnieuw aan het testen. De garage heeft een additief bij de olie gegooid (ik weet niet precies welk, moet het nog navragen), en me gevraagd om opnieuw eerst 2000 km te rijden. Ik houd het verbruik weer bij en dan kijken we opnieuw. Hoewel ik nog niet aan die 2000 km zit, lijkt het er wel op dat het verbruik inderdaad verminderd is. Maar dat is natuurlijk alleen goed op de lange termijn te zien, dus ik ga nog even verder met de test. De motor zelf loopt echter wél heel goed en soepel.

Maar ik ga jouw voorstel ook eens proberen. Kijken of dat helpt.

Wat was je verbruik vóór en na die spoeling ongeveer? En wat voor motor heb je?

Bedankt alvast!
Herbert
Plaats reactie