Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Turbo kapot?????

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roffel
Berichten: 44
Lid geworden op: 16 aug 2015, 07:08

Turbo kapot?????

Bericht door Roffel »

Beste weetjewellers,

Vorig jaar tijdens onze vakantie plotseling geen vermogen meer, na 3 vw dealers in Frankrijk die er niets van snapte besloten de auto te laten ophalen naar onze garage in nl, conclusie turbo kapot, is allemaal prima gerepareerd reed weer als een zonnetje.

Dit jaar tijdens onze vakantie plotseling geen vermogen meer, maar ik hoor de Turbo nog wel, maar bij 2200 rpm niet meer, wat de f... wat nu weer, goed vanuit Wenen rustig terug gereden (geen probleem met al die baustellen) en de auto bij de garage geparkeerd. Deze kwamen met de melding dat de turbo niet stuk is en dat alle metingen er goed uitzagen ook geen foutmeldingen.............hmm...............na nog eens goed zoeken kwam de boosdoener te voorschijn..............de wastegate zat vast, drupje olie erop en............gaan als de :T4politie (brandweer, lijkt erop).

Doe er je voordeel mee, gelukkig was het aan het einde van onze vakantie in Slovenië (aanrader) Kroatië, Karinthië en Wenen(vanuit hier geen vermogen meer).
ACV 2.5 TDI 102pk 1998 268.000 km

Afbeelding
Bijlagen
Wastegate
Wastegate
Schermafbeelding 2017-08-12 om 17.54.35.png (80.04 KiB) 2362 keer bekeken
T4 California 2.5 Tdi+ 75Kw 1998 2.6k
Gebruikersavatar
Lammert
Berichten: 295
Lid geworden op: 05 jun 2009, 21:13
Locatie: Geeuwenbrug

Re: Turbo kapot?????

Bericht door Lammert »

1 1/2 jaar geleden,Boutje eruit gelopen van de voetplaat wastegate, werkt ie ook niet meer. 3 maanden later weergeen vermogen, bleek voetplaatje kats middendoor gebroken deed de wastegate ook niet meer zijn werk. Qua reparatie kleinigheidjes, maar je rijd toch ff met een drup aan je neus. :T44EVER :driveT4 nog steeds met plezier. Nog steeds 1ste eigenaar en 366666 op de teller
Lammert
Lammert (T4-2002 LWB DC 102<132PK. Vanaf nieuw in bezit. > 444444.4km. :ikrij
Gebruikersavatar
Roffel
Berichten: 44
Lid geworden op: 16 aug 2015, 07:08

Re: Turbo kapot?????

Bericht door Roffel »

Idd ook goed waardeloos en idd met een drup aan je neus en wat dacht je van Wenen naar Passau en vervolgens de gehele A3 door Duitsland heuveltje op en af, dan hangt niet alleen een druppeltje aan je neus :gekte
T4 California 2.5 Tdi+ 75Kw 1998 2.6k
Gebruikersavatar
Lammert
Berichten: 295
Lid geworden op: 05 jun 2009, 21:13
Locatie: Geeuwenbrug

Re: Turbo kapot?????

Bericht door Lammert »

Ik had het van Denemarken door duitsland naar Koblenz en daarna naar huis. Drup aan de neus en zweet op de rug. Je wou wel meefietsen maar dat ging niet. Maar nog steeds rij ik met plezier in mijn T-vier.
Lammert :T44EVER
Lammert (T4-2002 LWB DC 102<132PK. Vanaf nieuw in bezit. > 444444.4km. :ikrij
Gebruikersavatar
robinwijsneus
Berichten: 25
Lid geworden op: 02 apr 2014, 15:24
Locatie: Scheveningen

Re: Turbo kapot?????

Bericht door robinwijsneus »

Wellicht gekke vraag, maar waar heb je dat druppeltje olie opgespoten? Op het stangetje of heb je de slang eraf gehaald en het daarin gespoten? Ik heb geen idee namelijk. Ik heb het idee dat die van mij ook sporadisch blijft hangen. Ga ook preventief slangetjes vervangen (iemand een idee welke je daarvoor het beste kan gebruiken?) Alvast dank!
T4 2.5 TDI ACV California 1998 :T44EVER
busbart
Berichten: 655
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: Turbo kapot?????

