Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Diesel T4 4 ever vs milieu zones

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2022
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Diesel T4 4 ever vs milieu zones

Bericht door Mickel Moen »

Dantji schreef: 22 sep 2017, 18:30
freek schreef: 21 sep 2017, 21:18 Maar ik hoop ook dat de nuance weer een beetje terugkomt: Vlak bij het centrum van Rotterdam is de grootste haven ter wereld waar heel veel roet wordt uitgebraakt door scheepsmotoren.
Vooral dat begrijp ik niet, al die schepen over de maas met de havendagen blazen volgens mij meer rommel in de lucht dan de auto's in het hele jaar ;) En ik kan met de t4 niet eens op bezoek in de wijk Blijdorp :bonk
Afbeelding
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Diesel T4 4 ever vs milieu zones

Bericht door frank884 »

jan2009 schreef: 22 sep 2017, 21:33 Kijk als we nu allemaal eens die ritjes van 1tot 5km eens gaan fietsen!
Dan is dat ook beter voor je dieseltje
:ikrij
de auto is om te gebruiken, en niet voor op de oprit te staan.
Als ik alleen mijzelf moet vervoeren en het is maar een paar kilometer ...Fiets ---> ja voor even een brief te posten, of naar de vrachtwagen te rijden s'morgens.. of een kleinigheidje te halen in de winkel wat op de fiets past... maar heel vaak moet er ook iets vervoerd worden wat niet op de fiets kan ook uit de supermarkt... of dan is het mijn dochter die ik tegenwoordig niet in het donker 4 km door de bos laat fietsen dus dergelijke korte ritjes heb je ook, probeer ze wel (vooral s'winters) te combineren in 1 rit (dus ergens van op de terugweg naar huis langs de winkel, dat ik die diesel niet koud hoef te gebruiken voor een rit van 2 km
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
BasT4
Berichten: 239
Lid geworden op: 14 jun 2009, 17:11
Locatie: 020
Contacteer:

Re: Diesel T4 4 ever vs milieu zones

Bericht door BasT4 »

Multivan Generation schreef: 21 sep 2017, 14:19 Oplossingen zijn er genoeg,
maar het probleem is om het gekeurd en op het kentekenbewijs te krijgen, zodat je alsnog legaal een LEZ-zone in mag rijden.

Zie ook Low emission zones in Nederland voor een huidig overzicht.
Om die oplossingen had ik dit onderwerp gestart.

Behalve Erdem met de benzine ombouw oplossing zie ik verder weinig oplossingen.
Ombouw naar elektrisch kan wel https://www.rdw.nl/sites/tgk/Paginas/Ni ... igen-.aspx. Lijkt me niet goedkoop en de range is niet geschikt voor een camper.
Euro 5 motor uit een T5 erin lijkt me ook een oplossing.
https://www.groengas-centrum.nl/ombouw- ... vrachtauto

Gekeurd en op kenteken bewijs krijgen zal je moeten afdwingen via de rechter.
T4 Multivan 2.5 TDI ACV, maart/1999, Westfalia slaapdak, keuken achterin.
freek
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Diesel T4 4 ever vs milieu zones

Bericht door freek »

