Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Schokdempers vw T4 CC Compass Calypso

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RobMG
Berichten: 76
Lid geworden op: 19 apr 2016, 20:28
Locatie: Hoevelaken

Schokdempers vw T4 CC Compass Calypso

Bericht door RobMG »

Beste WJW ers,
Mijn T4 ( 2,4 AAB 1996) met nogal zware camper opbouw was voorzien van hulpluchtvering. Eén vd (Amerikaanse) balgen lekte en is niet meer leverbaar. Bij Car support om raad gevraagd. Zij hebben er uiteindelijk speciale veren onder gezet ter vervanging van de roze VW veren. De camper is achter wat hoger komen te staan, maar ik blijf de achterzijde te "losjes" vinden en denk dat de schokbrekers hun beste tijd hebben gehad. Er is op dit onvolprezen forum veel over dit onderwerp te vinden. Als ik alle ervaringen lees denk ik dat de Sachs HD dempers voor mij de beste keuze zijn. Ik kom dan uit op de Sachs achterdempers met onderdeelnr 105 820. Tot zover geen probleem, maar als naar de details op de sites kijk, dan wordt er aangegeven dat deze (ook??) voor een verlaagd chassis zijn en dat is bij mij niet het geval. Ik ben dus aan het twijfelen gebracht.
Ik doe graag een beroep op jullie zeer gewaardeerde kennis en ervaringen.
Groet Rob.
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Schokdempers vw T4 CC Compass Calypso

Bericht door odorf »

Ik heb een standaard California Coach, niet verlaagd standaard veren voor een Cali en op 195 70 R15 banden. En ben erg tevreden met de Sachs HD.

Maar een Compass Calypso is een wat bijzondere T4, ik zou echt niet kunnen zeggen hoe dat daarop gaat werken.

Heeft de camper een stabilisator achter?

Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
RobMG
Berichten: 76
Lid geworden op: 19 apr 2016, 20:28
Locatie: Hoevelaken

Re: Schokdempers vw T4 CC Compass Calypso

Bericht door RobMG »

Dank Odorf, nee vlg mij geen stabilisator achter ( heb ik eigenlijk nooit op gelet). Het gaat mij meer om de vraag: passen de Sachs HD 105 820 zonder meer onder mijn camper. Met name vanwege de toevoeging op de verkoop sites "voor verlaagd chassis".
Groet Rob
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Schokdempers vw T4 CC Compass Calypso

Bericht door odorf »

Misschien is het ook een idee om contact op te nemen met lid 'doka rick' hij heeft veel ervaring met luchtvering (werkt of werkte bij VB airsuspension) en heeft zelf ook een zware opzetcamper op zijn T4 gehad.

Misschien kunnen ze bij VB nog iets betekenen voor je bestaande hulpluchtvering.

memberlist.php?mode=viewprofile&u=484

Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Schokdempers vw T4 CC Compass Calypso

Bericht door Pascal-141 »

De Sachs HD schokdempers (105819 en 105820) passen op alle T4 .
Deze Sachs HD zijn standaard lengte , en kunnen gebruikt worden voor een T4 op standaard hoogte , verhoogd , en (beperkt) verlaagd .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
RobMG
Berichten: 76
Lid geworden op: 19 apr 2016, 20:28
Locatie: Hoevelaken

Re: Schokdempers vw T4 CC Compass Calypso

Bericht door RobMG »

Dank Pascal, dat is precies wat ik graag wilde weten.
@ Odorf: alles mbt de luchtvering is al verwijderd en in de oud ijzerbak beland...had ik beter niet kunnen doen, maar kan ik niet meer terugdraaien.
Groet Rob.
Plaats reactie