Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Schakelbol kwijt

vragen over de T4
Kristienvh
Berichten: 116
Lid geworden op: 09 dec 2015, 20:19

Schakelbol kwijt

Bericht door Kristienvh »

Terug van verlof en onderweg voelde ik dat er heel veel speling op mijn versnellingspook zat. (Ineens!) Ik had gelukkig hier al veel gelezen over de bolletje dus was er gerust in dat het niet ernstig was. Thuis gekomen kijk ik naar de bolletjes en zie dat het rechtse bolletje weg is. Toch dapper van onze bus dat hij ons nog thuis gebracht heeft! Ik heb al gezocht op ebay om een setje tz bestellen maar zit toch met een vraag. Ik heb hier een verslagje gelezen van ene Herman die zegt wat ik allemaal moet weghalen. De batterijafdekplaat en de plastiek plaat naast de batterij maar ook de radiator kantelen..de radiator zit toch niet in de geburen van mijn bolletjes? Of heb ik het helemaal fout? Als ik in m'n motorkap kijk zie ik eigenlijk helemaal geen manier om aan de bolletje te werken.. Moet ik soms ook nog leidingen verwijderen? Ik zou het echt wel graag zelf willen proberen...kan ik hiermee iets heel erg fout doen?

Groet,
Kristien
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Schakelbol kwijt

Bericht door odorf »

Ik weet niet wat voor motor je hebt, bij een 1.9 TD heb je aan de zijkant al wat meer ruimte. De radiator naar voren halen hoeft niet, maar geeft soms net even wat meer armruimte. Slangen en buizen hoeven niet weg.

Plastic rondom accu geldt hetzelfde voor. Het hoeft niet, maar kan net wat meer ruimte bieden.

Voor het grotere bolletje (rechts als je ervoor staat) op de versnellingsbak zit om het metalen asje geklemd. Ik zou alle tips met betrekking tot vaseline, verwarmen in kom warm water en blokje hout er nog eens goed op nalezen.

Hier nog een linkje van T4wiki, --scrollen tot halverwege de pagina--, al was het alleen om de duidelijke plaatjes.
http://www.t4-wiki.de/wiki/Schaltbet%C3%A4tigung

Het is geen heel moeilijke klus, de materialen zijn soms wat weerbarstig.

Succes!
Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Kristienvh
Berichten: 116
Lid geworden op: 09 dec 2015, 20:19

Re: Schakelbol kwijt

Bericht door Kristienvh »

Bedankt voor de link!nu snap ik waarom ik een blokje hout en de koevoet nodig heb. Zal proberen om een zelfde gereedschap te maken als op de foto. Ziet er te doen uit! :adhd
Kristienvh
Berichten: 116
Lid geworden op: 09 dec 2015, 20:19

Re: Schakelbol kwijt

Bericht door Kristienvh »

Oh ik heb een 2.5 tdi motor (acv) ter info.. :nuts

Gr,
Kristien
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: Schakelbol kwijt

Bericht door Herman744 »

Die Herman was ik. Wat ik beschreven heb is voor het linker bolletje en hulsje van een T4 2.4D uit 1992. AAB-motor.
Kristienvh
Berichten: 116
Lid geworden op: 09 dec 2015, 20:19

Re: Schakelbol kwijt

Bericht door Kristienvh »

Hey Herman, ik heb je beschrijving afgeprint en ga het zo proberen doen. Heel erg bedankt voor de duidelijke uitleg!!!
Kristien
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: Schakelbol kwijt

Bericht door Herman744 »

Kristien,

Linker en rechter bolletje moeten verschillend aangebracht worden.
thijs
Berichten: 135
Lid geworden op: 12 mar 2007, 19:54
Locatie: lichtenvoorde

Re: Schakelbol kwijt

Bericht door thijs »

Hallo,laatst van zowel mijn eigen T4 wijsneus 88pk en van een 102 pk korte neus zo'n bolletje vervangen.bij zowel de lange als de korte neus 10 minuten werk.Asje iets invetten en bolletje in water koken een minuut,hierna schuif je het bolletje er zonder moeite op.Ik had eerst ook alle verhalen gelezen en van alles aan koevoet en stukken hout etc. Verzameld maar was totaal niet nodig.ging om dat bolletje bovenop.
Gr.Thijs
Kristienvh
Berichten: 116
Lid geworden op: 09 dec 2015, 20:19

Re: Schakelbol kwijt

Bericht door Kristienvh »

Super,dat was ook mijn startplan :-) ik ben mijn rechter bolletje kwijt maar heb het volledige setje besteld op ebay. Donderdag leveren ze en vrijdag ga ik aan de slag. Ik post nog hoe vlot/of niet het gegaan is:-) ik ben er klaar voor :sjaal

