Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
kachelmotor uitbouwen
kachelmotor uitbouwen
Beste weetjewellers,
Heeft iemand de gulden tip?
Het gaat om de kachelmotor van een caravelle Gl uit 1994. Met airco..... Uiteraard reeds op dit forum en wiki gezocht (http://t4-wiki.de/wiki/Gebl%C3%A4se_V2_%28Frischluft%29) maar ik kan met geen mogelijkheid de motor onderlangs verwijderen. Noch kan ik het weglegvakje verwijderen boven het handschoenenkastje want het Dashboard is één geheel...... Hoe, oh hoe krijg ik de motor verwijderd/vervangen.. ik heb geen airbag, dus die kan ook niet in de weg zitten Ik heb de ventilator reeds in twee delen gescheiden: maar met al het gepiel van de wereld, ik zie niet hoe ik de binnenmotor uit de auto kan krijgen...(onderlangs dan wel te verstaan) wie heeft de gulden tip?
alvast bedankt
Thomas b
Heeft iemand de gulden tip?
Het gaat om de kachelmotor van een caravelle Gl uit 1994. Met airco..... Uiteraard reeds op dit forum en wiki gezocht (http://t4-wiki.de/wiki/Gebl%C3%A4se_V2_%28Frischluft%29) maar ik kan met geen mogelijkheid de motor onderlangs verwijderen. Noch kan ik het weglegvakje verwijderen boven het handschoenenkastje want het Dashboard is één geheel...... Hoe, oh hoe krijg ik de motor verwijderd/vervangen.. ik heb geen airbag, dus die kan ook niet in de weg zitten Ik heb de ventilator reeds in twee delen gescheiden: maar met al het gepiel van de wereld, ik zie niet hoe ik de binnenmotor uit de auto kan krijgen...(onderlangs dan wel te verstaan) wie heeft de gulden tip?
alvast bedankt
Thomas b
één, twee, drie (T) vier's
Re: kachelmotor uitbouwen
Ik heb het iemand zien doen met een koevoet en een balkje. Not a pretty sight maar het werkte wel. Hij wrong dmv het balkje op het op het deur chassis te zetten met de koevoet het dashboard een paar cm naar voren zodat hij de unit naar buiten onder kon krijgen.
Re: kachelmotor uitbouwen
Ik heb zelf een airbag die eruit moest en kon de ventilator in dashboard loshalen en in 2 delen eruit krijgen
Paste maar net door opening. Inbouwen dus ook nieuwe ventilator in 2 splitsen en in dashboard weer in elkaar
Paste maar net door opening. Inbouwen dus ook nieuwe ventilator in 2 splitsen en in dashboard weer in elkaar
Re: kachelmotor uitbouwen
dus toch nog maar eens proberen, ik heb de ventilator reeds in twee stukken, de motorkap en de motor met cilindervormig schoepen. Als ik de schoepen kon losmaken van de as, dan zou hij er makkelijk uit kunnen, maar die zit met een borg rondel/ringetje op de as vast. Ik zou niet weten hoe deze te vervangen zonder hem stuk te maken...... tip? en anders desnoods met koevoet....
- Bijlagen
-
- borgring.jpg
- (5.54 KiB) 488 keer gedownload
één, twee, drie (T) vier's
- Multivan Generation
- Berichten: 33767
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: kachelmotor uitbouwen
Kun je eens wat foto's plaatsen van je huidige ventilator?
Re: kachelmotor uitbouwen
ik kom hier zeker op terug, misschien het weekend, ik heb het handschoenkastje weer terug geplaatst....alvast bedankt voor de hulp/ondersteuning.
Ik weet dat er meerdere soorten ventilatoren bestaan, en aangezien mijn caravelle GL uit 1994 al voorzien was van airco, ben ik bang dat ze er een grotere ventilator in geplaatst hebben, vandaar......
Ik weet dat er meerdere soorten ventilatoren bestaan, en aangezien mijn caravelle GL uit 1994 al voorzien was van airco, ben ik bang dat ze er een grotere ventilator in geplaatst hebben, vandaar......
één, twee, drie (T) vier's
- Pascal-141
- Berichten: 10820
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: kachelmotor uitbouwen
De kachelmotor kan uit de kachelunit verwijderd worden , zonder het dashboard los te maken en zonder de kachelunit los te maken.
Ik heb het al enkele keren gedaan.
