Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
1.9d: verschil in koppakkingen 1, 2 en 3 gaatjes
1.9d: verschil in koppakkingen 1, 2 en 3 gaatjes
Hallo,
Weet er iemand wat het verschil is voor een 1.9d motor in de cilinderkoppakkingen met 1, 2 of 3 gaten?
Buiten de gaatjes natuurlijk!
Ik dacht dat er 3 verschillende zijn omdat de cilinderkop andere doorvoergaten zou hebben.
Nu heb ik een cilinderkop met 1 en 2 gaten vergeleken en ik zie visueel geen verschil.
Rudi
Weet er iemand wat het verschil is voor een 1.9d motor in de cilinderkoppakkingen met 1, 2 of 3 gaten?
Buiten de gaatjes natuurlijk!
Ik dacht dat er 3 verschillende zijn omdat de cilinderkop andere doorvoergaten zou hebben.
Nu heb ik een cilinderkop met 1 en 2 gaten vergeleken en ik zie visueel geen verschil.
Rudi
- Pascal-141
- Berichten: 10820
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: 1.9d: verschil in koppakkingen 1, 2 en 3 gaatjes
De gaatjes geven de dikte van de koppakking aan.
Vorm is hetzelfde , de dikte is anders.
Best altijd dezelfde nemen als wat er inzat
Vorm is hetzelfde , de dikte is anders.
Best altijd dezelfde nemen als wat er inzat
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: 1.9d: verschil in koppakkingen 1, 2 en 3 gaatjes
Moet je dan niet iets dikker gaan als de kop gevlakt is?Pascal-141 schreef: ↑05 mei 2017, 23:05 De gaatjes geven de dikte van de koppakking aan.
Vorm is hetzelfde , de dikte is anders.
Best altijd dezelfde nemen als wat er inzat
Verkocht in mei 2021: T4 California 2.4D AAB 1992
- Pascal-141
- Berichten: 10820
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: 1.9d: verschil in koppakkingen 1, 2 en 3 gaatjes
Hangt er natuurlijk vanaf hoeveel ze er afgehaald hebben bij het vlakken.
Maar ik zou zeggen : nee, dan heb je ietsje meer compressie , dus beetje meer vermogen
Maar ik zou zeggen : nee, dan heb je ietsje meer compressie , dus beetje meer vermogen
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: 1.9d: verschil in koppakkingen 1, 2 en 3 gaatjes
Kop is vlak..........Pascal-141 schreef: ↑06 mei 2017, 13:38 Hangt er natuurlijk vanaf hoeveel ze er afgehaald hebben bij het vlakken.
Maar ik zou zeggen : nee, dan heb je ietsje meer compressie , dus beetje meer vermogen
De dikte is van belang aangezien de zuigers iets boven het motorblok uitkomen. Deze hoogte bepaald de dikte van de koppakking, deze moét aangehouden worden aangezien anders de kleppen de zuiger kunnen raken. Dus, of de hoogte het uitsteken van de zuiger meten, of dezelfde dikte terug gebruiken.
Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Re: 1.9d: verschil in koppakkingen 1, 2 en 3 gaatjes
Ok, dan zak ik die met dezelfde dikte kopen.
Met welk moment moet ik de cilinderkopbouten vastzetten?
De volgorde om vast te zetten heb ik gevonden, van binnen naar buiten.
Moet ik die bouten na een tijd natrekken met een groter moment?
Rudi
Met welk moment moet ik de cilinderkopbouten vastzetten?
De volgorde om vast te zetten heb ik gevonden, van binnen naar buiten.
Moet ik die bouten na een tijd natrekken met een groter moment?
Rudi
Re: 1.9d: verschil in koppakkingen 1, 2 en 3 gaatjes
30-60nm. Daarna 2x 90gr. Zijn rekbouten, nooit natrekken!
Jos.
Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Re: 1.9d: verschil in koppakkingen 1, 2 en 3 gaatjes
Moet ik die bouten ook vervangen of kan ik die oude gebruiken?
Rudi
Rudi
Re: 1.9d: verschil in koppakkingen 1, 2 en 3 gaatjes
Vervangen.
Vw T5 GP 2.0 180-pk 10-2010 highline
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
Re: 1.9d: verschil in koppakkingen 1, 2 en 3 gaatjes
Hallo Jos,
Als ik het goed begrijp voor het aantrekken van de cilinderkopbouten:
1. 30Nm
2. 60nm
3. 90°
4. 90°
Rudi
Als ik het goed begrijp voor het aantrekken van de cilinderkopbouten:
1. 30Nm
2. 60nm
3. 90°
4. 90°
Rudi