Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Het zoveelste 2.4 AAB koeling topic

vragen over de T4
Plaats reactie
g00fyl
Berichten: 39
Lid geworden op: 02 jun 2017, 18:38

Het zoveelste 2.4 AAB koeling topic

Bericht door g00fyl »

Tja. er is al veel over geschreven, waarvan ik het meeste ook heb gelezen maar ik kom er niet uit.

Afgelopen week heb ik mijn eerste T4 California gekocht een 2.4D (AAB) uit 1992. meteen werd door het warme weer duidelijk dat de koeling niet lekker werkt. En dan met name het electronisch geregelde gedeelte. De fan sloeg niet aan waardoor de motor warm werd (niet gekookt gelukkig) maar we zaten er niet ver van af. De fans sloegen niet aan waardoor de temperatuur opliep.

Ik heb onderweg een tijdelijke kabel naar de fans getrokken zodat ze permanent aan staan zodat we iig verder konden rijden. Daarmee blijft de temperatuur wel mooi op/onder de 90 graden. Maar opgelost is het natuurlijk niet.

Ondertussen ben ik er ook achter dat er eerder is gerommeld met de relais bij de radiator door een vorige eigenaar, steekhouders zijn afgebroken, en er zitten wat onduidelijke draden bij die niet origineel zijn. Ik wil dit graag weer in ere herstellen zodat alles weer werkt zoals VW het ooit bedoeld heeft.

Dus vol goede moed naar de VW dealer (Wittebrug) om een paar nieuwe relais te bestellen en nog het eea aan andere kleine onderdelen. Maar tot zijn en mijn verbazing kende het systeem mijn chassisnummer niet. En na 45 min zoeken kon hij mij vertellen dat hij 2 van de 3 relais niet meer kon bestellen en dat de hij niet zeker was of de derde de juiste zou zijn... Nu had ik zelf natuurlijk vooraf ook gezocht naar de partnummers van de 3 relais maar die kon ik niet vinden. Ook op de relais zelf is niets meer leesbaar na 25 jaar.
Dus nu weet iemand welke partnummers de relais bij de radiateur hebben, en waar ze misschien nog te krijgen zijn? ook zoek ik de steekhouders van de relais omdat het plastic van de mijne wel zijn beste tijd heeft gehad.

Uiteindelijk alleen het contactblokje kunnen bestellen en niet de andere dingen. Daarna doorgereden naar Keverparts hier in den haag, en hij kon mij gelukkig wel de temperatuurschakelaar uit de radiateur, een thermostaat en een paar zekeringen leveren. Het was zelfs op voorraad. Maar hij wist ook niet welke relais ik precies nodig heb.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Het zoveelste 2.4 AAB koeling topic

Bericht door Pascal-141 »

Ik heb die relais waarschijnlijk nog wel liggen ,ik heb al meerdere T4 met 2.4d gesloopt en heb er nog wel een en ander van liggen.Maar in de doos met relais heb ik er ook liggen van de 1.9 en 2.5tdi motoren , ik zal morgen eens nakijken of er verschil op zit .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Catsailor
Berichten: 140
Lid geworden op: 17 aug 2015, 13:30

Re: Het zoveelste 2.4 AAB koeling topic

Bericht door Catsailor »

:ie Mischien kun je hier iets mee , net ff gekeken..
Bijlagen
20170605_162158-600x1067klein.jpg
20170605_162102-800x450klein.jpg
Vw T4 2.4 aab bj 1991
Saab 9000
Volvo S 70 1997
Mercedes SLK 200 R171 2004
Volvo C70 2008
g00fyl
Berichten: 39
Lid geworden op: 02 jun 2017, 18:38

Re: Het zoveelste 2.4 AAB koeling topic

Bericht door g00fyl »

Gisteren de hele dag bezig geweest om de schakeling weer werkend te krijgen, gelukkig met resultaat! na 5 uur meten, solderen en hersens breken op elektrische schema's is het toch gelukt :yes

Wat bleek, de relais die er in zaten, zaten niet op de goede plek. Een relais was gebakken van binnen (gelukkig een normaal schakel relais, dus gelukkig kon ik die vervangen door een universeel hella relais die ik nog had liggen).