Bericht door busbart »

dezelfde slang die de dealer daarvoor zou gebruiken???
Groet, Bart
Gebruikersavatar
BenTDI
Berichten: 656
Lid geworden op: 26 mei 2009, 14:55
Locatie: G...= Kaasstad+ Stroopwafels-Zuidholland

Re: Turbo kapot?????

Bericht door BenTDI »

Ik heb een spuitbus wd40 gebruikt en de hele wastegate met stang en de onderkant waar hij de turbo ingaat gespoten... Werkt nu weer goed...
PLUK PLEZIER RIJ T4 EN VOOR JE HET WEET HEB JE EEN T4 DATE
Gebruikersavatar
Roffel
Berichten: 44
Lid geworden op: 16 aug 2015, 07:08

Re: Turbo kapot?????

Bericht door Roffel »

Ik zou na het gebruik van WD40 ook nog een drupje olie gebruiken om de boel te smeren en gangbaar te houden. WD40 is een vocht verdrijver, reiniger en niet echt een smeermiddel.

WD-40 is een merknaam van een wereldwijd verkrijgbare waterverdrijvende spray die in 1953 werd ontwikkeld door Norm Larsen, oprichter van de Rocket Chemical Company, San Diego, Californië. Oorspronkelijk werd het gebruikt om corrosie tegen te gaan; in latere instantie werd het voor vele andere toepassingen gebruikt. De spray bestaat uit een samenstelling van verschillende koolwaterstoffen.

WD-40 staat voor "Water Displacement - 40th Attempt", verwijzende naar Larsens 40e poging om een succesvolle formule te vinden voor zijn anti-corrosie middel.
T4 California 2.5 Tdi+ 75Kw 1998 2.6k
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Turbo kapot?????

Bericht door Multivan Generation »

Hallo Roffel.
WD40 is niet gelijk aan de blauwe welbekende spuitbus.
Het is een merknaam met daarover veel meer producten.
https://www.hornbach.nl/shop/zoekresult ... iment/wd40

Je weet niet welke spuitbus er dus gebruikt is.
Als het de blauwe is geweest, dan heb je een goede aanvulling gegeven :toppie

Echter denk ik dat het symptoom bestrijding is, en de eigenlijke oorzaak,
het vastzitten van de regeling in het turbohuis zelf, wordt hiermee niet aangepakt..

Ik denk dat dit:
Afbeelding

Wat minder vloeiend gaat door roet..

Zie ook de beschrijving op mijn site: http://www.eldiape.com/tuning20/tuning20.htm

Check ook of je oxidatiekat niet vol zit, waardoor de turbo zijn druk niet kwijt kan en inwendig op en duur gaat vervuilen.
Gebruikersavatar
Roffel
Berichten: 44
Lid geworden op: 16 aug 2015, 07:08

Re: Turbo kapot?????

Bericht door Roffel »

Goeie tip, ik ga ff in de gaten houden of het turbo huis het probleem is, echter ik heb wel veel meer vermogen als ooit ervoor, ik kan nu ook veel meer toeren maken als ik ga invoegen of door accelereren op de snelweg, voorheen was het bij 3500rpm al op en nu gaat hij door.
T4 California 2.5 Tdi+ 75Kw 1998 2.6k
busbart
Berichten: 655
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: Turbo kapot?????

Bericht door busbart »

Multivan Generation schreef: 24 aug 2017, 18:50
Check ook of je oxidatiekat niet vol zit, waardoor de turbo zijn druk niet kwijt kan en inwendig op en duur gaat vervuilen.
Daar heb ik ook een goede oplossing voor, een caravan erachter, en dan de central massive induiken, komt er gegarandeerd een helling waar je ineens "PLOP" uit je kat hoort en ie ineens VÉÉL levendiger is als voorheen!

vraag maar hoe ik dat weet!?
Groet, Bart
Plaats reactie