Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Weer een Eberspächer D3W die niet aanslaat
Weer een Eberspächer D3W die niet aanslaat
Ha allemaal,
Nu het nog sleutelweer is ben ik eens gaan kijken naar de standkachel van mijn T4 multivan (1996).
Het is een D3w (25 1864 01) 3000w. Ook zit er een klokje op het dashboard. Volgens t4-wiki is het een klokje E111 (Vorwahluhr) die hoort bij een uitbreiding van de zuheizer (aufrustung eberspacher). http://www.t4-wiki.de/wiki/Zuheizer_(Au ... erspächer)
Wat heb ik gedaan:
1. Accu op 12.2 minimaal
2. temperatuursensor (links onder voorbumper) in toiletpapier gewikkeld en nachtje in de diepvries.
3. Alle zekeringen gecheckt (met name nummer 4 en 14. De zekeringen onder de motorkap bij de Aufrüstsatz. De zekeringen bij de huishoud accu)
4. Koude motor
5. bediening van klokje op dashboard op verwarmen gezet (met en zonder contact, met en zonder motor aan).
Ik hoor een relais klikken. De ventilatoren in de binnenruimte doen het. Ik hoor een heel zacht gezoem uit het kastje (Steuermodul) in het motorruim. Maar verder werkelijk niets. :-S Geen tikken, geen ventilator bij de zuheizer, niets.
Ik kom zogezegd bij 'the end of the line'. Wie kan verder helpen?
Nu het nog sleutelweer is ben ik eens gaan kijken naar de standkachel van mijn T4 multivan (1996).
Het is een D3w (25 1864 01) 3000w. Ook zit er een klokje op het dashboard. Volgens t4-wiki is het een klokje E111 (Vorwahluhr) die hoort bij een uitbreiding van de zuheizer (aufrustung eberspacher). http://www.t4-wiki.de/wiki/Zuheizer_(Au ... erspächer)
Wat heb ik gedaan:
1. Accu op 12.2 minimaal
2. temperatuursensor (links onder voorbumper) in toiletpapier gewikkeld en nachtje in de diepvries.
3. Alle zekeringen gecheckt (met name nummer 4 en 14. De zekeringen onder de motorkap bij de Aufrüstsatz. De zekeringen bij de huishoud accu)
4. Koude motor
5. bediening van klokje op dashboard op verwarmen gezet (met en zonder contact, met en zonder motor aan).
Ik hoor een relais klikken. De ventilatoren in de binnenruimte doen het. Ik hoor een heel zacht gezoem uit het kastje (Steuermodul) in het motorruim. Maar verder werkelijk niets. :-S Geen tikken, geen ventilator bij de zuheizer, niets.
Ik kom zogezegd bij 'the end of the line'. Wie kan verder helpen?
- Ronald-T4
- Berichten: 168
- Lid geworden op: 02 sep 2016, 20:13
- Locatie: Net over de grens bij N.W. Schans
Re: Weer een Eberspächer D3W die niet aanslaat
Misschien even handmatig resetten.
Kachel aanzetten, stekker van de kachel los halen,
kachel uitzetten, stekker monteren en daarna weer starten.
Misschien doet hij het dan wel weer.
Na een aantal keren geen start, gaat die in een beveiliging.
Kachel aanzetten, stekker van de kachel los halen,
kachel uitzetten, stekker monteren en daarna weer starten.
Misschien doet hij het dan wel weer.
Na een aantal keren geen start, gaat die in een beveiliging.
Re: Weer een Eberspächer D3W die niet aanslaat
Contact opnemen met Oskar hier op het forum. Hij heeft mijn problemen met de Zuheiser ook opgelost.
Groeten
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
- Multivan Generation
- Berichten: 33714
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Weer een Eberspächer D3W die niet aanslaat
Dit lijkt mij een gevaarlijke handeling en niet aan te raden.
Trek gewoon de zekering er even 10 seconden uit(origineel zit die onder de voorstoel, maar in jouw geval waarschijnlijk ergens anders), het storingsgeheugen van de kachel wordt daarmee gewist.
Dat lijkt mij wat veiliger om te doen..
Re: Weer een Eberspächer D3W die niet aanslaat
Bedankt Peter, Ronald en Jasper voor jullie meedenken en tips!
Ik heb de desbetreffende zekering gevonden (in het motorruim) en die eruit gehaald. Volgens mij moet dat de boel hebben gereset. Gister knipperde ook mijn klokje dus die is ook aan en uit geweest.
Verder heb ik het kastje (Steuermodul) open gehaald. Dit kastje was erg schoon en droog vanbinnen (zie foto).
Op de dikke draden stond stroom (op rood-wit constant, op paars-zwart wanneer de tempsensor inschakkelde).
Jammer genoeg nog geen sjoegem.
