Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Toerenteller en olielampje vallen uit VW T4 2.5 TDI bj. 1998

vragen over de T4
Dali
Berichten: 20
Lid geworden op: 12 okt 2017, 13:43

Toerenteller en olielampje vallen uit VW T4 2.5 TDI bj. 1998

Bericht door Dali »

Bij mijn VW T4 uit 1998 2.5 TDI valt sinds kort toerenteller uit en gelijktijdig gaat ook olielampje branden. Als de toerenteller begin te werken dan brand olielampje ook gelijk niet meer. Het is altijd gezamenlijk en niet apart. Soms is dat even en soms dagen lang doet die niet. Dat heb ik gemerkt pas nadat ik door een professioneel startblokkering heb laten uithalen. Voor die tijd deed die dat niet. Ik heb deze monteur gevraagd of dat verband met elkaar kon hebben, maar hij zegt van niet.
Wie weet wat er aan de hand kan zijn? Voor de rest rijd die goed en motor loopt helemaal goed en daar is niets mis mee.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Toerenteller en olielampje vallen uit VW T4 2.5 TDI bj. 1998

Bericht door Pascal-141 »

Dat is waarschijnlijk een slecht contact , en je zal het in de buurt van de zekeringkast moeten zoeken . Ik heb namelijk bij een van mijn T4s net hetzelfde . Als ik over een slechte weg tijd , dan heb ik het af en toe ook dat toerenteller uitvalt en oliedruklampje gaat branden . Als ik dan een goeie mep geef op het bakje onder de zekeringkast , is het probleem weer voor een tijdje verholpen. Als ik aan de kabels achter de zekeringkast ga rommelen zelfde effect .

Heb nog geen tijd gehad om te zoeken welke kabeltje de oorzaak is
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Dali
Berichten: 20
Lid geworden op: 12 okt 2017, 13:43

Re: Toerenteller en olielampje vallen uit VW T4 2.5 TDI bj. 1998

Bericht door Dali »

Bedankt voor antwoord. Dat heb ik namelijk al gedaan en toen deed die even beter, maar het is al weer begonnen. Gisteren weer geprobeerd, maar dat hielp helaas niet. Geen effect meer gehad. Het valt mij op als het vochtige weer is dat het vaker voorkwam dan bij droge weer. Alleen momenteel doet die al dag of drie niets meer.
Gebruikersavatar
autocaravana
Berichten: 253
Lid geworden op: 27 jun 2011, 18:21

Re: Toerenteller en olielampje vallen uit VW T4 2.5 TDI bj. 1998

Bericht door autocaravana »

Het kan vele oorzaken hebben. Om te beginnen zou ik de ECU laten uitlezen om te weten of er fouten zijn geregistreerd.

Bij mij gebeurde hetzelfde, eigenlijk alleen met nat weer.
Het ging van kwaad tot erger en de bus ging regelmatig in de noodloop. Na heel veel zoekwerk was bij mij het probleem dat er vocht en vuil in de ECU-kast kwam. Schoongemaakt, nieuwe vacuümslang naar de kast en nooit weer problemen gehad.
https://bicitours.blogspot.com
Sinds juni 2001 in bezit: VW T4 2.5TDI Syncro California 1999
Dali
Berichten: 20
Lid geworden op: 12 okt 2017, 13:43

Re: Toerenteller en olielampje vallen uit VW T4 2.5 TDI bj. 1998

Bericht door Dali »

Dank u wel voor typ. Ga ik nakijken en als ik dat gedaan heb laat ik resultaat weten.
Dali
Berichten: 20
Lid geworden op: 12 okt 2017, 13:43

Re: Toerenteller en olielampje vallen uit VW T4 2.5 TDI bj. 1998

Bericht door Dali »

Ook erg bedankt voor uw bericht en dat ga ik proberen. Ik heb geen groeten sleutelbos hangen, maar erg bedankt voor typ. Mocht die daarna beter zijn dan zal ik dat doorgeven.
Dali
Berichten: 20
Lid geworden op: 12 okt 2017, 13:43

Re: Toerenteller en olielampje vallen uit VW T4 2.5 TDI bj. 1998

Bericht door Dali »