sorry, ik dwaalde even af. In Duitsland is 'nachruesten' van auto's die zonder DPF vanaf fabriek zijn geleverd heel normaal. TWINTEC is daar een grote leverancier van aftermarket dieselpartikelfilters. Zo leveren ze ook systemen voor ombouw van euro5 naar euro6. Met een aftermarket DPF voldoet je auto aan de euro4 norm en kan een duitse autobezitter een groene sticker krijgen. Ook een T4. Het verschil met een af-fabriek DPF is dat een aftermarket DPF een open systeem is waarbij de roetdeeltjes worden verbrand. Het resultaat is minder dan een gesloten DPF maar ik vraag me af wat beter is voor de motor. Bij de nieuwe gesloten systemen wordt automatisch periodiek het filter geregenereerd door een overmaat brandstof. Een deel van deze brandstof komt in de motorolie terecht en verdunt zo je olie en vermindert de smerende eigenschappen. En in de loop van de tijd gaat de motor vaker regenereren omdat de verbranding door slijtage slechter wordt. Technisch gezien is zo'n systeem dan ook minder goed voor je motor.
Zo'n aftermarket "open" DPF is dus weliswaar niet zo milieuvriendelijk als een gesloten systeem maar volgens mij wel veel beter voor je motor.
Het is gewoon erg jammer dat in Nederland de autobezitters die bereid zijn om zo'n 1000 euro te willen investeren in een DPF om zo hun T4 (of vroege T5) aan de euro4 norm te laten voldoen niet worden beloond. Dat kan heel simpel door registratie op het kentekenbewijs en controle bij de APK. In plaats hiervan hebben sommige gemeenten milieuzones die gebaseerd zijn op willekeur: de datum van kentekenregistratie is bepalend en niet hoe schoon de motor is. Hopelijk komt hierin ooit verandering.....
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Diesel T4 4 ever vs milieu zones

Bericht door Snautzer »

Je kan je je tdi ombouwen voor gebruik naar cng (aardgas) laats een duitse t4 ombouw gespot.
RobS
Berichten: 149
Lid geworden op: 14 mar 2012, 16:10
Locatie: Delft

Re: Diesel T4 4 ever vs milieu zones

Bericht door RobS »

freek schreef: 23 sep 2017, 19:44 In plaats hiervan hebben sommige gemeenten milieuzones die gebaseerd zijn op willekeur: de datum van kentekenregistratie is bepalend en niet hoe schoon de motor is. Hopelijk komt hierin ooit verandering.....
Wordt lastig, want uitstootgegevens worden in NL niet geregistreerd bij het kenteken. De auto wordt beoordeeld op de uitstootnorm op het moment van 1e afgifte kenteken. Er is een procedure voor uitzonderingen zoals het na inbouwen van een "schoon" blok via een gergistreerd bedrijf.
VW T6.1 | kastenwagen Ivoor | 7 januari 2022
̷V̷W̷ ̷T̷4̷ | ̷1̷.̷9̷T̷D̷ ̷A̷B̷L̷/̷A̷Y̷E̷ ̷-̷ ̷k̷a̷s̷t̷e̷n̷w̷a̷g̷e̷n̷ ̷-̷ ̷P̷a̷p̷r̷i̷k̷a̷r̷o̷t̷ ̷ ̷-| ̷5̷ ̷s̷e̷p̷t̷e̷m̷b̷e̷r̷ ̷1̷9̷9̷0̷
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: Diesel T4 4 ever vs milieu zones

Bericht door LAYCA »

Lijkt dit op een ouderwetse heksenjacht?
De braafste burger is het makkelijkst te melken toch ?
Allemaal niet nieuw.
Zelf gedacht aan een retrofilter (zoals in Duitsland).
Kan in ons kikkerlandje niet.... jammer.
En fietsen doen wij dus, alleen lange ritjes met de bus.

Groeten Wim :zwaai
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Dantji
Berichten: 90
Lid geworden op: 18 jun 2017, 19:12
Locatie: Rotterdam

Re: Diesel T4 4 ever vs milieu zones

Bericht door Dantji »

Mickel Moen schreef: 23 sep 2017, 09:12 Afbeelding
Duidelijk, my bad.
Maar zijn dit auto's / vrachtverkeer / scooters ?
Geen VW meer :/
R'dam
freek
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Diesel T4 4 ever vs milieu zones

Bericht door freek »

En wat is EC? Zou natuurlijk wel kunnen dat de uitstoot van schepen die meer aan de kade liggen dan varen relatief meevalt. Maar ik denk dat dit bij schiphol geheel anders ligt. En tot nu toe gaat die discussie alleen over geluid.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Betec
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 mei 2016, 07:12

Re: Diesel T4 4 ever vs milieu zones

Bericht door Betec »

Je kan maatregelen nemen zoveel als je wilt al stop je er een euro 6 motor in.
Echter gaat en kan de RDW dit niet wijzigen en komt altijd de norm welke bij het bouwjaar hoort naar boven.
De enige mogelijkheid is je recht om het tegendeel te bewijzen.
In de praktijk moet je dan je auto laten keuren en indien deze dan aan de gestelde norm voldoet een ontheffing aanvragen, deze krijg je dan ook zeker echter geldt deze ontheffing alleen voor de gemeente waar je hem aanvraagt en is niet algemeen geldend.
Je hebt dan ontheffingen nodig voor alle gemeentes en provincies waan je gaat rijden.
Kort om niet te doen.
Btw je moet de ontheffing hebben voordat je in de milieuzones gaat rijden achtaf heb je dit recht niet.