Wat ik ook nog dacht is het asje inspuiten met debloc olie..dit bevriest en hopelijk krimpt het dan nog een klein beetje.
Kristienvh
Berichten: 116
Lid geworden op: 09 dec 2015, 20:19

Re: Schakelbol kwijt

Bericht door Kristienvh »

Herman,ik denk dat ik voor het linker hulsje de steun er langs onder zal proberen afhalen..had dat hier ook ergens gelezen..indien dit me niet lukt volg ik jou werkwijze..
Heb ook even op etka gekeken en de steun zit maar met drie vijsjes vast.
230711450.png
Groet,
Kristien
Kristienvh
Berichten: 116
Lid geworden op: 09 dec 2015, 20:19

Re: Schakelbol kwijt

Bericht door Kristienvh »

Deze avond de schakelbol vervangen. Voor de duidelijkheid, ik heb het over de linkse schakelbol als je achter het stuur zit.
Ik heb de batterij afdekplaat en plastieke zijplaat er af gehaald. (5min werk)
Dan heb ik met een kleine dopsleutel (10) het ijzeren beugeltje dat rond de bol zit er af geschroefd. ( 2 kleine boutjes. )
Volgende --> water in de waterkoker gedaan en laten koken. Potje op het vuur gezet, kokend water en plastiek bol er in gedaan en een minuutje laten meekoken.
Ik heb nu ook het asje ingespoten met rostflash omdat dit het asje afkoelt tot -80.
Dan het potje met deksel, kokend water en bol mee naar buiten genomen. Asje goed ingesmeerd met lagervet.
Bol uit kokend water genomen met de spaghettitang :ie.
Bol met handschoen zonder enige moeite op het asje geschoven.
Alles terug gemonteerd en klaar.
Alles samen 20 min bezig geweest.
De bus schakelt terug super strak!

Wel nog een vraagje over de rechter bol en busje.(rechter kant bol als ik achter het stuur zit):deze zit nog super vast en ziet er goed uit. Ik heb de stukjes wel liggen maar vind het een beetje zonde om alles er met veel moeite af te krijgen om iets te vervangen dat nog goed is. Of heb ik nu eigenlijk maar half werk gedaan? Moet je alles samen vervangen?

Groet,
Kristien
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Schakelbol kwijt

Bericht door Multivan Generation »

Je hoeft niet alles te vervangen.
Geniet van je vernieuwde schakelgevoel en hou het vervangen bolletje goed in het vet.

Groetjes Peter
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Schakelbol kwijt

Bericht door Pascal-141 »

Kristienvh schreef: 15 jun 2017, 21:29
Wel nog een vraagje over de rechter bol en busje.(rechter kant bol als ik achter het stuur zit):deze zit nog super vast en ziet er goed uit. Ik heb de stukjes wel liggen maar vind het een beetje zonde om alles er met veel moeite af te krijgen om iets te vervangen dat nog goed is. Of heb ik nu eigenlijk maar half werk gedaan? Moet je alles samen vervangen?

Groet,
Kristien
Je hoeft niet alles samen te vervangen . Gewoon vervangen wat nodig is .
Ik heb toevallig maandagavond ook nog schakelbolletjes vervangen bij de T4 van een vriend.
Het bolletje wat jij nu vervangen hebt (het grotere) heb ik nog niet kapot gehad . Het andere , wel al , en vooral het plastic busje waar het kleine bolletje in beweegt heb ik al vaak moeten vervangen , die lijken mij het meeste kapot te gaan. Heb er nu op een paar maand tijd al 3 moeten vervangen.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
TJEERD DEHLER
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 mar 2015, 00:05

Re: Schakelbol kwijt

Bericht door TJEERD DEHLER »

Wie kan/wil mijn linker bolletje vervangen?
Ik zit in regio Rotterdam-leiden
TJEERD DEHLER
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 mar 2015, 00:05

Re: Schakelbol kwijt

Bericht door TJEERD DEHLER »

Ik heb aan de korte kant het bolletjeshulsje willen vervangen.
Hulsje verwarmd in heet water.
Steun los gehaald hulsje ging er makkelijk in.
Steun weer gemonteerd en met de waterpomp tang de steun en schakelstang naar elkaar toe geknepen.
Plop kogeltje duwde het huisje er weer halfuit.

Heb het maar gelaten zo.
Schakelen doet hij gewoon, maar aan de lange kant zit het bolletje dus niet lekker op zijn plek.
De hele stang zit nu een tikkie naar links(voor de kijker)

Iemand een suggestie om het huisje weer goed in de steun te krijgen, en daarna het bolletje?
Plaats reactie