Wel een licht gezoem uit het kastje wanneer er wordt ingeschakeld.
Iemand tips/tricks?
Groet! Harmen Jan
Ik heb de desbetreffende zekering gevonden (in het motorruim) en die eruit gehaald. Volgens mij moet dat de boel hebben gereset. Gister knipperde ook mijn klokje dus die is ook aan en uit geweest.
Verder heb ik het kastje (Steuermodul) open gehaald. Dit kastje was erg schoon en droog vanbinnen (zie foto).
Op de dikke draden stond stroom (op rood-wit constant, op paars-zwart wanneer de tempsensor inschakkelde).
Jammer genoeg nog geen sjoegem.
Wel een licht gezoem uit het kastje wanneer er wordt ingeschakeld.
Iemand tips/tricks?
Groet! Harmen Jan
Re: Weer een Eberspächer D3W die niet aanslaat
Ik had hetzelfde met mijn zuheiser, bleek de electronica van de zuheiser zelf te zijn. Oskar kan je hiermee helpen, bij mij hebben we een gereviseerde zuheiser geplaatst en sinds dien werkt alles weer prima.
Groeten
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
- Endebendebus
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
- Locatie: Midden Nederland
Re: Weer een Eberspächer D3W die niet aanslaat
Oskar krijgt het nog druk, die van mij heeft zelfde bovengenoemde symptomen......niks dus
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Re: Weer een Eberspächer D3W die niet aanslaat
De titel van dit topic moet nu zijn: 'Weer een Eberspächer D3W die is gemaakt door Oskar'!
Snel, kundig, gezellig en hij doet het duidelijk niet om rijk van te worden! Bedankt Oskar!
Kapotte zuheiser? Tip van mij; stop met klooien, ga naar bovenstaande persoon....
Snel, kundig, gezellig en hij doet het duidelijk niet om rijk van te worden! Bedankt Oskar!
Kapotte zuheiser? Tip van mij; stop met klooien, ga naar bovenstaande persoon....
Re: Weer een Eberspächer D3W die niet aanslaat
Wat was nu uiteindelijk het probleem?
Groet, Peter
T4 b.j. 2003 2.5 ACV (gechipt naar 130pk) Westfalia California Freestyle
T4 b.j. 2003 2.5 ACV (gechipt naar 130pk) Westfalia California Freestyle
Re: Weer een Eberspächer D3W die niet aanslaat
Goede vraag natuurlijk, wat was het probleem?!
Het probleem zat hem in de aansturing van de brandstofpomp. Oskar heeft een mooie testbank voor de kachels. De brandstofpomp werd niet aangestuurd, geen brandstof = geen verwarming. Het probleem zit in de printplaat waar nauwelijks bij te komen is (zit in rubber gegoten), dus daar is niet aan te beginnen. Revisiepomp erin en alles ging vervolgens gelijk zoals gewenst.
Deze winter zit ik er warmpjes bij.
Het probleem zat hem in de aansturing van de brandstofpomp. Oskar heeft een mooie testbank voor de kachels. De brandstofpomp werd niet aangestuurd, geen brandstof = geen verwarming. Het probleem zit in de printplaat waar nauwelijks bij te komen is (zit in rubber gegoten), dus daar is niet aan te beginnen. Revisiepomp erin en alles ging vervolgens gelijk zoals gewenst.
Deze winter zit ik er warmpjes bij.
Re: Weer een Eberspächer D3W die niet aanslaat
Top! Dank voor de update.
Groet, Peter
T4 b.j. 2003 2.5 ACV (gechipt naar 130pk) Westfalia California Freestyle
T4 b.j. 2003 2.5 ACV (gechipt naar 130pk) Westfalia California Freestyle
-
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 09 mei 2017, 22:03
Re: Weer een Eberspächer D3W die niet aanslaat
Nog een Eberspacher die het niet doet....
Ook ik heb gemerkt dat mijn eberspacher niet aanslaat
Ik had Oskar ook even een PB gestuurd... en daardoor tot conclusie gekomen dat het waarschijnlijk de gloeiboegie of de electronica moet zijn (bedankt Oskar ). Nou had ik ergens ander op dit forum gelezen dat je de gloeibougie ook zou moeten kunnen vervangen zonder de hele eberspacher uit te bouwen (alhoewel ik terwijl ik dit typ daar mijn twijfels over krijg... ) Ik dus vandaag (voor het eerst) onder de bus gekropen. Dit avontuur leverde mij de volgende vragen op... die ik nu graag hier zou delen.
Toen ik de beschermkap los maakte zak ik tot mijn verbazing hier een rubber onderdeel in liggen . Zie foto's. Kennelijk ligt het onderdeel er ook al een tijdje (gezien de afdruk die hij heeft gemaakt). Mijn eerste vraag herkent iemand dit ding? Wellicht heeft het gefunctioneerd als anti resonantie improvisatie rubber... want het lijkt geklemd te hebben gezeten tussen carterbak en de beschermkap. Maar als iemand meer info heeft hoor ik dat graag.
