Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Batterijlader t4california 1999 doorgebrand

vragen over de T4
Plaats reactie
Dvandermaas
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 jul 2017, 12:56

Batterijlader t4california 1999 doorgebrand

Bericht door Dvandermaas »

Beste weetjewellers ,
Ik heb mijn doorgebrande lader verwijderd ,dez heeft in onze vakantie in brand gestaan (fors geschrokken ),direct van destroom gehaald! Mijn vraag aan jullie is nu : op poptopshop.nl kan ik een officiële Westfalia-lader kopen voor€650,deze heeft de volg specificaties:input 110-230V 50-60Hz 1,6A. Output 13,8V /14,4 V--- 12A.
Mijn oude v Philips: type PÉ 2169/01N. NC 9415 021 69011. MC OP0299 110 28736. AC 230V 50-60Hz DC 13,8V/10A. 250VA-160W. Kan ik deze nieuwe lader nu ook werkelijk gebruiken,want ik snap de meeste specificaties niet.(€650 is geen kattepis!)
Ben benieuwd naar jullie reactie ,alvast bedankt, Groet Daan.
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 802
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: Batterijlader t4california 1999 doorgebrand

Bericht door HenkK »

Hallo Daan,

Ik kan je lader 2169.01 wel weer tot leven wekken, stuur maar even een mail.
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
Sip
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 jan 2019, 12:20

Re: Batterijlader t4california 1999 doorgebrand

Bericht door Sip »

Hallo,
Ik kan mijn batterijlader ( denk ik ) niet vinden, ik heb wel een "kastje" gevonden, met een nummer onder de barcode op het kastje als volgt, 9415 021 69011, weet iemand dit nr lezende of het hier de lader betreft ?!

Nu vond ik ook dit zelfde nummer ? hier in deze website waar jullie het hebben over een batterijlader en waarvan u zegt , ik kan m wel repareren.

Mijn vraag is dit een/dé batterijlader ? , hij zit bij mij onder het koelkastje en het betreft een mercedes vito westfalia, marcopolo, bj 2002.

Graag even hulp
BVD!
Sip.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4695
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Batterijlader t4california 1999 doorgebrand

Bericht door Hanz »

Welkom op weetjewel. Als je dat nummer even googelt zie je dat het inderdaad verwijst naar een lader. Een Vito Westfalia Marco Polo is qua camperuitrusting vrijwel identiek aan de California. Kijk hier eens hoe het bij de California zit en dan zal je wel het nodige herkennen.
https://t4-wiki.de/wiki/Ladeger%C3%A4t_A10
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Herman1945
Berichten: 51
Lid geworden op: 25 mar 2018, 16:33

Re: Batterijlader t4california 1999 doorgebrand

Bericht door Herman1945 »

Heb wel eens buiten de auto een lader in de fik gehad, had een primaire zekering, :driveT5 welke ik door een hogere waarde had vervangen,dus dat was stom,klein garagebrandje, gelukkig ging desbetreffende groep in de meterkast er uiteindelijk uit.
Maar is jouw lader niet te heet geworden ? Hoor bij mijn omvormer 12/220 altijd een koelvinnetje draaien. Wordt die wel goed gekoeld? Maar wat een geld voor een lader,wel 12 amp. Maar dan nog. Succes met de rep.en let ff of tie wel goed gekoeld wordt !
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4695
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Batterijlader t4california 1999 doorgebrand

Bericht door Hanz »

@ Sip: Je meldt het niet in je bericht maar ik begrijp dat je een probleem met je lader hebt. Voordat je eventueel een nieuwe aanschaft kan je altijd even contact opnemen met HenkK om te zien of hij nog iets voor je kan doen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Sip
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 jan 2019, 12:20

Re: Batterijlader t4california 1999 doorgebrand

Bericht door Sip »

Goedemorgen,

Hanz dank voor je reactie.
Even verduidelijken, er is geen probleem met de lader, maar wist niet zeker of ik het goede "kastje " gevonden had. Maar dat is nu niet meer de vraag , gelukkig weet ik het nu zeker.

het gaat in wezen om het volgende (en dat is mijn volgende vraag hier) ik moet mijn "huishoudaccu vervangen deze is zo goed als wat helemaal op " Maar nu kom ik er niet achter Welke accu ik nu daadwerkelijk nodig heb ?, is dit nu een Gel accu een Agm accu ?, in mijn instructie boekje staat " bij verwisselen gebruik een Gel accu" , maar informeer ik mij bij Accubedrijven zegt die zus en deze zo, kortom ik kom er niet uit

Dan terug naar de lader, iemand vroeg mij naar het type lader want ook dat kon invloed hebben op de aan te schaffen accu, en wellicht was de lader ooit vervangen, (heb de bus pm 1 jaar), daarom was ik zo op zoek naar de lader. Dan zou je zeggen, het is toch simpel, kijk wat vooraccu er nu in zit en vervang die voor een zelfde accu, maar ook dat is niet zo simpel omdat er een " gewone Startaccu " als Huishoudaccu in zit ( wat ik bij aankoop niet heb gezien) en deze natuurlijk daardoor nu helemaal op is.Mijn schermpje waar de standen van oa de accu aan gegeven worden zegt bij laden aan de 220 V (zijkant bus) 14,5 V , trek ik daarna de stekker er weer uit loopt die toch in een goede dag terug naar 10 ,1- 10,5 V.

