Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

schokdempers

vragen over de T4
Gebruikersavatar
thomas b
Berichten: 227
Lid geworden op: 09 mar 2010, 21:34
Locatie: Wonck - België

Re: schokdempers

Bericht door thomas b »

Uiteraard weet ik niet hoeveel Km's de schokbrekers onder mijn bussen zitten. Aangezien de slijtage geleidelijk plaatsvind, is het moeilijk in te schatten of ze vernieuwd moeten worden. Vraag: is de autokeuring een goed uitgangspunt om te weten of de schokbrekers aan vervanging toe zijn? Mijn twee bussen hebben ongeveer 300.000 km op de teller: ik ken hun historie niet gedurende de eerste 200.000 km's....uiteraard vindt ik een goede wegligging belangrijk, maar om zomaar 8 schokdempers te kopen en te monteren zonder te weten of het echt nodig is, lijkt mij iets te voorbarig....
het gaat om twee T4 2.4 diesel uit 1994 (keuring in België)

Groet Thomas
één, twee, drie (T) vier's
jordydereus

Re: schokdempers

Bericht door jordydereus »

Autokeuring of apk zegt niks.

Een schokbreker test bank hebben sommige garages.
Die geeft een beter beeld.

Hangt ook van je eisen af.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: schokdempers

Bericht door Pascal-141 »

thomas b schreef: 21 nov 2017, 08:43 . Vraag: is de autokeuring een goed uitgangspunt om te weten of de schokbrekers aan vervanging toe zijn?

Groet Thomas
Nee.
De Belgische keuring stelt helemaal niks voor en is zelfs lachwekkend wat betreft schokdempers... ze testen het verschil tussen links en rechts (mag niet meer dan 25%zijn).
Ik heb al autos zien goedgekeurd worden , waarvan de olie nog net niet uit de schokdempers liep , zo versletrn waren ze , en toch goedgekeurd...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Vermeulen
Berichten: 57
Lid geworden op: 20 jul 2014, 21:41
Locatie: Tiel

Re: schokdempers

Bericht door Vermeulen »

Schokdempers vervangen is wel degelijk nodig, alleen zijn ze gemaakt voor zware ladingen. Ben je een plezierrijder die vaak zonder lading rijd of een aannemer met 200 kg gereedschap achterin, dan zullen de schokdempers niet zo snel slijten. Ben je echter iemand zo als ik die vaak zware ladingen achter in heeft (600-1000 kg, te zwaar dus) dan zullen je schokdempers niet zo lang meegaan. Ik heb ze op 120.000 vervangen, net toen ik de wagen kreeg. Hiervoor is hij op een zelfde manier gebruikt (120.000 van 94 t/m 14 is weinig maar benzine dus ach) en slijten ze snel. Weet niet wat eronder zat, maar ze bleven gewoon ingedrukt staan. Nu zit er een aftermarket setje op en die doet het al bijna 60.000 km.
Nu licht het ook aan het wegdek. Ikzelf kom vaak op vestivalterreinen, dit is nou niet het beste terrijn voor schokdempers. De vorrige eigenaar woonde vlakbij België, verder geen commentaar. Op gladde wegen en snelwegen zullen ze niet veel slijten.
Van de zomer op Aruba geweest, en dat is bijna offroad rijden daar, en daar gaan schokdempers ongeveer 2 jaar mee, wat vertaalt naar 10.000 - 20.000 km volgens de vader van mijn vriendin (Arubaan).
Dus het kan best 600.000 meegaan als je ze niet zwaar belast en netjes snelwegen en geasfalteerde wegen rijd.
Doe je dit niet, dan gaan ze nou eenmaal minder lang mee!

