Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Taxatie rapport

vragen over de T4
Plaats reactie
HaaiHenk
Berichten: 23
Lid geworden op: 18 aug 2017, 22:05

Taxatie rapport

Bericht door HaaiHenk »

Goede avond,

Onlangs heb ik een taxatie rapport moeten laten opmaken bij AVECO om mijn camper te laten verzekeren tegen taxatie waarde.

Volgens kenteken gaat het om een Volkswagen multivan Westfalie inbouw. Hiervan is een taxatie rapport aanwezig van de vorige eigenaar van mei 2017. Dit taxatie rapport is opgemaakt door CED. Deze komen op een nieuwwaarde vergelijkbare camper van 39.000 euro en een dagwaarde van 23.500,--

Degene die bij mij het taxatie rapport heeft uitgevoerd (CCE camper caravan expertise) geeft aan dat het om een

Westfalia/ Vw
: Compacte buscamper
: California Coach
: California Coach Tdi 2.5 102 Pk : Volkswagen
: T4

met een oorspronkelijke nieuwwaarde van 48.647,-- en een dagwaarde van 20371,-- (terwijl ik een achteruitrijdcamera heb ingebouwd met park distance assist. Je zou denken dat de waarde van de camper daardoor gestegen zou zijn, maar niets is minder waar. Hij is ruim 3000,-- gedaald in minder dan 5 maanden tijd.

Schelen de taxatie bureaus zoveel van elkaar? of maakt het nog uit dat de ene de camper een multivan noemt en de ander het een california coach noemt?

Kan het kwaad om dit te laten staan in het rapport? of moet ik toch aangeven dat het om een ander type gaat?

Graag jullie reactie,

Alvast bedankt,

Henk
:T5cruisin gr. Henk
Noorfalia
Berichten: 249
Lid geworden op: 30 dec 2015, 10:00
Locatie: oost-Veluwe

Re: Taxatie rapport

Bericht door Noorfalia »

Ik zou in elk geval zorgen dat de type aanduiding in het taxatierapport overeenkomt met wat er op het kentekenbewijs staat, om evt. gezeik bij schade van m.n. een tegenpartij te voorkomen.

En wat betreft de prijs: Taxeren is geen geheel exacte wetenschap en gezien je twee verschillende taxateurs had zit er dus ruimte in. Heb je de tweede taxateur het rapport van de eerste laten inzien? Die achterruitrijcamera doet waarschijnlijk voor de prijs niet zo veel. Ze kijken m.n. naar de kwaliteit van het casco en de originaliteit. Zo is b.v. overgespoten (hoe netjes ook) in principe altijd waarde verminderend. Dit heb ik me door een taxateur laten vertellen.
Verkocht in mei 2021: T4 California 2.4D AAB 1992
HaaiHenk
Berichten: 23
Lid geworden op: 18 aug 2017, 22:05

Re: Taxatie rapport

Bericht door HaaiHenk »

bedankt voor je reactie. ik ga bellen.
:T5cruisin gr. Henk
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Taxatie rapport

Bericht door J vd Pal »

Vraag blijft, wat is het?? Een originele California of inderdaad een omgebouwde multivan? Een van beide taxateurs is duidelijk niet deskundig genoeg!!

Daarnaast speelt bij een camper het moment van taxeren ook een rol, in april/mei liggen de prijzen nu eenmaal hoger dan in oktober/november. Welk bouwjaar en wie heeft de eventuele ombouw gedaan. Hoe goed is dat gedaan? Heb je veel gereden tussen de beide taxatiemomenten? KM stand speelt ook een rol in de prijs, zit de auto net tegen een dure beurt aan (distributie bv), dan ligt de waarde ook weer lager, enz. Al met al een heleboel zaken die invloed hebben op de dagwaarde.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
autocaravana
Berichten: 253
Lid geworden op: 27 jun 2011, 18:21

Re: Taxatie rapport

Bericht door autocaravana »

