Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Off road rijden: cursus of learning on the job?

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1478
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Off road rijden: cursus of learning on the job?

Bericht door bvddobb »

brecht schreef: 06 mei 2019, 23:44 Ik vraag me af: waarom gaat de kentekenplaat er af?
Om hem niet in een modderpoel te verliezen en daarna een uurtje of wat te moeten dreggen om hem terug te vinden...
peetjeadhdtje
Berichten: 1005
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: Off road rijden: cursus of learning on the job?

Bericht door peetjeadhdtje »

ooit wil ik erheen met mijn T5 bakwagentje 4 motion. (bakje kan ik als t moet afzetten).
Wat voor banden adviseren jullie voor plakkerige zand die goed lossen een waar je ook nog een beetje mee over de weg kan? Ik kom er vaker met een quadgroep maar dan hebben we er dikke noppen onder/ niet te vergelijken.
Kun je er met een standaad langewielbasis plezier hebben of maakt die 4 cm verhoging extreem veel uit bij een lange wielbasis?
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Off road rijden: cursus of learning on the job?

Bericht door Pascal-141 »

peetjeadhdtje schreef: 22 aug 2020, 13:11 ooit wil ik erheen met mijn T5 bakwagentje 4 motion. (bakje kan ik als t moet afzetten).
Wat voor banden adviseren jullie voor plakkerige zand die goed lossen een waar je ook nog een beetje mee over de weg kan? Ik kom er vaker met een quadgroep maar dan hebben we er dikke noppen onder/ niet te vergelijken.
Kun je er met een standaad langewielbasis plezier hebben of maakt die 4 cm verhoging extreem veel uit bij een lange wielbasis?
Op zand voldoet een AT band , op aangepaste bandendruk.
Ik heb General Grabber AT3 , en die doen het heel goed op de weg . (Hebben trouwens ook het sneeuwvloksymbool , dus ook goed geschikt in de winter) Ik had ze al op mijn T4 , en nu ook op mijn T6.1
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
koensch
Berichten: 723
Lid geworden op: 27 sep 2011, 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: Off road rijden: cursus of learning on the job?

Bericht door koensch »

doet me denken aan die keer dat ik m'n Taro 4WD een bouwterrein op stuurde. dikke vette klei waarin veel sporen van voertuigen liepen.

ik schakel de 4WD in en stuur ik met vol vertrouwen de blubber in.

na ca 10m muurvast... niet meer voor-of achteruit te krijgen

shit.... de vrijloopnaven vergeten! (mijn Taro had handbediende vrijloopnaven)

ik heb m'n nette schoenen en sokken maar uitgedaan en blootsvoet een rondje om m'n taro gelopen om de naven uit de vrijloop te halen.
sta je daar met je voeten in de modder voor joker...... leuk hoor een 4WD!

daarna was het simpel.. rustig gasgeven en je rijd zo door 40cm blubber heen. Had intussen ook bijna 40cm blubber in de auto.

ik denk dat een cursus vooraf geen slecht idee zou zijn geweest.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
peetjeadhdtje
Berichten: 1005
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: Off road rijden: cursus of learning on the job?

Bericht door peetjeadhdtje »

Pascal-141 schreef: 22 aug 2020, 15:45
peetjeadhdtje schreef: 22 aug 2020, 13:11 ooit wil ik erheen met mijn T5 bakwagentje 4 motion. (bakje kan ik als t moet afzetten).
Wat voor banden adviseren jullie voor plakkerige zand die goed lossen een waar je ook nog een beetje mee over de weg kan? Ik kom er vaker met een quadgroep maar dan hebben we er dikke noppen onder/ niet te vergelijken.
Kun je er met een standaad langewielbasis plezier hebben of maakt die 4 cm verhoging extreem veel uit bij een lange wielbasis?
Op zand voldoet een AT band , op aangepaste bandendruk.
Ik heb General Grabber AT3 , en die doen het heel goed op de weg . (Hebben trouwens ook het sneeuwvloksymbool , dus ook goed geschikt in de winter) Ik had ze al op mijn T4 , en nu ook op mijn T6.1
En dan doe je ze in de wintertijd niet wisselen of heb je dan evengoed een winterset?

