Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Vibratie en aanlopende remmen??

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
De Konjel
Berichten: 84
Lid geworden op: 03 jan 2015, 10:00

Vibratie en aanlopende remmen??

Bericht door De Konjel »

Heren, mijn T4 Westfalia 2.5Tdi uit 1996 heeft sinds onze terug weg uit Noorwegen een hevige vibratie in de auto.
Niet op het stuur maar de hele auto trilt. Trekt ook niet naar links of rechts. Vibratie ontstaat bij ongeveer 70km/h en wordt steeds heviger.
Auto voelt ook zeer loom en heb het idee dat ie wordt "tegen gehouden"..........
Het probleem van de vibratie ontstaat en verdwijnt weer na een kilometer of 4 / 5. Maar het idee van dat ie loom is en wordt tegen gehouden blijft gedeeltelijk......... Rara politie pet!!!
Een paar dagen geleden kwam ik er ook achter dat rechtsvoor de remmen heter worden dan aan de andere zijde. Een half jaar geleden zijn de remblokken voor vervangen waarbij het opviel dat de buitenste blok aan de rechterzijde volledig weg was maar de andere nog redelijk. Toen alles zuiver en gangbaar gemaakt. Heb dus het idee dat de rechter remklauw toch naar z'n grootje is.
De zuiger van de remklauw gaat wel terug maar heb het idee dat ie toch wat zwaar gaat. En niet zo makkelijk "los" komt.
Maar voor we die gaan vervangen heb ik toch een paar vraagjes......
Zit dit probleem meestal in de remklauw of zou het ook in de hoofdremcilinder of abs gedeelte zitten?
Zou de vibratie ook verband kunnen hebben met de rem problemen?

Alvast bedankt voor de input...........

Bart
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: Vibratie en aanlopende remmen??

Bericht door LAYCA »

Vibratie is meestal onbalans in de aandrijving of de wielen
De remmen kunnen dit haast niet teweeg brengen tenzij het trillen gebeurd tijdens remmen.

Tegenhouden kan van een slechte remklauw zijn deze komt niet terug na remmen en komt dus niet vrij en blijft dus remmen.
Na een paar kilometer slijten komt deze weer vrij.
En lijkt het probleem weg te zijn.
In dit geval kan het trillen van de rijmschijf komen als deze slingert (minder dan 0,1 is niet te zien alleen te meten).
Is op te lossen door dit te herstellen (afdraaien/vervangen).
De rest is alleen op te lossen door de remklauw te vervangen of te repareren dus helemaal uit elkaar.
Mogelijk is de afdichthoes van de remklauwcilinder beschadigt en klemt vuil de cilinder vast waardoor deze niet vrij komt.
Lijkt mij dat je letterlijk "warm" zit wat betreft het wiel wat warmer wordt. :toppie

Groeten Wim :zwaai
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Vibratie en aanlopende remmen??

Bericht door Multivan Generation »

Klinkt mij in de oren als een remschijf die krom is.
Zeker ook omdat het buitenblok al helemaal weg was..
Gebruikersavatar
De Konjel
Berichten: 84
Lid geworden op: 03 jan 2015, 10:00

Re: Vibratie en aanlopende remmen??

Bericht door De Konjel »

Multivan Generation schreef: 21 aug 2017, 10:11 Klinkt mij in de oren als een remschijf die krom is.
Zeker ook omdat het buitenblok al helemaal weg was..
Als ik mijn verhaal zo terug lees denk ik ook dat de remschijf krom is.
Deze ga ik ook vervangen. Twijfel nog over de remklauw maar eerst eens de schijven vervangen.
Heb ook het idee dat de vibratie ook uit de remmen komt.
Aandrijving of wielen lijkt me stug omdat het langzaam weg gaat.

Thanx Bart
Ekt4
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 aug 2017, 15:35

Re: Vibratie en aanlopende remmen??

Bericht door Ekt4 »

Wordt de rem linksachter ook warmer dan rechtsachter?
Gebruikersavatar
De Konjel
Berichten: 84
Lid geworden op: 03 jan 2015, 10:00

Re: Vibratie en aanlopende remmen??

Bericht door De Konjel »

Ekt4 schreef: 22 aug 2017, 21:46 Wordt de rem linksachter ook warmer dan rechtsachter?
Afgelopen week de schijven voor vervangen en had het idee dat het probleem was opgelost.
Geen vibraties en ook geen "warme" remmen.
Rij ik net naar huis weer warme remmen. loopt rechts voor licht aan.
ff alle remmen nagelopen en heb het idee dat ie inderdaad links achter ook warmer wordt..... :nuts
Hoofdremcilinder?????????
busbart
Berichten: 655
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: Vibratie en aanlopende remmen??

Bericht door busbart »

Nee!, eerder werd de oplossing al aangegeven.

de zuigers willen wel uit, maar niet meer in, meestal is dan de beschermrubber stuk, en daardoor vuil / water tussen de zuiger en cilinderwand gekomen, roest, vastzitten e.d.

je kunt hiervoor revisiesetjes krijgen, en als je dan toch bezig bent, neem dan een setje waar de geleidepinnen ook inzitten, die willen ook nogal eens vastroesten.

als je dit aanpakt, doe dan ook allebei de voor remmen, de andere laat meestal niet lang op zich wachten.
succes!
Groet, Bart
Ekt4
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 aug 2017, 15:35

Re: Vibratie en aanlopende remmen??

Bericht door Ekt4 »

Ik had met mijn bus hetzelfde probleem. Linksvoor en rechtsachter of andersom dat weet ik niet meer. Van alles gedaan. Niets hielp. Uiteindelijk de hoofdremcilinder en rembekrachtiger vervangen door tweedehands van de sloop. Daarna nooit meer last gehad
Gebruikersavatar
De Konjel
Berichten: 84
Lid geworden op: 03 jan 2015, 10:00

Re: Vibratie en aanlopende remmen??

Bericht door De Konjel »

Hoofdremcilinder vervangen en het probleem is helemaal weg :jumpklap :jumpklap :jumpklap !!!!!!!
Remmen worden niet meer warm en lopen dus ook niet meer aan.............
Vibraties kwamen uit de remschijven met als onderliggende oorzaak een hoofdremcilinder waarvan de de remdruk te langzaam terug viel.
:sjaal :sjaal :sjaal
Plaats reactie