Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Onderhoud syncro

vragen over de T4
Plaats reactie
timo
Berichten: 194
Lid geworden op: 19 apr 2017, 18:00

Onderhoud syncro

Bericht door timo »

Ik heb een T4 Syncro, ben er eens ingedoken, en kwam erachter dat je dit ding toch eigenlijk ook wel zou moeten onderhouden. Wat eignelijk nooit gebeurd is.

Ik las dat je de viscokoppeling eigenlijk iedere 150k van nieuwe vloeistof moet voorzien, en dat hij anders kapot zou kunnen gaan. Heb op internet ergens iemand gevonden die dit zelf heeft gedaan, maar er is erg weinig info over beschikbaar en het lijkt niet erg simpel. Zo'n nieuw ding kopen slaat nergens op, 4k. Maar als hij nog werkt, is er misschien niets aan de hand.

Auto heeft inmiddels wel 350k gelopen.

Heeft iemand hier ervaring mee, of weet iemand er misschien iets meer van?
Kristienvh
Berichten: 116
Lid geworden op: 09 dec 2015, 20:19

Re: Onderhoud syncro

Bericht door Kristienvh »

Hey Timo,

Heb je deze al gelezen? http://www.vwt4forum.co.uk/showthread.php?t=289806

Ik denk dat dit goed zelf te doen is en ik ga mijn viscokoppeling deze winter een onderhoudsbeurt geven. Mijn bus heeft 307000km en ik denk ook niet dat er ooit al naar gekeken is.
Ik ga een revisieset bestellen in Engeland en het zelf doen, maar je kan ook je koppeling naar hem opsturen en voor ong 300 pond krijg je dan een onderhouden exemplaar terug.

Vanwaar ben je ergens?

Groeten,
Kristien
bart seinwezen
Berichten: 268
Lid geworden op: 22 jul 2014, 21:15
Locatie: haarlem

Re: Onderhoud syncro

Bericht door bart seinwezen »

Ik heb het dik een jaar geleden gedaan, leuke klus. Helaas komen er inmiddels zorgwekkende geluiden uit de lagers van de aandrijflijn dus ik kan weer aan de bak.... :adhd
freek
Berichten: 684
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Onderhoud syncro

Bericht door freek »

Dit is een misverstand: de viscokoppeling heeft geen onderhoud nodig. Je vindt tegenwoordig inderdaad op internet verhalen van syncroeigenaren die de viscokoppeling vsn nieuwe siliconenolie hebben voorzien. Maar dit zijn er maar reen paar en sommigen hebben er een hele studie van gemaakt. VW geeft namelijk geen informatie. VW vervangt de koppeling als deze kuren begint te vertonen. Het luistert namelijk heel nauw: je moet weten welke olie erin moet en hoeveel (dit moet op de gram nauwkerurig. Zolang de koppeling geen kuren vertoont moet je het met rust laten. Onze syncro heeft in 14 jaar 550.000 km gelopen en de viscokoppeling is nog perfect. Wel goed op de bandenspanning letten en altijd alle 4 de banden tegelijk vervangen.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
bart seinwezen
Berichten: 268
Lid geworden op: 22 jul 2014, 21:15
Locatie: haarlem

Re: Onderhoud syncro

Bericht door bart seinwezen »

Laten we het erop houden dat de meningen verdeeld zijn. Het verhaal van de grammenweger is naar mijn weten in het leven geroepen bij gebrek aan informatie vanuit VW. De Engelsman die roem verworven heeft met zijn topic over - en service voor - de viscokoppeling is uiteindelijk gestopt met wegen en vult de trommel gewoon af. Ik ben zelf blij dat ik het klusje gedaan heb, de vloeistof zag er niet fris meer uit en ik heb diverse ontplofte trommels langs zien komen op fora. Inmiddels ben ik naar volle tevredenheid 35.000 km door Eurazie getuft, dus de testfase is wel achter de rug. Overigens is het ook niet bepaald rocketscience-technologie wat er in het ding zit hoor, het lijkt een beetje op een ouwe brommerkoppeling. Vooral de plaatjes niet buigen en alles komt goed.

Groet! Bart
freek
Berichten: 684
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Onderhoud syncro

Bericht door freek »

Als de olie er niet meer fris uitziet dan is deze verbrand en de kans is groot dat dit door verkeerd gebruik komt. Volgens mij is het ook logisch dat het vullen nauw luistert. De viscositeit vd olie moet precies op het juiste moment (temperatuur) enorm toenemen. Niet te vroeg want dat kost je je aandrijving en niet te laat.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Onderhoud syncro

Bericht door Pascal-141 »

Ik vermoed dat er ook veel van af hangt hoeveel of hoe vaak je "off road" rijd .

Bij een T4 die altijd op de weg rijd zal de viscokoppeling bijna nooit echt moeten werken , bij een T4 die vaak op bvb slijk of bvb in de winter in dikke sneeuw rijd , zal de visco wel aan de slag moeten.
Want wanneer moet de visco werken ? ...als de voorwielen beginnen door te spinnen , dan schakeld de visco de achterwielen meteen mee in .
En dan denk ik dat een visco die vaker werkt ,eerder onderhoud zal nodig hebben .

Ik heb onlangs nog fotos gezien van een T4 rijder,waarbij de visco open geplofd was tijdens Mammutpark . Ze hebben de visco ter plaatse vervangen .