Toen ik de eberspacher had gevonden en bestudeerd heb ik de 3e foto gemaakt. De eberspacher lijkt vast te worden gehouden door zijn uitlaat en een klem. Als ik bij de gloeibougie wil komen (dat moet volgens mij van bovenaf) dan moet ik hem denk ik kantelen). Daar lijkt wel ruimte voor te zijn (qua slangen e.d.). Heeft iemand hier ervaring mee?
Oskar adviseerde me om hem gewoon "uit te bouwen". Maar ik ben toch nog een beetje een onzekere newbie dus dat heeft nog niet mijn voorkeur.
ik hoop dat de foto's (de laatste in dit geval) ook beetje bijdragen aan de kennis van dit forum.
mvg Jan
Ook ik heb gemerkt dat mijn eberspacher niet aanslaat
Ik had Oskar ook even een PB gestuurd... en daardoor tot conclusie gekomen dat het waarschijnlijk de gloeiboegie of de electronica moet zijn (bedankt Oskar ). Nou had ik ergens ander op dit forum gelezen dat je de gloeibougie ook zou moeten kunnen vervangen zonder de hele eberspacher uit te bouwen (alhoewel ik terwijl ik dit typ daar mijn twijfels over krijg... ) Ik dus vandaag (voor het eerst) onder de bus gekropen. Dit avontuur leverde mij de volgende vragen op... die ik nu graag hier zou delen.
Toen ik de beschermkap los maakte zak ik tot mijn verbazing hier een rubber onderdeel in liggen . Zie foto's. Kennelijk ligt het onderdeel er ook al een tijdje (gezien de afdruk die hij heeft gemaakt). Mijn eerste vraag herkent iemand dit ding? Wellicht heeft het gefunctioneerd als anti resonantie improvisatie rubber... want het lijkt geklemd te hebben gezeten tussen carterbak en de beschermkap. Maar als iemand meer info heeft hoor ik dat graag.
Toen ik de eberspacher had gevonden en bestudeerd heb ik de 3e foto gemaakt. De eberspacher lijkt vast te worden gehouden door zijn uitlaat en een klem. Als ik bij de gloeibougie wil komen (dat moet volgens mij van bovenaf) dan moet ik hem denk ik kantelen). Daar lijkt wel ruimte voor te zijn (qua slangen e.d.). Heeft iemand hier ervaring mee?
Oskar adviseerde me om hem gewoon "uit te bouwen". Maar ik ben toch nog een beetje een onzekere newbie dus dat heeft nog niet mijn voorkeur.
ik hoop dat de foto's (de laatste in dit geval) ook beetje bijdragen aan de kennis van dit forum.
mvg Jan
Re: Weer een Eberspächer D3W die niet aanslaat
@ Jan (Scholtejan)
In het verleden heb ik mijn gloeibougie van bovenaf vervangen (ACV 102 pk 1998), twee kruiskop schroeven heb ik toen los gedraaid om de afdekkap te kunnen verwijderen waar de gloeibougie onder zat.
De gloeibougie toen vervangen door een van Beru, daarna werkte alles weer.
Probeer mijn topic van toen weer op te duikelen hoe ik het destijds heb opgelost..
Groetjes,
Arjan
In het verleden heb ik mijn gloeibougie van bovenaf vervangen (ACV 102 pk 1998), twee kruiskop schroeven heb ik toen los gedraaid om de afdekkap te kunnen verwijderen waar de gloeibougie onder zat.
De gloeibougie toen vervangen door een van Beru, daarna werkte alles weer.
Probeer mijn topic van toen weer op te duikelen hoe ik het destijds heb opgelost..
Groetjes,
Arjan
nr. 1075 (de vorige California Coach 75 KW, 102 pk)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)
Re: Weer een Eberspächer D3W die niet aanslaat
@ Jan (Scholtejan),
Via onderstaande link mijn oude topic uit 2008:
viewtopic.php?f=2&t=16714&start=45
Met een verlengde schroevendraaier (bitje en verlengstuk uit de doppendoos) is het toen gelukt.
In voorgaande beschrijving van Stijnh staat het hele verhaal voor het vervangen...
Groetjes,
Arjan
Via onderstaande link mijn oude topic uit 2008:
viewtopic.php?f=2&t=16714&start=45
Met een verlengde schroevendraaier (bitje en verlengstuk uit de doppendoos) is het toen gelukt.
In voorgaande beschrijving van Stijnh staat het hele verhaal voor het vervangen...
Groetjes,
Arjan
nr. 1075 (de vorige California Coach 75 KW, 102 pk)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)