Oh ja, hij werd overigens meteen goedgekeurd met versleten schokdempers, in Nederland is dat niet echt een keuringspunt. Je kan veel zeggen over Arubaanse keuringen, maar dat is een van de dingen waar ze wel naar kijken! Enige puntje wat strenger is.
Rijen rijen rijen in mijn wagentje :driveT4
T4 2.0 B(LPG) aac Bedrijfsgebakje
freek
Berichten: 682
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: schokdempers

Bericht door freek »

Even dit onderwerp weer updaten. Vorig weekend moest ik de claxons vercangen
en omdat ik nog steeds geen tijd had genomen om de voordempers te vervangen wilde ik ook even kijken of dat een eenvoudig klusje is. Het is ook heel helder beschreven op eldiape.com. Dat is het dus in theorie wel maar ik wil toch even waarschuwen. De steunplaat zit aan het subframe bevestigd met een bout en een moer. Ik had die ruim van te voren ingespoten met kruipolie. Maar helaas: de bout ging goed los maar de moer zat zo vast dat de bout door het subframe afbrak.... tja en wat dan? Na wat googlen vond ik op het duitse vwbuswelt.de gelukkig de oplossing. Het afbreken vd bout blijkt ook meer regel dan uirzondering te zijn. De clou is het iets losdraaien vd 3 bouten waarmee het subframe bevestigd is. Er komt dan ruimte tussen de carosserie en het subframe ( plm 3 cm is genoeg) waardoor je de rest vd bout er uit kan slaan. Je moet vervolgens een nieuwe m12 bout kopen van 30 mm en vervolgens de kop afslijpen totdat deze zo'n 2mm dik is. Er is immers vrijwel geen ruimte tussen het subframe en de carosserie. Gelukkig kon de bus maandags dus weer gebruikt worden maar de dempers zitten er nog niet onder. De andere jant zal immers ook wel afbreken...
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: schokdempers

Bericht door odorf »

Ach, wat een pech.

Ik weet precies hoe het voelt. Ik heb het een aantal jaren geleden ook gehad. Precies hetzelfde, moer vast en bout/draadeind afgescheurd.

Ik ben toen heel lang aan het boren geweest om de resten te verwijderen en een nieuwe afgeslepen bout terug te plaatsen.

Mocht ik het nog eens over moeten doen dan zal ik waarschijnlijk met een moerensplijter proberen om de moer open te breken. (Als daar voldoende ruimte voor overblijft, weet ik ff niet meer uit mijn hoofd.)

Maar goed dat je het hebt opgelost.

Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: schokdempers

Bericht door Pascal-141 »

Raar , ik heb al ontelbare keren die bout/moer van de voorste schokdempers gedemonteerd bij héél veel T4's , maar heb nog nooit gehad dat er een van die bouten afbrak. Achteraan heb ik wel al gehad dat de bout bovenaan , in het chassis vastzit .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: schokdempers

Bericht door Multivan Generation »

Enige wat ik kan bedenken is de verkeerde kant op gedraaid?
freek
Berichten: 682
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: schokdempers

Bericht door freek »

Iets verder nadenken Multivan...
In duitsland komt het probleem iig wel voor. Op 2 fora wordt het beschreven.
http://www.t4forum.de/wbb3/board19-tech ... 6daee03f87

Maar goed als de weetjewel experts menen dat het onmogelijk is. Wie ben ik dan?
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: schokdempers

Bericht door Pascal-141 »

freek schreef: 24 dec 2017, 22:55 Iets verder nadenken Multivan...
In duitsland komt het probleem iig wel voor. Op 2 fora wordt het beschreven.
http://www.t4forum.de/wbb3/board19-tech ... 6daee03f87

Maar goed als de weetjewel experts menen dat het onmogelijk is. Wie ben ik dan?
Ik zeg niet dat het onmogelijk is hoor , ik zeg alleen dat IK het nog nooit heb meegemaakt aan de voorzijde (in de afgelopen 16 jaar ) .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: schokdempers

Bericht door Multivan Generation »

freek schreef: 19 nov 2017, 21:34 onze T4 heeft er ook bijna 6 ton op zitten. Een paar maanden geleden heb ik de achterdempers laten vervangen. Merkte geen enkel verschil. Nu heb ik al een paar weken een setje nieuwe voordempers klaar liggen. ..
Maar om nou te zeggen het is hard nodig, nee, verre van dat. En dat na 600.000 km. ... Was echt een slijtage deel.
Pascal-141 schreef: 25 dec 2017, 10:20
freek schreef: 24 dec 2017, 22:55 Iets verder nadenken Multivan...
In duitsland komt het probleem iig wel voor. Op 2 fora wordt het beschreven.
http://www.t4forum.de/wbb3/board19-tech ... 6daee03f87

Maar goed als de weetjewel experts menen dat het onmogelijk is. Wie ben ik dan?
Ik zeg niet dat het onmogelijk is hoor , ik zeg alleen dat IK het nog nooit heb meegemaakt aan de voorzijde (in de afgelopen 16 jaar ) .

