Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Off road rijden: cursus of learning on the job?

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Off road rijden: cursus of learning on the job?

Bericht door Snautzer »

Pascal-141 schreef: 03 mei 2017, 10:22
Snautzer schreef: 03 mei 2017, 08:01 Pascal , kan jij dan niet een klasje geven? Kunnen de 2 wielers gelijk aanpikken. Ik kijk graag af :toppie
Ik vind die cursusdagen ook zo saai , veel te veel blabla , ik RIJD veel liever
Als we een dagje gaan rijden , wil ik wel wat tips geven uit mijn eigen ervaring en wat hindernissen nemen als eerste zodat de "nieuwelingen" kunnen zien hoe je dat doet ,maar ik wil er dan wel geen cursusdag van maken
Dat lijkt me heel leuk, :yes .Ik hoef ook nu weer niet het oerwoud in danwel Dakar te rijden maar achter iemand aan tuffen die weet wat die doet lijkt mij in ieder geval perfect.
Hanssyncro
Berichten: 918
Lid geworden op: 22 okt 2015, 16:01
Locatie: Maasbracht

Re: Off road rijden: cursus of learning on the job?

Bericht door Hanssyncro »

Pascal, is er ergens een terrein waar we dit zouden kunnen doen? Wij zijn ook meer van de praktijk en een beetje tips en handigheidjes hoeven geen uren te kosten. Enig nadeel van onze bus is dat het een LWB is.

Groetjes, Petra & Hans
Groetjes, Petra
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Off road rijden: cursus of learning on the job?

Bericht door Pascal-141 »

Hanssyncro schreef: 03 mei 2017, 17:00 Pascal, is er ergens een terrein waar we dit zouden kunnen doen? Wij zijn ook meer van de praktijk en een beetje tips en handigheidjes hoeven geen uren te kosten. Enig nadeel van onze bus is dat het een LWB is.

Groetjes, Petra & Hans
Goh , goede vraag , ik zou niet zo kunnen zeggen welk terrein geschikt is , en waar je zo vrij kan rijden .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1478
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Off road rijden: cursus of learning on the job?

Bericht door bvddobb »

Die vraag hebben we hier op weetjewel wel eens eerder bediscussieerd. Het leek er toen op dat er in Nederland en België niet echt zulke terreinen zijn.

Het dichtst bij lijkt toch Fürsten Forest, daar kun je gewoon op hun kampeerterrein kamperen en een toegangskaartje voor het offroadterrein kopen. Wij waren daar vorig jaar nog voor het Seikel 4Motion-festival, en daar zijn nog steeds vele mogelijkheden.

Het terrein dat 4WD-travel in Nederland gebruikt is het motorcrossterrein in Oss, maar dat is ook niet vrij toegankelijk, dat zul je ook moeten afhuren. Voor gevorderdencursussen gaan zij naar Joinville, in Frankrijk.
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1478
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Off road rijden: cursus of learning on the job?

Bericht door bvddobb »

Pascal-141 schreef: 03 mei 2017, 07:39 Voor een dagje off road-cursus ga ik passen (heb jarenlang off road gereden , dus het lukt me wel :lach )
Dat geldt m.m. voor ons ook, deze cursus hebben wij een paar jaar geleden al eens met de bus gedaan, en sindsdien nog wat andere dingen. Dus zelf zouden we ook niet mee doen, maar voor wie eens wil proberen met zijn of haar bus is het toch een leuk begin, vandaar onze suggestie/mail. Maar goed, 10 equipes gaan er dus niet op de been komen, lijkt het.
Gebruikersavatar
Remco181
Berichten: 570
Lid geworden op: 01 feb 2014, 18:35
Locatie: Vledderveen - Stadskanaal
Contacteer:

Re: Off road rijden: cursus of learning on the job?

Bericht door Remco181 »

Ik heb jaren een Land Rover gehad, dus terreinrijden is het probleem niet, maar eens kijken wat dat busje kan en hoe je daar het beste mee om kan gaan vind ik toch wel leuk, plus dat het gewoon een gezellige dag is :wjw
Volkswagen T5 HighLine 2006 2.5 Tdi 340 dubbele cabine
Volkswagen Caddy 2008 1.9 Tdi
Kubota 7100 3-cyl 4WD
Volkswagen Transporter schaalmodellen op www.mini-bulli.nl
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1478
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Off road rijden: cursus of learning on the job?

Bericht door bvddobb »

Remco181 schreef: 04 mei 2017, 16:10 eens kijken wat dat busje kan en hoe je daar het beste mee om kan gaan vind ik toch wel leuk
Precies daarom zijn we ooit met ons busje naar een cursus en naar het Seikel-festival gegaan. Met een Landrover hadden wij ons eerder in ons leven al wel vastgereden, met een busje nog niet... :ikrij
Jonathan L
Berichten: 319
Lid geworden op: 13 okt 2015, 16:39

Re: Off road rijden: cursus of learning on the job?

Bericht door Jonathan L »

voor mij hoeft een cursus niet, als ik omringd ben door andere hulpbehoevenden en -gevenden.
genoeg in de blub gereden op de motor.
van belang is dat we elkaar weer uit de blub helpen en delen van kennis.
en daar hoeft heus niet de hoofdprijs voor betaald te worden.
als er minimaal 4 deelnemers zijn is het al goed imho.
maar wie weet een terreintje?
Hanssyncro
Berichten: 918
Lid geworden op: 22 okt 2015, 16:01
Locatie: Maasbracht

Re: Off road rijden: cursus of learning on the job?