Hallo,
Heb alle tips zojuist geprobeerd, ook ecu losgekoppeld en schoongemaakt ( die was al helemaal schoon ), maar helaas is de probleem nog steeds.
Ik vind wel vreemd dat de motor voor de rest helemaal goed start en loopt. Ook is die niets aan de kracht van de motor te merken dat die minder zou zijn.
Zou kunnen met de dynamo iets aan de hand zijn? Die laad voor de rest prima. Weet iemand waar ik verder zou naar de oorzaak kunnen zoeken? Alvast bedankt
Dali
Berichten: 20
Lid geworden op: 12 okt 2017, 13:43

Re: Toerenteller en olielampje vallen uit VW T4 2.5 TDI bj. 1998

Bericht door Dali »

In tussentijd diverse onderzoeken gedaan zoals sensoren, bedrading e.d. Dynamo is ook gereviseerd, want die bleek niet helemaal goed te zijn, maar de probleem is nog steeds dezelfde gebleven.
Weet iemand wat ik nog kan proberen? Zou kunnen zijn dat toerenteller zelf defect is? Alvast bedankt
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5267
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Toerenteller en olielampje vallen uit VW T4 2.5 TDI bj. 1998

Bericht door René »

Zoek de twee blauwe stekkers (zie net dat je bj 98 hebt, dan zijn het geen blauwe stekkers) op die achter op de zekeringen kast zijn aangesloten.
Beide loshalen en weer opnieuw aansluiten. Of die op je tellerunit opnieuw erop drukken.
Probleem opgelost.
Slecht contact tussen de stekkers tellerunit en zekeringenkast.

Grtzzz René
Laatst gewijzigd door René op 19 okt 2017, 20:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Dali
Berichten: 20
Lid geworden op: 12 okt 2017, 13:43

Re: Toerenteller en olielampje vallen uit VW T4 2.5 TDI bj. 1998

Bericht door Dali »

Hallo, heb ik al gedaan, maar ga morgen alsnog nog een keer proberen. Mogelijk dat ik toch niet zo dat goed heb gedaan. Bedankt alvast en ik hoop dat die opgelost gaat worden. Gr
Dali
Berichten: 20
Lid geworden op: 12 okt 2017, 13:43

Re: Toerenteller en olielampje vallen uit VW T4 2.5 TDI bj. 1998

Bericht door Dali »

Heb zojuist alle tips weer nagelopen omdat ik mogelijk iets over hoofd had gezien. Helaas zonder resultaat. Weet iemand of het mogelijk kan zijn dat de toerenteller defect kan zijn?

Ik heb startblokkering door een professioneel aantal maanden geleden laten uithalen en sindsdien is dat begonnen, maar dan af en toe en dan deed die het weer, maar nu laatste week doet die helemaal niets meer.

Wie weet wat ik nog kan proberen? Aan de kracht van de motor is totaal niets te merken
Dali
Berichten: 20
Lid geworden op: 12 okt 2017, 13:43

Re: Toerenteller en olielampje vallen uit VW T4 2.5 TDI bj. 1998

Bericht door Dali »

Nog steeds niet opgelost. Op advies van monteur compleet ander klokteller ingezet omdat die van mening was dat toerenteller defect was, maar helaas nog steeds dezelfde probleem.

Wat zou nog eventueel kunnen zijn? Heeft iemand nog een idee? Alvast bedankt
Dali
Berichten: 20
Lid geworden op: 12 okt 2017, 13:43

Re: Toerenteller en olielampje vallen uit VW T4 2.5 TDI bj. 1998

Bericht door Dali »

Voorover ik dat kon zien is dat goed.
Kan het ook aan de vacuümslang zitten? Dit zit aan de buitenkant wel zo goed als nieuw uit, maar aan binnenkant weet ik niet
Dali
Berichten: 20
Lid geworden op: 12 okt 2017, 13:43

Re: Toerenteller en olielampje vallen uit VW T4 2.5 TDI bj. 1998

Bericht door Dali »

Helaas voor mij, maar dat is ook al nagekeken. Wat zou nog eventueel kunnen zijn?
Dali
Berichten: 20
Lid geworden op: 12 okt 2017, 13:43

Re: Toerenteller en olielampje vallen uit VW T4 2.5 TDI bj. 1998

Bericht door Dali »

Is er iemand die dat voor mij kan repareren of iemand die mij naar iemand kan verwijzen? Want ik kom niet uit
Plaats reactie