Zo denk ik erover , misschien heb ik het verkeerd ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Hanssyncro
Berichten: 918
Lid geworden op: 22 okt 2015, 16:01
Locatie: Maasbracht

Re: Onderhoud syncro

Bericht door Hanssyncro »

Pascal-141 schreef: 21 mei 2017, 23:54 Ik vermoed dat er ook veel van af hangt hoeveel of hoe vaak je "off road" rijd .

Bij een T4 die altijd op de weg rijd zal de viscokoppeling bijna nooit echt moeten werken , bij een T4 die vaak op bvb slijk of bvb in de winter in dikke sneeuw rijd , zal de visco wel aan de slag moeten.
Want wanneer moet de visco werken ? ...als de voorwielen beginnen door te spinnen , dan schakeld de visco de achterwielen meteen mee in .
En dan denk ik dat een visco die vaker werkt ,eerder onderhoud zal nodig hebben .

Ik heb onlangs nog fotos gezien van een T4 rijder,waarbij de visco open geplofd was tijdens Mammutpark . Ze hebben de visco ter plaatse vervangen .

Zo denk ik erover , misschien heb ik het verkeerd ...
Bedoel je onze? :knipoog
Groetjes, Petra
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Onderhoud syncro

Bericht door Pascal-141 »

Hanssyncro schreef: 22 mei 2017, 10:54
Pascal-141 schreef: 21 mei 2017, 23:54 Ik vermoed dat er ook veel van af hangt hoeveel of hoe vaak je "off road" rijd .

Bij een T4 die altijd op de weg rijd zal de viscokoppeling bijna nooit echt moeten werken , bij een T4 die vaak op bvb slijk of bvb in de winter in dikke sneeuw rijd , zal de visco wel aan de slag moeten.
Want wanneer moet de visco werken ? ...als de voorwielen beginnen door te spinnen , dan schakeld de visco de achterwielen meteen mee in .
En dan denk ik dat een visco die vaker werkt ,eerder onderhoud zal nodig hebben .

Ik heb onlangs nog fotos gezien van een T4 rijder,waarbij de visco open geplofd was tijdens Mammutpark . Ze hebben de visco ter plaatse vervangen .

Zo denk ik erover , misschien heb ik het verkeerd ...
Bedoel je onze? :knipoog
Had jullie visco ook de geest gegeven ?
Nee, het was een Duitser
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
freek
Berichten: 684
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Onderhoud syncro

Bericht door freek »

Hier heb je zeker een punt Pascal. Als de visco veel moet werken zal de olie ook eerder verouderen. Ik blijf het een verbazend stukje techniek vinden: een minimale wielspin leidt direct tot een hogere viscositeit en dus aandrijving van de achterwielen. Het is puur een overbrenging via vloeistof en door zijn eenvoud ook super betrouwbaar
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
bart seinwezen
Berichten: 268
Lid geworden op: 22 jul 2014, 21:15
Locatie: haarlem

Re: Onderhoud syncro

Bericht door bart seinwezen »

Ik heb 't busje vanmiddag even op de brug gezet, alle wielen in de lucht gehangen, motor gestart, versnelling in en dan met de schroevedraaier aan 't oor her en der luisteren. Uit het lager midden in de kardan komt zoals ik al vermoedde een stevig koffiemolengeluid. Is er hier iemand die daar ervaring mee heeft? Ik kan er weinig over vinden, soms wordt er zelfs beweerd dat je beter de hele as kunt vervangen.

Groet, Bart
Hanssyncro
Berichten: 918
Lid geworden op: 22 okt 2015, 16:01
Locatie: Maasbracht

Re: Onderhoud syncro

Bericht door Hanssyncro »

Pascal-141 schreef: 22 mei 2017, 18:28
Hanssyncro schreef: 22 mei 2017, 10:54
Pascal-141 schreef: 21 mei 2017, 23:54 Ik vermoed dat er ook veel van af hangt hoeveel of hoe vaak je "off road" rijd .

Bij een T4 die altijd op de weg rijd zal de viscokoppeling bijna nooit echt moeten werken , bij een T4 die vaak op bvb slijk of bvb in de winter in dikke sneeuw rijd , zal de visco wel aan de slag moeten.
Want wanneer moet de visco werken ? ...als de voorwielen beginnen door te spinnen , dan schakeld de visco de achterwielen meteen mee in .
En dan denk ik dat een visco die vaker werkt ,eerder onderhoud zal nodig hebben .

Ik heb onlangs nog fotos gezien van een T4 rijder,waarbij de visco open geplofd was tijdens Mammutpark . Ze hebben de visco ter plaatse vervangen .

Zo denk ik erover , misschien heb ik het verkeerd ...
Bedoel je onze? :knipoog
Had jullie visco ook de geest gegeven ?
Nee, het was een Duitser
De hele cardan lag op straat bij ons :huilen :huilen
Groetjes, Petra
bart seinwezen
Berichten: 268
Lid geworden op: 22 jul 2014, 21:15
Locatie: haarlem

Re: Onderhoud syncro

Bericht door bart seinwezen »

Pfff... dan sta je ook wel even te kijken. Wel fijn dat je niet in IJsland stond :proost

Groet, Bart
timo
Berichten: 194
Lid geworden op: 19 apr 2017, 18:00

Re: Onderhoud syncro

Bericht door timo »

Ik ga 'm gewoon ff testen, snap Pascal z'n redenering wel. Denk dan ook dat die van mij 't nog wel ff vol zou houden, is bijna niet gebruikt,
Plaats reactie