Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

fel licht achtergrond boordcomputerscherm

vragen over de T4
Plaats reactie
blauwedruif
Berichten: 17
Lid geworden op: 28 okt 2017, 22:30

fel licht achtergrond boordcomputerscherm

Bericht door blauwedruif »

Hallo allemaal,
Sinds een paar dagen mag ik mij de trotse eigenaar noemen van een T4 2.5 tdi uit 99 (mijn eerste VW!) en zie tot mijn plezier dat hier een grote groep met deskundigen bereid is hun kennis te delen. Geweldig!

De achtergrond van het boordcomputerscherm straalt een erg felle rode gloed uit die nogal storend is. Na een uurtje zwakt het licht een beetje af (wellicht doordat het wat warm wordt), maar het blijft storend. Bij de volgende start schijnt hij weer op volle kracht een rode kleur naar binnen :(. Heeft iemand hier ervaring mee of weet iemand hier een oplossing voor?
Afbeelding
blauwedruif
Berichten: 17
Lid geworden op: 28 okt 2017, 22:30

Re: fel licht achtergrond boordcomputerscherm

Bericht door blauwedruif »

IMG_9439.jpg
IMG_9439.jpg (52.07 KiB) 758 keer bekeken
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: fel licht achtergrond boordcomputerscherm

Bericht door Snautzer »

Er zit een regel knop links van de console, had je die al gevonden?
blauwedruif
Berichten: 17
Lid geworden op: 28 okt 2017, 22:30

Re: fel licht achtergrond boordcomputerscherm

Bericht door blauwedruif »

Dank voor jullie reacties. Het zit hem idd niet in de regelknop voor de verlichting van het dashboardlicht. Lijkt dus op een lastig probleem :(.

Nog een aparte bijkomstigheid: Toen ik een testrit maakte voor de koop deed de hele display (verlichting) het niet. Was mij eerlijk gezegd niet eens op gevallen. Er is voor aflevering nog een beurt uitgevoerd en is de computer nog uitgelezen om te kijken of er nog foutmeldingen in zaten. Dit was niet het geval, maar daarna begon de display blijkbaar fel te branden. Misschien een indicatie van een beschadiging/slechte verbinding ergens...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33768
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: fel licht achtergrond boordcomputerscherm

Bericht door Multivan Generation »

Dit gedrag kan ook veroorzaakt worden door de lichtschakelaar zelf.
Hetgeen jij ziet op je MFA scherm (het is geen FIS-scherm want die zijn ruim 2 keer, bijna 3x zo hoog)
Is de pure back-light verlichting.
Wat er mijnsinziens op duidt, dat het losse glaasje wat er voor zit, of niet goed meer aansluit (raamwerkje wat het glaasje klemt wat los) of glaasje defect.
De printplaat op de tellerunit kan ook, door stress, minder worden.

Als ik jou was, dan zou ik kijken hoe dat MFA schermpje op de printplaat vast zit.
Is dat een doorlichtschermpje, of eentje met een gesoldeerde flatcable.
Is het de laatste, dan zou ik, als ik jou was, hem wegbrengen ter reparatie aan bijvoorbeeld ACtronics, of bijvoorbeeld pixelfehler.de,
waarbij je vooraf de foto's stuurt en een prijsopgave kunt vragen.

Hieronder wat foto's uit mijn eigen collectie, van een reparatie die ik zelf heb uitgevoerd.
Dit doe ik niet voor anderen, daar zijn bedrijven voor die dat ook doen, en zelfs garantie op de reparatie geven.
Onderstaande foto's zijn ter indicatie..

Tellerunit ontdaan van behuizing, achteraanzicht:
Afbeelding

Tellerunit aan de voorzijde: naalden en tellerplaatjes verwijderd:
Afbeelding

Kunststof ook weggehaald, links en rechts zie je een rijtje van 3 ledjes wat door de LCD-glas van dagteller en klok schijnt,
mogelijk werkt je MFA scherm ook zo. Zo ja, dan zelf niet aan beginnen en opsturen.
Afbeelding

Nieuw FIS scherm(vergelijk de grootte met een MFA scherm) wat zojuist geplaatst wordt, de beschermfolie moet ik er op het laatste moment nog afhalen.
Afbeelding

Klembehuizing weer terugplaatsen en voorzichtig aan achterzijde weer ombuigen
Afbeelding

Werkte weer netjes..
Afbeelding

Was een ontzettend K..-werkje en je doet er lang over omdat je ontzettend moet concentreren(!)
Ik heb het een keer gedaan, maar ondanks de vele aanvragen (25+) doe ik het nooit meer.
FIS-schermpjes is steeds lastiger om er aan te komen tegen een fatsoenlijk bedrag(laatste prijs die ik gezien heb was al tegen de 100 Euro)
MFA schermpjes heb ik eigenlijk nog nooit los te koop gezien.

Mijn advies: stuur je tellerunit weg ter reparatie, je hebt dan garantie op de reparatie, of zet er een tellerunit in zonder MFA.
Van die laatste heb ik er eventueel nog eentje liggen, die ik op de juiste kilometerstand kan zetten.

Groeten Peter
blauwedruif
Berichten: 17
Lid geworden op: 28 okt 2017, 22:30

Re: fel licht achtergrond boordcomputerscherm

Bericht door blauwedruif »

Dank voor jullie creatieve en uitvoerige (Peter!) oplossingsrichtingen. Ik ga er even op broeden en hem eerst maar een keer uitbouwen en zelf bekijken. Top!
Plaats reactie