Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Motor T4 1.9 TD valt zomaar uit (op snelweg)

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
CamperCat
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 mei 2015, 11:17

Motor T4 1.9 TD valt zomaar uit (op snelweg)

Bericht door CamperCat »

Vorige week viel de motor van mijn bus (1998) spontaan uit op de snelweg bij 120 km/u.
Gelukkig kon ik veilig naar de vluchtstrook manoeuvreren. In de cabine en onder de kap was duidelijk een (lichte) schroeilucht waar te nemen. Daarom dacht ik eerst aan de koppeling, maar dat bleek toch niet zo te zijn. De ANWB heeft alles grondig geïnspecteerd voor zover dat kon op die plek, maar geen afwijkingen gevonden. Koppeling oké. Geen lek, geen losse bedrading. Geen andere zichtbare/hoorbare problemen. Het herstarten lukte pas na enkele pogingen, maar de motor liep daarna weer. Voor de veiligheid zijn ze achter me aan naar huis gereden. Geen problemen meer gehad op de terugweg.

In het weekend twee korte ritten in de buurt gemaakt. Daar gebeurde het weer, en nu enkele malen kort achter elkaar bij een snelheid van 50 km/u en een keer bij achteruit steken (parkeren). Telkens start hij niet onmiddellijk, maar wel na een paar minuten.
Eenmaal (bij 70 km/u) leek de motor te "hikken", ik dacht dat hij af zou slaan, maar dat gebeurde niet.

Morgen gaat ie naar de dealer, voor een diagnose en hopelijk reparatie.
In augustus is er een gereviseerde brandstofpomp ingezet. Denken jullie dat het probleem daar mogelijk zit? (zou fijn zijn, dan is het nog net gevalletje garantie).
Of zou er eerder een probleem in het elektrisch circuit zitten (relais)? Vanwege die brandlucht misschien? Overigens heb ik dat daarna niet meer geroken.

Als het iemand bekend in de oren klinkt, dan hoor ik dat graag... Anders wordt het misschien zoeken naar een speld in een hooiberg. Ermee doorrijden voelt niet veilig.

Greetz,
Lin
RDK
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 okt 2014, 20:16

Re: Motor T4 1.9 TD valt zomaar uit (op snelweg)

Bericht door RDK »

Hallo,

Ik vermoed dat er te weinig brandstof in de toevoer komt.
Dit kan zijn dat er meer verbruikt wordt dan er toevoer is doordat er lucht in de leiding komt.
Kan van de leiding zijn of scheurtje aan de vlotter van de brandstof tank.

Kijk volgende keer eens na het stilvallen of er geen lucht in de toevoerleiding zit.
Bij het starten zie je dan de luchtbellen bewegen of verdwijnenen.

Of mss is de brandstoffilter vervuilt en moet hij vervangen worden.

Als hij volgende keer stil valt zet de auto dan in een lagere versnelling, koppeling loslaten en gas geven.
Hij zal wel terug aansleen.

Rudi
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33794
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Motor T4 1.9 TD valt zomaar uit (op snelweg)

Bericht door Multivan Generation »

Heb je wel al het vermogen denk je?
Brandstofpomp timing kan namelijk wat verlopen door rek op de riem.

En werkt de tankontluchting naar behoren?
Als de tank vaccuum trekt dan komt er ook minder brandstof..
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Motor T4 1.9 TD valt zomaar uit (op snelweg)

Bericht door odorf »

Was het echt 'hikken' of bokken? Moeilijk te beschrijven, hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

En gingen er tijdens dat hikken of bokken ook lampjes op het dashboard branden?

Was het uitvallen tijdens een constante snelheid of bij optrekken/afremmen of overschakelen.

Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
CamperCat
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 mei 2015, 11:17

Re: Motor T4 1.9 TD valt zomaar uit (op snelweg)

Bericht door CamperCat »

Hi Odorf,

Het verschil tussen hikken en bokken, herken ik niet. Het was een klein, bijna onmerkbaar schokje, waardoor ik dacht dat ie zou afslaan.

Inderdaad, heb ik geprobeerd een patroon te ontdekken in wanneer hij afslaat. Maar het gebeurt dus bij alle snelheden (120, 70, 50 en zelfs 5 km/u) en lijkt niet samen te hangen met schakelen. Op de snelweg reed ik constant 120, in de bebouwde kom ook 50. Alleen bij het uit parkeren en achteruitrijden, was ik aan het schakelen.
Ik kan die eerste brandlucht niet thuisbrengen.

Als de motor stilvalt, gaat het motorolielampje en het acculampje branden. Schakelen gaat zwaar, sturen en remmen ook. Wat normaal is als de motor uitvalt.

Gr. Liny
Gebruikersavatar
CamperCat
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 mei 2015, 11:17

Re: Motor T4 1.9 TD valt zomaar uit (op snelweg)

Bericht door CamperCat »

Hi Multivan Generation,

Geen idee, van het vermogen en de tankontluchting. Maar ik zal de monteurs morgen tippen. Wat Rudi ook zegt, wellicht iets met de toevoer van brandstof en lucht in de leiding.
Dat lijkt me eenvoudig te checken idd.
Hopelijk gaat het meevallen! Wil nog geen afscheid nemen van m'n campertje... :ikrij

Groet
Lin
Gebruikersavatar
Olaf
Berichten: 679
Lid geworden op: 18 aug 2013, 22:30
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Motor T4 1.9 TD valt zomaar uit (op snelweg)

Bericht door Olaf »

Accu Polen goed vast ? Massa kabel oke?
Vw T5 GP 2.0 180-pk 10-2010 highline
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Motor T4 1.9 TD valt zomaar uit (op snelweg)

Bericht door odorf »

Het verschil tussen een hikje en bokken is groot.

Ik heb zelf een keer gehad dat een dikke massakabel van de accu naar de startmotor was doorgesleten, slijtplek was op het eerste oog niet te zien, maar bij schakelen beweegt de motor meer en daardoor schuurde de kabel langs een metalen deel en daardoor ontstond forse kortsluiting. Hierbij gingen alle lampjes op het dashboard aan en leek het alsof de motor een eigen leven ging leiden en sloeg daarna ook af.

Maar jouw klachten klinken niet zo, dus ik denk dat het iets heel anders is.

Succes!
Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
RDK
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 okt 2014, 20:16

Re: Motor T4 1.9 TD valt zomaar uit (op snelweg)

Bericht door RDK »

Om uit te sluiten of het een elektrisch probleem is kan je de + van de batterij via een zekering naar de pomp brengen.
Dan moet hij altijd blijven draaien.

Rudi
Plaats reactie