Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Koppelingspedaal heel diep intrappen
Koppelingspedaal heel diep intrappen
Om soepel te kunnen schakelen moet ik de koppeling echt in het tapijt duwen. Is dit normaal en zoniet, wat zou eraan gedaan kunnen worden? Is dat af te stellen? B.v.d.
Re: Koppelingspedaal heel diep intrappen
bij mij was de voorbode van een nieuwe koppeling, drukgroep etc.
hoeveel km's heb je gereden? (ik was bij ca 320.000 aan de beurt)
hoeveel km's heb je gereden? (ik was bij ca 320.000 aan de beurt)
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
Re: Koppelingspedaal heel diep intrappen
oei, ja ook bijna 3 ton. Is dat een dure grap? Zal wel.
Ik heb ook een fluitend geluid bij gasgeven. Heeft dat er ook mee te maken?
Ik heb ook een fluitend geluid bij gasgeven. Heeft dat er ook mee te maken?
- arjanzevenaar
- Berichten: 494
- Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43
Re: Koppelingspedaal heel diep intrappen
Wat voor bus rij je precies ? Bij een TDI is de koppeling iets af te stellen, er zitten bouten bij het koppelingspedaal die iets los draaien en je kan het aangrijpmoment iets afstellen. Zie op t4-wiki voor de uitleg hiervan. ( sorry voor het beknopte antwoord ).
Re: Koppelingspedaal heel diep intrappen
Het is een 2.5 TDI met 102 pk uit 19999 met bijna 300.000 km
- Multivan Generation
- Berichten: 33714
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Koppelingspedaal heel diep intrappen
Dat is best fijn, als mensen zelf al het antwoord geven op hun eigen vraag
Koppeling vervangen inclusief 2 massavliegwiel en drukgroep (voorgemonteerde set) qua onderdelen rond de 650 euro,
en daarbij komen rond de 5 a 6 uur arbeidsuren.
Eventueel kun je dan meteen de krukas kering aan die zijde preventief mee laten vervangen, is dan nog maar 10 minuten extra werk.
Groeten Peter
Re: Koppelingspedaal heel diep intrappen
Okay bedankt. Ik gok dat ik dan zo op de 800 a 1000 euro uitkom waarschijnlijk... Toch jammer voor een bus waar ik nog geen 20.000 km mee gereden heb...
Re: Koppelingspedaal heel diep intrappen
Re: Koppelingspedaal heel diep intrappen
maar dan kan je er weer een hele poos mee vooruit. en dan bof je nog wat jouw TDI heeft een goede versnellingsbak, mijn busje was met 360k aan een ruilbak toe.
tip: de versnellingsbak zit niet in het onderhoudsschema van VW. misschien ook een goed moment om je bakolie te vervangen.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
Re: Koppelingspedaal heel diep intrappen
Ik heb inmiddels een prijsopgave van 1200 euro voor de vervanging van de koppelingsset, incl. BTW. Is dit een goede prijs?
Re: Koppelingspedaal heel diep intrappen
Goeie tip. Hoe weet ik of mijn versnellingsbak nog goed is? Heb laatst nog wel een ouwe Mercedes amper van 3500 kg met 100 over de snelweg gesleept, dus dat zal wel goed zijn.koensch schreef: ↑29 jun 2017, 21:07maar dan kan je er weer een hele poos mee vooruit. en dan bof je nog wat jouw TDI heeft een goede versnellingsbak, mijn busje was met 360k aan een ruilbak toe.
tip: de versnellingsbak zit niet in het onderhoudsschema van VW. misschien ook een goed moment om je bakolie te vervangen.
Re: Koppelingspedaal heel diep intrappen
Jij hebt er nog geen 20.000 mee gereden maar de koppeling heeft er al 300.000 op zitten, en dat telt. Dat fluitend geluid bij gas geven uit je eerste bericht is gewoon de turbo die je hoort.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Re: Koppelingspedaal heel diep intrappen
heb je al gekeken of je pedaal set niet gescheurd of gebroken is gebeurd heel veel dus kruip onder je dashboord en laat iemand even je koppeling bedienen als je dan ziet dat het verbuigt of wringt dan is dat het probleem even niet stukje aan lassen of voor nood een blokje hout ertussen stoppen kan je gelijk testen of dat het probleem was
op zoek funtie vind je veel hier over
op zoek funtie vind je veel hier over
Rob & Lize
Re: Koppelingspedaal heel diep intrappen
Rob & Lize
Re: Koppelingspedaal heel diep intrappen
Ik had vorige week ongeveer hetzelfde probleem. Van de één op de andere dag weinig druk op het pedaal en pas helemaal onderin werd ontkoppeld.
Verder niets te zien of te horen. Vloeistof op niveau, geen lekkage. De remvloeistof was eind 2014 nog vervangen.
Vanmorgen pakte ik de auto en toen werd er heel slecht ontkoppeld. In de eerste versnelling met ingetrapte koppeling kwam de auto al in beweging.
Ik moest toch weg met de auto en na een paar kilometer rijden ging het schakelen/ontkoppelen weer goed. Wel nog steeds met weinig druk en helemaal onderin. Vanmiddag toch naar de garage gegaan. Mede omdat ik over 3 weken met de bus en caravan op vakantie wil en geen problemen met de koppeling wil. Mijn insteek was de koppeling maar de laten vervangen, vroeg of laat moet het er toch een keer van komen, dan nu maar (betreft een 2.5 tdi, 102 pk van 1997 met 270.000 km)
De monteur wilde daar eigenlijk niets van weten maar ging aan de slag met de vloeistof in het gedeelte leiding naar de koppeling toe. Het schijnt dat bij verversen van de remvloeistof dat gedeelte (vaak/meestal) niet meegenomen wordt.
Zodoende daar de vloeistof ververst. Het ontluchten daarna was wel erg problematisch. Zou een bekend probleem zijn. Uiteindelijk is dat gelukt, vooral door de auto gewoon een paar uur te laten staan met open nippel.
Eind van de middag de auto weer opgehaald. De koppeling voelt weer als vanouds aan en schakelen gaat weer heel soepel.
Verder niets te zien of te horen. Vloeistof op niveau, geen lekkage. De remvloeistof was eind 2014 nog vervangen.
Vanmorgen pakte ik de auto en toen werd er heel slecht ontkoppeld. In de eerste versnelling met ingetrapte koppeling kwam de auto al in beweging.
Ik moest toch weg met de auto en na een paar kilometer rijden ging het schakelen/ontkoppelen weer goed. Wel nog steeds met weinig druk en helemaal onderin. Vanmiddag toch naar de garage gegaan. Mede omdat ik over 3 weken met de bus en caravan op vakantie wil en geen problemen met de koppeling wil. Mijn insteek was de koppeling maar de laten vervangen, vroeg of laat moet het er toch een keer van komen, dan nu maar (betreft een 2.5 tdi, 102 pk van 1997 met 270.000 km)
De monteur wilde daar eigenlijk niets van weten maar ging aan de slag met de vloeistof in het gedeelte leiding naar de koppeling toe. Het schijnt dat bij verversen van de remvloeistof dat gedeelte (vaak/meestal) niet meegenomen wordt.
Zodoende daar de vloeistof ververst. Het ontluchten daarna was wel erg problematisch. Zou een bekend probleem zijn. Uiteindelijk is dat gelukt, vooral door de auto gewoon een paar uur te laten staan met open nippel.
Eind van de middag de auto weer opgehaald. De koppeling voelt weer als vanouds aan en schakelen gaat weer heel soepel.