Als ik in hun tabel kijk bij 205 65 zou ik er maar 110kmh mee mogen? Ben jij zo'n rustige rijder of zie ik iets over het hoofd? https://www.generalbanden.nl/assortiment/grabber-at-3/
Gebruikersavatar
Henk-1
Site Admin
Berichten: 4455
Lid geworden op: 11 jan 2007, 11:24
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Re: Off road rijden: cursus of learning on the job?

Bericht door Henk-1 »

Ik heb de General Grabber AT2, 60% weg 40% modder.
Bevalt errug goed.
Maar ik ga niet de modder in , dat vind ik jammer.
16 inch velg en nagenoeg 33 inch band
LT305/70/R16
20190804_123511.jpg
Groetjes webmaster Henk-1 :wjwnl VW T5 1.9TDI uit 2008 140PK
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Off road rijden: cursus of learning on the job?

Bericht door Pascal-141 »

peetjeadhdtje schreef: 23 aug 2020, 11:31
Pascal-141 schreef: 22 aug 2020, 15:45
peetjeadhdtje schreef: 22 aug 2020, 13:11 ooit wil ik erheen met mijn T5 bakwagentje 4 motion. (bakje kan ik als t moet afzetten).
Wat voor banden adviseren jullie voor plakkerige zand die goed lossen een waar je ook nog een beetje mee over de weg kan? Ik kom er vaker met een quadgroep maar dan hebben we er dikke noppen onder/ niet te vergelijken.
Kun je er met een standaad langewielbasis plezier hebben of maakt die 4 cm verhoging extreem veel uit bij een lange wielbasis?
Op zand voldoet een AT band , op aangepaste bandendruk.
Ik heb General Grabber AT3 , en die doen het heel goed op de weg . (Hebben trouwens ook het sneeuwvloksymbool , dus ook goed geschikt in de winter) Ik had ze al op mijn T4 , en nu ook op mijn T6.1
En dan doe je ze in de wintertijd niet wisselen of heb je dan evengoed een winterset?

Als ik in hun tabel kijk bij 205 65 zou ik er maar 110kmh mee mogen? Ben jij zo'n rustige rijder of zie ik iets over het hoofd? https://www.generalbanden.nl/assortiment/grabber-at-3/
Aangezien het ook winterbanden (sneeuwvloksymbool) zijn , wissel ik niet en rijd er het hele jaar mee .
En de snelheidscode is H , dus 210km/u . Is meer dan voldoende voor een busje ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
MGA1600
Berichten: 305
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:34

Re: Off road rijden: cursus of learning on the job?

Bericht door MGA1600 »

Is dit YouTube kanaal hier al eens voorbij gekomen?

https://www.youtube.com/c/MattsOffRoadRecovery
Die Matt kan het echt!

Zelf heb ik 2 jaar geleden in Australië een dagje onder begeleiding in een serieuze 4WD off-road gereden. Schitterend werk, zeker zo daar in de wildernis en Ook best verslavend.

Grote 4WD’s zijn daar In dat schitterende landschap de norm (maar ook echt een levensbehoefte want op veel plaatsen is er eenvoudig geen asfalt. Met een gewone auto met AWD gaat het prima zolang de grond droog en hard is, maar zodra het geregend heeft zit je vast en kom je er op eigen kracht niet meer weg.

Als Corona niet was opgetreden zouden we dit jaar - nu ongeveer omdat het voorjaar daar nu begint- weer naar Australië gereisd zijn (mijn dochter woont er en heeft daar een paar maanden geleden het leven aan een zoontje geschonken). We wilden dan vanuit Perth (in het westen waar mijn dochter in de buurt woont) dwars over met een soort 4 Wheel Event van ongeveer een week (onder begeleiding en in convooi) naar de oostkust gaan. Je slaapt dan ook in de auto.

Eigenlijk dwars door het land zoals we dat ooit van de serie van de Flying Doctors kenden. Blijft nog even op dr Bucket list.....
Plaats reactie