Succes
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Diesel T4 4 ever vs milieu zones

Bericht door odorf »

EC is Elementair Koolstof, ofwel Roet.

Utrecht staat geen 'retrofit' roetfilter toe. Mede omdat de uitstoot van Stikstofdioxide (NO) met een roetfilter toeneemt.

Rotterdam heeft in theorie 'The right to challenge' in het besluit ingebouwd. In de praktijk echter kan niemand in Nederland meten of een diesel aan bepaalde normen voldoet. Daarvoor zul je naar Duitsland moeten. Een meting die zomaar duizenden euro's gaat kosten is mij verteld.

En zoals Betec schrijft, er is (nog) geen landelijk beleid.

Ombouwen naar Benzine is een optie, haalbaar als je veel zelf kunt.

Ombouw naar LNG, CNG of anders, ik vermoed dat je dan tegen dezelfde praktijkproblemen oploopt als met extra filter. Dat meten in NL niet kan.

Ombouwen naar elektrisch is een andere optie, maar investeringsbedrag zal ergens tussen de 15.000,- en 40.000 liggen schat ik zo.
Daar koop je al snel een T6 voor.


Oja, Freek, ik zou best bereid zijn om mijn huidige roetkat om te wisselen voor een beter exemplaar.
Maar dan moet de ombouw wel toegelaten en vooral erkent worden door de gemeente.



Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Diesel T4 4 ever vs milieu zones

Bericht door Egbert&Manon »

Ik ben regelmatig in hartje Amsterdam.
Daar tref ik dan enkele Mercedessen 508/608 aan.
Zijn die vanwege hun leeftijd gewoon toegestaan?

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Diesel T4 4 ever vs milieu zones

Bericht door odorf »

@ Egbert,
Ik vermoed dat het om Campers gaat.
In Amsterdam zijn Campers op personenwagen kenteken (M1 SA op kenteken) toegestaan.

Voor bedrijfswagens met Camperinrichting (N1 SA) geldt dat niet.

:toppie
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3217
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Diesel T4 4 ever vs milieu zones

Bericht door J vd Pal »

Heel fijn al die verschilende regels! Je hebt straks een hele boek nodig met de eisen per gemeente, of zou iemand daar een app voor ontwikkelen?
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
brecht
Berichten: 242
Lid geworden op: 31 jul 2017, 21:32

Re: Diesel T4 4 ever vs milieu zones

Bericht door brecht »

Leuk, die T2 op electra. Helaas bestaat Rebl niet meer. Blijkbaar kregen ze het businessmodel toch niet sluitend.

Vervoer zal de komende jaren snel gaan veranderen, of je het nu wilt of niet. Persoonlijk denk ik dat elektrische auto's veel sneller gaan opkomen dan we nu nog denken. Wie graag geïnformeerd wil blijven: een erg interessante site is cleantechnica.com misschien een beetje te overdreven Tesla enthousiaste redactie, maar doorgaans veel en erg up to date nieuws. Ook het Youtube kanaal "fullycharged" geeft vermakelijke recenties over allerlei elektrische voertuigen en technieken.

full disclosure: ik ben licht bevooroordeel: We hebben geen auto voor dagelijks gebruik, doen op korte afstand alles met de fiets, maken met onze zonnepanelen meer stroom dan dat we op krijgen en ik rijd woon-werk verkeer op deze. De 91'er T4 california is ter compensatie omdat mijn voetafdruk anders wel erg klein zou worden :nuts
Plaats reactie