Bericht door Hanssyncro »

Pascal-141 schreef: 04 mei 2017, 08:16
Hanssyncro schreef: 03 mei 2017, 17:00 Pascal, is er ergens een terrein waar we dit zouden kunnen doen? Wij zijn ook meer van de praktijk en een beetje tips en handigheidjes hoeven geen uren te kosten. Enig nadeel van onze bus is dat het een LWB is.

Groetjes, Petra & Hans
Goh , goede vraag , ik zou niet zo kunnen zeggen welk terrein geschikt is , en waar je zo vrij kan rijden .
Ik denk dat het ook geen probleem is om ervoor te betalen, voor ons in ieder geval niet. Wel zijn wij doeners en hebben niet echt veel zin in veel theorie.
Weet jij wel een terrein waar we tegen betaling op mogen en kunnen "oefenen" ? Ergens in de Ardennen ofzo?


In NL: https://nl.wikiloc.com/routes/alle-terrein/nederland
In B: https://nl.wikiloc.com/routes/alle-terrein/belgie
Groetjes, Petra
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Off road rijden: cursus of learning on the job?

Bericht door Pascal-141 »

Hanssyncro schreef: 05 mei 2017, 09:58

Ik denk dat het ook geen probleem is om ervoor te betalen, voor ons in ieder geval niet. Wel zijn wij doeners en hebben niet echt veel zin in veel theorie.
Weet jij wel een terrein waar we tegen betaling op mogen en kunnen "oefenen" ? Ergens in de Ardennen ofzo?


In NL: https://nl.wikiloc.com/routes/alle-terrein/nederland
In B: https://nl.wikiloc.com/routes/alle-terrein/belgie

Ik vermoed dat dit routes zijn die door individuelen gereden zijn , maar dit zullen geen "goedgekeurde " routes zijn waar off road rijden is toegestaan . Daar ben ik nogal voorzichtig mee, want hier in Belgie zijn ze nogal streng op ongeoorloofd op veldweggetjes rijden , en als je betrapt word kan je auto in beslag genomen worden . Dat was destijds de reden dat ik toen gestopt was met off roaden .
Als er eens 1 auto die route rijd zal er niks aan de hand zijn , maar als er een groep(je) na elkaar doorrijd , dan is de kans groot dat er "str*nd aan de knikker " is . :knipoog

Een georganiseerde greenlane tocht is toch wat "zekerder" , die hebben goedkeuringen verkregen . Of een terrein waar we eens een dagje kunnen vrij rijden , dat ware ideaal , dan kunnen we doen wat we willen en leuk vinden .
Ik denk een terrein zoals Fürsten Forest veruit een van de beste oplossingen zal zijn . (Fürsten is voor mij een eind rijden , maar dat kan geen kwaad )

Het is ook opletten met die routes en terreinen ivm de moeilijkheidsgraad : de Transporters van de WJW-ers die zullen meerijden zijn niet uitgerust voor echte off-road (denk maar aan de banden en bodemvrijheid) , dus we moeten een terrein hebben waar ook stukken inzitten met moeilijkheidsgraad "makkelijk" . :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Hanssyncro
Berichten: 918
Lid geworden op: 22 okt 2015, 16:01
Locatie: Maasbracht

Re: Off road rijden: cursus of learning on the job?

Bericht door Hanssyncro »

Fürsten is voor ons een uurtje en dus te doen. Als Pascal ook gaat, zijn we al met z'n tweeën.
Wie gaat er nog meer mee?
Groetjes, Petra
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Off road rijden: cursus of learning on the job?

Bericht door Snautzer »

:zwaai ik als mijn bus een beetje op streek is kwa om bouwen
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Off road rijden: cursus of learning on the job?

Bericht door Pascal-141 »

Hanssyncro schreef: 06 mei 2017, 18:49 Fürsten is voor ons een uurtje en dus te doen. Als Pascal ook gaat, zijn we al met z'n tweeën.
Wie gaat er nog meer mee?
Ja, wil wel mee :lach
Afhankelijk van wanneer het doorgaat natuurlijk
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Remco181
Berichten: 570
Lid geworden op: 01 feb 2014, 18:35
Locatie: Vledderveen - Stadskanaal
Contacteer:

Re: Off road rijden: cursus of learning on the job?

Bericht door Remco181 »

Afhankelijk van wanneer we gaan doe ik zeker mee!
Volkswagen T5 HighLine 2006 2.5 Tdi 340 dubbele cabine
Volkswagen Caddy 2008 1.9 Tdi
Kubota 7100 3-cyl 4WD
Volkswagen Transporter schaalmodellen op www.mini-bulli.nl
Hanssyncro
Berichten: 918
Lid geworden op: 22 okt 2015, 16:01
Locatie: Maasbracht

Re: Off road rijden: cursus of learning on the job?

Bericht door Hanssyncro »

Dus als ik goed tel zijn de volgende mensen die mee willen als de tijd hun past:

Hanssyncro
Snautzer
Pascal-141
Remco181

Zijn er nog meer mensen die mee willen?
Groetjes, Petra
Plaats reactie