Gaat als volgt :
-verwijder het handschoenkastje
-verwijder de rechter kachel uitstroom , dan ziet het er zo uit : https://photos.app.goo.gl/VJbFcyRbysvdsgjB3
- dan de plastic slang die achteraan op de kacheluitstroom zat , wat naar boven duwen , je gaat de ruimte nodig hebben
-dan de kachelmotor losmaken (lipje opheffen , en iets verdraaien en motor is los) en stekker uittrekken
-kachelmotor naar voor halen , en dan naar rechts bewegen (klemt wel een beetje, maar lukt zonder schade) en in deze positie brengen : (gezien door het gat vd kachel uitstroom) : https://photos.app.goo.gl/UYZNsZZnHUWi7wc93
-vanuit deze positie kunnje de motor naar beneden halen (past precies) , van onderen bekeken: https://photos.app.goo.gl/mgGCObXl3lkgiBsu2
En voila , de kachelmotor is er uit . 10 minuten werk , zonder dashboard demontage .
Ik heb het al enkele keren gedaan.
Gaat als volgt :
-verwijder het handschoenkastje
-verwijder de rechter kachel uitstroom , dan ziet het er zo uit : https://photos.app.goo.gl/VJbFcyRbysvdsgjB3
- dan de plastic slang die achteraan op de kacheluitstroom zat , wat naar boven duwen , je gaat de ruimte nodig hebben
-dan de kachelmotor losmaken (lipje opheffen , en iets verdraaien en motor is los) en stekker uittrekken
-kachelmotor naar voor halen , en dan naar rechts bewegen (klemt wel een beetje, maar lukt zonder schade) en in deze positie brengen : (gezien door het gat vd kachel uitstroom) : https://photos.app.goo.gl/UYZNsZZnHUWi7wc93
-vanuit deze positie kunnje de motor naar beneden halen (past precies) , van onderen bekeken: https://photos.app.goo.gl/mgGCObXl3lkgiBsu2
En voila , de kachelmotor is er uit . 10 minuten werk , zonder dashboard demontage .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: kachelmotor uitbouwen
Dankje Pascal voor de heldere uitleg, maar mijn motor is een stuk groter dan die ik op de foto zie.....heb helaas nog niet de tijd gevonden om een herpoging te doen, maar ik ga dit zeker opnieuw proberen en hou jullie op de hoogte (met fofo's) I'll keep in touch
één, twee, drie (T) vier's
Re: kachelmotor uitbouwen
Aldus op internet de twee verschillende kachelventilatoren gevonden:
zoek de verschillen......
geheel verschillend, zowel de bevestiging en de radiale schoepen zijn een stuk langer. vandaar de moeilijkheid om hem uit het dashboard te krijgen. Wil ik hem kunnen vervangen dan moet ik toch een manier vinden om de kapotte motor er in zijn geheel eruit te krijgen.....zodat ik ook weet hoe denieuwe er in zijn geheel erin krijg......
Weet iemand hoe ik het borgringetje voor het schoepenrad kan verwijderen zonder iets te vernielen?
Merci
Thomas B
zoek de verschillen......
geheel verschillend, zowel de bevestiging en de radiale schoepen zijn een stuk langer. vandaar de moeilijkheid om hem uit het dashboard te krijgen. Wil ik hem kunnen vervangen dan moet ik toch een manier vinden om de kapotte motor er in zijn geheel eruit te krijgen.....zodat ik ook weet hoe denieuwe er in zijn geheel erin krijg......
Weet iemand hoe ik het borgringetje voor het schoepenrad kan verwijderen zonder iets te vernielen?
Merci
Thomas B
één, twee, drie (T) vier's
Re: kachelmotor uitbouwen
Die borgplaatjes "klappen om" als je er voorzichtig met een schroevendraaier onder kracht zet.
De borging wordt verkregen doordat de lippen naar boven toe in een uitsparing van de as vallen. Dat doen ze automatisch als de borgclip over de as naar beneden wordt geschoven. Als je de clip nu naar boven toe 'omklapt' dan staan de lipjes niet meer in hun klemstand en kun je de clip naar boven toe gemakkelijk verwijderen.
Hoop dat deze uitleg helder is; anders als je het gewoon probeert dan zul je zien hoe het werkt.
Je kunt ook proberen de clip met een goede zijkniptang door te knippen (het is echter wel een soort verenstaal, dus hard) en een nieuwe clip monteren.
Het gebruik van geweld (koevoet ....) is niet aan te raden want dan sloop je alles en heb je zelfs kans dat de ventilator as krom wordt.