Dus is nu mijn vraag eigenlijk dit wetende, welke Accu heb ik nu daadwerkelijk nodig?

Hopelijk weet U dit of iemand hier op het Forum?!, zou zeer geholpen zijn, ben zelf een a technisch iemand ( vandaar wellicht mijn lange verhaal excuus ! ; ) .

Het betreft een Mercedes Vito, Westfalia, Marcopolo, Bouwjaar 2002.

Allen Bij voorbaat Dank .
Beste groet,
Sip.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4695
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Batterijlader t4california 1999 doorgebrand

Bericht door Hanz »

In de California's met een standkachel zit volgens mij standaard een gel-accu met een capaciteit van 140Ah. Ik denk dat dit in de Marco Polo hetzelfde zal zijn. Accumerken die hier wel vaker voorbij komen zijn Exide en Sonnenschein. Daar kan je ook even op zoeken in dit forum. Bij het aanschaffen van een nieuwe accu wel opletten of deze in de accuruimte past. Bij de California's is vooral de hoogte van deze ruimte wat beperkt, weet niet hoe dat bij de Marco Polo zit dus even van tevoren nameten.
Een normale startaccu is inderdaad niet geschikt en kan ook gevaar opleveren door gasvorming in de afgesloten accuruimte. Vandaar dat een gel-accu gebruikt wordt die daar geen last van heeft.
Let op, een gel-accu is beduidend duurder dan een normale startaccu maar gaat normaal gesproken ook veel langer mee.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1154
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: Batterijlader t4california 1999 doorgebrand

Bericht door brugseb »

een AGM accu kan je beschouwen als een modernere versie van een "gel" accu, zelfde principe trouwens
of je neemt een semi-track, die zijn ook gesloten (geen risico op gasvorming) én een pak goedkoper
om je accu in goede staat te houden is het sowieso aan te raden om die regelmatig (maandelijks) aan de laadpaal te hangen (via de lader aan boord dus)
zo zie ik het toch...
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Gebruikersavatar
kroonhome
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 mar 2007, 12:17
Locatie: Midden Delfland

Re: Batterijlader t4california 1999 doorgebrand

Bericht door kroonhome »

Beste allemaal,

Ik lees op het forum dat er diverse mensen met een kapotte acculader zitten. Ik heb sinds 2011 nog een kapotte lader staan welke ik beschikbaar wil stellen aan HenkK zodat hij hem kan repareren voor één van de pechvogels.
Het is een 2169/01 Westfalia acculader uit een T4 California FreeStyle 2003, deze is via een zwerfkast op de camping (eiland van Mourik) opgeblazen (een zwevende nul in de 380 aansluiting). Ik heb nog de condensatoren vervangen, maar dat loste niets op.
met opgeblazen condensatoren 2x
met opgeblazen condensatoren 2x
de identificatie
de identificatie
@ HenkK:
Misschien wil je even reageren op dit forum, ik zal in ieder geval even een PB sturen of je interesse hebt om wat met deze acculader te doen
Ik hoor het wel...
Groetjes,
Arjan
nr. 1075 (de vorige California Coach 75 KW, 102 pk)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 802
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: Batterijlader t4california 1999 doorgebrand

Bericht door HenkK »

Dag Arjan,

ik heb je een mail gezonden. Ik kan in ieder geval kijken of herstel mogelijk is. Meestal lukt het wel.

Henk
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
Gebruikersavatar
kroonhome
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 mar 2007, 12:17
Locatie: Midden Delfland

Re: Batterijlader t4california 1999 doorgebrand

Bericht door kroonhome »

Hoi allemaal,
Inmiddels is de de defecte acculader naar Henk onderweg, hopelijk kan deze weer tot leven gewekt worden zodat er een pechvogel mee geholpen kan worden.. :toppie
Groetjes,
Arjan
nr. 1075 (de vorige California Coach 75 KW, 102 pk)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)
lrothheut
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 mei 2018, 12:17

Re: Batterijlader t4california 1999 doorgebrand

Bericht door lrothheut »

brugseb schreef: 17 jan 2019, 16:04 een AGM accu kan je beschouwen als een modernere versie van een "gel" accu, zelfde principe trouwens
of je neemt een semi-track, die zijn ook gesloten (geen risico op gasvorming) én een pak goedkoper
om je accu in goede staat te houden is het sowieso aan te raden om die regelmatig (maandelijks) aan de laadpaal te hangen (via de lader aan boord dus)
zo zie ik het toch...
Heb nu een tweetal weken een AGM HHaccu, zie ander forumonderwerp, en ben er heel tevreden mee! Laadt goed op en houdt lang spanning vast.
Was 222€ ipv 525€ voor gel accu.
Plaats reactie