@ Pascal,
ik denk dat het komt,
omdat wij geen 600.000 km met onze schokdempers doen.
Als je ze veel eerder vervangt, dan hebben ze ook minder de tijd om vast te rotten :groteogen
Onder een T4 is na rond de 200.000 km echt wel het beste er van af.
Dat mensen dat niet waarnemen, wil niet zeggen dat het niet zo is.. Het sluipt er langzaam in..
Zoals reeds ook vermeld, sommige bedrijven hebben een schokdemper testbank, soms komen daar interessante resultaten uit..

Ik spreek ook uit mijn eigen ervaring en ja soms kunnen ze vast zitten ja..
Ik bedoelde niet dat ik je voor idioot versleet of zo, maar soms kun je niet alles uitsluiten en weet je elkaars skills niet..
Maar met beleid is het vaak wel los te krijgen.
Misschien maakt het hierbij ook nog uit welk materiaal en materieel je gebruikt..

Wat ik me kan herinneren, is dat ik Innotec deblockolie gebruik als kruipolie,
en dat ik de draad van de boutje meestal voorzie van een likje vet.
Maar het het nog nooit van zijn leven los is geweest, dan ben je in de aap gelogeerd en zit je met de gebakken Gieser Wildeman's.
Heb je een luchtsleutel tot je beschikking, dan is het vaak een stuk eenvoudiger..

By the way, ik ben geen expert(ik doe het niet voor mijn beroep), maar een enthousiaste hobbyist die het af en toe leuk vind om zijn ervaringen en tips en tricks te delen.
Je hebt de pech gehad en hebt een site gevonden, waarop anderen het ook hebben meegemaakt, en daarvoor een oplossing gevonden hebben. Prima toch :zwaai
Gebruikersavatar
BasT4
Berichten: 239
Lid geworden op: 14 jun 2009, 17:11
Locatie: 020
Contacteer:

Re: schokdempers

Bericht door BasT4 »

http://www.innotec.nl/smeermiddelen/oli ... block-oil/

Echt heel goed spul om alles los te krijgen.
T4 Multivan 2.5 TDI ACV, maart/1999, Westfalia slaapdak, keuken achterin.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: schokdempers

Bericht door Multivan Generation »

BasT4 schreef: 25 dec 2017, 13:30 http://www.innotec.nl/smeermiddelen/oli ... block-oil/

Echt heel goed spul om alles los te krijgen.
Vandaar dat ik het vermeldde :knipoog
Werkt toch veel beter als Imal wat ik vroeger gebruikte ..
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: schokdempers

Bericht door frank884 »

Pascal-141 schreef: 24 dec 2017, 15:16 Raar , ik heb al ontelbare keren die bout/moer van de voorste schokdempers gedemonteerd bij héél veel T4's , maar heb nog nooit gehad dat er een van die bouten afbrak. Achteraan heb ik wel al gehad dat de bout bovenaan , in het chassis vastzit .
die schokbreker achter die moet wel eens af en toe los als er een veer is gebroken daar we leeg rijden (1 stuk comfort veer breekt er wel eens af) op de vooras niet. die bout op de vooras bovenaan is problematischer dan achter om los te krijgen.. ik heb er al een aantal jaren nu bilstein B4 op en ben er tevreden mee,
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
freek
Berichten: 682
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: schokdempers

Bericht door freek »

Ik denk ook dat mijn probleem met de afgebroken bout komt door het feit dat het na 14 jaar en 600000km in zeer ongunstige omstandigheden ( wielkast) helemaal vastgerot zit. Overigens meldt ook t4÷ wiki.de dat de schokdempers van een t4 "sehr langlebig sind"
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Plaats reactie