Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ervaringen met retro partikel kat op TDi AXG

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
kroonhome
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 mar 2007, 12:17
Locatie: Midden Delfland

Ervaringen met retro partikel kat op TDi AXG

Bericht door kroonhome »

Hallo allemaal,

Ik loop met de gedachte rond om een retro partikel kat te monteren. Bedoeling is dat ik weer ongestraft de milieu zones in Duitsland mag inrijden (groene 4 sticker).
Mijn vragen zijn als volgt:
- Mag ik deze zelf monteren en laten registreren op kenteken?
- Welke risico's heeft het voor de motor (turbo, vermogen en verbruik)
- Wordt er in NL op gecontroleerd bij de APK?
- Ziet deze hetzelfde uit als de originele katalysator?
Graag jullie ervaringen met bijvoorbeeld de Oberland Mancold Partikel-Kat 858 095

Groetjes,
Arjan
nr. 1075 (de vorige California Coach 75 KW, 102 pk)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Ervaringen met retro partikel kat op TDi AXG

Bericht door frank884 »

waarom zou je 580 euro voor dat ding betalen dat is 7 x een boete van 80 euro en hoe groot is de kans dat je ook maar 1x een boete krijgt??
ik heb al een roet kat verstopt gehad op mijn vorige transporter de plek waar die zit bij de T4 is nogal ver van de motor af (dus zws te weinig warmte) en is de kans grot dat die snel verstopt zit. verder is alle weerstand in de uitlaat een langzamere turbo, later oppakken, en iets ergens doorheen persen is een hoger verbruik
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
kroonhome
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 mar 2007, 12:17
Locatie: Midden Delfland

Re: Ervaringen met retro partikel kat op TDi AXG

Bericht door kroonhome »

Hoi Frank,

Ik denk dat je gelijk hebt, de nadelen wegen niet op tegen de voordelen om de milieuzones in te mogen.
Mijn garage waarschuwde mij ook al voor verstopping en motorschade aan de turbo wanneer deze te heet wordt door de verstopping.

Dan maar weg blijven uit de milieuzones door buiten de steden te gaan kamperen.
Met de fiets kunnen we alsnog de stad in, iets wat we nu ook al regelmatig doen.

Op dit moment loopt de motor erg goed, is misschien nog te verbeteren door de huidige katalysator te verwijderen en de EGR af te dichten. Alleen ben ik er niet zeker van of dit in de toekomst nog geaccepteerd wordt bij bijvoorbeeld de APK keuring. :groteogen

Ik raak er steeds meer van overtuigd dat al die milieu maatregelen het doel aan alle kanten voorbij schiet en wij de dupe worden vanwege hoge kosten.

Groetjes,
Arjan
nr. 1075 (de vorige California Coach 75 KW, 102 pk)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Ervaringen met retro partikel kat op TDi AXG

Bericht door frank884 »

Bij een los roetfilter op een T4 heb je geen sensoren, geen regeneratie, zit te ver van de warmtebron af, is link.....Bij de nieuwe motoren (euro 5) die erop gebouwd zijn (waarbij de roetfilter veel dichter bij het blok is gebouwd= Warmer + die kunnen waarnemen en regenereren is er nu ook al vaak een ernstig probleem zie bijvoorbeeld dit http://www.driving-dutchman.nl/verdiepi ... en-mazda6/ maar ook verstopte roetfilters https://www.mijngrossier.nl/roetfilters ... lemen.html (Onvoldoende warmte, minder dan 550 ºC. De roetverbranding komt niet op gang en het roetfilter loopt vol) wat turbo's kost en verbrande kleppen.. komt ook bij andere merken voor, als je elke dag een rit maakt van 30 a 40 km en de motor ook laat trekken, is zws niks aan de hand, wij rijden vrij veel (te) korte ritten, maar dit is oude techniek en er zit niks in de uitlaat KAT is ook weg dus geen probleem voor deze motor, maar na deze T4 is het voor ons ook afgelopen met diesel rijden. die motoren gaan kapot door allemaal die spullen in de uitlaat zoals wij die wagen gebruiken. ERG is al 11 jaar afgedicht. APK mocht dat ooit een probleem zijn??. Voor dat "toneelstukje" van de APK heb je snel het plaatje er tussenuit gehaald en de oude kat kun je ook in de garage leggen (aan een kant de pijp in de andere steken met wat kopervet in mekaar zetten voor het jaar erna) en aan de andere kant 3 boutjes. dus even een half uurtje ombouwen voor het "toneelstukje" en een half uurtje terugbouwen. we hebben ook een oude toyota die niet door de 4 gas test komt. terwijl die wagen echt super loopt voor zijn 19 jaren. dus die moet ook voor de APK in een bijna lege tank een paar flesjes ander spul te drinken krijgen dan benzine ---> toneelstukje APK ---> aftanken met benzine en Rijden!!! de politiek (2019 ook weer 15% mrb verhoging op die vervuilers) is een grotere bedreiging voor deze wagens dan dat de relatief ouderwetse simpele Techniek het begeeft.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Plaats reactie