Volgens kenteken gaat het om een Volkswagen multivan Westfalie inbouw.
Dan zou het geen originele California Coach zijn.
Vreemd is wel dat de tweede taxatie lager is terwijl daar wel wordt gerept over een California Coach. Het omgekeerde zou logischer zijn.
https://bicitours.blogspot.com
Sinds juni 2001 in bezit: VW T4 2.5TDI Syncro California 1999
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4702
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Taxatie rapport

Bericht door Hanz »

Toen mijn camper drie jaar geleden werd getaxeerd werden de accessoires apart vermeld bij de waardebepaling. Voor luifel, fietsenrek en radio is toen € 1200 als nieuwwaarde opgevoerd. Heeft jouw taxateur (en de vorige) ook rekening gehouden met accessoires, zoals je achteruitrijcamera?
En inderdaad een puntje van aandacht; als de taxateur een Multivan een California noemt dan mist hij toch enige kennis op dit gebied.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Matthijs hoek
Berichten: 118
Lid geworden op: 30 mar 2010, 17:47
Locatie: Utrecht

Re: Taxatie rapport

Bericht door Matthijs hoek »

Is toch gewoon kwestie van kenteken invoeren op rdw.nl Staat ingeval wat het origineel is.
VW Transporter T6 2.0 TDI 84 PK --> 175 PK. Van Hoek Schilderwerken: voor al uw Lak en Latex spuitwerk. Niks is te gek. :T6NOLESS
HaaiHenk
Berichten: 23
Lid geworden op: 18 aug 2017, 22:05

Re: Taxatie rapport

Bericht door HaaiHenk »

Op kenteken staat ook Multivan.

Daarom begreep ik ook niet waarom hij een california Coach aangeeft. De aanschafprijs van een california is ook beduidend hoger.
Qua kilometers zitten er 4000 tussen. Daarmee staat de teller nu op 321.000 km. Bij vorige taxatie stond de teller op 317.000 km.
De accessoires zijn apart weergegeven. Dit betreft echter alleen de accessoires die onlosmakelijk met de auto zijn verbonden. Voor de tent e.d. worden aparte prijzen gehanteerd.

De taxateur had in het doek van het hefdak enkele gaatjes geconstateerd. Mogelijk ligt daar het verschil.

Echter ik heb gebeld en het wordt veranderd. Er wordt aangehouden wat de RDW aangeeft.

BEDANKT VOOR JULLIE REACTIES.
:T5cruisin gr. Henk
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Taxatie rapport

Bericht door J vd Pal »

Waardeloze taxateur als hij het verschil niet ziet tussen een originele California en een omgebouwde Multivan. Al is het alleen maar op basis van het kenteken :bonk
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4702
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Taxatie rapport

Bericht door Hanz »

Een paar gaatjes in het hefdakdoek kan geen 3000 euro verschil uitmaken. Heb je de beide taxatiewaarden al eens vergeleken met de prijzen die voor een vergelijkbare Multivan worden gevraagd? Ik weet niet van welk bouwjaar jouw auto is maar het zou natuurlijk ook heel goed kunnen dat de eerste taxatie te hoog was.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Taxatie rapport

Bericht door Multivan Generation »

Waar gaat het hier nu om?
Dat een taxatie waarde hoog is, met dus een hogere verzekeringspremie tot gevolg?
Of een wat reëlere taxatie waarde met navenante premie daling?
De meeste mensen en liefhebbers in het bijzonder denken iets met een hogere waarde in handen te hebben.
Daarbij komt misschien ook nog een sentimentele of emotionele waarde(heeft een taxateur niets mee te maken).
Misschien maken mensen zichzelf wel lekker met vraagprijzen op verkoopsites,
maar wat slechts vraagprijzen zijn en geen verkoopprijzen. :zwaai
Ook hebben after-market accessoires over het algemeen geen meerwaarde, voor jezelf misschien wel, maar voor een taxateur misschien wel niet.
Men kan altijd vragen hoe de taxatie waarde tot stand is gekomen, en waarop die gebaseerd is.
En ben je het er niet mee eens, dan kun je altijd een her-taxatie aan laten vragen.

Onder de streep, als je bus wordt gestolen of zwaar toegetakeld, moet je er toch altijd op toeleggen. :zwaai

Groetjes Peter
Plaats reactie