Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Voor handige tips en truc zie het viewforum.php?f=14 forum
Veel plezier , webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Elektrische vraag

vragen over de T4
Plaats reactie
avento
Berichten: 82
Lid geworden op: vr nov 08, 2013 9:40

Elektrische vraag

Bericht door avento » di dec 26, 2017 21:25

Hallo,
Ik heb het vermoeden dat de orginele Dynamo 90amp, de vraag niet aan kan.
Mijn start accu is 100 amp en mijn huishoud accu 100 amp gel.
Onder het rijden wekt de dynamo voor de werk accu 14,1 volt, en dan gaat er rond de 13,8 volt naar mijn gel accu. Natuurlijk is het eea geschakeld middels een scheidingsrelais, lek spanningen met ik niet.
Of ik nu 100km rij of 1000km, mijn gel accu word nooit vol geladen, ook als ik niets verbruik.
Als de zon 2 uur schijnt heeft mijn zonnepaneel de gel wel vol.

Kan ik ongestraft een 120 amp dynamo plaatsen?
Het gaat om een bus uit 2001 met een ajt motor
:wjw Herinder je gister, droom over morgen maar leef vandaag

VW T4 2500tdi uit 2003 zelfbouw camper die steeds completer word

Groet Cees

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 25231
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Elektrische vraag

Bericht door Multivan Generation » di dec 26, 2017 21:48

Een camper heeft standaard een 120A dynamo .
Dus mogelijk is het wel. Het hangt ook af van de gebruikte diameters van de bedrading.
Die zou je in de schema's misschien eens kunnen vergelijken?
Misschien begint je huidige dynamo op zijn laatste benen te lopen?

13.8 volt richting je huishoud accu is wel aan de lage kant voor een agm of gelaccu.

guust
Berichten: 130
Lid geworden op: zo apr 12, 2009 12:53

Re: Elektrische vraag

Bericht door guust » do dec 28, 2017 8:59

Ik heb de zefde situatie: 2x 100 amp accu en een standaard dynamo.
Ca 14 v naar startaccu en 13.8 v naar hhaccu. Denk dat er door het scheidingsrelais iets spanningsverlies optreed. Weet niet of je door het plaatsen van een zwaardere dynamo dit kan oplossen.
Maar als je door je zonnepaneel je hh accu goed kunt laden heb je toch geen probleem?
acv 102 pk

busbart
Berichten: 327
Lid geworden op: ma sep 01, 2008 20:19

Re: Elektrische vraag

Bericht door busbart » do dec 28, 2017 9:52

Multivan Generation schreef:
di dec 26, 2017 21:48
Een camper heeft standaard een 120A dynamo .
Dus mogelijk is het wel. Het hangt ook af van de gebruikte diameters van de bedrading.
Hoi Multivan Generation,

Ik denk dat er in de bedrading tussen de modellen onderling in diameter niet veel verschil in zal zitten, dat zou immers véél te veel verschillende stock in de fabriek betekenen?
Groet, Bart

Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 1457
Lid geworden op: do mei 21, 2009 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Elektrische vraag

Bericht door Mickel Moen » do dec 28, 2017 11:30

13,8 V op de hh-accu is inderdaad weinig.

Ik ga mee met Peter. Welke diameter heb je liggen? Ik vermoed een te grote spanningsval. Ik meet op het laden met de dynamo op de hh-accubank toch zeker 14,2V. Ik heb 35mm2 liggen.

De afstand naar de hh-accu is toch gauw 3 meter, zit je op een totale lengte van 6 meter.
Een diameter van 10mm2 geeft dan bij 12V een spanningsval van 0,4V
Een diameter van 16mm2 0,25V
Een diameter van 35mm2 0,12V

Nu is de spanning van de Dynamo iets hoger, dus het zal iets minder zijn.

Bij verbruikers is het zaak de kabeldikte af te stemmen op het maximale amperage.
Bij laders over grote afstanden stem je af op de spanningsval, dus lekker dik.
Bij mijn zonnepaneel heb ik de bekabeling op het grootste gedeelte van het traject daarom ook dubbel uitgevoerd.

Wat ook nog zou kunnen, is dat je een slechte massa-aansluiting hebt op de hh-accu. De bekabeling en contacten nalopen is dan ook niet verkeerd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding Naar ons project VW T5 van DC naar Camper / Camperen

Plaats reactie