Ook waren er door de vorige eigenaar(en) wat "verbeteringen aangebracht" waardoor de helft van de schakeldraden niet meer op de goede plek zaten aangesloten. o.a. waren de schakeldraden 94deg en 102deg omgedraaid waardoor het systeem nooit de in de eerste trap werd geschakeld en meteen op vol vermogen aan ging. :muur

goed, het werkt weer voor nu. Maar de relais zal ik toch eerdaags moeten vervangen omdat ze alle drie redelijk gaar zijn geworden van binnen...

@pascal als je ze hebt liggen zou ik ze graag van je overnemen

@Catsailor: Dank! Met die nummers ga ik zeker nieuwe kunnen vinden als Pascal ze niet nog heeft. (bij jou ziet het er nog netjes uit (: )
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Het zoveelste 2.4 AAB koeling topic

Bericht door Pascal-141 »

Ik ben daarstraks gaan zoeken, maar ik kon ze helaas niet vinden ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Catsailor
Berichten: 140
Lid geworden op: 17 aug 2015, 13:30

Re: Het zoveelste 2.4 AAB koeling topic

Bericht door Catsailor »

Vw T4 2.4 aab bj 1991
Saab 9000
Volvo S 70 1997
Mercedes SLK 200 R171 2004
Volvo C70 2008
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Het zoveelste 2.4 AAB koeling topic

Bericht door odorf »

Sorry voor de late reactie.
Ik heb nog een complete kabelboom met relaisblok en alle stekkers liggen. Deze is (volgens mij) in ieder geval nog helemaal origineel. Weet niet wat de staat van de relais is/zijn.
2x relais 79 nr 191 927 841
1x relais 98 nr 901 919 505 (als ik het goed heb)
2.4koel.jpg
2.4koel-detail.jpg
-Foto geplaatst-
Mocht je nog interesse hebben. Laat maar even weten via PB

Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Hella
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 feb 2015, 20:46

Re: Het zoveelste 2.4 AAB koeling topic

Bericht door Hella »

Dit probleem had ik afgelopen zomer ook (deels) met de koeling van mijn AAB uit 1991 (en dat lag niet aan het lamellenmechanisme, dat opent en sluit heel soepel).
Deels omdat er gelukkig nooit aan de bedrading is geklooid, maar wel dat op gegeven moment (uiteraard op vakantie in Frankrijk) de temperatuurmeter tot boven de 100 graden opliep zonder dat de ventilatoren aansloegen.
Kwam er achter dat met een ferme tik op het relais trio boven de radiateur de ventilatoren wel aangingen.
Conclusie: een of meerdere relais na dik 25 jaar verrot.
Thuis gelijk de dealer opgezocht (ja voor dit akkefietje wel naar de dealer) die na enig zoekwerk met vervangingsnummers van vervangingsnummers de goede onderdelen (via het VW netwerk uiteindelijk ergens in Duitsland) wist te traceren. Kosten voor 3 relais: € 75,--. Met een schroevendraaier de oude relais er uit gelepeld (die zaten goed vast en de pootjes waren allemaal gecorrodeerd) en na reiniging van de contactblokje met contactspray de nieuwe gemonteerd. Zelfs bij heel warm weer komt de temperatuurmeter niet meer boven 80 - 85 graden. De ventilatoren slaan dus mooi op tijd aan en draaien dat het een lieve lust is.
Dat geeft toch een heel gerust gevoel !
g00fyl
Berichten: 39
Lid geworden op: 02 jun 2017, 18:38

Re: Het zoveelste 2.4 AAB koeling topic

Bericht door g00fyl »

Allen bedankt voor de reacties!

@odorf: je hebt een PB

@hella: fijn dat de dealer jou wel kon helpen. Ik kwam helaas weer thuis met lege handen. Ik zou het nog eens kunnen proberen bij de dealer nu ik de nieuwe nummers heb.

We zijn weer een week en een paar honder kilometer verder. Hij komt niet meer boven de 90deg uit, ook niet op warme dagen als vandaag. Alleen lijkt hij nu minder goed op temperatuur te komen, hij tikt de 90deg alleen aan bij 20min plus 120 rijden. Bij lagere snelheden zakt hij tussen de 70 en 80 graden.