De borging wordt verkregen doordat de lippen naar boven toe in een uitsparing van de as vallen. Dat doen ze automatisch als de borgclip over de as naar beneden wordt geschoven. Als je de clip nu naar boven toe 'omklapt' dan staan de lipjes niet meer in hun klemstand en kun je de clip naar boven toe gemakkelijk verwijderen.
Hoop dat deze uitleg helder is; anders als je het gewoon probeert dan zul je zien hoe het werkt.
Je kunt ook proberen de clip met een goede zijkniptang door te knippen (het is echter wel een soort verenstaal, dus hard) en een nieuwe clip monteren.
Het gebruik van geweld (koevoet ....) is niet aan te raden want dan sloop je alles en heb je zelfs kans dat de ventilator as krom wordt.
Re: kachelmotor uitbouwen
dankje voor deze informatie, ik ga het nu proberen, this is the only way to get the van out of my car..........
Ik hou jullie op de hoogte!
thomas
Ik hou jullie op de hoogte!
thomas
één, twee, drie (T) vier's
Re: kachelmotor uitbouwen
yes, ik heb hem eruit.....pffff: De kachelverzamelbak is veel dikker/groter/hoger dan een normale (zonder airco). Ik krijg zelfs de gewone ventilator (zonder airco) er niet op.... foto's volgen met een duidelijke uitleg... reeds nieuwe motor besteld..... groetjes
thomas
thomas
één, twee, drie (T) vier's
Re: kachelmotor uitbouwen
Update: mijn kachelventilator zit met vier schroeven vast gezet op het kachelhuis. dus niet louter met een klipje. Deze eerst los schroeven met een korte pz2 schroevendraaier; daarna zit de motorhoes met twee schroeven vastgeschroefd. Deze los schroeven om de hoes te verwijderen, vervolgens de ventilatormotor draaien zodat het borgringetje van de as verwijderd kan worden. Helaas gaat het schoep er niet zomaar van de motoras af; met een hamer en spijkerdrevel de as los gemaakt het schoep.
hier de foto's van de twee verschillende motoren: links de motor van een kachelsysteem met airco '1994 en rechts de motor van kachelsysteem zonder airco 1996
zoals zichtbaar is de kachelmotor met airco een stuk groter dan de 'normale motor, daarbij is het kachelhuis veel groter, dus de ruimte tussen het kachelhuis en de ijzerenbalk onder het dashboard veel kleiner; ik krijg de normale motor nog niet eens tussen het kachelhuis en de ijzerenbalk, terwijl het mij bij de bus zonder airco geen probleem gaf om hem te verwijderen .
Ik heb een nieuwe motor besteld, en hoop zoals op de foto dat het schoep inderdaad met een borgmoertje vast zit op de motor hierbij nog een onduidelijke foto van hetkachelhuis, mischien ziet iemand het verschil met een gewoon kachelhuis: dank aan pascal 141 en hella voor de moeite en de tips, die mij uiteindelijk de moed hebben gegeven om dit euvel opnieuw aan te pakken...
als alles het weer doet horen jullie van mij..
en mijn gedachte is bij jullie meeting, waar ik door de afstand niet bij was, helaas...
groetjes
Thomas B
hier de foto's van de twee verschillende motoren: links de motor van een kachelsysteem met airco '1994 en rechts de motor van kachelsysteem zonder airco 1996
zoals zichtbaar is de kachelmotor met airco een stuk groter dan de 'normale motor, daarbij is het kachelhuis veel groter, dus de ruimte tussen het kachelhuis en de ijzerenbalk onder het dashboard veel kleiner; ik krijg de normale motor nog niet eens tussen het kachelhuis en de ijzerenbalk, terwijl het mij bij de bus zonder airco geen probleem gaf om hem te verwijderen .
Ik heb een nieuwe motor besteld, en hoop zoals op de foto dat het schoep inderdaad met een borgmoertje vast zit op de motor hierbij nog een onduidelijke foto van hetkachelhuis, mischien ziet iemand het verschil met een gewoon kachelhuis: dank aan pascal 141 en hella voor de moeite en de tips, die mij uiteindelijk de moed hebben gegeven om dit euvel opnieuw aan te pakken...
als alles het weer doet horen jullie van mij..
en mijn gedachte is bij jullie meeting, waar ik door de afstand niet bij was, helaas...
groetjes
Thomas B
één, twee, drie (T) vier's