Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Verwarming achter(zit)gedeelte T4 California

vragen over de T4
Plaats reactie
zilverslang
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 feb 2017, 12:20

Verwarming achter(zit)gedeelte T4 California

Bericht door zilverslang »

Hoi,

Ik heb een T4 California uit '91 en nu is het zo dat als ik voor de verwarming aan zet op warm, dan komt er op een gegeven moment achterin water en later stoom uit de verwarming geblazen. Het gaat om de verwarming die onder/ achter de bijrijdersstoel zit en dus richting het achterbankje blaast.

Is dit omdat er een lek ergens is? Het gebeurd zelfs ook al heb ik de verwarming achterin niet aan staan, hij hoeft alleen maar op warm gezet te worden dan komt er al condens uit. Iemand tips hoe ik dit op kan lossen.

Bedankt!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33796
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Verwarming achter(zit)gedeelte T4 California

Bericht door Multivan Generation »

Het zou goed kunnen dat je middenkachel kapot is. Als je bij je schuifdeur op je knietjes gaat zitten en onder de auto kijkt dan zie je misschien al wel de oorzaak.

Groeten Peter
Gebruikersavatar
thomas b
Berichten: 227
Lid geworden op: 09 mar 2010, 21:34
Locatie: Wonck - België

Re: Verwarming achter(zit)gedeelte T4 California

Bericht door thomas b »

Hallo zilverslang,
Het lijkt mij toch dat je een lek hebt in de leiding. Controleer het niveau in het expansie bolletje. indien het niveau lager staat dan normaal, dan heb je een lek. Indien je dit niveau niet regelmatig controleert, markeer het niveau, rij een paar dagen met de bus, met de achterverwarming aan. Controleer vervolgens het niveau, en als deze lager is dan de markering, dan heb je een koelvloeistof verlies...
Dan kun je vervolgens de lekkage opzoeken. Het vocht/water dat je ziet is volgens mij geen condens, dat heb ik bij mijn bus nog nooit gezien....
Successsssssssssssssssssssssssss

Thomas
één, twee, drie (T) vier's
Hella
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 feb 2015, 20:46

Re: Verwarming achter(zit)gedeelte T4 California

Bericht door Hella »

Heb met mijn '91 California zo'n 2 jaar geleden hetzelfde gehad.
Er kwam bij het inschakelen van de verwarming stoom (met die typische koelvloeistofgeur) uit het rooster voor de verwarming van het achterdeel.
Het bleek dat het radiator/kachelelement verrot was.
Dat ding is opgenomen in het koel/verwarmingssysteem van de auto en hangt onder de bus in een soort behuizing.
Nadeel is dat als daar een lek zit het koelsysteem niet meer op druk komt/blijft en dus sneller warmloopt. Niet goed voor de AAB motor :gif .
Die behuizing wil in de loop van de jaren water / zand e.d. verzamelen waardoor de aluminium radiator met zijn onderste lamellen altijd in de natte drek staat. En dan gaat ook aluminium oxideren en komt er een lek in de radiator.
Het is gelukkig simpel en tegen relatief geringe kosten te repareren.
Ik heb het laten doen door Josh (waar ik ook de California heb gekocht).
De radiator zelf kostte ca. 55,00 en met een half uurtje zat die er in.
Kwestie van de in- en uitgaande waterslang dichtknijpen, behuizing verwijderen, radiator loskoppelen en de nieuwe monteren. Een brug is dan wel handig :yes
Sindsdien check ik na elk seizoen of er zich weer water/rotzooi in de behuizing heeft verzameld (dat kan ook van boven uit de cabine komen tussen de roosterlamellen door) en maak dat dan schoon. Dat gaat heel makkelijk door het rooster waar de verwarmde lucht in de cabine komt los te schroeven en met een zaklamp te kijken.
zilverslang
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 feb 2017, 12:20

Re: Verwarming achter(zit)gedeelte T4 California

Bericht door zilverslang »

Wauw! Bedankt voor de helpende reacties! 🙏🏽
Plaats reactie