Bij een koude motor staan de lamellen wel dicht maar ik heb idee dat ze te vroeg opengaan. Is het uitzet mechanisme nog ergens te bestellen? Ik kan het niet vinden op internet. De thermostaat in het blok is nieuw dua daar moet ik het denk ik niet zoeken.
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Het zoveelste 2.4 AAB koeling topic

Bericht door odorf »

Verstelmechanisme (bi-metaal) is volgens mij niet meer via de dealer leverbaar. Ik kwam de lamellenringen wel nieuw tegen bij VW classicparts. (Daar gaan tegenwoordig alle VW onderdelen die uit het reguliere programma verdwijnen naartoe) Wellicht Bi-metaal ook.

Maar ik denk eigenlijk dat de lamellen bijzaak zijn. In principe zou de thermostaat dit moeten regelen. Mogelijk gaat de thermostaat te vroeg open?

Odorf
Laatst gewijzigd door odorf op 11 jun 2017, 00:57, 1 keer totaal gewijzigd.
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Het zoveelste 2.4 AAB koeling topic

Bericht door Pascal-141 »

g00fyl schreef: 10 jun 2017, 16:38 Allen bedankt voor de reacties!

@odorf: je hebt een PB

@hella: fijn dat de dealer jou wel kon helpen. Ik kwam helaas weer thuis met lege handen. Ik zou het nog eens kunnen proberen bij de dealer nu ik de nieuwe nummers heb.

We zijn weer een week en een paar honder kilometer verder. Hij komt niet meer boven de 90deg uit, ook niet op warme dagen als vandaag. Alleen lijkt hij nu minder goed op temperatuur te komen, hij tikt de 90deg alleen aan bij 20min plus 120 rijden. Bij lagere snelheden zakt hij tussen de 70 en 80 graden.

Bij een koude motor staan de lamellen wel dicht maar ik heb idee dat ze te vroeg opengaan. Is het uitzet mechanisme nog ergens te bestellen? Ik kan het niet vinden op internet. De thermostaat in het blok is nieuw dua daar moet ik het denk ik niet zoeken.

Aan de lamellen zal het niet liggen dat de motor niet goed op temp komt , de lamellen regelen niks van de motortemperatuur , dat doet je thermostaat . Welke temp heb je genomen (van de thermostaat) ?
Wat betreft de lamellen: ik rijd al jaren rond met het uitzetmechanisme verwijderd en de lamellen opengezet (en gefixeerd) , zelfs in de winter is de motor even snel op temperatuur .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
g00fyl
Berichten: 39
Lid geworden op: 02 jun 2017, 18:38

Re: Het zoveelste 2.4 AAB koeling topic

Bericht door g00fyl »

Ai, duidelijk. Wellicht toch een nieuwe, defecte, thermostaat dan. Ik geloof dat het de versie van 87 graden is. Gelukkig zijn ze niet zo duur, zal weer een nieuwe bestellen om het uit te sluiten.
g00fyl
Berichten: 39
Lid geworden op: 02 jun 2017, 18:38

Re: Het zoveelste 2.4 AAB koeling topic

Bericht door g00fyl »

Afgelopen weekend weer een nieuwe thermostaat geplaatst bij het uithalen bleek dat de gene die ik er een paar weken geleden in had gezet er een voor 75° was, bleek in de verkeerde doos gezeten te hebben, want er stond 87°op de doos.

Maar dat terzijde, met de nieuwe gates thermostaat komt de motor veel sneller op temperatuur. Echter loopt hij nu wel op tot 100°+ waarna pas de 1e stand van de fans aangaan. is dit normaal? Ik had het gevoel dat de fans voor het wisselen van de thermostaat eerder aansloegen (net boven de 90°) kan dat kloppen? (Sensor is nieuw, en de schakeling van de fans is in orde)

Zelf denk ik dat er lucht bij de sensor zit waardoor hij pas later aanspringt. Maar dan is de vraag hoe krijg ik de lucht er uit. Wat ik nu gedaan heb om te ontluchten is het systeem gevuld, dop dicht een eind gereden tot de motor warm was, dop open en ca 20 min stationair laten draaien en weer gevuld. onluchtingsnippel opendraaien is geen optie omdat die is afgebroken (lekt gelukkig niet). Is dit de juiste manier?
Plaats reactie