Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

1.9d: verschil in koppakkingen 1, 2 en 3 gaatjes

vragen over de T4
Plaats reactie
RDK
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 okt 2014, 20:16

1.9d: verschil in koppakkingen 1, 2 en 3 gaatjes

Bericht door RDK »

Hallo,

Weet er iemand wat het verschil is voor een 1.9d motor in de cilinderkoppakkingen met 1, 2 of 3 gaten?
Buiten de gaatjes natuurlijk!

Ik dacht dat er 3 verschillende zijn omdat de cilinderkop andere doorvoergaten zou hebben.
Nu heb ik een cilinderkop met 1 en 2 gaten vergeleken en ik zie visueel geen verschil.

Rudi
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: 1.9d: verschil in koppakkingen 1, 2 en 3 gaatjes

Bericht door Pascal-141 »

De gaatjes geven de dikte van de koppakking aan.
Vorm is hetzelfde , de dikte is anders.
Best altijd dezelfde nemen als wat er inzat
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Noorfalia
Berichten: 249
Lid geworden op: 30 dec 2015, 10:00
Locatie: oost-Veluwe

Re: 1.9d: verschil in koppakkingen 1, 2 en 3 gaatjes

Bericht door Noorfalia »

Pascal-141 schreef: 05 mei 2017, 23:05 De gaatjes geven de dikte van de koppakking aan.
Vorm is hetzelfde , de dikte is anders.
Best altijd dezelfde nemen als wat er inzat
Moet je dan niet iets dikker gaan als de kop gevlakt is?
Verkocht in mei 2021: T4 California 2.4D AAB 1992
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: 1.9d: verschil in koppakkingen 1, 2 en 3 gaatjes

Bericht door Pascal-141 »

Hangt er natuurlijk vanaf hoeveel ze er afgehaald hebben bij het vlakken.
Maar ik zou zeggen : nee, dan heb je ietsje meer compressie , dus beetje meer vermogen
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 658
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: 1.9d: verschil in koppakkingen 1, 2 en 3 gaatjes

Bericht door jos_br »

Pascal-141 schreef: 06 mei 2017, 13:38 Hangt er natuurlijk vanaf hoeveel ze er afgehaald hebben bij het vlakken.
Maar ik zou zeggen : nee, dan heb je ietsje meer compressie , dus beetje meer vermogen
Kop is vlak..........

De dikte is van belang aangezien de zuigers iets boven het motorblok uitkomen. Deze hoogte bepaald de dikte van de koppakking, deze moét aangehouden worden aangezien anders de kleppen de zuiger kunnen raken. Dus, of de hoogte het uitsteken van de zuiger meten, of dezelfde dikte terug gebruiken.

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
RDK
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 okt 2014, 20:16

Re: 1.9d: verschil in koppakkingen 1, 2 en 3 gaatjes

Bericht door RDK »

Ok, dan zak ik die met dezelfde dikte kopen.
Met welk moment moet ik de cilinderkopbouten vastzetten?
De volgorde om vast te zetten heb ik gevonden, van binnen naar buiten.

Moet ik die bouten na een tijd natrekken met een groter moment?

Rudi
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 658
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: 1.9d: verschil in koppakkingen 1, 2 en 3 gaatjes

Bericht door jos_br »

30-60nm. Daarna 2x 90gr. Zijn rekbouten, nooit natrekken!

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
RDK
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 okt 2014, 20:16

Re: 1.9d: verschil in koppakkingen 1, 2 en 3 gaatjes

Bericht door RDK »

Moet ik die bouten ook vervangen of kan ik die oude gebruiken?

Rudi
Gebruikersavatar
Olaf
Berichten: 677
Lid geworden op: 18 aug 2013, 22:30
Locatie: Hengelo (ov)

Re: 1.9d: verschil in koppakkingen 1, 2 en 3 gaatjes

Bericht door Olaf »

Vervangen.
Vw T5 GP 2.0 180-pk 10-2010 highline
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
RDK
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 okt 2014, 20:16

Re: 1.9d: verschil in koppakkingen 1, 2 en 3 gaatjes

Bericht door RDK »

Ok

Rudi
RDK
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 okt 2014, 20:16

Re: 1.9d: verschil in koppakkingen 1, 2 en 3 gaatjes

Bericht door RDK »

Hallo Jos,

Als ik het goed begrijp voor het aantrekken van de cilinderkopbouten:

1. 30Nm
2. 60nm
3. 90°
4. 90°

Rudi
Plaats reactie